Jos pikkuvarvas murtuu niin luutuuko itsestään (jos ei heiluttele sitä)?
Iskin varpaani oven pieleen, nyt ihan punamusta, musta alhaalta, punainen kynttä kohden. Kipeä on liikuteltaessa ja kävellessä.
Luutuuko itsestään, uskon että murtunut?
Minulla vaelluskengät mahdollista käyttää jotka siis maiharityyppiset, lujat kuin kipsi, niillä ajattelin kävellä ulkona että varvas ei heiluisi!
Ehkä myös teippaan varpaan toiseen kiinni éttei heiluisi!
Onpa inhottava ja aika kipeä mutta minulla hyvin korkea kipukynnys- kerrankin oli nilkkaluut kolmesta kohtaa poikki ja murtuneet mutta en välittänyt, silloinkin pidin aluksi kipsinä vaelluskenkiä.
Viikon päästä mainitsin asiasta hammaslääkärille kun hän luuli että poraaminen sattui. Jalka todettiin niin pahoin murtuilleeksi että jouduin takamuksen asti ulottunutta kipsiä pitämään 10 viikkoa. Lääkäri sanoi että hyvin oli luutuminen alkanut ja luunsälöt asettuneet paikoilleen kun olin vaelluskengälläni varovasti kävellyt!
Kipuja kyllä silloin oli enemmän kuin nyt mutta kyllä nytkin on aika tuskallista!
Kommentit (10)
Lääkärikin teippaa vaan, eli paranee kyllä.
Ei sille lääkärissäkään tehdä muuta kuin teippaus viereiseen varpaaseen.
Luutuu, mutta vinoon ja sojottaa väärään suuntaan
Hoitamattomana voi johtaa verenmyrkytykseen. Jos vrpaata lähtee punainen viiva kohti sydäntä niin heti lääkäriin. Jos tuo punainen viiva yltää sydämeen asti niin henki lähtee!
Tuttavallani kävi noin. Meni lääkäriin vasta kun punainen viiva oli navan kohdalla ja lähti kaartamaan kohti sydäntä!
Juuri ja juuri selvisi.
Luulastut voivat myrkyttää veren ja luuydin, myös hyytynyt veri myrkkyä!
Kyllähän se on amputoitava, ettei vaan tulis kuolio!
Itselle käynyt sama ja en lastoittanut ym. Varvas jäänyt vähän kaarevaksi ja väriltään tummemmaksi, ei varsinaista haittaa. Tuo teippaaminen vieruskaveriin on hyvä ajatus et pysyy suorana. Saakeli et se murtuminen tuntui makealta humalankin läpi, potkaisin siis sängynjalkaan itse.
Minulla kesti paraneminen kaksi kuukautta. Sain terveyskeskuksesta kovapohjakengän, mikä auttoi kyllä paljon.
Mulla kans pikkupäissään tuli kolautettua varvas rikki. Ja satavarmasti murtui, koska sojotti nivelestä eteenpäin vasemmalle (vasen pikkuvarvas). Otin ja suoristin sen, katsoin netistä mitä tehdä (vastaus: eipä mitään) ja koitin varoa - ja luutuihan se siitä.
Riippuu ihan tapauksesta. Itselläni parani kun lastoitin sen jäätelötikulla ja annoin olla rauhassa tarpeeksi isossa kengässä. Ehdotan kuitenkin että käyt sitä lääkärille näyttämässä.
Joo, sen voi vaikka teipata kiinni viereiseen, terveeseen varpaaseen, niin pysyy suunnilleen suorana. Ei sille lääkärikään juuri muuta voisi tehdä.