Kuinka usein sinulla on 100 ja 200 euron seteleitä?
Kuinka usein sinulla on 100 ja 200 euron seteleitä käytössä?
Kommentit (48)
En koskaan, kun automaatista tulee ulos vaan viiskymppisiä. Kaupan kassalla olen nähnyt 200e setelin livenä kun edellinen asiakas yritti tallettaa sitä tililleen.
Minulla on tonnin seteli, ja vielä tonnin seteli -ilmekin kaupan päällisiksi.
Ei ikinä, harvoin on minkään kokoisia seteleitä muutenkaan. Maksan käytännössä aina kortilla.
No eipä oo, mutta äidilläni on aikanaan ollut, joskus 15-20 vuotta sitten. Se oli sitä aikaa, kun isä teki rakennustöitä pimeänä. Äitiä hävetti maksaa ostoksia niillä, koska "mitä muut oikein ajattelevat".
Mitä noin isolla käteisellä edes tekisi..? Mitä mieltä olisi ensin nostaa parinsadan ostosta varten ko. summa käteistä, kun voi suoraan pankkikortilla maksaa? Eikä kortin jäljiltä jää kotiin pyörimään pikkurahoja, jos ostos ei ole tasaraha.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En tajua mikä noiden isompien käyttämisessä on niin vaikeaa? Satasen ja kaksisatasen (viisisatasenkin silloin, kun niitä vielä kulki) saa käytettyä ihan helposti vaikka Prismassa tai Citymarketissa ruokaostosten maksuun.
Liikkeelle iso riski, jos ei ole seteliskanneria tai sijainti on sellainen, missä liikkuu epämääräistä porukkaa enemmän. Pitää sataseen asti vaihtokassaa, niin ei ole niin riskialtista
Eikö kauppojen kassoja enää kouluteta setelien tunnistamiseen ihan käsipelillä ja silmillä? Meillä oli aikanaan kun olin kaupassa töissä ihan tunnin mittainen koulutus silloisista markkaseteleistä ja miten niistä katsottiin kaikki aitoustekijät. Euroissa on vielä niin hyvät turvaominaisuudet niihin vanhoihin markkoihin verrattuna, että ei pitäisi olla vaikeaa tunnistaa väärennös niistä.
Ilmeisesti väärennökset ovat nykyään laadukkaampia tjtn, koska monessa kaupassa kaikki setelit skannataan. Tunnisti setelit käsin tai ei, niin harva, varsinkaan nuorempi, kassahenkilö alkaa ottamaan terveydellisiä riskejä vähänkään huume- yms hörhörikkaammalla alueella, kun monesti työvuorossa ovat yksin esimerkiksi kioskissa.
Vierailija wrote:
Määräaika markka-arvoisten seteleiden euroiksi vaihtamiseen meni Suomessa umpeen 29.2.2012. Sen kuin jatkat ilmehtimistäsi.
Siihen aikaan kun pankit vielä olivat oikeita rahalaitoksia eivätkä pelkkiä finanssituotteiden markkinointitoimistoja - eli siihen aikaan kun tiskiltä sai kaikensuuruisia seteleitä ilman lisämaksua ja ilman ennakkotilausta - käytin joskus myös viissatasta, jos summa oli yli 500.
Vierailija wrote:
Itselleni on kerran maksettu 1 000mk:n setelillä linja-autolippua. Onneksi oli samana päivänä kaksi ihmistä ladannut useamman sadan markan hintaisen seutulipun, niin sai annettua rahasta takaisin. Muuten olisi varmaan pitänyt käydä Matkahuollon toimipisteessä vaihtamassa rahaa, jos olisi ollut heilläkään. Pohjakassa oli työnantajan puolesta pikavuorossa muistaakseni 500mk silloin. Myöhemmin eurojen tultua, oli pikkasen auki 200€ vaihtokassa ja se oli monta kertaa, varsinkin aamuyöllä lähtevissä vuoroissa, ongelma, kun ei pystynyt antamaan takaisin, jos useampi maksoi 50€ tai 100€ setelillä. Yleensä kyllä onnistui, jos otti välissä asiakkaita, jolla oli pienempiä seteleitä. Kerran oli tilanne, ettei tullut kuin yksi muualla asuva suomalainen henkilö kyytiin 500€:n setelin ja asuinmaansa pankki/-luottokortin kanssa, eikä silloin vielä toiminut autojen järjestelmässä kuin suomalaiset pankki-/luottokortit. Yritä siinä sitten asiakkaan kanssa miettiä, että mitä tehdään, kun ei lähistöllä ollut edes pikapankkiautomaattia. Lopulta todettiin, että viisainta on soittaa yhdelle yötä päivää auki olevalle huoltoasemalle ja kysyä, jos heillä olisi vaihtaa 500€. No siellä oli muovipussit odottamassa, kun päästiin paikalle. Sen jälkeen nostin itselleni 200€+3*100€ setelit reppuun. Piti vaan pitää huolta, ettei hukannut/jättänyt reppua mihinkään.
Eikö 500 euron seteleitä enään saa pankista,mulla oli joskus nipppu viissatasia
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itselleni on kerran maksettu 1 000mk:n setelillä linja-autolippua. Onneksi oli samana päivänä kaksi ihmistä ladannut useamman sadan markan hintaisen seutulipun, niin sai annettua rahasta takaisin.
Minulle on kaksi kertaa maksettu 500 markan setelillä paikallisliikenteen linja-autolippu, joka silloin maksoi 6,50 mk. Keskellä päivää, jolloin asiakas olisi pystynyt rikkomaan setelinsä muuallakin. Samapa tuo, annoin vaihtorahat kymppiin asti kolikkoina ja loput kympin seteleinä. Busseissa myytiin tuohon aikaan vain pahvisia kertalippuja, mutta kyllä niistäkin päivän mittaan kertyi vaihtokassaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itselleni on kerran maksettu 1 000mk:n setelillä linja-autolippua. Onneksi oli samana päivänä kaksi ihmistä ladannut useamman sadan markan hintaisen seutulipun, niin sai annettua rahasta takaisin.
Minulle on kaksi kertaa maksettu 500 markan setelillä paikallisliikenteen linja-autolippu, joka silloin maksoi 6,50 mk. Keskellä päivää, jolloin asiakas olisi pystynyt rikkomaan setelinsä muuallakin. Samapa tuo, annoin vaihtorahat kymppiin asti kolikkoina ja loput kympin seteleinä. Busseissa myytiin tuohon aikaan vain pahvisia kertalippuja, mutta kyllä niistäkin päivän mittaan kertyi vaihtokassaa.
Pahvisista sarjalipuista taitaa olla jo jokunen vuosi aikaa. No onhan markoistakin jo yli 20. Itse muistan, kun joskus 2006 tai 2007 paikkeilla oli Helsingin sisäinen lippu 2€. Pahoittelin kuljettajalle, ettei ole kuin 20€ seteli, kun automaatista ei saanut pienempää. Löi mulle pussissa 18€ kahden euron kolikkoina ja murahti, että kun säästät noi lippurahoiksi, ei tarvitse vähään aikaan kuljettajia kiusata. Tarina kertoo, että siihen aikaan tuo 20€ olisi ollut HSL alueella vaihtokassa, mutta lienee urbaanilegenda, kun repussa oli useampi muovipussi valmiina 🙂.
Isoja setelirahoja on harvoin, mutta viiskymppisiä on nippu aina varalla.
Vierailija wrote:
Eikö 500 euron seteleitä enään saa pankista,mulla oli joskus nipppu viissatasia
Miksi et kysy pankista?
Vierailija wrote:
Mitä noin isolla käteisellä edes tekisi..? Mitä mieltä olisi ensin nostaa parinsadan ostosta varten ko. summa käteistä, kun voi suoraan pankkikortilla maksaa? Eikä kortin jäljiltä jää kotiin pyörimään pikkurahoja, jos ostos ei ole tasaraha.
Ja vastaus kysymykseeni oli mikä? Alapeukku? Minkä takia? Perusteluja siis, mitä järkeä olisi mennä ostamaan 200 euron tavara ja nostaa sitä varten se 200 euroa, sen sijaan, että maksaisi sen suoraan kortilla. Minä en keksi muuta syytä kuin sen, että joku on niin ihastunut rahan näköön ja hajuun, että on pakko nähdä se.
Mulla on 500 euron seteleitäkin. Kun LIDL:ssä maksaa niintulee hauskoja kommentteja.
'Kerran jonossa takana mies kysyi että "mistä tuollaisia edes saa". Sanoin arvoituksellisesti että se on sellainen kysymys mitä monet miettii. Että mistä saa isoja rahoja :D
Aina on vähintään yksi satanen lompakossa, mielellään tuo 200. Viisisatanen on vähän hankala kun on fyysiseltä kooltaan niin iso ettei sovi kunnolla lompsaan eikä sen käyttö ole aina kovin mutkatonta. Yleensä maksan kortilla mutta käteisvara on hyvä olla. On muuten nopea ja helppokäyttöinen sekä varmatoiminen käyttöliittymä. Toimii vaikka olisi puhelimesta näyttö paskana tai verkko pimeänä.
Ei koskaan ole käteistä mukana. Kerran olen nähnyt kun mies osti tupakka-askin 200 euron setelillä ja kassa ei ensin meinannut hyväksyä seteliä.
Minulla ei ole ollut koskaan yli 50 euron seteliä. Huoltoasemalla olen nähnyt 500 euron setelin, kun edellä maksava maksoin 14 euron ostoksen 500 euron setelillä.