Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aina limaa nenänielussa

Vierailija
01.11.2023 |

Onko muilla jatkuvasti tunne, että nenän takaa nielusta valuu limaa kurkkuun? Usein on sellainen olo, että pitää selvittää kurkkua tai nieleskellä. Mitä tälle voisi tehdä? Olen nyt keski-käinen. En muista, onko näin ollut aina, ainakin tosi pitkään. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän vastauksen, tosin apua saadakseen vaaditaan valitettavasti leikkaus. Minulla on ollut tuota pahana yli 20 vuotta.

Pahimmillaan oksensin monta kertaa päivässä limaa ja usein myös juuri syömäni ruoat liman mukana. Minulla oli liman takia korvat jatkuvasti lukossa, jonka vuoksi kuulo-ongelmia ja julmettu tinnitus. Krooninen kuiva hakkaava yskä 9kk vuodesta, vaikka vahvimmat morfiiniyskänlääkkeet käytössä. Allergiat liittyivät asiaan myös, ja limaongelma alkoi niihin aikoihin, kun allergisoiduin laajemmin.

Lukuisilla lääkäreillä ravattuani ja vastauksia saamatta, työterveyden astmaepäilynkään osumatta oikeaan, lopulta menin yksityiselle korvalääkärille. Hänkin oli aluksi ymmällään, mutta aivan vastaanoton lopuksi sanoi, että kokeillaanpas vielä yhtä juttua. Hän pyysi minua kallistamaan pääni taakse ja työnsi nenääni jonkin pitkän tikun, jota pyöritteli siellä ja huudahti, että nyt selvisi! Joku ontelo siellä oli aivan täynnä sitkeää limaa. Lähete magneettikuvaukseen, jossa selvisi rakenteeltaan todella ahtaat sivuontelot. Lima seisoo siellä sivuonteloissa, joissa krooninen tulehdus. Lima ei pääse kunnolla ulos, vaan tihkuu kurkkuun pikkuhiljaa.

Minulle varattiin jo aika sivuonteloiden höyläykseen, mutta peruutin sen. En koskaan uskaltanutkaan mennä sinne, kun kuulin mitä kaikkea ikävää kaverilleni oli sattunut vastaavassa leikkauksessa. 

Edelleen jokaisen hengitystieinfektion, joka minulla äskettäin taas oli, yhteydessä tulee pitkäksi aikaa taas nuo samat oireet: liman oksentaminen, korvien lukkiutuminen, kuulon meno ja kamala tinnitus ja monen kuukauden kuiva yskä. Vaikka oireet ovat ikäviä ja hankalia, en silti halua mennä leikkaukseen.

Minäkin tiedän maitotuotteiden jossain määrin lisäävän limaneritystä, mutta kasvissyöjänä ruokavalioni jäisi kovin suppeaksi ilman maitotuotteita, joten suo siellä, vetelä täällä.

Vierailija
22/39 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tismalleen samaa ja välillä suussa sellainen maito/piimäinen maku. 😐

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kannattaa kokeilla jotain mahansuojalääkettä (omepratsoli, pantopratsoli yms.)

Mihin tämä perustuu? Valuma tuntuu menevän ylhäältä alaspäin, ei alhaalta ylöspäin kuten refluksissa. Ap

Kun mahahappoa vuotaa ruokatorveen, muodostuu sitkeää limaa, jota nousee kurkkuun. Mahansuojalääkettä kannattaa kokeilla 2-4 viikkoa päivittäin, vaikka varsinaista perinteistä närästyksen tunnetta ei olisikaan.

Kyse oli siitä, että nenänielusta nenän takaa valuu limaa alaspäin. 

No se mahahappojen nousu aiheuttama limaisuus omalla kohdallani  tuntui juuri tuolta ja Somacilla tilanne alkoi rauhoittua 2-3 viikon jälkeen.

Vierailija
24/39 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mihin tämä perustuu? Valuma tuntuu menevän ylhäältä alaspäin, ei alhaalta ylöspäin kuten refluksissa. Ap

Kun mahahappoa vuotaa ruokatorveen, muodostuu sitkeää limaa, jota nousee kurkkuun. Mahansuojalääkettä kannattaa kokeilla 2-4 viikkoa päivittäin, vaikka varsinaista perinteistä närästyksen tunnetta ei olisikaan.

Kyse oli siitä, että nenänielusta nenän takaa valuu limaa alaspäin. 

No se mahahappojen nousu aiheuttama limaisuus omalla kohdallani  tuntui juuri tuolta ja Somacilla tilanne alkoi rauhoittua 2-3 viikon jälkeen.

Niinhän se lima valuu, mutta kyllä mulle keuhkolääkäri kirjoitti Somac-reseptin ja niitä piti ottaa neljä viikkoa päivittäin. Limaa valuu ympärivuoden kaikista astma- ja allergialääkkeistä  huolimatta. Somac rauhoitti kakomisen tarvetta.

Vierailija
25/39 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Allergiaan on Avamys tai joku muu, ehkä nenäöljy välillä. Muussa nuhassa Otrivin alkuun. Yksityinen korva-, nenä- ja kurkkulääkäri osaisi ehkä sanoa jotain. Ultralla näkee poskiontelot. Allergioita? Kemikaaliärsytystä, ilmansaasteet, pölyt, savut, tuoksut? Onko patteri liian viileä tai kuuma, kuivattava.

Käytän maitotuotteita päivittäin. Koen maidottoman ruokavalion liian vaivalloisena kuitenkin. Lähipiirissä on maidotonta noudattava henkilö ja aina paljon säätämistä ruokien kanssa, kun vähän joka paikkaan lisätään maitoa. Ap

Joka paikkaan maitoa? En ole varmaan 20 vuoteen laittanut maitoa kuin joskus perunamuusiin. Mitä kumman ruokia sä teet jos kaikkialle tulee maitoa?

Vierailija
26/39 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla johtui kilpirauhasen liikatoiminnasta.

Vierailija
27/39 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan nuo rakenteelliset seikat voivat olla yksi syy, ja vaikka nenänielun operaatio voi kuulostaa keljulta, niistä normaalisti toipuu oikein hyvin.

Jos jatkuvaan erittelyyn liittyy sairauden tunnetta ja/tai lima kertyy katteiksi ja on tummaa, siellä voi olla bakteeri-infektio, joka voidaan hoitaa penisilliinikuurilla tai antibiooteilla pois. Kannattaa noissakin oireissa hakeutua korvalääkärin tutkimuksiin. Alue tähystetään ja otetaan näyte eritteestä, sen jälkeen mahdollinen diagnoosi ja kuuri. 

Vierailija
28/39 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulla jotkut ruoka-aineet aiheuttaa kuten maito.

Musta taas tuntuu että sokeri ja kaikenlaiset epäterveelliset herkut aiheuttaa tukkoisuutta ja limaisuutta. Huomaa hyvin jos on syönyt niitä paljon. Ehkä tuo maito myös, tosin olen lakannut juomasta maitoa. Muita maitotuotteita käytän kyllä.

Vierailija
29/39 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteet aiheuttavat tuota. Myös viljatuotteet, mutta ei kaikilla samassa määrin. Molemmat kun rajoittaa tai lopettaa kokonaan ruokavaliostaan, niin liman tuotto loppuu, kehon pidättämä ylimääräinen nestepöhö poistuu ja paino laskee.

Itsellä täsmälleen sama ongelma. Kun käytän maitotuotteita, niin keho alkaa tuottamaan limaa, niin että vaikea maata selällään koska limaa valuunielussa niin että pitää jatkuvasti nieleskellä. Keho alkaa pidättämään nestettä, niin että alkaa olla pöhöttynyt olo. Kun lopettaa maitotuotteet, niin olo paranee muutamassa päivässä.

Kaverilla lähti 10 kiloa painosta,kun lopetti kokonaan maitotuotteet.

Maidon proteiinit aiheuttavat kehoon tulehdustiloja ja se lisää limann erittymistä.

Vierailija
30/39 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pitkään ollut samaa vaivaa, siis jatkuvaa liman valumista nieluun, ja siihen auttoi pariksi vuodeksi alakuorikoiden poltto (RFA-hoito). Mutta nyt ongelma on palannut ja erikoislääkäri sanoi että mulla on oikein hyvät ja avarat röörit mutta se nyt vain on limakalvojen ominaisuus että ne vuotavat kun ovat ärtyneitä. Mitään allergioita mulla ei ole mutta tämän kanssa lienee sitten vain elettävä ja käytettävä Avamysia.

Vierailija
31/39 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse käytän päivittäin merivesisumutetta nenään. Sitä saa apteekista.

Paljonko maksaa?

Saman asian ajaa luultavasti nenähuuhtelukannun käyttäminen, liuokseksi vettä ja hieman merisuolaa. Tulee varmaan halvemmaksi.

Vierailija
32/39 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan usko noiden ruokien ja juomien vaikutukseen ratkaisevasti suuressa mittakaavassa.  Sitrushedelmät, maito, suklaa ja etenkin ruisleipä ovat kyllä itselläni sellaisia jotka akuutisti aiheuttavat limaisuutta kurkussa. Mutta nenänielun vaivojen kanssa olen kokeillut pidemmän aikaa mm. sokeritonta ruokavaliota, gluteenitonta ja maidotonta. Gluteeniton jäänyt pysyväksi, koska vatsavaivat vähentyneet. Ei millään noista ole ollut vaikutuksia perusongelmaan. 

Minulla ehdottomasti pahin ulkoinen tekijä on ilmojen kylmeneminen ja lämpötilan vaihtelut. Joka talvi on ongelmia roppakaupalla. Ulkoilu on niin terveellistä, raittiissa ilmassa. Harmi kun sairastun sen seurauksena. Joten muuttaminen jonnekin Välimerelle luultavasti toisi minulle pysyvän avun. 

Vierailija
33/39 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut tätä jo 15 vuotta. Olen todella väsynyt päivän aikana kun joudun puolet päivästä selvittelee kurkkuani. Mitä tälle pitäisi tehdä?

Vierailija
34/39 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Mulla loppui rykiminen, kun otan iltaisin Somacin.Tietysti vain kuureina.

Vierailija
35/39 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä käytössä avasmysit ym mut vaiva on todella kiusallinen. Kokoajan saa räkiä sitkeitä klimppejä. Yskä ei tule keuhkoista vaan kurkunpäästä. Kun sitkeä lima valuu poskionteloista. 

Vierailija
36/39 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta maitotuotteiden syöminen ja juominen. Johan häipyy limat. Ole hyvä.

Vierailija
37/39 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain limaisuutta nielussa mutta ei saa sitä mieltä? Tuntuu että se jää jumiin eikä saa nieltyä

Vierailija
38/39 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa maidon juonti!

Heti limaa kun juo maitoa.

Vierailija
39/39 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

* korjaan aikaisempaan eli siis nieltyä