Onko teillä vauva tippunut pinnasängystä? Meillä tippui 4 kk
Ihan normaali pinnasänky, en voi ymmärtää miten pystyi sieltä punkemaan ylös mutta niin vain tapahtui. Ekan lapsen sain napattua 8kk iässä kun roikkui jo ulkopuolella. Mut tuohon loppui pinnasängyn käyttö meillä kun 4kk pääsi sieltä tippumaan. Haluan samalla varoittaa pinnasänkyjen vaaroista ja otse en suosittele kellekkään turvattomuuden takia, ehkä ekat 2kk ok käyttää. Onneksi ei isompaa saatunut, parkettia alla mut todella korkea pudotus noin pienelle, sama kuin hoitopöydältä tipahtaisi.
Kommentit (86)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kuuluuko aihe tälle palstalle?
Ehkä enemmän kuin mikään aihe, kerrankin puhe vauvoista ja vielä niiden turvallisuudesta, voisiko enemmän aiheen mukainen aihe olla?
Tälle aiheelle löytyy oma palsta.
Mikäs voisi maailmassa olla parempi palsta kuin tämä tälle aiheelle?
Vierailija wrote:
Joo, ei ole yhdenkään 4 kk ikäisen mahdollista tippua pinnasängystä, jos laita on ylhäällä ja pohja alhaalla. Olen joskus aiemminkin lukenut tällaisen jutun, että vauva on yöllä alkanut itkeä lattialla. Luulen selityksen olevan sellainen, että vanhempi on unenpöpperössä laskenut vauvan lattialle, jossa vauva on jatkanut hetken unia ja jossain vaiheessa alkanut itkeä. Ellei sitten ole ihan provoja.
No tässä tapauksessa vanhemmat eivät olleet nukkumassa olleet.
Mä veikkaan demonin olleen asialla.
4–6 kk iässä vauva kääntyy selältä vatsalleen. 5–7 kk iässä vauva varaa jaloilla, kun hänet nostetaan pystyyn. 6–8 kk iässä vauva ryömii ja istuu tuetta lattialla. 7–10 kk iässä vauva nousee itse istumaan, konttaa sekä nousee pystyyn tukea vasten.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joo, ei ole yhdenkään 4 kk ikäisen mahdollista tippua pinnasängystä, jos laita on ylhäällä ja pohja alhaalla. Olen joskus aiemminkin lukenut tällaisen jutun, että vauva on yöllä alkanut itkeä lattialla. Luulen selityksen olevan sellainen, että vanhempi on unenpöpperössä laskenut vauvan lattialle, jossa vauva on jatkanut hetken unia ja jossain vaiheessa alkanut itkeä. Ellei sitten ole ihan provoja.
Univajeessa sitä saattaa tehdä kaikkea hölmöä. Ajattelee, että pitää nostaa tuo sukka, kun lasken vauvan sänkyyn, mutta ajatuksissaan laskeekin vauvan maahan.
Vierailija wrote:
4–6 kk iässä vauva kääntyy selältä vatsalleen. 5–7 kk iässä vauva varaa jaloilla, kun hänet nostetaan pystyyn. 6–8 kk iässä vauva ryömii ja istuu tuetta lattialla. 7–10 kk iässä vauva nousee itse istumaan, konttaa sekä nousee pystyyn tukea vasten.
Ja hyvä tähän väliin sanoa että tämä lapsi ei ole edellä ikäistensä kehitystä. Eli sitä suuremmalla syyllä toivoisin ihmisten olevan tarkkoja turvallisuusasioissa. Näköjään vauvat pystyvät ihmeisiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Univajeessa sitä saattaa tehdä kaikkea hölmöä. Ajattelee, että pitää nostaa tuo sukka, kun lasken vauvan sänkyyn, mutta ajatuksissaan laskeekin vauvan maahan.
No ei käynyt näin. Kuului kumahdus, itku ja mentiin vauvan huoneeseen jossa oli pudonnut vaikka alimmalla tasolla sänky, käytössä oli vain äitiyspakkauksen peitto. Ei muuta tavaraa sängyssä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja hyvä tähän väliin sanoa että tämä lapsi ei ole edellä ikäistensä kehitystä. Eli sitä suuremmalla syyllä toivoisin ihmisten olevan tarkkoja turvallisuusasioissa. Näköjään vauvat pystyvät ihmeisiin.
Ei ne kyllä pysty. Ihan kaikkea ei täälläkään niellä, joten turha edes yrittää valehdella, että 4kk ikäinen osaisi kiivetä pois pinniksestä.
Miksi joku haluaa valehdella asiasta, jonka jokainen edes vähän vauvoja nähnyt tietää epätodeksi? 4kk ikäinen ei osaa edes istua, saati nyt kiipeillä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei ne kyllä pysty. Ihan kaikkea ei täälläkään niellä, joten turha edes yrittää valehdella, että 4kk ikäinen osaisi kiivetä pois pinniksestä.
No sitten ei huolta, olkoon sitten, en kyllä huvikseen tällaista varoittelisi, toivottavasti kellekkään muulle vauvalle ei käy näin, meillä ei käynyt kuinkaan mutta jos esim kaakelilattia niin lopputulema voi olla todella surkea.
Toivon että olet provo. 4kk ei voi tippua pinnasängystä!!!
T. Koulutettu lastenhoitaja, valmistunut 1991.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No sitten ei huolta, olkoon sitten, en kyllä huvikseen tällaista varoittelisi, toivottavasti kellekkään
Voit olla huoleti. Ei käy kenellekään, koska tuollainen ei ole mitenkään päin mahdollista. Turhaan siis varoittelet, kun 4kk ikäinen ei missään todellisuudessa osaa kiivetä. Sängyssä vika, jos noin pieni sieltä jotenkin lattialle päätyy.
Vierailija wrote:
Miksi joku haluaa valehdella asiasta, jonka jokainen edes vähän vauvoja nähnyt tietää epätodeksi? 4kk ikäinen ei osaa edes istua, saati nyt kiipeillä.
Tämä takia halusinkin kertoa, täysin mahdoton asia tapahtui, vauva ei kehityksessään edellä, normaali vauva. Haluan vain varoittaa.
en muista tarkkaa ikää, mutta reilun vuoden ikäisenä tippui. Lapsi oli apaattiinen sen jälkeen ja vietiin lääkäriin. Ei siellä mitään selvinnyt ja parin päivän jälkeen oli taas oma itsensä. Lääkärin mukaan lapsi "on suunniteltu" ottamaan vastaan pikku kolhuja.
Porvoossa sattuu ja tapahtuu. Aika heikkolaatuinen iltasatu tällä kertaa.
Tipuin itse alle kaksi kuisena vanhempien sängyltä, kun olin kääntynyt.
Vierailija wrote:
Toivon että olet provo. 4kk ei voi tippua pinnasängystä!!!
T. Koulutettu lastenhoitaja, valmistunut 1991.
Näin toivoisin itsekin, paljon työssä vauvojen kanssa tekemisissä. Tiedän tasan ettei pitäisi olla mahdollista. Toivoisin toki itsekin ettei olisi tapahtunut.
Meidän 4kk pakkasi laukkunsa ja hyppäsi autooni, rullasi ikkunan auki ja huusi mennessään: Nyt mä lähen!!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämä takia halusinkin kertoa, täysin mahdoton asia tapahtui, vauva ei kehityksessään edellä, normaali vauva. Haluan vain varoittaa.
Ei tapahtunut. Vähemmän alkoholia ja pillereitä niin loppuu nuo harhat. Onneksi sinulla ei sentään oikeaa vauvaa ole. Tuollaisissa harhoissa vauvan kanssa olisi vaarallista olla.
Kiva kuulla ettei tapahtunutkaan niin ei tarvitse olla huolissaan. Vanhempien mielikuvistusta vain.