Työssä käyvät eivät ymmärrä sitä , että kahden lapsen yksinhuoltajaäidin 2300 euron tukipotista iso osa menee vuokraan ja ruokaan
Vain satasia jää omaan käyttöön. Helppohan se on työssäkäyvän huudella kuinka tuet on muka suuret
Kommentit (326)
Ei kai kukaan voi tommosia tukia saada?
Täytyy olla vitsi.
Minusta ihan turha tehdä ääripäiden vastakkain asettelua, se vain lietsoo eri puraa ja saa niputtamaan kaikki samaan kastiin. Ei kaikki ansiosidonnista saavistakaan ole maannut työttömänä 10v kotona vaikka media sellaista mielikuvaa maalaakin! Kaikki, ja uskaltaisin sanoa että suurin osa, ei saa kahden tonnin nettotukia.
Itse olen reilusti alle vuotiaan lapsen yh ja saan nettona kuukaudessa tukina ja elareina yhteensä 1200e. Sillä maksan asuntolainan ihan yksin, asumiskulut ihan yksin, lapsen ja omat kaikki kulut ruoasta ja sairaalalaskuista lähtien. En saa sossustakaan mitään, koska asumme omistusasunnossa. Ja ei, asunnon arvo ei ole 300ke, vaan 30ke ja tuskin arvo koskaan nousee, mutta on vaan sopivan halpa minun budjettiin.
"Omaan käyttöön", mikä se on ? Omaa käyttöäsihän on koko valittu elämäntilanteesi lapsineen, asuntoineen ja ruokineen.
Itsekin olen yh.na tullut toimeen tuolla 1700e kuussa puhtaana, töissäkävin ja pari aikuistuvaa lasta oli kotona. Ei tullut edes lapsilisiä enää. Mutta ajattelin, että tämä on vain väliaikainen tilanne. Suurinpiirtein kaikki meni mitä tulikin, nyt kun löysin miehen tilanteeni on parantunut huomattavasti. Kyllä kahden tuloilla pärjää paremmin. Tosin töissä käynti vei silloin niin paljon energiaa, etten paljon kotona jaksanut tehdä mitään. Työttömällä on aikaa ja energiaa, silloin voi säästää monessa asiassa. En ole kyllä ole yhtään sitä mieltä, että tukia pitäisi palkkojen pienuuden takia leikata, päin vastoin palkkoja pitäisi nostaa.
ottamatta kantaa aloitukseen, niin millä summalla teidän mielestä pitäisi yksinhuoltajan tulla toimeen kahden lapsen kanssa? tutulla tällainen tilanne,, mies lähti toisen naisen matkaan ja tuttu jäi kahden lapsen kanssa. asuvat vuokralla joka on 1000 e kk muihin menoihin saavat toimeentulotukea 900 e kk. isänsä maksaa elatustukea hyvin eli 400 e kk mutta se on tuloa toimeentulotuessa eli sisältyy siihen 900 euroon. tiukkaa tuntuu heillä olevan.mietin mikä summa olisi teidän miekestä oikeudenmukainen millä aikuisen ja kahden lapsen tulisi elää kuukaudessa maksaen laskut bussiliput jne siitä?
Kertokaa ettei tää ole totta. Jooko ?!
Mulla 2 osa-aikatyötä, kokoaikaista ei ole löytynyt tältä alueelta. 3 lasta.
Omistusasunto ja maksan asumisen, auton kulut (voisin luopua jos jäisin työttömäksi) ja päivittäismenot palkalla netto 1100-1300e/kk+lapsilisillä. Asuntoa ei voi myydä, jäisi kymmeniä tuhansia velkaa nykymarkkinoilla. Korkoihin en saa asumistukea, kun jää alle omavastuun vielä. Eiköhän ne nouse, niin saan sitten.
Tarkkaan mietitään mitä syödään. Harrastuksia, maksullisia, ei ole. Vaatteita korjataan/paikataan, ostetaan käytettyinä ja poistomyynnistä Tokmannilta.
Taidan alkaa perseilemään töissä, jotta irtisanotaan ja pääsen tukia nostelemaan. Loppuisi nälän näkeminen ja joskus voisi vaikka käydä ulkona syömässä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuilla elävät eivät ymmärrä että töissä 7-15.30 käyvän kolmen lapsen yksinhuoltajan 1790€ nettotuloista iso osa menee vuokraan ja ruokaan
Jokainen tajuaa, että aloitus on jonkun Provo. Ihmiset käy laittamassa laskureihin lukuja , mutta eivät oikeasti tajua ettei se mene niin. Silti tulevat tänne esittelemään mitä muka voi saada.
Mikähän funktio niillä laskureilla sitten on jos niihin ei voi luottaa? Kelassa harjoitetaan ihan puhdasta matematiikkaa. Tienaat summan x, joten asumistukea saat summan y ja toimeentulotukea summan z. Ei niitä millään naamakertoimella siellä määritetä. Ja samat tuet kuuluvat kaikille, tuli se raha sitten palkasta tai tukiaisista. Miten musta tuntuu, että sinä olet nyt se joka ei tajua?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tuilla elävät eivät ymmärrä että töissä 7-15.30 käyvän kolmen lapsen yksinhuoltajan 1790€ nettotuloista iso osa menee vuokraan ja ruokaan
Jokainen tajuaa, että aloitus on jonkun Provo. Ihmiset käy laittamassa laskureihin lukuja , mutta eivät oikeasti tajua ettei se mene niin. Silti tulevat tänne esittelemään mitä muka voi saada.
Mikähän funktio niillä laskureilla sitten on jos niihin ei voi luottaa? Kelassa harjoitetaan ihan puhdasta matematiikkaa. Tienaat summan x, joten asumistukea saat summan y ja toimeentulotukea summan z. Ei niitä millään naamakertoimella siellä määritetä. Ja samat tuet kuuluvat kaikille, tuli se raha sitten palkasta tai tukiaisista. Miten musta tuntuu, että sinä olet nyt se joka ei tajua?
Mulle as.tuki laskuri näytti,että saisin 158e as.tukea, no päätin hakea, laskuri ei pitänyt sitten lainkaan paikkaansa, kun hylky tuli.
Vierailija wrote:
Omistusasunto ja maksan asumisen, auton kulut (voisin luopua jos jäisin työttömäksi) ja päivittäismenot palkalla netto 1100-1300e/kk+lapsilisillä. Asuntoa ei voi myydä, jäisi kymmeniä tuhansia velkaa nykymarkkinoilla. Korkoihin en saa asumistukea, kun jää alle omavastuun vielä. Eiköhän ne nouse, niin saan sitten.
Tarkkaan mietitään mitä syödään. Harrastuksia, maksullisia, ei ole. Vaatteita korjataan/paikataan, ostetaan käytettyinä ja poistomyynnistä Tokmannilta.
Taidan alkaa perseilemään töissä, jotta irtisanotaan ja pääsen tukia nostelemaan. Loppuisi nälän näkeminen ja joskus voisi vaikka käydä ulkona syömässä.
Tämä on silkkaa tyhmyyttä, laitat lapset kärsimään siitä, että et älyä hakea tukia. Mikset saa soviteltua päivärahaa tai toimeentulotukea?
Vierailija wrote:
Joo ei sillä rahalla kyllä oikein pärjää, aika kurjalta kuulostaa 2300 e. Oikeesti laskekaa nyt itse. Ja siitä rahasta pitäisi ostaa ihan kaikki tarvittavat asiat.
Kyllä pärjäisi oikein hyvin, jäisi kivasti säästöönkin. Katsos kun osaa elää säästeliäästi ja on pakko pärjätä paljon vähemmällä.
Trollihan tämä varmaan, mutta luultavasti leijonanosa myös työssäkäyvän yh:n 2300€ palkasta menee vuokraan ja ruokaan...🤷
- Vela -72
"Mulle as.tuki laskuri näytti,että saisin 158e as.tukea, no päätin hakea, laskuri ei pitänyt sitten lainkaan paikkaansa, kun hylky tuli."
Arvioit palkan määrän väärin?
Perheeseemme kuuluu äiti ja 2 lasta.
Tuloina asumistuki (848e), toimeentulotuki (986,52e), lapsilisät yh-korotuksella (336,32e) ja elatusmaksut (338e).
Tulot yhteensä 2508,84 euroa.
Vuokra 1060 euroa.
Jäljelle jää 1448,84 euroa.
Kyllä tuolla 1448,84 eurolla toimeen tulee, mutta äärimmäisen tarkkaan pitää laskea jokainen sentti.
Lapset 10v ja 13v ja rahaa menee heidän asioihin, itsestä en niinkään välitä koska siihen ei ole varaa.
Ruoka on asia mistä tingin viimeiseksi, haluan, että lapset syövät terveellisesti ja monipuolisesti, ruokaostokset ovat noin 600e kuussa. Autoa meillä ei ole, julkiseen liikenteeseen menee noin 200 euroa kuukaudessa.Lapset kasvavat hurjaa vauhtia ja vaatteeita sekä kenkiä saa koko ajan olla ostamassa uusia, pojalle käytettynä ei tahdo löytyä oikeen mitään.
Ps. Eikä mitään "mee töihin" huutelua, en ole työkuntoinen :(
Vierailija wrote:
Aloitus on trolli. Itse sain yh:na max. 1000 euroa kuussa tukia. Menin töihin, kun lapsi oli pieni ja se on kannattanut. Työnteko kannattaa aina, aloitin pienipalkkaisena, mutta olen edennyt uralla ja nykyään tienaan jo hyvin. Olen saanut säästettyäkin. Ja maksettua isot opintovelat pois. Olen kiitollinen, että sain yksinhuoltajana tukia sen mitä sain, ja nyt maksan ihan mielelläni veroja kiitokseksi.
Kun mä olin yksinhuoltaja niin nettopalkka oli 1400.
Vierailija wrote:
eli lapsilisät joku 500 e kk ja elatustuki päälle joku 400 e kk? asut omistusasunnossa jonka olet itse valinnut itsellesi ja kerrytät varallisuutta. jos myyt saat rahaa siitä joka tapauksessa. ymmärrätkö ettei oikeasti köyhällä ole sitä omistusasuntoa? eikä hän saa koskaan valita mieleistään kotia? voit myydä kämppäsi saat massia vaikka tappiolla joutuisit myymään. sitten kaupungin vuokra asuntojonoon.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
asumistuen suuruus riippuu vuokran suuruudesta. se ei ole sama kaikille. tietty summa pitää jäädä vuokran jälkeen ruokaan ja laskuihin joten toimeentulotuen määrä vaihtelee myös. aloituksessa olisi pitänyt mainita vuokran määrä. kahdelle lapselle ja aikuiselle ei jää 1200 vuokran jälkeen vasb n 900 e... eli aloituksen esimerkissä vuokran pitäisi olla n 1500 e kk?
Vierailija wrote:
Perheeseemme kuuluu äiti ja 2 lasta.
Tuloina asumistuki (848e), toimeentulotuki (986,52e), lapsilisät yh-korotuksella (336,32e) ja elatusmaksut (338e).
Tulot yhteensä 2508,84 euroa.
Vuokra 1060 euroa.
Jäljelle jää 1448,84 euroa.
Kyllä tuolla 1448,84 eurolla toimeen tulee, mutta äärimmäisen tarkkaan pitää laskea jokainen sentti.
Lapset 10v ja 13v ja rahaa menee heidän asioihin, itsestä en niinkään välitä koska siihen ei ole varaa.
Ruoka on asia mistä tingin viimeiseksi, haluan, että lapset syövät terveellisesti ja monipuolisesti, ruokaostokset ovat noin 600e kuussa. Autoa meillä ei ole, julkiseen liikenteeseen menee noin 200 euroa kuukaudessa.Lapset kasvavat hurjaa vauhtia ja vaatteeita sekä kenkiä saa koko ajan olla ostamassa uusia, pojalle käytettynä ei tahdo löytyä oikeen mitään.
Ps. Eikä mi
Jos tuo on totta, niin minä kokoaikatyössä käyvänä yksinhuoltajana tienaan nettona saman verran, mitä sinä saat tukia. En saa asumistukea, tuloraja ylittyy. Jos nuo kertomasi luvut ovat totta, niin systeemi on TODELLA epäreilu. Minä maksan työlläni sinun korkeamman elintasosi.
Tienaan vähemmän, mutta minulla jää sentään myös säästöön, en elä yli varojeni. Omat tulot 2200 nettopalkka + elatustuki ja lapsilisä n. 300 euroa = 2500 euroa. Asumiseen menee n. 800 euroa kuussa. Auto on (pakollinen).
Vierailija wrote:
Työssä käyvä yksinhuoltaja saa kenties tuohon lisäksi asumistukea, elatusmaksut ja lapsilisät.
Mä en saanut asumistukea. Kela huomioi bruttotulot. Silloin raja oli 1700e. Mun bruttopalkka oli reilu 1700e. Palkan lisäksi oli lapsilisä 155e ja elatusmaksu 150e.
juuri näin... tuo aina unohdetaan kun toimeentulotuessa ne sisältyvät siihen eivät tule lisäksi. eli jos työssä käyvä saa 2000 nettona mikä on pieni palkka Helsingissä tulee kahden lapsen yksinhuoltajana päälle lapsilisät 320 e kk ja elatustuki olkoon vaikka 300 e kk. yhtäkkiä summa onkin 2620 e. ja elatustuki ja lapsilisät tulevat kaikille myös niille 4000 e kk netto tienaaville