Työssä käyvät eivät ymmärrä sitä , että kahden lapsen yksinhuoltajaäidin 2300 euron tukipotista iso osa menee vuokraan ja ruokaan
Vain satasia jää omaan käyttöön. Helppohan se on työssäkäyvän huudella kuinka tuet on muka suuret
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
suurin osa ei ymmärrä miten joku ajaa itsensä yh äidiksi ja vielä on ottamatta lapsille uutta isää...
Suurin osa ymmärtää, ettei ole lasten etu ottaa kevein perustein uutta miestä, joka voi olla vaarallinen lapsille. Isäähän uudesta miehestä ei koskaan tule, vaikka hän sitä haluaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Kolmen hengen perheessä, jossa 2 lasta, niin 400 eurolla ostaa ruhtinaallisesti ruokaa kuussa. Eli vielä jää 1900 euroa! Paljon se sinun vuokrasi oikein on?
Toista tonnia
No asunto on sitten niin iso, että kaikille on oma huone eli aivan liian iso.
No joo, mutta 2300€ on aika messevä summa. Eikö lasten toinen vanhempi osallistu lasten elättämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvillä on täysin vieraantunut käsitys työttömien raha-asioista. Ei tuilla kauheasti juhlita vaan rahat tosiaan menee asumiseen ja syömiseen. Vaatteisiin ja juhlimiseen jää vain joitain satasia kuukaudessa.
Miten se siis eroaa työssäkäyvien tuloista? Työssäkäyvä maksaa vaan kaiken itse ja viettää aikansa töissä.
Yksinhuoltaja ei tajua, että työssäkäyvä ei välttämättä saa palkkaa tuota 2300€/kk, ja jos saa, siitä menee verot ensin. Ja vasta sen jälkeen maksetaan kaikki vuokrat, laskut ja muut välttämättömät kulut.
Kelpais mullekin tuo 2300€, tällä hetkellä aikuiskoulutusraha 1600€/kk -20% veroa. Siitä sitten maksan kämpän ja muut kulut ihan yksinäni.
Eli jos joku on vähän kade tuista, niin sille on olemassa hyvä syy
Vaikea uskoa tuota tukisummaa yh:lle. Ellei ole oikeasti todella monta lasta.
Itse olen maisteri kokoaikatyössä, ja saan käteen 2500e/kk. Maksan siitä summasta kaiken; asumismenot, laskut, elämisen.
Kyllä kannatti käydä yliopistoa 5 vuotta ja ottaa opintolainaa 12 000e.
Tulot netto 1480, vuokra 900 euroa, johon iso korotus 1.1.2024 alkaen. En saa mitään tukia. Maksan tästä kaiken itse, myös erittäin isot lääkekulut (jotka jäivät juuri-ja-juuri alle hintakaton tänäkin vuonna). Ravintolassa kävin viimeksi 2017. Huveina käynnit kirppareilla, kirjastossa ja etnisissä kaupoissa hakemassa edullisia mausteita ja muuta syötävää sekä ennenkaikkea punalappujen metsästys 4 eri kaupasta. Ei autoa, ei polkupyörää. Kissa on, kuukausittain hoitoon menee n. 15 euroa. Kissa on ainoa ylellisyys ja siitä en aio luopua. Olisipa ruhtinaallista edes nähdä 2 300 euroa joskus!
Vaan 13% suomalaisista on köyhiä. Muistakaa se.
Jos on yh, niin tietysti on vähävarainen.
Ihan oma valinta on ollut tehdä lapsi sellaisen miehen kanssa, joka ei halua perhettään elättää.
Nää keskustelut on niin jo nähty. Keksikää jotain parempaa.
Vierailija kirjoitti:
2 lapsen ruokaan menee korkeintaan 200€/kk jos tekee itse ja työttömällä on tähän aikaa, sitäpaitsi koulussa tai päiväkodissa kun syö mahan täyteen niin ei tarvitse kotona paljon mitään syödä, kirpparilta saa parilla eurolla vaatteet.
Höpö höpö. Mistä tuommoista keksit? Kyllä meillä menee 500€ per nuppi teinien ruokaan kuussa vaikka tehdään lähes kaikki ruoka itse.
Onko yh-äitiys suurikin saavutus, joka valtion pitäisi vielä ruhtinaallisemmin palkita?
Vierailija kirjoitti:
Mihin kuvittelet sen työssäkäyvän yksinhuoltajan rahojen sitten menevän? Tuon verran jää suunnilleen nettona käteen naisten mediaanipalkasta.
Niin paitsi työssäkäyvälle yh:lle tulee myös samat elarit ja lapsilisät kuin työttömällekin, eli ihan eri juttu. Ja saattaa saada vielä asumistukeakin jos on useampi lapsi, vaikka olisi ihan keskipalkkainen yh. Ei se yh saa itselleen kuin se tavallisen työttömyysetuuden minkä lapsetonkin, nyt kun se hulppea lapsikorotuskin siitä otettiin pois.
Vierailija kirjoitti:
No joo, mutta 2300€ on aika messevä summa. Eikö lasten toinen vanhempi osallistu lasten elättämiseen?
Tuossa on mukana elarit ja lapsilisät, jotka saa vaikka on töissä kymppitonnin palkalla. Ne on niitä lasten rahoja, ei sen yh:n. Elarit on vähintään jotain vajaa 200€ per kersa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kuvittelet sen työssäkäyvän yksinhuoltajan rahojen sitten menevän? Tuon verran jää suunnilleen nettona käteen naisten mediaanipalkasta.
Niin paitsi työssäkäyvälle yh:lle tulee myös samat elarit ja lapsilisät kuin työttömällekin, eli ihan eri juttu. Ja saattaa saada vielä asumistukeakin jos on useampi lapsi, vaikka olisi ihan keskipalkkainen yh. Ei se yh saa itselleen kuin se tavallisen työttömyysetuuden minkä lapsetonkin, nyt kun se hulppea lapsikorotuskin siitä otettiin pois.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltaja ei tajua, että työssäkäyvä ei välttämättä saa palkkaa tuota 2300€/kk, ja jos saa, siitä menee verot ensin. Ja vasta sen jälkeen maksetaan kaikki vuokrat, laskut ja muut välttämättömät kulut.
Kelpais mullekin tuo 2300€, tällä hetkellä aikuiskoulutusraha 1600€/kk -20% veroa. Siitä sitten maksan kämpän ja muut kulut ihan yksinäni.
Eli jos joku on vähän kade tuista, niin sille on olemassa hyvä syy
Tajuatko sinä, että tuosta 2300 eurosta on suurin osa niitä lasten rahoja, samoja joita sinäkin saisit jos sulla olisi lapsia, vaikka olet töissä. Samat elarit, samat lapsilisät ja noilla tuloilla varmaan asumistukeakin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän täytyy olla vitsi.
Ei ole vaan ihan totisinta totta. Työttömät elävät köyhyydessä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa tuota tukisummaa yh:lle. Ellei ole oikeasti todella monta lasta.
Itse olen maisteri kokoaikatyössä, ja saan käteen 2500e/kk. Maksan siitä summasta kaiken; asumismenot, laskut, elämisen.
Kyllä kannatti käydä yliopistoa 5 vuotta ja ottaa opintolainaa 12 000e.
No se vanhemman osuus on n. 600€ jos ei saa ansiosidonnaista, ja reilusti yli 300€ per lapsi, ne on ne lasten rahat jotka tulee siitä huolimatta onko se heidän yh vanhempi töissä vai ei, ja sitten isolla perheellä on todennäköisesti vuokra yli tonnin, ja siihen saa useita satasia asumistukea, ja ehkä vähän vielä toimeentulotukeakin, kuten kuka tahansa muukin saa.
Vierailija kirjoitti:
Tulot netto 1480, vuokra 900 euroa, johon iso korotus 1.1.2024 alkaen. En saa mitään tukia. Maksan tästä kaiken itse, myös erittäin isot lääkekulut (jotka jäivät juuri-ja-juuri alle hintakaton tänäkin vuonna). Ravintolassa kävin viimeksi 2017. Huveina käynnit kirppareilla, kirjastossa ja etnisissä kaupoissa hakemassa edullisia mausteita ja muuta syötävää sekä ennenkaikkea punalappujen metsästys 4 eri kaupasta. Ei autoa, ei polkupyörää. Kissa on, kuukausittain hoitoon menee n. 15 euroa. Kissa on ainoa ylellisyys ja siitä en aio luopua. Olisipa ruhtinaallista edes nähdä 2 300 euroa joskus!
Siis montako lasta sulla on? Tuosta 2300 eurosta on lasten omia tuloja liki 400€ per pää. Ja ne saat siitä huolimatta oletko töissä vai et, koska ne rahat on niille lapsille.
Tuet on kyllä Suomessa aivan liian pienet. Niitä tulisi korottaa 50%