Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa radion kanssa! En saa taajuuksia toimimaan

Vierailija
01.11.2023 |

Minulla on perinteinen radio, jossa taajuudet käännetään nupista kohdilleen. 

Yritän kuunnella kanavaa, jonka taajuudeksi tässä isossa kaupungissa, jossa asun, on ilmoitettu 97,1. En kuitenkaan saa millään tuota kanavaa kuulumaan edes kohinan kanssa, en vaikka olen siirrellyt ja käännellyt rautalanka-antennia ym. Sen sijaan nupin ollessa 97 paikkeilla kuuluu muutama muu kanava, joiden oikeat taajuudet meidän kaupungissa ei kyllä ole lähelläkään 97.

Miten saada haluamani radiokanava siis kuulumaan?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kannattaa selvittää taloyhtiöstä, miten muualla. Joissakin yhtiöissä ei enää ole kuin digikanavia, silloin vanhat toosat ei toimi.

Miten taloyhtiöni liittyy tähän? Ja taloyhtiön digikanavat? Tuossa radiossani on ainoastaan virtajohto, jonka laittamalla pistorasiaan pitäisi kuulua radiokanavat. Ja osa kanavista kuuluukin. Mutta ei se taloyhtiön syytä tai ansiota ole.

ap

Vierailija
22/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kierrätyskeskukseen ja osta 60-80 luvun radio maksaa n. parikymppiä jopa kuuluu eikä asemat ole millin välein kuhan on sinnepäin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuleeko radion signaali antennista vai kenties kaapeli-tv -verkosta? Taajuudet on niissä erilaiset.

Jos et ymmärtänyt yllä olevasta mitään, niin jos radiossasi on oma antenni niin signaali tule antennin kautta. Jos radio on kytketty antennijohdolla seinäpistokkeeseen, niin signaalin välitystapa on sama kuin tv-signaalissa. Jos talossa on kaapeli-tv, niin radiosignaalikin tulee kaapelin kautta.

Jos signaali tulee kaapelin kautta tarkista paikallisen kaapeli-tv operaattorin sivuilta taajuudet.

Kuten aloituksessa kirjoitin, niin siinä on rautalanka-antenni. Sitä ei tietenkään kytketä mihinkään pistokkeeseen. Mitään pistokkeisiin kytkettäviä antennijohtoja tässä radiossa ei ole.

ap

Vierailija
24/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minulla Tivoli audio -radio. Sen pitäisi olla hyvä radio kyllä ja siinä on rautalanka-antenni. Haluan kuunnella radiota siitä, koska siinä on todella paljon parempi ääni kuin läppärissä ja kännykässä. 

ap

Jos radiossa on kiinni se rautalanka-antenni, niin koeta vaikuttaako radion (ja antennin) sijainti talossa asiaan. Toimiiko jollakin ikkunalla paremmin kuin jollain toisella? 

Useimpiin Tivolin malleihin saa kiinni myös muunlaisen antennin tai ulkoisen signaalin normaalilla antennijohdolla.

Vierailija
25/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siirtele radiota eri paikkoihin huoneessa tai vaihda huonetta. Jos talo on teräsbetonia ja ikkunoissa on selektiivilasit, radiosignaalit pääsevät sisään aika huonosti.

Lisäksi ota selville, missä ko. kanavan lähetin sijaitsee ja vie radio huoneeseen, joka on talon sillä puolella. Jos mahdollista.

Onko siinä radiossa liitäntä ulkoiselle antennille? Kuten tuossa kuvassa:

https://images.idgesg.net/images/article/2017/06/tivoli-model-one-digit…

Jos on, sen pitäisi voida sopivalla kaapelilla liittää talon antenni/kaapeliverkkoon. 

Vierailija
26/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiva keino on asentaa radion antenniin sähköjohto (ohut), kietoa sen esiinkaivettu metalliosa antennin ympärille ja koettaa saada sähköjohtoa eri asentoihin laittelemalla radio kuulumaan paremmin.

On olemassa myös sisäantenneja, jotka voi kytkeä samalla tavalla radion omaan antenniin.

Vierailija
27/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisenkin mallin voi liittää ulkoiseen antenniin tai talon antenniverkkoon:

https://www.modelplusmodel.com/images/detailed/1/mpm_v01_20_02.jpg

Vierailija
28/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sen sijaan nupin ollessa 97 paikkeilla kuuluu muutama muu kanava, joiden oikeat taajuudet meidän kaupungissa ei kyllä ole lähelläkään 97. 

Kokeile jollakin Ylen kanavalla, kuuluuko se siitä kohdasta, mistä pitäisi. Jos ei, radiosi on viallinen.

Vierailija
29/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttokuormassa rumunnut niin että sisuskaluissa jotain hajalla?

Vierailija
30/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sen sijaan nupin ollessa 97 paikkeilla kuuluu muutama muu kanava, joiden oikeat taajuudet meidän kaupungissa ei kyllä ole lähelläkään 97. 

Kokeile jollakin Ylen kanavalla, kuuluuko se siitä kohdasta, mistä pitäisi. Jos ei, radiosi on viallinen.

Kuuluu ihan hyvin.

ap

Vierailija
31/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ok, on juuri tuo radio minulla. 

Eli minun pitäisi nyt siis tilata antennikaapeli siihen ja kytkeä se seinässä olevaan telkkaripistokkeeseen vai?

ap

Vierailija
32/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eli minun pitäisi nyt siis tilata antennikaapeli siihen ja kytkeä se seinässä olevaan telkkaripistokkeeseen vai?

ap

Sanat "perinteinen radio" toi mieleen kylläkin mulle paljon vanhemmat mallit...

Vierailija
33/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

ap

Sanat "perinteinen radio" toi mieleen kylläkin mulle paljon vanhemmat mallit...

Ok! Anteeksi en tunne terminologiaa. Tarkoitin että tässä ei ole mitään digitaalista näyttöä, josta voisi asettaa numeroina kanavan tarkkaan kohdalleen vaan täytyy vääntää nuppia ja toivoa että nuppi osuu juuri 97,1 kohdalle eikä vahingossa vaikka 97,0. Ja että kyseessä ei ole mikään moderni nettiradiosysteemi vaan ihan perinteinen radiovekotin.

ap

Vierailija
34/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jos asut kaapelitaloudessa, silloin ns. antennikanavat kuuluvat usein heikosti/ei lainkaan.

Liitä radio kaapelikanavaan, ellei pysty - osta uusi radio.

Mitä tarkoittaa kaapelitalous? Asun kerrostalossa, jossa netti on valokuitu, minulla on tässä asunnossa käytössä langaton wifi. Kaapeleista en tiedä mitään. Eli en minä osaa tätä radiota liittää kaapelikanavaan. Miten se tehdään? 

ap

Johdolla siihen pistokkeeseen, missä seinässä lukee radio (yleensä on tv-pistokkeen vieressä).

Voisit kysyä myös sieltä, mistä kaapelikanavasi on ostettu (tv-netti jne).

Kannattaa lukea ohjeita Digitan sivustolta.

Vierailija
35/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jos asut kaapelitaloudessa, silloin ns. antennikanavat kuuluvat usein heikosti/ei lainkaan.

Liitä radio kaapelikanavaan, ellei pysty - osta uusi radio.

Mitä tarkoittaa kaapelitalous? Asun kerrostalossa, jossa netti on valokuitu, minulla on tässä asunnossa käytössä langaton wifi. Kaapeleista en tiedä mitään. Eli en minä osaa tätä radiota liittää kaapelikanavaan. Miten se tehdään? 

ap

Johdolla siihen pistokkeeseen, missä seinässä lukee radio (yleensä on tv-pistokkeen vieressä).

Voisit kysyä myös sieltä, mistä kaapelikanavasi on ostettu (tv-netti jne).

Kannattaa lukea ohjeita Digitan sivustolta.

Ok. Pistokkeissa ei näytä lukevan mitään, mutta tunnistan kyllä että siinä on telkkariantennille reikä, radioantennille omansa siinä vieressä ja lisäksi nettikaapeleille vielä omansa. Eli antennikaapeliostoksille siis. Ihmettelen vain, että kun muut kokeilemani kanavat kuuluvat hyvin ja tämä yksi ei, niin mahtaako se yksi tietty kuulua sitten kaapelista edes.

ap

Vierailija
36/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku vielä neuvoa millaisen kaapelin tarvitsen tuota varten? Eli toinen pää tuohon radion ja toinen pää telkkaripistokkeen vieressä olevaan reikään. Luulin tämän olevan yksinkertainen tehtävä, mutta ei näköjään. Googlailin kyllä. Ja nyt tunnen itseni tyhmäksi.

ap

Vierailija
37/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasithan, että takaseinässä on valintakytkin, jolla valitaan sisäinen/ulkoinen antenni (internal/external antenna). Se pitää olla oikeassa asennossa.

Vierailija
38/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Huomasithan, että takaseinässä on valintakytkin, jolla valitaan sisäinen/ulkoinen antenni (internal/external antenna). Se pitää olla oikeassa asennossa.

Huomasin kyllä. Kokeilin varmuudeksi molempia, sama tilanne molemmissa asennoissa, kummallakaan ei kuulu, ei oikealla ei väärällä asennolla,

ap

Vierailija
39/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radio 100 vuotta vaan siltikin vielä ongelmia...

https://yle.fi/a/74-20057707

Vierailija
40/51 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kannattaa selvittää taloyhtiöstä, miten muualla. Joissakin yhtiöissä ei enää ole kuin digikanavia, silloin vanhat toosat ei toimi.

Miten taloyhtiöni liittyy tähän? Ja taloyhtiön digikanavat? Tuossa radiossani on ainoastaan virtajohto, jonka laittamalla pistorasiaan pitäisi kuulua radiokanavat. Ja osa kanavista kuuluukin. Mutta ei se taloyhtiön syytä tai ansiota ole.

ap

Jossakin kohtaa asunnossasi pitäisi olla antennipistorasia, jossa kaksi liitintä. Toiseen tulee telkkari ja toisesta saa radiosignaalia. Jos radiosi saa kytketyksi jälkimmäiseen niin pitäisi kuulua hyvin. Jos taas radiosi on pelkästään oman antenninsa varassa niin kerrostalon betoniraudoitukset luultavasti varsin tehokkaasti häiritsevät signaalin pääsyä antenniin. Silloin ei auta muu kuin hankkia herkempi radio tai koettaa siirrellä radiota eri paikkoihin siinä toivossa että jossakin kohtaa kuuluu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi