Auttakaa radion kanssa! En saa taajuuksia toimimaan
Minulla on perinteinen radio, jossa taajuudet käännetään nupista kohdilleen. 

Yritän kuunnella kanavaa, jonka taajuudeksi tässä isossa kaupungissa, jossa asun, on ilmoitettu 97,1. En kuitenkaan saa millään tuota kanavaa kuulumaan edes kohinan kanssa, en vaikka olen siirrellyt ja käännellyt rautalanka-antennia ym. Sen sijaan nupin ollessa 97 paikkeilla kuuluu muutama muu kanava, joiden oikeat taajuudet meidän kaupungissa ei kyllä ole lähelläkään 97.
Miten saada haluamani radiokanava siis kuulumaan?
Kommentit (51)
Minulla sama ongelma mutta johtunee siitä että on halpa alle 30 euron radio ja kanavat niin lähellä toisiaan että vaikea joitain tiettyjä saada kohdilleen.
Joo, heitä se romu ikkunasta pihalle ja osta kunnon ratio.
Vierailija wrote:
On sullakin ongelmat.
Onhan se ongelma jos ei pysty radiotansa kuuntelemaan. Tottakai maailmassa on isoja murheita ja ongelmia mutta ei se poista sitä että arkielämän "mitättömät" ongelmat ei harmittaisi tai haittaisi.
Minulla Tivoli audio -radio. Sen pitäisi olla hyvä radio kyllä ja siinä on rautalanka-antenni. Haluan kuunnella radiota siitä, koska siinä on todella paljon parempi ääni kuin läppärissä ja kännykässä. 

ap
Vierailija wrote:
Ja sulla on taajuus oikein valittu? FM? Ei AM?
On kyllä valittu tuo FM oikein.
ap
Vierailija wrote:
Joo, heitä se romu ikkunasta pihalle ja osta kunnon ratio.
Tämä radio maksoi 200 euroa silloin muutama vuosi sitten kun sen ostin. Olisihan se ihan kiva jos sitä saisi jopa kuunneltua.
ap
Jos asut kaapelitaloudessa, silloin ns. antennikanavat kuuluvat usein heikosti/ei lainkaan.
Liitä radio kaapelikanavaan, ellei pysty - osta uusi radio.
Mulla sama ongelma. Vanha radio ja tekis mieli heittää pois. Outoa että toisessa asunnossa toimi normaalisti ja nyt uudessa asunnossa ei toimi.
Vierailija wrote:
Minulla Tivoli audio -radio. Sen pitäisi olla hyvä radio kyllä ja siinä on rautalanka-antenni. Haluan kuunnella radiota siitä, koska siinä on todella paljon parempi ääni kuin läppärissä ja kännykässä.
ap
Jokaisella pitäisi olla paristoradio kotonaan. Poikkeustilanteissa tietoa voi välittää Radio Suomen kautta. Radio toimii silloinkin kun netti ja sähköt katkeavat.
Kannattaa kokeilla, että onko antennin asennolla väliä? Minulla on valittu Radio Suomi ja tarkastan paristot aina kun siirrytään kesä- tai talviaikaan. Ihan pelastusalan ammattilaiset neuvovat tarkastamaan palo- ja häkävaroittimien paristot noina päivinä. Yksi radiokin menee siinä samalla. 

Mielestäni ne kanavien numerot ovat vain suuntaa-antavia aivan kuten vaatteiden ja kenkienkin numerot. Riippuu mastoista, että miten radio itke kunkin kodissa kuuluu.
Vierailija wrote:
ap
No selkeästi asunnossasi ei ole kyseiselle kanavalle kuuluvuutta. Viritä ne kanavat, jotka kuuluvat, kuuntelet nettiradiosta sitä haluttua tai sit et kuuntele.
Siirtele radiota eri paikkoihin huoneessa tai vaihda huonetta. Jos talo on teräsbetonia ja ikkunoissa on selektiivilasit, radiosignaalit pääsevät sisään aika huonosti.
Kannattaa selvittää taloyhtiöstä, miten muualla. Joissakin yhtiöissä ei enää ole kuin digikanavia, silloin vanhat toosat ei toimi.
Vierailija wrote:
Jos asut kaapelitaloudessa, silloin ns. antennikanavat kuuluvat usein heikosti/ei lainkaan.
Liitä radio kaapelikanavaan, ellei pysty - osta uusi radio.
Mitä tarkoittaa kaapelitalous? Asun kerrostalossa, jossa netti on valokuitu, minulla on tässä asunnossa käytössä langaton wifi. Kaapeleista en tiedä mitään. Eli en minä osaa tätä radiota liittää kaapelikanavaan. Miten se tehdään?
ap
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ap
Jokaisella pitäisi olla paristoradio kotonaan. Poikkeustilanteissa tietoa voi välittää Radio Suomen kautta. Radio toimii silloinkin kun netti ja sähköt katkeavat.Kannattaa kokeilla, että onko antennin asennolla väliä? Minulla on valittu Radio Suomi ja tarkastan paristot aina kun siirrytään kesä- tai talviaikaan. Ihan pelastusalan ammattilaiset neuvovat tarkastamaan palo- ja häkävaroittimien paristot noina päivinä. Yksi radiokin menee siinä samalla.
Mielestäni ne kanavien numerot ovat vain suuntaa-antavia aivan kuten vaatteiden ja kenkienkin numerot. Riippuu mastoista, että miten radio itke kunkin kodi
”Kanavien numerot” suuntaa-antavia? Tämän kommentoijan on pakko olla nainen 😂😂😂
Vierailija wrote:
Mulla sama ongelma. Vanha radio ja tekis mieli heittää pois. Outoa että toisessa asunnossa toimi normaalisti ja nyt uudessa asunnossa ei toimi.
Niin, minäkin asuin ennen tässä samassa kaupungissa noin 2 km päässä nykyisestä asunnosta, siellä tämä radioni toimi hyvin. En ymmärrä.
ap
Tuleeko radion signaali antennista vai kenties kaapeli-tv -verkosta? Taajuudet on niissä erilaiset.
Jos et ymmärtänyt yllä olevasta mitään, niin jos radiossasi on oma antenni niin signaali tule antennin kautta. Jos radio on kytketty antennijohdolla seinäpistokkeeseen, niin signaalin välitystapa on sama kuin tv-signaalissa. Jos talossa on kaapeli-tv, niin radiosignaalikin tulee kaapelin kautta.
Jos signaali tulee kaapelin kautta tarkista paikallisen kaapeli-tv operaattorin sivuilta taajuudet.
Ja sulla on taajuus oikein valittu? FM? Ei AM?