Oletko vapaaehtoisesti lapseton?
Tämä on VAUVApalsta ja siksi itse luulin, että täällä olisi enimmäkseen perheellisiä ihmisiä. Mutta kun joku tekee aloituksen jostain 24v pimusta joka ei halua lapsia koska ”haluaa nukkua aamuisin”, saakin se satoja peukutuksia. Hämmentävää.
Tunnen tai tiedän omien ihmissuhteideni kautta satoja ihmisiä ja heistä vain hyvin pieni osa on perheettömiä, kaksi varmasti vapaaehtosesti lapsetonta hevosalan ihmistä. Eli omissa ympyröissäni tällaiset hyvinvointiyhteiskunnan aamunukkujat eivät ole tavallisia. Joten siksi tämä äänestys: ovatko velat todella tällä palstalla ylivoimainen enemmistö vai onko kyse vain kourallisesta äänekkäitä yksilöitä?
Kommentit (49)
Vierailija wrote:
Kuten kyselyn tuloksesta ja palstan jutuista voi hyvin päätellä, täällä on vahvasti velojen yliedustus suhteessa koko väestöön. Se on tietysti ironista ottaen huomioon että kyseessä on vauvapalsta, mutta syy lienee ennen kaikkea siinä että nämä ovat kukin jossain vaiheessa hakeutuneet tänne sillä ajatuksella että täällä voi soittaa poskea nimenomaan äideille. Sitten tästä onkin lopulta tullut itse asiassa velapalsta, koska pikkulasten äideillä on tietysti muutakin tekemistä kuin roikkua täällä lukemassa näitä ulinoita. Sitten tietysti sekin, että arkiaamuna paikalla äänestämässä on erityisesti veloja, kertoo jotain ihmisen elämäntilanteessa ja vastuista.
Oikeastaan olisi ollut ihan kiva jos näille olisi tehty uudistuksessa oma aihe-alueensa, mutta tuskin ne olisivat siellä keskenään pysyneet, kun jotenkin asian ydin näkyy olevan että siitä lisääntymättömyydestä pitää jauhaa netissä nimenomaan ihmisille, joilla on lapsia, ihan riippumatta siitä, kiinnostaako ketään.
Vierailija wrote:
Näissä asioissa elämä ehtii muuttaa ihmistä niin moneen kertaan. Omassa lapsuuden kaveriporukassani se joka eniten ”inhosi” lapsia, meni meistä ensimmäisenä naimisiin ja sai 3 lasta. Hän edelleenkin sanoo ettei liiemmin pidä muiden lapsista ja on aina kammonnut päiväkoteja ym. mutta omiaan rakastaa tietysti maailman eniten ja on ollut tosi hyvä äiti/
Porukastamme taas se, joka jo silloin teininä halusi kovasti oman perheen, jäi lapsettomaksi koska sopivaa miestä ei kertakaikkiaan vain löytynyt eikä itsellinen äitiys vielä oliut silloin vaihtoehto.
Mun hyvistä ystävistä eniten lapsia halunneet: Toinen sai yhden lapsen (olisi halunnut enemmän, mutta ei tullut). Toisella ei ole lapsia, on sairastunut krooniseen mielen sairauteen.
Mulle lasten hankkiminen tuntui teininä tosi vieraalta ajatukselta. Jossain vaiheessa parikymppisenä olin sitä mieltä, että ei lapsia. Nyt mulla on kaksi.
Minä en ole koskaan jauhanut lapsettomuudestani ihmisille, mutta vapaaehtoisesti lisääntyneet ovat kyllä tuputtaneet omia valintojaan minulle. "Sä et vaan voi olla koskaan aidosti onnellinen jollei sulla ole lapsia." Ei siis kannata yleistää, urpoja löytyy ihan kaikista ihmisryhmistä.
Vierailija wrote:
Kuten kyselyn tuloksesta ja palstan jutuista voi hyvin päätellä, täällä on vahvasti velojen yliedustus suhteessa koko väestöön. Se on tietysti ironista ottaen huomioon että kyseessä on vauvapalsta, mutta syy lienee ennen kaikkea siinä että nämä ovat kukin jossain vaiheessa hakeutuneet tänne sillä ajatuksella että täällä voi soittaa poskea nimenomaan äideille. Sitten tästä onkin lopulta tullut itse asiassa velapalsta, koska pikkulasten äideillä on tietysti muutakin tekemistä kuin roikkua täällä lukemassa näitä ulinoita. Sitten tietysti sekin, että arkiaamuna paikalla äänestämässä on erityisesti veloja, kertoo jotain ihmisen elämäntilanteessa ja vastuista.
Mikä on sinun syysi olla palstalla solvaamassa veloja ennen yhdeksää aamulla?
Oikeastaan olisi ollut ihan kiva jos näille olisi tehty uudistuksessa oma aihe-alueensa, mutta tuskin ne olisivat siellä keskenään pysyneet, kun jotenkin asian ydin näkyy olevan että siitä lisääntymättömyydestä pitää jauhaa netissä nimenomaan ihmisille, joilla on lapsia, ihan riippumatta siitä, kiinnostaako ketään.
Kyllä tämä aihe mammojakin kiinnostaa, kun velaketjut tuottavat sivukaupalla kommentteja. Sinun ei ole pakko osallistua jos ei nappaa.
Kyllä kyse on vain tämän palstan tyhjäpäistä minkä huomaa myös muun keskustelun tasosta. Missää muissa ympyröissä et törmää vastaavaan perhevastaisuuteen ja suorastaan lapsivihamielisyyteen.
Minulle lapset eivät ole koskaan ollut oma juttu. Siitä syystä ei lapsia ole eikä tule. Pikkuvauvan nähdessäni en tunne yhtään mitään. Lapset ja vaikkapa tien vieressä oleva lumikasa ovat minulle yhtä merkityksellisiä.
Näyttää ylivoimaiselta enemmistöltä, mutta muistetaa, että vastaajia on kuitenkin vain 45.