Oletko vapaaehtoisesti lapseton?
Tämä on VAUVApalsta ja siksi itse luulin, että täällä olisi enimmäkseen perheellisiä ihmisiä. Mutta kun joku tekee aloituksen jostain 24v pimusta joka ei halua lapsia koska ”haluaa nukkua aamuisin”, saakin se satoja peukutuksia. Hämmentävää.
Tunnen tai tiedän omien ihmissuhteideni kautta satoja ihmisiä ja heistä vain hyvin pieni osa on perheettömiä, kaksi varmasti vapaaehtosesti lapsetonta hevosalan ihmistä. Eli omissa ympyröissäni tällaiset hyvinvointiyhteiskunnan aamunukkujat eivät ole tavallisia. Joten siksi tämä äänestys: ovatko velat todella tällä palstalla ylivoimainen enemmistö vai onko kyse vain kourallisesta äänekkäitä yksilöitä?
Kommentit (49)
Vierailija wrote:
Vastasin Ei, mutta en ole oikein kumpaakaan kun en ole koskaan ollut edes parisuhteessa ja keski ikä on jo ovella niin se juna meni jo.
M
Ihan oikein vastasit, monilla muillakin mahdollisuus vain meni ohi kun ei oikeisiin vuosiin löytynyt sitä puolisoa. Et siis ole yksin ja vieläkin saatat löytää rakkaan aikuisen jakamaan kanssasi elämää. Ja sekin on rikkautta vaikka lapsia ei olekaan. Voimia sinulle <3
Vierailija wrote:
Täytyy muistaa, että täällä hyvin moni kirjoittaja on kovin nuori. Itsekin vielä 24v julistin urakeskeisyyttäni ja seikkailu-matkustelua, perspektiivi elämään muuttui vasta paljon 30v jälkeen ja kova kiire tuli.
Olen "aina" tiennyt kristallin kirkkaasti että en halua lapsia.
t: vela M57
Velat ovat uskovaisten jälkeen tyhmimpiä ihmisiä mitä maa päällään kantaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Entä jos on sekä vapaaehtoisesti lapseton että tahattomasti lisääntymiskyvytön?
Mistä tietäis että on tahattomasti lisääntymiskyvytön? Koska velat epäilemättä huolehtii ehkäisystä, en mä ainakaan tiedä olisinko voinut tulla raskaaksi.
Tiedän ihan siitä, että kohtu jouduttiin sairauden vuoksi poistamaan muutama vuosi sitten. Ihmisillä voi olla myös useita eri sairauksia tai rakenteellisia ongelmia, jotka estävät raskauden ja ovat tulleet ilmi kun sairaus/muu vika on havaittu. Lyhytnäköinen ajatus, ettei lisääntymiskyvyttömyyttä voisi diagnosoida muuta kautta kuin epäonnistuneiden raskautumisyritysten myötä.
Vierailija wrote:
Piristävää lukea täältä lisääntyneiden loputonta ulinaa heidän omasta ja vapaaehtoisesti suorittamastaan elämän vaikeuttamisestaan.
t: Vela
Yhteiskunta ei oikein toimi, jos ei tule niitä seuraavia sukupolvia. Luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän tämän, vaikka itse valitsisi mitä. Ihminen, joka iloitsee jostain tuollaisesta, ei kuulosta onnelliselta tai tyytyväiseltä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Entä jos on sekä vapaaehtoisesti lapseton että tahattomasti lisääntymiskyvytön?
Silloin olet todella onnekas!!
Kiitos! Näin sen itsekin koen :D
Vierailija wrote:
Velat ovat uskovaisten jälkeen tyhmimpiä ihmisiä mitä maa päällään kantaa.
Ei haittaa, tyhmä mutta onnellinen!! : ))
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Piristävää lukea täältä lisääntyneiden loputonta ulinaa heidän omasta ja vapaaehtoisesti suorittamastaan elämän vaikeuttamisestaan.
Yhteiskunta ei oikein toimi, jos ei tule niitä seuraavia sukupolvia. Luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän tämän, vaikka itse valitsisi mitä. Ihminen, joka iloitsee jostain tuollaisesta, ei kuulosta onnelliselta tai tyytyväiseltä.
Murehditaan tätä vasta sitten, kun niin maailman kuin Suomenkin väkiluku lakkaa kasvamasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämä argumentti tulee aina, mutta kun maailmasta ei ole ihmiset loppumassa, eikä suomestakaan. Aidan takana on loputtomasti tulioita, paaaaaljon enemmän kun voitaisiin ottaa suomeenkin. Moni tutkija sanoo ja myöntää ettei maaailmassa ole kuin yksi ongelma, ei, ei se ole ilmaston lämpeneminen, vaan liikakansoitus. Jos maailmassa olisi n. puolet vähemmän ihmisiä, ei olisi mitään ongelmia, kaikille riitäisi kaikkea.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämä argumentti tulee aina, mutta kun maailmasta ei ole ihmiset loppumassa, eikä suomestakaan. Aidan takana on loputtomasti tulioita, paaaaaljon enemmän kun voitaisiin ottaa suomeenkin. Moni tutkija sanoo ja myöntää ettei maaailmassa ole kuin yksi ongelma, ei, ei se ole ilmaston lämpeneminen, vaan liikakansoitus. Jos maailmassa olisi n. puolet vähemmän ihmisiä, ei olisi mitään ongelmia, kaikille riitä
Toivoisitko siis, etteivät suomalaiset ihmiset lisääntyisi ollenkaan, vai mitä siis ehdotat?
Lisääntyminen on ihmiselle ihan normaali osa elämää, vaikka sinä juuri et nyt sitä valitsekaan. Niin kuin muidenkin normaalien elämään kuuluvien juttujen kanssa, myös siihen kuuluu iloja ja suruja. Sillä ei voita mitään, että kantaa kaunoja tuntemattomia ihmisiä kohtaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Murehditaan tätä vasta sitten, kun niin maailman kuin Suomenkin väkiluku lakkaa kasvamasta.
Ei sitä voi vasta sitten murehtia. Kyllähän nyt jo Suomessa väestöpyramidi on ylösalaisin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämä yhteiskunta toimii miten toimii tulevaisuuden p a k olaisten voimin. Onneksi en ole itse eikä ole jälkikasvunikaan sitä seuraamassa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämä argumentti tulee aina, mutta kun maailmasta ei ole ihmiset loppumassa, eikä suomestakaan. Aidan takana on loputtomasti tulioita, paaaaaljon enemmän kun voitaisiin ottaa suomeenkin. Moni tutkija sanoo ja myöntää ettei maaailmassa ole kuin yksi ongelma, ei, ei se ole ilmaston lämpeneminen, vaan liikakansoitus. Jos maailmassa olisi n. puolet vähemmän ihmis
Outo johtopäätös tuo "toivotko vai ettei suomalaiset enää lisääntyisi". Eihän tuo lainaamasi mitään sellaista kirjoittanut. Ei hän ehtottanut minkäänlaista lisääntymisenrajoittamista, koska ilmeisesti toisten lisääntymisen kontrollointi on ihan muiden kuin velojen juttu.
Kuten kyselyn tuloksesta ja palstan jutuista voi hyvin päätellä, täällä on vahvasti velojen yliedustus suhteessa koko väestöön. Se on tietysti ironista ottaen huomioon että kyseessä on vauvapalsta, mutta syy lienee ennen kaikkea siinä että nämä ovat kukin jossain vaiheessa hakeutuneet tänne sillä ajatuksella että täällä voi soittaa poskea nimenomaan äideille. Sitten tästä onkin lopulta tullut itse asiassa velapalsta, koska pikkulasten äideillä on tietysti muutakin tekemistä kuin roikkua täällä lukemassa näitä ulinoita. Sitten tietysti sekin, että arkiaamuna paikalla äänestämässä on erityisesti veloja, kertoo jotain ihmisen elämäntilanteessa ja vastuista.
Jokaisen oma valinta, tänne jäävät lisääntyjät jälkipolvineen kurjuuden keskelle tulevaisuudessa.
T vela
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämä argumentti tulee aina, mutta kun maailmasta ei ole ihmiset loppumassa, eikä suomestakaan. Aidan takana on loputtomasti tulioita, paaaaaljon enemmän kun voitaisiin ottaa suomeenkin. Moni tutkija sanoo ja myöntää ettei maaailmassa ole kuin yksi ongelma, ei, ei se ole ilmaston lämpeneminen, vaan liikakansoitus.
En tiedä, mitä sitten pitäisi päätellä, jos ehdotetaan, että aidan takana on tulijoita.
Liikakansoitus ei koske kaikkia maita, osaa vain. Mä en jotenkaan usko, että vaikkapa meidän yhteiskuntamme toimisi hyvin sillä tavalla, että tulevat sukupolvet korvattaisiin lähinnä jostain ihan muusta kulttuurista tulevilla ihmisillä.
Vierailija wrote:
Kuten kyselyn tuloksesta ja palstan jutuista voi hyvin päätellä, täällä on vahvasti velojen yliedustus suhteessa koko väestöön. Se on tietysti ironista ottaen huomioon että kyseessä on vauvapalsta, mutta syy lienee ennen kaikkea siinä että nämä ovat kukin jossain vaiheessa hakeutuneet tänne sillä ajatuksella että täällä voi soittaa poskea nimenomaan äideille. Sitten tästä onkin lopulta tullut itse asiassa velapalsta, koska pikkulasten äideillä on tietysti muutakin tekemistä kuin roikkua täällä lukemassa näitä ulinoita. Sitten tietysti sekin, että arkiaamuna paikalla äänestämässä on erityisesti veloja, kertoo jotain ihmisen elämäntilanteessa ja vastuista.
Se on jännä ilmiö, että jotkut haluavat kiukutella juuri äideille. Täällähän on se yksikin nuorehko mies, jonka elämäntehtävä on uikuttaa kaiket päivät tädeille.
Vierailija wrote:
Tiedätkö, että 43 vastausta ei ole mitenkään päin riittävä otanta yhtään minkäänlaiseen johtopäätökseen. Etenkään tällaisella alustalla. Itsekin olen kahden lapsen äiti, mutta vastasin olevani vela, ihan vaan trollaillakseni näin typerää aloitusta.
Näissä asioissa elämä ehtii muuttaa ihmistä niin moneen kertaan. Omassa lapsuuden kaveriporukassani se joka eniten ”inhosi” lapsia, meni meistä ensimmäisenä naimisiin ja sai 3 lasta. Hän edelleenkin sanoo ettei liiemmin pidä muiden lapsista ja on aina kammonnut päiväkoteja ym. mutta omiaan rakastaa tietysti maailman eniten ja on ollut tosi hyvä äiti/
Porukastamme taas se, joka jo silloin teininä halusi kovasti oman perheen, jäi lapsettomaksi koska sopivaa miestä ei kertakaikkiaan vain löytynyt eikä itsellinen äitiys vielä oliut silloin vaihtoehto.