Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako omien lasten tileiltä siirtää rahaa

Vierailija
30.10.2023 |

Lapset siis alle viisi vuotiaita ja nyt mummi on antanut sekä heille että mulle lahjaksi 4000€, jotta saisin ostaa auton. Ei voinut antaa koko summaa suoraan mulle, jotta vältyttiin lahjaverolta. Tarkoitus kuitenkin oli että tuo koko 12000€ olisi käytettävissä auton ostoon. Lapsilla on tileillään muutenkin lahjarahoja ym. ja ne olen tietenkin jättänyt rauhaan (vaikka usein lahjan antaja on sanonut että ostakaa vaikka uudet talvikengät tms. niillä rahoilla, mutta olen ajatellut että saavat pitää synttärilahjarahat itsellään ja olen itse ostanut talvikengät, lelut ym.)

Estääkö joku laki mua siirtämästä noita rahoja omalle tililleni?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mummi ei vaan osta autoa itselleen ja anna sinulle siihen käyttöoikeutta? Pystyy ihan laillisesti kiertämään verot.

Vierailija
2/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa siirtää lasten rahoja itsellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa siirtää.

Vierailija
4/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raha on annettu lapsille, et tietenkään voi niitä nyysiä.

Vierailija
5/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään laki ei estä. Mutta jos viranomaiset saa homman tietoonsa niin pääset oikeuteen kavalluksesta. Ja sinut määrätään maksamaan nuo rahat takaisin lapsillesi.

Vierailija
6/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veropetoksia saa tehdä vain Wahlroosit ja muut isoilla rahoilla pelaavat. Muutkin saa, mutta siitä rangaistaan.

Vierailija
7/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mikään laki ei estä. Mutta jos viranomaiset saa homman tietoonsa niin pääset oikeuteen kavalluksesta. Ja sinut määrätään maksamaan nuo rahat takaisin lapsillesi.

Ja veropetoksesta/yrittämisestä.

Vierailija
8/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tietääkseni kyllä ihan laki kieltää varastamisen.

Vierailija
9/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Veropetoksia saa tehdä vain Wahlroosit ja muut isoilla rahoilla pelaavat. Muutkin saa, mutta siitä rangaistaan.

Saa muutkin tehdä, mutta se pitää tehdä hiukan taitavammin kuin ap.

Vierailija
10/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi mummi ei vaan osta autoa itselleen ja anna sinulle siihen käyttöoikeutta? Pystyy ihan laillisesti kiertämään verot.

Tulen itse maksamaan myös osan autosta jo olemassa olevilla säästöilläni. Mummi myös asuu jo vanhainkodissa ja pitäisi tätä järjestelyä hänelle vaikeana. Lisäksi hän on jo siirtänyt rahat (yllättäen, olin puhunut auton hankinnasta, mutta en ollut pyytänyt/odottanut häneltä rahaa).

Vierailija
11/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ristiriitaista. Mikään laki ei muka estä, mutta silti tulee seuraamuksia, jos jää kiinni?

Vierailija
12/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se verovapaa summa ole 3999 eur...

Vierailija
13/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ristiriitaista. Mikään laki ei muka estä, mutta silti tulee seuraamuksia, jos jää kiinni?

Siis laki kieltää sen mutta ei se apta estä tekemästä kiellettyä asiaa. Asian voi tehdä. Jos ei jää kiinni niin kaikki ok. Mutta jos jää niin on ongelmat edessä. Suosittelisin tyytymään 4t autoon plus sun säästöt. Ja lapsille jää reippaasti rahaa tileilleen odottamaan käyttöä. Voisiko niitä sijoittaa lasten nimissä esim osakkeisiin (lapsille yksi yhteinen arvoosuustili onnistui ainakin meidän lapsille aikanaan) 

Vierailija
14/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien tililtä ei saa ottaa rahoja. Vanhemmat toimii lapsen edunvalvojina ja rahoja voi käyttää vain lapsen edunmukaisesti. 

Mikäli ostat auton äitisi rahoilla verottaja pitää sitä lahjana ja siitä on maksettava lahjavero.  Toki jos sinulla on säännölliset tulot ja jotain omaisuutta niin hyvin epätodennäköisesti verottaja kysyy 12000 euron autosta. Itse osaat arvioida tämän parhaiten.

Järkevintä olisi laittaa auto äitisi nimiin ja sinulle käyttöoikeus.

Vierailija
15/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

nimenomaanhan LAKI estää. Ei viranomaiset lotkauttaisi korvaansa jos lakia ei olisi tuon estämiseksi.

Vierailija
16/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki lakiin, kiitos.

Vierailija
17/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eikös se verovapaa summa ole 3999 eur...

No ei ole. Se on 4999 € kolmen vuoden välein.

Vierailija
18/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Linkki lakiin, kiitos.

Tarvitset oikeasti linkin lakiin, jossa kerrotaan että toisten ihmisten rahoja ei saa varastaa?

Vierailija
19/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki holhoustoimesta kertoo aika yksiselitteisesti, ettei edes vanhemmilla ole oikeutta koskea lapsen omaisuuteen. Jos haluaa pikatietoa asiasta, kannattaa lukea https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/512557/kivimaki_jenny.pdf…

Se ei ole lakitekstiä, pelkkä opinnäytetyö, mutta kertoo kansantajuisesti kaikille varasteleville vanhemmille, mistä on kyse.

Vierailija
20/23 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Linkki lakiin, kiitos.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990442#V6

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi