Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älyttömimmät hinnan nousut

Vierailija
30.10.2023 |

Ajankohtaista nyt kun kustannukset ovat kautta linjan nousseet älyttömiin lukemiin.

Huomasin tänään lähikaupassani asioidessa Piltin pienen luumupurkin hinnan olevan 1,49€. Muutama vuosi sitten näitä sai parhaimmillaan 1€/5kpl ja normaalihintakin pyöri 30s hurakoilla. Miten tällainen hinnan nousu on perusteltavissa? Kustannukset eivät ole tainneet nousta ihan noin paljoa.

Missä tuotteissa sinulla on tullut ns raja vastaan?

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä oon ruvennut boikotoimaan postia. Postimerkin hinta on nykyään 2,30e vai onko noussut jopa siitäkin. Pikakirje maksaa 15,59 ja silti ei mene pikana perille. Kolme kertaa on mennyt kolme päivää pikakirjeessä, siis Suomen sisällä! Siitä olen kyllä saanut korvauksen. Tilaan nykyään kaikki paketit matkahuollon toimituksella. Tulee paljon nopeammin perillekin.

Posti yrittää lopettaa yksityispostin kuljetuksen, ja koska ei voi lain vuoksi sitä tehdä, nostavat hinnat niin älyttömiksi, ettei palveluja kukaan täysjärkinen käytä. Ja sitten voidaan ehkä tarpeettomina lopettaa.

Vierailija
82/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ala tulemaan jotain harmaita diilereitä jotka myy elintarvikkeita takin alta halvemmalla, en näe mitään syytä kauppiaiden laskea hintojaan. Nytkin kun kartellimaisesti pyöritetään niin että pidetään hintoja vain ehkä hitusen kilpailijaa alemmalla tyyliin kauppa A nostaa tuotteen hintaa 300% joten kauppa B kilpailee nostamalla vain 299%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Valmistakaa oikeata ruokaa itse! Eineksien hintojen pitääkin nousat 500% vaikka joka vuosi.

Ongelmahan on juurikin se, että sen oikean ruoan valmistaminen kotona on näillä hinnoilla niin tyyristä, että monissa kotitalouksissa joudutaan menemään eineslinjalle.

Pirkka 4kpl lihapiirakoita 1,75€ vs pelkkä jauhelihapaketti 4€. 

En tiedä onko tämä kansanterveyden tai ihmisten jaksamisen näkökulmasta toivottu suuntaus.

4 lihapiirakka syö kerralla ja jää vielä nälkä, paketista jauhelihaa tekee melkein viikon ruoat.

Laiskat einesten syöjät alapeukuttaa.

Vierailija
84/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suomalaisen lihan ostamisen lopetin jo vuosia sitten. Eikä ole kaduttanut kun katsoo hintojen nousua. Suosin ulkomaalaisia tuotteita. Lisäksi olen pienentänyt omat annoskoot -> paino on pudonnut ja itse voin paremmin. Ulkomaalaisia vihanneksia lautasella on aika paljon :)

Sahaat oksaa, jolla istut.

Vierailija
85/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Milloin tämä kurimus loppuu?? Just huomasin tuossa yksi päivä että minulla ei ole jääkaapissa enää mitään sellaista "ylimääräistä" kuten suolakurkkuja, punajuurta ym..koska ei ole enää varaa ostaa kuin ne ruuat millä selviää hengissä!

Juuri huomasin meidän jääkaapin perällä suolakurkkuja ja punajuuria kaksi purkkia kumpaakin ja vielä avaamattomia.

Vierailija
86/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mä olen kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka paljon mausteet, maustekastikkeet ( sis. sinappi ja ketsuppi), pähkinät, pyykinpesuaineet + huuhteluaineet ja wc- ja talouspaperi on kallistuneet. Näissä kaikissa hinta on melkein tuplaantunut parissa vuodessa.

Wc papereita on myös pienennetty. Rulla on sekä lyhyempi että kapeampi. Meillä oli vanhoja rullia kaapin perällä ja ero on huomattava! Kyllä vituttaa tää paska. 

No voithan pyyhkiä vaikka Marimekon verhoihin, jos et raski paskapaperia ostaa.

Vierailija
87/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arla Cheddar juusto oli ennen 1kg paketti sitten tiputtivat 900 grammaan ja nyt tänään oli tiputettu 825 grammaan

Vierailija
88/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Valmistakaa oikeata ruokaa itse! Eineksien hintojen pitääkin nousat 500% vaikka joka vuosi.

No ei kuulu. Osa ihmisistä ei joi laittaa ruokaa itse. Esim 83-vuotia äitini syö pääasiassa einrkdiä, koska hän ei enää jaksa laittaa ruokaa. Halvemmaksi ne einekset tulevat kuin ruokapalvelu  ruuat- ainakin toistaiseksi.

Miksi et laita äidillesi ruokaa? Hänkin on aikanaan ruokkinut sinua.

Vierailija
89/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Me ei vaan osteta enää mitään erikoista ja "ylimääräistä". En osta enää kotimaista kasvista tai lihaa jos ulkomaisen saa halvemmalla. En osta sitä mikä on eniten eettisesti tai ilmastoystävällisesti tai luomusti tuotettu vaan ostan sen HALVIMMAN vaihtoehdon, koska hintaeroa on niin paljon ja kaiken kallistumista täytyy kompensoida kaikin tavoin. Ei myöskään osteta pääasiassa muita kuon sesonki kasviksia eli peruna, porkkana kaali, kohtavsaa lanttua ja punajuurta halvalla. Ei osteta paprikoita, kirsikkatomaatteja saati sitten mitään eksoottista.

Toinen esimerkki omasta elämästä. Meinattiin puolison kannssa ostaa robotti-inuri tänä vuonna, mutta päätettiinkin, että ei osteta. Pärjätään ilmankin ja säästetään muutama satanen. Vanha 10v imuri vielä porskuttaa ja sen jälkeen ostetaan joku perus halpis tilalle.

Vaateostoksia olen lykännyt jos vain olen voinut vielä käyttää vanhoja. Normaaliati uusin vaatteet vähän useammin

Sen kun äänestät ja kurjistat elämääsi.

Vierailija
90/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ostin v. 2004 yksiön 35 000 eurolla. Myin sen 2008, kun muutin ja sain 72 000 euroa. Syynä oli uudisrakentamisen nostama neliöhinta kyseisellä alueella. :) 2009 hintakuopassa löysin isomman omistusasunnon ja nyt senkin arvo on noussut todella merkittävästi.

Vuokralla asujat alapeukuttaa, tietenkin.

Vierailija
91/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jokaiseen, siis ihan jokaiseen ruoka-aiheiseen tai edes sitä sivuavaan ketjuun tulee joku urpå riehumaan tätä samaa mantraa "Tehkää ITSE ruokaa!!".

No niin tehdäänkin. En kirjaimellisesti edes muista milloin meille olisi ostettu mitään eineksiä. Varmasti sekin vaikuttaa, että aidosti pidän ruoan laittamisesta ja leipomisesta. Mutta se, mitä Sinä hyvä eines-hullu et tajua on se, että kun se kuuluisan _oikean ruoan_ hinta on noussut ihan sairaasti.

Siis kaiken, ihan niiden peruselintarvikkeiden. Juurekset, vihannekset, maitotuotteet, viljatuotteet, kananmunat, säilykkeet, you name it. 

Ennen meilläkin oli salaattia joka aterian kanssa ja tykkäsin kokeilla uusia reseptejä. No, eipä tarvitse enää. Halvimman kautta mennään.

Jaa, meillä on salattia joka aterian kanssa koska olemme siirtyneet terveellisempään ruokavalioon. Talvellakin siihen tulee kotimaista kurkkua ja tomaatteja.

Vierailija
92/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lidlin makaroniloota oli vuosi sitten 1,29e. Nyt 2,09e.

Tuote on käytännössä pelkkää keitettyä sarvimakaronia, raaka-aineet maksavat siihen ehkä 20 centtiä.

Kuka tuota moskaa edes syö?

Vierailija
93/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Valitettavasti ihmiset valitsevat yleensä kaupan sen mukaan mikä on heitä lähimpänä eli helppous houkuttaa. Kauppiaat tietävät tämän minkä takia nostavat sumeilematta hintoja, kun ei ne vakiasiakkaat kuitenkaan mene kilpailijalle. Jos ihmiset taas oikeasti alkaisivat keskittämään ostoksia sinne mistä saa edullisimmin, pakottaisi tämä kauppiaat tarkastelemaan hintoja uudemman kerran.

Itsellä alkaa olemaan tilanne se, että lähikaupan häikäilemätön hintojen nostelu alkaa pikkuhiljaa riittämään.

Minäkin käyn K-lähikaupassa, joka on oikeasti pieni, mutta pystyy tietyissä tuotteissa pitämään samoja hintoja kuin Prisma, ja K-Marketin valtakunnalliset tarjoukset ja henkilökohtaiset plussatarjoukset, tulee silti kalliimmaksi kuin Prismassa ja jostain Lidlista säästäisi vielä enemmän, mutta "ihan huvikseen" käyn pitämässä lähikauppaa pystyssä, vaan

Minä käyn myös K-kaupassa ja henkilökohtaiset plussatarjoukset ovat käytössä. Joka viikko säästän näitä ostamalla. Myös keltalaputetut tuotteet lähtevät mukaan kaupasta aina kun niitä on ja niitähän on koska en käy enää töissä ja minulla on mahdollisuus mennä kauppaan silloin kun ne laputetaan. Olen huomannut, että säästän kuukaudessa monta kymppiä toimimalla näin. En ole köyhä, mutta on kivaa napata nämä tuotteet ostokoriin.

Vierailija
94/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä melkein kaikessa on tullut raja vastaan. Nykyisin syön halvinta ruisleipää, halvinta margariiniä ja halvinta makkaraa. Epäterveellistä ja lihottavaa mutta pysyypähän nälkä poissa. Joskus saattaa saada hedelmiä tai porkkanoita halvalla, sillon syön niitä.

Mihin sinä rahasi pusket?

Vierailija
95/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eläintenruokien hinnat ovat nousseet tolkuttomasti, ainakin kissojen ja koirien. Hedelmiä harvemmin saa enää eurolla kilon niin kuin ennen. Esimerkiksi päärynöiden hinta on kolminkertaistunut.

totta, herkkämahaisen ja allergisen koiran ruokasäkki on 110e...ei ole edes mikään eläinlääkäriruoka. Shampoot iho-ongelmaiselle 20e 200ml että kyllä rahaa saa menemään. Lemmikkienpidosta on tullut jo "luksusta".

Meidän allergisen koiran ruokasäkki maksaa 70 € Mustissa ja Mirrissä.

Vierailija
96/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä melkein kaikessa on tullut raja vastaan. Nykyisin syön halvinta ruisleipää, halvinta margariiniä ja halvinta makkaraa. Epäterveellistä ja lihottavaa mutta pysyypähän nälkä poissa. Joskus saattaa saada hedelmiä tai porkkanoita halvalla, sillon syön niitä.

Meilläkin on siirrytty noihin halvimpiin tuotteisiin. Eniten surettaa ne kaikkein pienituloisimmat ihmiset/perheet, jotka jo ennen tätä hintojennousua joutuivat tyytymään niihin halvimpiin, mitenhän nykyhinnoilla pärjäävät. 

Kyllä Kela maksaa.

Vierailija
97/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Postikortit ja joulukortit on jääneet lähettämätä jo monta vuotta hinnan vuoksi. En tilaa enää mitään lehtiä kun posti jaetaan niin harvoin. Kirjepostin perille menosta ok ajassa jos ollenkaan ei ole nykyisin takeita, joten vältän jos mahdollista. Onneksi suurin osa hoituu netissä.

Kun pakettien hinta taas nousi, alan boikotoimaan postin paketteja. Ärrä-paketit ja matkahuolto käyttöön aina kun vain voi.

Postipakettien hinnat ovat olleet vuosia samat. Tiedän tämän, koska myyn huutonetissä tavaraa ja postitan joka viikko.

Vierailija
98/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Meilläkin on siirrytty noihin halvimpiin tuotteisiin. Eniten surettaa ne kaikkein pienituloisimmat ihmiset/perheet, jotka jo ennen tätä hintojennousua joutuivat tyytymään niihin halvimpiin, mitenhän nykyhinnoilla pärjäävät. 

Kyllä Kela maksaa.

Kelan tuet on noussu 20 vuoden aikana ehkä 30e/kk. Mietippä mitä ruoka maksoi 20 vuotta sitten..Ja mitä se maksaa nyt.

Vierailija
99/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Me ei vaan osteta enää mitään erikoista ja "ylimääräistä". En osta enää kotimaista kasvista tai lihaa jos ulkomaisen saa halvemmalla. En osta sitä mikä on eniten eettisesti tai ilmastoystävällisesti tai luomusti tuotettu vaan ostan sen HALVIMMAN vaihtoehdon, koska hintaeroa on niin paljon ja kaiken kallistumista täytyy kompensoida kaikin tavoin. Ei myöskään osteta pääasiassa muita kuon sesonki kasviksia eli peruna, porkkana kaali, kohtavsaa lanttua ja punajuurta halvalla. Ei osteta paprikoita, kirsikkatomaatteja saati sitten mitään eksoottista.

Toinen esimerkki omasta elämästä. Meinattiin puolison kannssa ostaa robotti-inuri tänä vuonna, mutta päätettiinkin, että ei osteta. Pärjätään ilmankin ja säästetään muutama satanen. Vanha 10v imuri vielä porskuttaa ja sen jälkeen ostetaan joku perus halpis tilalle.

Vaateostoksia olen lykännyt jos vain olen voinut vielä käyttää vanh

Eipä ole kurjistunut. Päin vastoin se vaan hymyilyttää, kun jätän kaikki ne tavarat ja ruuat hyllyille mätänemään, mitkä olisivat normaalihinnoilla lähteneet mukaan.

Harmi toki niille yrittäjille, varsinkin kampaajille. Ainakin elokuussa oli uutinen, että suomalaisen verkkokaupan myynti olisi laskenut yli 20%. Kyllähän tuollainen tuntuu, siis muiden kuin ruokakauppiaiden taskuissa.

Kaikki hoksaa, että nousseet korot ja hintojen nousu tarkoittaa ostovoiman pienenemistä. Meillä on asiat vielä silleen hyvin, että lainaa on 0e.

-sama

Vierailija
100/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä Kela maksaa.

Kelan tuet on noussu 20 vuoden aikana ehkä 30e/kk. Mietippä mitä ruoka maksoi 20 vuotta sitten..Ja mitä se maksaa nyt.

Oletko siis ollut 20 vuotta Kelan elätti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän