Älyttömimmät hinnan nousut
Ajankohtaista nyt kun kustannukset ovat kautta linjan nousseet älyttömiin lukemiin.
Huomasin tänään lähikaupassani asioidessa Piltin pienen luumupurkin hinnan olevan 1,49€. Muutama vuosi sitten näitä sai parhaimmillaan 1€/5kpl ja normaalihintakin pyöri 30s hurakoilla. Miten tällainen hinnan nousu on perusteltavissa? Kustannukset eivät ole tainneet nousta ihan noin paljoa.
Missä tuotteissa sinulla on tullut ns raja vastaan?
Kommentit (113)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Valmistakaa oikeata ruokaa itse! Eineksien hintojen pitääkin nousat 500% vaikka joka vuosi.
Ongelmahan on juurikin se, että sen oikean ruoan valmistaminen kotona on näillä hinnoilla niin tyyristä, että monissa kotitalouksissa joudutaan menemään eineslinjalle.
Pirkka 4kpl lihapiirakoita 1,75€ vs pelkkä jauhelihapaketti 4€.
En tiedä onko tämä kansanterveyden tai ihmisten jaksamisen näkökulmasta toivottu suuntaus.
4 lihapiirakka syö kerralla ja jää vielä nälkä, paketista jauhelihaa tekee melkein viikon ruoat.
Sinun kannattaa ehdottomasti kirjoittaa keittokirja. Luulen että sille olisi nyt kysyntää.
"Näin valmistat 400g jauhelihapaketista viikon ruuat. Terveisin kaveri kenelle jää nälkä neljästä
400g jauhelihaa, 5 kiloa perunaa. 5 kiloa porkkanaa, siinä on viikon ruoka.
Vierailija wrote:
Proteiinijauheet. Ennen n. 10-12 euroa/ pussi. Nyt tuplahinta ja pienempi pakkaus.
Ostin kaupasta sellaisen mustan muovisen kreatiinipurkin. Purkin korkeus ehkä 10cm. Sisällä tavaraa vajaaseen puoliväliin.
#luontokiittää
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joo en ymmärrä miten iltapäivälehtien artikkeleissa puhutaan hintojen nousseen jotain kymmeniä prosentteja, kun monissa arkisissa tuotteissakin hinnat nousseet pahimmillaan useamman sadan prosentin verran.
Hauska miten ensin valmistajat pienensivät pakkauskokoja ikäänkuin huomaamattomasti 400g -> 300g jne. Nyt tuntuu ettei edes yritetä peitellä mitään.
Eli et ymmärrä, mitä eroa on kesimääräisellä hinnanousulla verrattuna yksittäisen tuotteen hinnannousuun, puhumattakaan sen myyntivolyymista? Jos esimerkiksi bensan hinta laskee sentillä per litra, hinnat ovat laskeneet, vaikka kissanhiekkojen hinta tuplaantuisi.
Kyllä kaikki tuollaiset asiat ymmärtävät, mutta sinulle ne näköjään tuottavat ymmärtämisvaikeuksia. Et sinä muuten tuollaisia täällä kyselisi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Valmistakaa oikeata ruokaa itse! Eineksien hintojen pitääkin nousat 500% vaikka joka vuosi.
Ongelmahan on juurikin se, että sen oikean ruoan valmistaminen kotona on näillä hinnoilla niin tyyristä, että monissa kotitalouksissa joudutaan menemään eineslinjalle.
En tiedä onko tämä kansanterveyden tai ihmisten jaksamisen näkökulmasta toivottu suuntaus.
4 lihapiirakka syö kerralla ja jää vielä nälkä, paketista jauhelihaa tekee melkein viikon ruoat.
Sinun kannattaa ehdottomasti kirjoittaa keittokirja. Luulen että sille olisi nyt kysyntää.
"Näin valmistat 400g jauhelihapaketista viikon ruuat. Te
Eli 400g lihapiirakoita sinulla ei lähde nälkä, mutta sen sijaan valmistamalla kerralla 10kg kasvissosekeittoa viikoksi pitää nälkäkiukun loitolla? Ja saa tarvittavan määrän proteiiniakin, kun lyö sekaan 400g jauhelihaa. Nam nam viikon loppupuolella.:)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Aloitetaan saman tien: kaalilaatikkoon kilo kaalta (n. 1€ tähän aikaan vuodesta) + paketti jauhelihaa + mausteita = 7 annosta eli yhdelle hengelle viikon ateriat. Osa kannatta pakastaa välillä.
Eläintenruokien hinnat ovat nousseet tolkuttomasti, ainakin kissojen ja koirien. Hedelmiä harvemmin saa enää eurolla kilon niin kuin ennen. Esimerkiksi päärynöiden hinta on kolminkertaistunut.
Vierailija wrote:
No ei kuulu. Osa ihmisistä ei joi laittaa ruokaa itse. Esim 83-vuotia äitini syö pääasiassa einrkdiä, koska hän ei enää jaksa laittaa ruokaa. Halvemmaksi ne einekset tulevat kuin ruokapalvelu ruuat- ainakin toistaiseksi.
Joskus silloin kun lehdissä alettiin hintojen nousua säännöllisesti seurata, kerrottiin myös miten wc-paperin hinta oli alhainen. Oliko se Norjassa vai Islannissa, jossa oli melkein triplahinta. Myyjäporras taisi ottaa tästä vaarin. Olisi aika tehdä sama vertailu uudestaan.
Meillä voittoa tavoittelematon vuokranantaja nostaa taas vuokria pari prosenttia. Ihmettelen vain miksi kun kiinteistöalan palkat ei ole nousseet vielä juuri mitään ja se energian hinnan massiivinen nousukin jäi toteutumatta. Että taasko tässä maksellaan maaseudun neukkukuutiossa jonkun uuden kaupunkikohteen lainoja.
Vierailija wrote:
Joo en ymmärrä miten iltapäivälehtien artikkeleissa puhutaan hintojen nousseen jotain kymmeniä prosentteja, kun monissa arkisissa tuotteissakin hinnat nousseet pahimmillaan useamman sadan prosentin verran.
Hauska miten ensin valmistajat pienensivät pakkauskokoja ikäänkuin huomaamattomasti 400g -> 300g jne. Nyt tuntuu ettei edes yritetä peitellä mitään.
Ja näitä satojen prosenttien nousun tuotteita on sitten kiva ostella palkalla, johon on tehty muutaman prosentin "inflaatiokorjaus".
Me ei vaan osteta enää mitään erikoista ja "ylimääräistä". En osta enää kotimaista kasvista tai lihaa jos ulkomaisen saa halvemmalla. En osta sitä mikä on eniten eettisesti tai ilmastoystävällisesti tai luomusti tuotettu vaan ostan sen HALVIMMAN vaihtoehdon, koska hintaeroa on niin paljon ja kaiken kallistumista täytyy kompensoida kaikin tavoin. Ei myöskään osteta pääasiassa muita kuon sesonki kasviksia eli peruna, porkkana kaali, kohtavsaa lanttua ja punajuurta halvalla. Ei osteta paprikoita, kirsikkatomaatteja saati sitten mitään eksoottista.
Toinen esimerkki omasta elämästä. Meinattiin puolison kannssa ostaa robotti-inuri tänä vuonna, mutta päätettiinkin, että ei osteta. Pärjätään ilmankin ja säästetään muutama satanen. Vanha 10v imuri vielä porskuttaa ja sen jälkeen ostetaan joku perus halpis tilalle.
Vaateostoksia olen lykännyt jos vain olen voinut vielä käyttää vanhoja. Normaaliati uusin vaatteet vähän useammin, nyt venytän niiden käyttöikää sen minkä voin.
Opettelin itse lyhentämään omat pitkät hiukset sekä leikkaamaan miehen hiukset. Säästö muutama satanen vuodessa siinäkin.
Eli meillä on mennyt kulutus niin minimiin kuin vain voi. Tällainen vastaisku ja protesti. Äänestän lompakollani hintojen kehitystä vastaan.
Appelsiinimeho 50c/l -1,00€/l. Perusteluna huono sato.
Meiltä loppui asuntolaina ja nyt jää 1600 euroa kuussa enemmän ylimääräistä käyttörahaa. Kaikki tuntuu niin halvalta nykyään. :) Joskus näin päin.
Ostin v. 2004 yksiön 35 000 eurolla. Myin sen 2008, kun muutin ja sain 72 000 euroa. Syynä oli uudisrakentamisen nostama neliöhinta kyseisellä alueella. :) 2009 hintakuopassa löysin isomman omistusasunnon ja nyt senkin arvo on noussut todella merkittävästi.
Vierailija wrote:
Me ei vaan osteta enää mitään erikoista ja "ylimääräistä". En osta enää kotimaista kasvista tai lihaa jos ulkomaisen saa halvemmalla. En osta sitä mikä on eniten eettisesti tai ilmastoystävällisesti tai luomusti tuotettu vaan ostan sen HALVIMMAN vaihtoehdon, koska hintaeroa on niin paljon ja kaiken kallistumista täytyy kompensoida kaikin tavoin. Ei myöskään osteta pääasiassa muita kuon sesonki kasviksia eli peruna, porkkana kaali, kohtavsaa lanttua ja punajuurta halvalla. Ei osteta paprikoita, kirsikkatomaatteja saati sitten mitään eksoottista.
Toinen esimerkki omasta elämästä. Meinattiin puolison kannssa ostaa robotti-inuri tänä vuonna, mutta päätettiinkin, että ei osteta. Pärjätään ilmankin ja säästetään muutama satanen. Vanha 10v imuri vielä porskuttaa ja sen jälkeen ostetaan joku perus halpis tilalle.
Vaateostoksia olen lykännyt jos vain olen voinut vielä käyttää vanhoja. Normaaliati uusin vaatteet vähän useammin
Kyllähän tämä melkoisen dominoefektin aiheuttaa monessakin suhteessa.
Vierailija wrote:
Meiltä loppui asuntolaina ja nyt jää 1600 euroa kuussa enemmän ylimääräistä käyttörahaa. Kaikki tuntuu niin halvalta nykyään. :) Joskus näin päin.
Meillä oli sama tilanne pari vuotta sitten. Tippui reilusti yli tonni kiinteistä kuluista ja elämän piti helpottua. Kuinka ollakaan hintojen nousun myötä elämiseen kuluu tällä hetkellä enemmän mitä tuolloin.:)
Vierailija wrote:
Jokaiseen, siis ihan jokaiseen ruoka-aiheiseen tai edes sitä sivuavaan ketjuun tulee joku urpå riehumaan tätä samaa mantraa "Tehkää ITSE ruokaa!!".
No niin tehdäänkin. En kirjaimellisesti edes muista milloin meille olisi ostettu mitään eineksiä. Varmasti sekin vaikuttaa, että aidosti pidän ruoan laittamisesta ja leipomisesta. Mutta se, mitä Sinä hyvä eines-hullu et tajua on se, että kun se kuuluisan _oikean ruoan_ hinta on noussut ihan sairaasti.
Siis kaiken, ihan niiden peruselintarvikkeiden. Juurekset, vihannekset, maitotuotteet, viljatuotteet, kananmunat, säilykkeet, you name it.
Ennen meilläkin oli salaattia joka aterian kanssa ja tykkäsin kokeilla uusia reseptejä. No, eipä tarvitse enää. Halvimman kautta mennään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Aloitetaan saman tien: kaalilaatikkoon kilo kaalta (n. 1€ tähän aikaan vuodesta) + paketti jauhelihaa + mausteita = 7 annosta eli yhdelle hengelle viikon ateriat. Osa kannatta pakastaa välillä.
Vautsi. Olen pienikokoinen ja -ruokainen nainen ja syön silti viikossa useammin kuin 7 kertaa. Mut hienoa jos sulle riittää.
^ Juu, todellakin aiheuttaa dominoefektin. Meillä olisi varaa ostaa esim. se robotti-imuri ja kirsikkatomaatteja. Ei ole "pakko" toimia näin. Se vaan on nyt mielekästä, kun perus elintarvikkeiden hinnat ovat pompanneet nopeasti ihan järjettömiä määriä. Ja kuten tuossa ylempänä joku kirjoitti, niin ei ne ole mitään 8% nousuja! Monessa meidän ostamassa perus puuro, kasvis-, lihatuotteessa, on ollut yli 100% nousuja, sillä tuotteen hinta on voinut jopa tuplaantua. Vähän aikaa sitten halvimman edam-juuston löytäminen alle 10e/kg oli vaikeaa, nyt juustojen hinnat ovat vähän tulleet alas.
Mutta vaikka hinnat tulisivatkin alas 10% sen jälkeen, kun ovat ensin nousseet 100%, niin minun luottamus kuluttajana on mennyt pitkäksi aikaa. En voi luottaa siihen, että perus ruuan hinta ei taas jatkaisi hillitöntä nousua ilman kunnon syytä (Ukrainan sota tai nyt vaikkapa Israelin Gazan sota ei riitä syyksi), niin en kai minä nyt osta mitään ylimääräistä niin kauan, kun tilanne on rauhoittunut hintojen nousun saralla ja ollut rauhoittunut jo pidemmän aikaa. Ei voi olla niin, että aina vedotaan milloin ilmanstonmuutokseen milloin johonkin sotaan, että hei "nyt minä Koo Kauppias nostan hintoja 100% kun on niin vaikeat ajat".
Ilmankos WC-paperi tuntuu nykyään olevan aina lopussa. Ja ne hinnat. Olen muutamassa päivässä ostanut ihan perusjuttuja, joihin on mennyt 75 €, myös sitä vessapaperia. Ennen vanhaan olisin saanut tämän kaiken ehkä 40 eurolla… Sairasta.