Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älyttömimmät hinnan nousut

Vierailija
30.10.2023 |

Ajankohtaista nyt kun kustannukset ovat kautta linjan nousseet älyttömiin lukemiin.

Huomasin tänään lähikaupassani asioidessa Piltin pienen luumupurkin hinnan olevan 1,49€. Muutama vuosi sitten näitä sai parhaimmillaan 1€/5kpl ja normaalihintakin pyöri 30s hurakoilla. Miten tällainen hinnan nousu on perusteltavissa? Kustannukset eivät ole tainneet nousta ihan noin paljoa.

Missä tuotteissa sinulla on tullut ns raja vastaan?

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kananmunien ja wc-paperin hinta on noussut 100 %. Luulin, että myös kynttilöiden hinta on noussut 100 %, mutta se onkin noussut 200 % koska paloaika on lyhentynyt!

Saattaa ollakin molempien hinnat nousseet, mutta siltikin nuo ovat edelleen niin halpoja, ettei sillä ole merkitystä.

Joo joo tiedän, että kun kaikkien tuotteiden hinnat ovat nousseet, niin ostoskori on kalliimpi.

Mutta jos vessapaperia menee vaikkapa kaksi rullaa viikossa, niin se maksaa nyt euron, parin vuoden takaisen 70snt tilalla. Eli ei käytännön merkitystä.

Vierailija
62/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerin joulusuklaalevyt yli 3€. Ja missä karpalo-manteli-jouluiset mausteet-levy?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lidlin makaroniloota oli vuosi sitten 1,29e. Nyt 2,09e.

Tuote on käytännössä pelkkää keitettyä sarvimakaronia, raaka-aineet maksavat siihen ehkä 20 centtiä.

Eikö silloin kannattaisi tehdä itse vai onko rutiseminen niin kivaa.

Onko sinulla nälkäkiukku?:)

Vierailija
64/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Valmistakaa oikeata ruokaa itse! Eineksien hintojen pitääkin nousat 500% vaikka joka vuosi.

Ongelmahan on juurikin se, että sen oikean ruoan valmistaminen kotona on näillä hinnoilla niin tyyristä, että monissa kotitalouksissa joudutaan menemään eineslinjalle.

Pirkka 4kpl lihapiirakoita 1,75€ vs pelkkä jauhelihapaketti 4€. 

En tiedä onko tämä kansanterveyden tai ihmisten jaksamisen näkökulmasta toivottu suuntaus.

4 lihapiirakka syö kerralla ja jää vielä nälkä, paketista jauhelihaa tekee melkein viikon ruoat.

Sinun kannattaa ehdottomasti kirjoittaa keittokirja. Luulen että sille olisi nyt kysyntää. 

"Näin valmistat 400g jauhelihapaketista viikon ruuat. Te

Alle 1000 kcal/päivä. 

Vierailija
65/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kananmunien ja wc-paperin hinta on noussut 100 %. Luulin, että myös kynttilöiden hinta on noussut 100 %, mutta se onkin noussut 200 % koska paloaika on lyhentynyt!

Saattaa ollakin molempien hinnat nousseet, mutta siltikin nuo ovat edelleen niin halpoja, ettei sillä ole merkitystä.

Joo joo tiedän, että kun kaikkien tuotteiden hinnat ovat nousseet, niin ostoskori on kalliimpi.

Mutta jos vessapaperia menee vaikkapa kaksi rullaa viikossa, niin se maksaa nyt euron, parin vuoden takaisen 70snt tilalla. Eli ei käytännön merkitystä.

Et selkeästi ymmärrä tai sitten asia ei kosketa sinua. Se 30snt vessapaperirullassa ei kaada kenenkään taloutta. Se että se sama "30snt" on tullut lisää jokaikiseen palveluun ja tuotteeseen viimeisen parin vuoden aikana, eikä palkat ole noussut kuin "3nt". Sillä on suuri merkitys.

Vierailija
66/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eipä hätää olut on halpaa, eikä pullo/tölkki ole pienentynyt.

Tuon oluen haku reissulla aina myös muutaman kartongin halpaa tupakkaa.

Vierailija
67/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mä olen kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka paljon mausteet, maustekastikkeet ( sis. sinappi ja ketsuppi), pähkinät, pyykinpesuaineet + huuhteluaineet ja wc- ja talouspaperi on kallistuneet. Näissä kaikissa hinta on melkein tuplaantunut parissa vuodessa.

Wc papereita on myös pienennetty. Rulla on sekä lyhyempi että kapeampi. Meillä oli vanhoja rullia kaapin perällä ja ero on huomattava! Kyllä vituttaa tää paska. 

Ilmankos WC-paperi tuntuu nykyään olevan aina lopussa. Ja ne hinnat. Olen muutamassa päivässä ostanut ihan perusjuttuja, joihin on mennyt 75 €, myös sitä vessapaperia. Ennen vanhaan olisin saanut tämän kaiken ehkä 40 eurolla… Sairasta. 

Mä ostan nykyään käsipaperia vessapaperin sijaan... Halvinta varianttia... Näyttävät monet muutkin tekevän samoin, kun seurailen ihmisiä ympärilläni kaupassa... Ei se tosin kovin "presentable" ole mut asun yksin niin en välitä.

Vierailija
68/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Et selkeästi ymmärrä tai sitten asia ei kosketa sinua. Se 30snt vessapaperirullassa ei kaada kenenkään taloutta. Se että se sama "30snt" on tullut lisää jokaikiseen palveluun ja tuotteeseen viimeisen parin vuoden aikana, eikä palkat ole noussut kuin "3nt". Sillä on suuri merkity

Ymmärrän kyllä, mutta totta tuo ettei sinänsä minua koske, koska olen työssäkäyvä.

Tarkoitin, että minusta isompi merkitys on niiden tuotteiden hinnalla, joita käytetään huomattavasti enemmän.

Kuten maitotuotteet, lihat, leivät yms.

Palkka nousi yleiskorotuksella toki keväällä vähemmän, kuin inflaatio oli, mutta silti se nousi muistaakseni 150€.

Jonkin verran se kattaa kohonneita kustannuksia.

Vierailija
69/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mä olen kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka paljon mausteet, maustekastikkeet ( sis. sinappi ja ketsuppi), pähkinät, pyykinpesuaineet + huuhteluaineet ja wc- ja talouspaperi on kallistuneet. Näissä kaikissa hinta on melkein tuplaantunut parissa vuodessa.

Wc papereita on myös pienennetty. Rulla on sekä lyhyempi että kapeampi. Meillä oli vanhoja rullia kaapin perällä ja ero on huomattava! Kyllä vituttaa tää paska. 

Ilmankos WC-paperi tuntuu nykyään olevan aina lopussa. Ja ne hinnat. Olen muutamassa päivässä ostanut ihan perusjuttuja, joihin on mennyt 75 €, myös sitä vessapaperia. Ennen vanhaan olisin saanut tämän kaiken ehkä 40 eurolla… Sairasta. 

Mä ostan nykyään käsipaperia vessapaperin sijaan... Halvinta varianttia... Näyt

Märkäluja paperi saattaa tukkia viemäriputket, sitten joutuukin maksamaan putkenaukaisun.

Vierailija
70/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Me ei vaan osteta enää mitään erikoista ja "ylimääräistä". En osta enää kotimaista kasvista tai lihaa jos ulkomaisen saa halvemmalla. En osta sitä mikä on eniten eettisesti tai ilmastoystävällisesti tai luomusti tuotettu vaan ostan sen HALVIMMAN vaihtoehdon, koska hintaeroa on niin paljon ja kaiken kallistumista täytyy kompensoida kaikin tavoin. Ei myöskään osteta pääasiassa muita kuon sesonki kasviksia eli peruna, porkkana kaali, kohtavsaa lanttua ja punajuurta halvalla. Ei osteta paprikoita, kirsikkatomaatteja saati sitten mitään eksoottista.

Toinen esimerkki omasta elämästä. Meinattiin puolison kannssa ostaa robotti-inuri tänä vuonna, mutta päätettiinkin, että ei osteta. Pärjätään ilmankin ja säästetään muutama satanen. Vanha 10v imuri vielä porskuttaa ja sen jälkeen ostetaan joku perus halpis tilalle.

Vaateostoksia olen lykännyt jos vain olen voinut vielä käyttää vanhoja. Normaaliati uusin vaatteet vähän useammin

Minä olen lähtenyt samalle linjalle. Yksi asia kerrallaan kaikki turha kulutus pois. Äärimmäisyyksiin en ole kuitenkaan mennyt. Hygieniatuotteet ostan nykyään normalista. Outoa kyllä, elämänlaatu ei ole heikentynyt minulla lainkaan, päinvastoin. Luottokorttilaskua olen myös saanut kesän jälkeen lyhennettyä lähes tuhannella eurolla. 

Vierailija
71/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aina ostamani kissan kristallihiekka oli joskus 20 euroa per kuusi säkkiä. Hinta nousi ensin 26 euroa, sitten 28, 32, 36 ja nyt näköjään 42. Zooplussan tilaushistoriasta näkyy hinnanousu, kun aina tilasin saman satsin kolmen kuukauden välein. Laatukin jotenkin tuntui huonontuneen ja jo puolen viikon jälkeen alkoi haista kissankusi siinä missä ennen melkein kaksi viikkoa pysyi boksi raikkaana.

Pitäkööt tunkkinsa, kissa saa nyt paskoa taas markettihiekkaan.

Sopulit valittsivat valtaan kokkareet. Tässä ei ole syy pelkästään kokkarien pahuus, vaan kansanjoukkojen ääliöamänen tyhmyys.

-Viera.-

Vierailija
72/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Et selkeästi ymmärrä tai sitten asia ei kosketa sinua. Se 30snt vessapaperirullassa ei kaada kenenkään taloutta. Se että se sama "30snt" on tullut lisää jokaikiseen palveluun ja tuotteeseen viimeisen parin vuoden aikana, eikä palkat

Suomalaisten palkansaajien mediaaniansio taitaa olla jotain 3000€ paikkeilla. Koronneiden kulujen myötä sen kaikkein säästeliäimmänkin ihmisen kiinteät kulut ovat väkisin nousseet useamman satasen kuukaudessa. Väittäisin, että alati nousevilla kustannuksilla on ennen kaikkea vaikutusta meihin työssäkäyviin, vaikka tämä ensimmäinen aalto ei vielä veisikään jalkoja alta.

Vierailija
73/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Milloin tämä kurimus loppuu?? Just huomasin tuossa yksi päivä että minulla ei ole jääkaapissa enää mitään sellaista "ylimääräistä" kuten suolakurkkuja, punajuurta ym..koska ei ole enää varaa ostaa kuin ne ruuat millä selviää hengissä!

Saman havainnon tein juuri muuten itse, eli ihan huomaamatta alkanut jättää pois niitä ylimääräisiä välipaloja ja muita vastaavia.

Ennen ostin rahkaa yksittäispurkeissa, nyt ostan litran tölkin jogurttia. Leivänpäällisiä en enää osta kuten ennen, hedelmien sijaan ostin ison keräkaalin. En enää osta juustoja. Makeisten tilalta leivon itse.

Mietin, että kun tarpeeksi moni alkaa myös siirtyä tähän, niin eikö ala olla ongelmallista tuottajien kannalta?

Vierailija
74/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin toimin itsekin pitkälti. Ostan edelleen kotimaista ruokaa kun voi, mutta muuten kaikki kulutus nollilla kampaajista vaatehankintoihin ja muihin. Ylimääräiset laitan jemmaan, jotta selviää jos tämä pahenee edelleen. Mitään kivaa ja ylimääräistä ei uskalla nyt ostaa tai tehdä. Ei ravintolaruokaa, hotelliöitä, teattereita tms. Ei sipsejä, suklaata, leivoksia tai muuta extraa. Vain välttämätön.

Sen verran teen suomalaisten yrittäjien hyväksi, että kun vaikkapa sukat hajoaa, ostan kotimaiset.

Vierailija
75/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Rahkat nousseet niin paljon, että pitäköön tunkkinsa. Ostan myös niiden tilalle litran jugurttia jos sitäkään. 

Suklaan hinnannousu on tehnyt vain hyvää tällaiselle herkkuprseelle. Ennen lähti joka kauppareissulta suklaalevy mukaan, mutta hinta on ylittänyt jopa minun kipurajan ja suklaan syönti loppunut. Vaikka olisi varaa, en tahdo maksaa siitä niin paljon. 

Vierailija
76/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu soputumisrahalla jo 8 vuotta ollut ex-kansanedustaja tuossa selitti, miten hinnat on nousseet 10% mutta palkat yli tuplat siihen nähden... ei pitäisi kuulema valittaa. Pitäiköhän Orpon pistää tämäkin elätti töihin.

Vierailija
77/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja milloin loppuu valehtelu siitä että inflaatio tuhosi ihmisten ostovoiman kun todellisuudessa sen teki tuotteiden ja palveluiden hintojen ja katteiden valtava nosto? Suuret yritykset tekivät valtavaa voittoa...

Ei 8% inflaatio ostovoimaa tuhonnut vaan kymmenien ja satojen prosenttien korotukset tuotteiden ja palveluiden  hinnoissa / katteissa... ja tätä valehtelua on nyt tehty jo pitkään tarkoituksella... ja hallinto sai siitä omat bonuksensa sitten välistä…

Suuryritykset/sähköyhtiöt/keskusliikkeet varastivat siis ihmisten rahat ja tekivät valtavaa tulosta - etenkin vuodesta 2022 lähtien ja hallinto ei tehnyt mitään asialle...

Niin no se on just se inflaatio. Kun tuotantokustannukset nousee, hintoja on nostettava, että kauppiaalle jää katetta. Toki ylilyöntejäkin on. 

Avaisitko vähän päättelyketjuasi koskien väitettä "hallinto sai siitä omat bonuksensa sitten välistä..". 

Vierailija
78/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon ruvennut boikotoimaan postia. Postimerkin hinta on nykyään 2,30e vai onko noussut jopa siitäkin. Pikakirje maksaa 15,59 ja silti ei mene pikana perille. Kolme kertaa on mennyt kolme päivää pikakirjeessä, siis Suomen sisällä! Siitä olen kyllä saanut korvauksen. Tilaan nykyään kaikki paketit matkahuollon toimituksella. Tulee paljon nopeammin perillekin.

Vierailija
79/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postikortit ja joulukortit on jääneet lähettämätä jo monta vuotta hinnan vuoksi. En tilaa enää mitään lehtiä kun posti jaetaan niin harvoin. Kirjepostin perille menosta ok ajassa jos ollenkaan ei ole nykyisin takeita, joten vältän jos mahdollista. Onneksi suurin osa hoituu netissä.

Kun pakettien hinta taas nousi, alan boikotoimaan postin paketteja. Ärrä-paketit ja matkahuolto käyttöön aina kun vain voi.

Vierailija
80/113 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aina ostamani kissan kristallihiekka oli joskus 20 euroa per kuusi säkkiä. Hinta nousi ensin 26 euroa, sitten 28, 32, 36 ja nyt näköjään 42. Zooplussan tilaushistoriasta näkyy hinnanousu, kun aina tilasin saman satsin kolmen kuukauden välein. Laatukin jotenkin tuntui huonontuneen ja jo puolen viikon jälkeen alkoi haista kissankusi siinä missä ennen melkein kaksi viikkoa pysyi boksi raikkaana.

Pitäkööt tunkkinsa, kissa saa nyt paskoa taas markettihiekkaan.

Sopulit valittsivat valtaan kokkareet. Tässä ei ole syy pelkästään kokkarien pahuus, vaan kansanjoukkojen ääliöamänen tyhmyys.

-Viera.-

Ei johdu nyt kokkareista vaan EU:n pakotteita ja Naton jäsenyydestä. Siis tyhmistä, kokemattmista, ulkoa johdetuista ja lyhytnäköisistä päättäjistä kentän kaikilla laidoilla ja keskellä.

Kannattaa verrata Helsingin pörssin suuntaa tänä vuonna melkein minkä tahansa muun maan pörssiin. Se kertoo missä mennään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme