Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suolistosyövän seulonta

Vierailija
30.10.2023 |

Onko kellään tietoa onko suolistosyövän seulontaan mahdollista päästä 30 vuotiaana? Tiedän että sinne kutsutaan 60v + ikäisiä, mutta itse haluaisin jo alkaa käymään, ihan vaikka edes maksua vastaan.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tarkoitettu iäkkäämmille, en usko että ilman oireita pääsee tutkimuksiin 

Vierailija
2/9 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosteen mahdollisen veren tutkiminen laboratoriokokeena on aivan rutiinia kaiken ikäisille oireisille. Jatkoa seuraa tarpeen mukaan. Ikäkausiseulonta on oireettomien  väestöseulontaa. Sen ikäraja kyllä tulee laskemaan tulevaisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityissektori tarjoaa erilaisia omatoimisia terveydenseurantavaihtoehtoja kuten verinäytepaketteja ilman lääkärin lähetettä. Luulisin, että ulosteen veren tutkimuksen saisi ihan samoin, vähintään käymällä kyseisen terveyspalveluyrityksen lääkärin vastaanotolla kertomassa haluavansa tämän asian tutkimista. Soita esimerkiksi Terveystaloon, niin kuulet, tarvitsetko lähetteen, vai tutkivatko näytteen oman pyynnön perusteella.

4/9 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se on tarkoitettu iäkkäämmille, en usko että ilman oireita pääsee tutkimuksiin 

Se on harmi. Itse olin nelikymppinen kun sairastuin.

Vierailija
5/9 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä pääsee kolonoskopiaankin 30-vuotiaana (olen ollut, maksoi useampia vuosia sitten noin tuhat euroa) mutta todennäköisesti vain jos on hyvä syy, esimerkiksi oman vanhemman nuorena todettu suolistosyöpä. On olemassa myös niitä "kakkatikkutestejä", joilla etsitään verta ulosteesta eivätkä ne vaadi kovin ihmeellistä valmistautumista toisin kuin kolonoskopia. Tikkutestejä suositellaan kai lähteestä riippuen 1-2 kertaa vuodessa kun taas kolonoskopia yleensä antaa ainakin 5 vuoden lähes varmuuden, että syöpää ei sinä aikana ehdi kehittyä koska tuossa tutkimuksessa nähdään ja poistetaan myös esiasteet. Jotain seulontaan löydät erittäin todennäköisesti jo nyt. On valitettavaa, että julkisella ikäraja on niin korkea seulontatesteihin vaikka itse testi ei kovin kallis ole, ajoissa hoidettu syöpä on aina parempi sekä halvempi ja suolistosyöpää on yllättävän paljon aika nuorillakin nykyisin.

Vierailija
6/9 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystalolla on ilmeisesti ainakin jokin paketti, ilman lähetettä, jossa on myös suolistosyöpää seulova testi mukana:

https://www.terveystalo.com/fi/palvelut/vatsan-terveys--tutkimuspaketti-

Vierailija
7/9 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Terveystalolla on ilmeisesti ainakin jokin paketti, ilman lähetettä, jossa on myös suolistosyöpää seulova testi mukana:

https://www.terveystalo.com/fi/palvelut/vatsan-terveys--tutkimuspaketti-

Näköjään linkki ei toimi mutta sivu löytynee  Googlella hakusanoilla

vatsan terveys laaja tutkimuspaketti terveystalo

Vierailija
8/9 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tullut kaksi kutsua, en ole lähettänyt. Olen siis ns. nakannut paskat.

Vierailija
9/9 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulle on tullut kaksi kutsua, en ole lähettänyt. Olen siis ns. nakannut paskat.

jatkoa: Olisi varmaan kannattanut lähettää, on ollut ripulia jms. Mutta kun masennus. Ei pysty tosiaankaan.