Wolt-kuski Maikkarilla painaa töitä 70 tuntia viikossa, ei yhtään kokonaista vapaapäivää pysty pitämään
Ansiot ovat bruttona 2000-4000e kuukaudessa mutta tuosta pitää itse maksaa ihan kaikki, koska hän on yrittäjä. Hänellä ei ole mitään etuisuuksia jotka kuuluvat palkansaajalle. Ei mitään lomarahoja tietenkään tai mitään muutakaan. Taitaa pelkkä YEL viedä jo ison osan ansioista..
Palkkiot kuulemma pienentyneet tosi paljon verrattuna vuodentakaiseen. Ajoittuu aika hyvin samoihi aikoihin mitä firma siirtyi amerikkalaisomistukseen.
Kommentit (7)
Tuollainen työtahti voi aiheuttaa peräsuolen laskeumaa
Oliks tää se ulkomaalainen? oli aika hauska katsoa kommentteja koskien tätä juttua. Ensin haukutaan kun ulkomaalaiset ei tee töitä Suomessa, sitteko ne tekee niitä töitä aamusta iltaan niin haukutaan entistä enemmän.
Yleensä haukkuja on itse vielä saamaton luuseri kuka huutelee jostain äitin kellarista
Eikö nykyään foodoran tms. toimituksista peritä enemmän sivukuluja ja muita kuluja. Ainakin itse olen lopettanut tilaamisen, koska palvelu on kallistunut tämän vuoden aikana huomattavasti. Aiemmin oli edullisempi ja ilmeisesti kuskeillakin oli paremmat tulot.
Wolt lähetti ei ole työsuhteessa vaan yrittäjä joka tekee mitä itse haluaa ja käyttää woltin tarjoamaa tilausalustaa ansaitakseen rahaa.
Wolt ei määrää hänen työajoistaan, lomapäivistään tai ajoreiteistään.
Ihan sama kuin se, että taksiautoilija ei ole työsuhteessa käyttämäänsä taksien välityspalveluun tai tori.fi palvelussa tavaraa puoliammattimaisesti myyvä perheenäiti ei saa lomarahaa tori-palvelun ylläpitäjältä.
Näin siis paperilla. Eri asia on, että onko nykykäytäntö ja lainsäädäntö ajantasalla sen suhteen että milloin kyseessä katsotaan olevan työsuhteen.
Olisi mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuisi jos joku perinteinen yritys ilmoittaisi olevansa huomisesta alkaen gig economy ja että kaikki uudet työntekijät ovat jatkossa omalla riskillään toimivia yrittäjiä. Luulen että ei menisi läpi.
Ei taida olla persu.