Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Piispa Mari Leppänen: Joogaava kirkko

Vierailija
30.10.2023 |

"Milleniaalinaisten maailmakatsomuksessa korostuvat sukupuolten oikeudenmukaisuus, ympäristökysymykset ja oman näköinen henkisyys. Kirkolta odotetaan globaalin oikeudenmukaisuuden puolustamista, radikaalia rakkautta sekä arkista yhteyttä. Suorituskeskeisessä ja kiireisessä maailmassa kaivataan kehollisia, toiminnallisia ja kokemuksellisia tapoja ilmaista hengellisyyttä.

Yksi sellainen on jooga, josta on Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa tullut hiljaisuuden viljelyn muoto retriittien, pyhiinvaellusten ja meditaation rinnalla.

Aivan erityistä Hiljaisuuden joogaa kirkossa on kehittänyt sairaalapappi Heli Harjunpää. Hiljaisuuden joogan ohjaajia on jo yli sata ja se on nopeasti levinnyt seurakuntiin eri puolille Suomea. Ryhmät täyttyvät juuri heistä, joita kirkko haluaisi tavoittaa ja kohdata paremmin.

--

Milleniaalien kirkko -kirja peräänkuuluttaa kirkkoon käännettä, jossa muuttuvaa hengellisyyttä ja nuorten sukupolvien kokemuksia ei koettaisi ongelmaksi. Kirkon odotetaan olevan maailmaa muuttava voima, ei vain muutosten paineessa uudistuva.

Milleniaalien keskuudessa elää toive yhteisöstä, joka ei sulje ihmisiä ulos. Toive on, että kirkko ottaisi heidän hengellisen kaipauksensa ja etsinnän todesta sekä tarjoaisi luontevia tapoja harjoittaa omaa hengellisyyttään."

https://www.piispamarileppanen.fi/kirjoitukset/joogaava-kirkko/

Mitä mieltä olette, sopiiko jooga kirkkoon?

Kommentit (235)

Vierailija
41/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan typeriä nämä nykyajan kirkkoon kosiskelut.Kai siellä kohta on oma päihde kauppa että saadaan porukkaa tulemaan.

Vierailija
42/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kirkko on nyt niin innolla hakemassa uusia ihmisiä, ettei huomaa, että samalla pyllistää heille vanhoille, jotka kirkossa jo aktiivisia ovat.

Konservatiivit ovat jo siirtymässä pois. Kirkot kumisevat pian tyhjyyttään.

Hyvä niin, sillä onhan niiden jutut iso häpeä ja nöyryytys kansankirkkomme. Ihan kaikkea sontaa sentään tarvitse ekumeniaa hengessä sietää. 

Hyvä olisi että lahkot olisivat nimenomaan sitä mitä ovat, lahkoja ja kultteja. 

Sinun hengenheimolaiset Kanasinenne ja samboinenne olette lahko ja kultti, jonka toiminnalla ei ole raamatullisia perusteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän ev. lut. kirkko kerran luopuu Raamatun mukaisesta opetuksesta niin pakkohan sieltä on lähteä pois. Ei voi mitään. Onneksi kuitenkin on vaihtoehtoja minne mennä.

Vierailija
44/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun meidän ev. lut. kirkko kerran luopuu Raamatun mukaisesta opetuksesta niin pakkohan sieltä on lähteä pois. Ei voi mitään. Onneksi kuitenkin on vaihtoehtoja minne mennä.

Minä menin lopulta ortodoksiseen kirkkoon kun tajusin, kuinka ohuella pohjalla luterilaisuus ja koko protestanttisuus on.

Vierailija
45/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sinun hengenheimolaiset Kanasinenne ja samboinenne olette lahko ja kultti, jonka toiminnalla ei ole raamatullisia perusteita.

Täytyy varmaan olla jossain lessuperheen tynnyrissä kasvanut, jos vaikka joku tanssilaji kuten jenkka tai samba edustaa syntiä ja syntisyyttä. 🤣 Nice life, eh?

Se Kanasen sambakulkue oli kyllä tanssijoiden asuista alkaen täysin sopimaton kirkkoon.

Vierailija
46/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minä menin lopulta ortodoksiseen kirkkoon kun tajusin, kuinka ohuella pohjalla luterilaisuus ja koko protestanttisuus on.

...ja nyt uskot parantaviin tauluihin. Jep jep.

Vierailija
47/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi. Kirkossa kuunellaan Jumalan Sanaa eikä sinne mitään sirkusta tarvita.

Vierailija
48/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Täytyy varmaan olla jossain lessuperheen tynnyrissä kasvanut, jos vaikka joku tanssilaji kuten jenkka tai samba edustaa syntiä ja syntisyyttä. 🤣 Nice life, eh?

Puolialastomasta perseenketkuttelusta on pyhyys ja Jumalan kunnioitus kaukana. Ihan riviluterilaisenkin mielestä.

Vierailija
49/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustuksemattomia (onpas vaikee sana) lasten iltapäiväkerhoja ja aikuisille joogaa.

Hyvin menee kirkko. Kyllä se joku teidänkin paikkanne ottaa, kun siitä olette näköjään luopumassa.

Kirkon ei pitäisi luopua sanomastaan, vaikka olisi vain yksi jäsen jäljellä!

Vierailija
50/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Se Kanasen sambakulkue oli kyllä tanssijoiden asuista alkaen täysin sopimaton kirkkoon.

Juu, siellä nähtiin paljaita nilkkoja ja polvia, voi kauhia. 😆 Lahkoissa on aina oleellista se, että niiden jumala on kauhean kiinnostunut naisen ulkonäöstä ja sen oikeellisuudesta tai vääryydestä. 

Sori, omallani on painopistealue vähän muissa asioissa. Ja joku samba on mun mielestä aiheena vähän niin kuin marsut: ei oikein mua kiinnosta mutta jos muihin kolahtaa niin harrastushan se on sekin missä moni muukin. 

Vierailija
51/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan perusvenyttelyn lomassa mieli ohjataan Jumalan sanan mietiskelemiseen, silloin ok. Jos itämaiset opit hivutetaan mukaan, silloin ne on ehdottomasti ajettava pois, vähän samalla perusteellisuudella kuin Jeesuskin ajoi rahanvaihtajat ja kauppiaat ulos temppelistä. Sillä se on pyhä rukouksen paikka. Rukouksen paikka elävälle Jumalalle, ei epäjumalille, jotka ovat Jumalalle iljetys.

Vierailija
52/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

...ja nyt uskot parantaviin tauluihin. Jep jep.

Mahdollisuus esineiden välityksellä tapahtuvaan paranemiseen on täysin raamatullista:

"Siellä oli myös nainen, jota kaksitoista vuotta oli vaivannut verenvuoto. Hän oli kärsinyt paljon monien lääkärien käsissä ja kuluttanut kaiken omaisuutensa saamatta mitään apua; pikemminkin hänen tilansa oli huonontunut. Hän oli kuullut Jeesuksesta, ja nyt hän väentungoksessa tuli Jeesuksen taakse ja kosketti hänen viittaansa. Nainen näet ajatteli: »Jos pääsen koskettamaan edes hänen viittaansa, niin minä paranen.» Siinä samassa verenvuoto tyrehtyi ja hän tunsi ruumiissaan, että vaiva oli poissa." (Mark. 5:25-29)

Vierailija
53/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jooga on hyvä idea. Kokoonnutaan yhteen ja rauhoitutaan kaiken hälinän keskellä. Täytyypä mennä kokeilemaan ensi sunnuntaina Lauttasaaren kirkkoon. 

Vierailija
54/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaahan rauhassa. Hiljaisuuden joogaa ei olla tuomassa messuun, tuskin edes kirkkosaleihin. Eikä siihen ole kenenkään pakko osallistua.

Se on ymmärtääkseni tässä kristillisessä kontekstissa yksi monista keinoista rauhoittua ja mietiskellä.

Se lienee esimerkiksi kehotietoisuutta, syvähengitystä ja pysähtymistä itsensä ja Luojansa läsnäoloon. En tiedä varmasti, en ole kokeillut. Mutta hiljaisuuden viljelyn ammattilainen olen itsekin.

Kukin kokee yhteyttä Pyhään omalla tavallaan. Itselleni hiljaisuuden viljely ja luontohengellisyys toimii. Jollekulle toiselle ei.

Ei hiljaisuuden joogaan osallistuminen poissulje eikä estä keneltäkään Raamatun lukemista, rukousta ja messussa käymistä. Kaikesta ei tarvitse hakemalla hakea negatiivista ja uhkakuvia.

Hiljaisuuden viljely hetkirukouksineen ja myös kehollinen rukous on ikivanhaa kristillistä (!) perinnettä lähtien erämaiden kilvoittelijoista ja myöhemmin luostareista.

Kristuksen rauhaa ja Pyhän läsnäolon kokemisen rikkautta itse kullekin meistä! 

Vierailija
55/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Puolialastomasta perseenketkuttelusta on pyhyys ja Jumalan kunnioitus kaukana. Ihan riviluterilaisenkin mielestä.

Enemmän niillä oli päällä kuin puolella konfirmoitavista naisoletetuista nykyään. Kai muistatte heillekin saman sanoa? 😃

joo sori mutta mun jumalani ei omaa tuota kiinnostusta kontrolloida naisten ulkonäköä. 

Vierailija
56/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sun kirkkoosi ei ilmeisesti ole kaikki tervetulleita? Joku wanha pervopatu luottamustehtävänään arvioida naisten hameenhelman pituutta? Eikö ole aika kauas ajautunut jumalasta jos tuollaisten asioiden kanssa mieli askaroi kuin toisten pukeutumisen arviointi?

Vierailija
57/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kirkko on nyt niin innolla hakemassa uusia ihmisiä, ettei huomaa, että samalla pyllistää heille vanhoille, jotka kirkossa jo aktiivisia ovat.

Kirkko pitää ovia auki kaikille niin kuin kuuluu ollakin. Välittäminen on rakkautta. 

Vierailija
58/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Enemmän niillä oli päällä kuin puolella konfirmoitavista naisoletetuista nykyään. Kai muistatte heillekin saman sanoa? 😃

joo sori mutta mun jumalani ei omaa tuota kiinnostusta kontrolloida naisten ulkonäköä. 

Ymmärrätkö, mitä eroa on messun ohjelmaa toteuttavien ihmisten vaatetuksella ja sillä, mitä kirkkokansa pukee päälleen kirkkoon tullessaan? Ei sillä, että pitäisin paljastavaa vaatetusta kirkkoon sopivana kenenkään kohdalla, mutta ymmärrät varmaan mitä ajan takaa.

Vierailija
59/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännetäänpä asetelma toisinpäin: mitäpä jos kirkko (papit) menisivät joogasalille pitämään kristillisen alkuhartauden? Voisi tietty olla välirukous ja loppuhartaus&siunaaminen Kristuksen nimeen ja vereen, oisko kivaa ja sopivaa?

Jos ei niin miksi kun kerran kirkossa sopii joogata?

Vierailija
60/235 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmestyskirjassa kuvataan seitsemää seurakuntaa, joista viidessä oli jotain ”pielessä”. Viisi seurakuntaa seitsemästä oli eksynyt johonkin, mikä ei ollut oikein. Vain kaksi oli pysynyt uskollisesti totuudessa ja rakkaudessa. Tätä voi miettiä nykyajan kirkkokuntia/seurakuntia vasten. Viisi seitsemästä.

-Efesos (Ilm. 2:1–7) – Ilmestyskirjan mukaan seurakunta, joka oli kestävä ja nähnyt vaivaa, ei ollut antanut periksi ja oli ajanut väärät opettajat pois, mutta joka oli luopunut ensi ajan rakkaudesta. ”Muista siis, mistä olet langennut, käänny ja palaa tekemään ensi ajan tekoja.”

-Pergamon (Ilm. 2:12–17) – Seurakunta, jonka luona ”Saatanalla on valtaistuimensa”, mutta joka silti tunnusti horjumatta eikä ollut kieltänyt uskoaan; mutta jonka luona oli vääriä opettajia. ”Käänny siis! Ellet tee parannusta, minä tulen kohta luoksesi ja käyn heitä vastaan, isken heitä suuni miekalla.”

-Thyateira (Tyatira) (Ilm. 2:18–29) – Seurakunta, joka tunnetaan rakkaudesta, uskosta, palvelumielestä ja kestävyydestä, ja joka on viime aikoina tehnyt enemmänkin kuin alussa; mutta joka suvaitsi valeopettaja Isebeliä. ”Pitäkää kiinni siitä mitä teillä on, kunnes minä tulen. Sille, joka voittaa, sille, joka loppuun asti noudattaa minun tahtoani, minä annan vallan hallita kansoja.”

-Sardes (Ilm. 3:1–6) – Seurakunta, joka on elävien kirjoissa mutta kuitenkin kuollut. ”Herää ja vahvista sitä, mikä vielä on jäljellä, sitä, mikä jo oli kuolemaisillaan. – – Muista, kuinka kuulit sanan ja otit sen vastaan, tarkkaa sitä ja tee parannus. Ellet ole hereillä, minä tulen kuin varas, yllätän sinut hetkellä, jota et aavista. – – Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä.”

-Laodikeia (Laodikea) (Ilm. 3:14–22) – Seurakunta, joka oli haalea, ei kylmä eikä kuuma. ”Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi! – – Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittoni jälkeen asettunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen.”