Lääkäri oli kirjoittanut potilaskertomukseen "29 vuotias tyttö"
Kommentit (30)
Minulla luki opoiarvossa tohtori, vaikka olenkin maisteri. No onko tuolla niin väliä.
Olisi kuulunut kirjoittaa 29vuotias vanhapiika.
Asun Englannissa ja täällä on potilas kertomuksissa usein tullut vastaan kohdallani jotain "Delightful young lady" Ihan reilusti yli kolmekymppinen olen ja toi delightful kuulostaa omaan korvaan hieman hassulta, mutta kenties on tämäm ylikohteliaan maan tapa ja potilaskertomuksissakin potilaan kerrotaan olevan ihastuttava.
mulla lukee 1-vuotias nainen vaikka olen 31-vuotias :D lukee myös usein tuo paikkaan ja aikaan orientoitunut, asiallinen.
Mikä teitä ihmetyttää tuossa asiallisessa ja orientoituneessa? Se on oleellinen tieto ja aika iso osa terveydenhuollon asiakkaista ei sitä ole
Voi kuule, mulle sanoi naapurin pappa, että "oot kiltin näköinen tyttö", ja oon sua 20 vuotta vanhempi 🤠
Se on vähän suhteellinen juttu. Kuusikymppiselle voi 29-vuotias olla tyttö. En ymmärrä miten tuo sana on niin loukkaava joillekin. Feministit taitaneet opettaa, että siitä pitää suuttua vaikkei oikeasti suututtaisikaan.
Vierailija wrote:
Se on vähän suhteellinen juttu. Kuusikymppiselle voi 29-vuotias olla tyttö. En ymmärrä miten tuo sana on niin loukkaava joillekin. Feministit taitaneet opettaa, että siitä pitää suuttua vaikkei oikeasti suututtaisikaan.
Tytöttely ja pojittelu vieraille ihmisille nyt vaan on epäkohteliasta. Etenkin valtasuhteissa sillä tehdään pesäeroa alempaan nähden.
Lääkäri käyttää jokaista kirjausta tarvittaessa potilasta vastaan. Ei väliä vaikka kirjaus ei olisi totta. Sitä käytetään, koska lääkäri päättää luottaa niihin sanoihin. Ei viitsi muuta.
Yleisesti taas siten, että olet saattanut kokea jo vaikka avioeron, valmistunut korkeakoulusta ja olet jopa äiti. Jos sinua lääkärissä tytötellään, se on merkki jostakin. Tytöstä kasvaa nainen jo kauan ennen tuota, jos katsotaan lääkärin opiskelemasta biologisesta näkökulmasta käsin.
Onko lääkäri työkykyinen, jos haluaa 29-vuotiaan olevan tyttö? Vai haluaako hän kenties (myös) luoda asetelmaa selvemmäksi sen suhteen, kuka saa sananvallan. Esimerkiksi "tyttö" saattaa haluta paremman elämänlaadun lääkkeellä x. Josta lääkäri voi hyvin helposti sanoa ei ja olla vain hiljaa, hymyillen samalla kevyesti.
Vierailija wrote:
Mikä teitä ihmetyttää tuossa asiallisessa ja orientoituneessa? Se on oleellinen tieto ja aika iso osa terveydenhuollon asiakkaista ei sitä ole
Osa ei laita sitä, vaikka olisi ihan samanlainen kuin silloin, kun on laitettu.
Lääkäri ottaa tästä tarvittaessa sen kuvan, että potilaan käytös on välillä muuttunut.
Ääh, pikku juttu, ja nämähän ovat melkein sama asia, että ei kai se nyt ole niin justiinsa. Ei sitä kiireessä, väsyneenä ja kettuuntuneenna aina kaikkea jaksa viitsiä ja muistaa, ja mitä välii muutenkaan. Ja mitä näitä on.
-Erikoistautien peruslääkäri-