Voiko polvinivelkipu olla psyykkis/stressiperäistä?
Olen lähes satavarma kun olen seurannut omaa tilaani ja paranemis/pahentumisvaiheita.
Kommentit (7)
Nivelrikkoon kuuluu parempia ja huonompia vaiheita. Polvi voi kipuilla pitkään ja sitten tulee parempi vaihe. Näin voi olla vuosikausia kunnes on vain sitä jatkuvaa kipuilua. Joillakin leposärkyä, toisilla enemmänkin liikekipua. Toki kipu vaikuttaa mieleen ja mieliala taas kipukokemukseen. Kipuun voi myös jonkin verran tottua ja ottaa sen normaalina tilana. Polvi kuitenkin kuluu ja tilanne huononee, oli mieliala kuinka hyvä vain. Jossain vaiheessa menee nivel vaihtoon ja toivon mukaan tuo tullessaan kivuttomuuden.
No minä kärsin vuosia selkäkivuista jne. Otettiin vain röntgenit ja todettiin jotain nivelrikkoa. Minulle ilmoitettiin ettei tulla koskaan ottamaan mitään tarkempia kuvia, magneetti yms. Niin kauan kuin pääsen sängystä ylös, ei edes röntgenkuvia.
Nii, kun jouduin sitten työkyvyn arvioon, niin kaikkien kipujeni syy oli korvieni välissä. Ahdistaa tämå nytkin kun selkä särkee, mitä teen päälleni?
Röntgenistä näkee jos on jotain fyysistä.
Vierailija wrote:
Nivelrikkoon kuuluu parempia ja huonompia vaiheita. Polvi voi kipuilla pitkään ja sitten tulee parempi vaihe. Näin voi olla vuosikausia kunnes on vain sitä jatkuvaa kipuilua. Joillakin leposärkyä, toisilla enemmänkin liikekipua. Toki kipu vaikuttaa mieleen ja mieliala taas kipukokemukseen. Kipuun voi myös jonkin verran tottua ja ottaa sen normaalina tilana. Polvi kuitenkin kuluu ja tilanne huononee, oli mieliala kuinka hyvä vain. Jossain vaiheessa menee nivel vaihtoon ja toivon mukaan tuo tullessaan kivuttomuuden.
Kyse ei oo tuosta.
Stressi menee kuin tosiaan suoraan niveleen. Nopeallakin frekvenssillä
Koko polvitulehdukset alko mulla ku olin meidän kuolinpesän hoitajana hvetin riitaisessa porukassa pahimmassa vaiheessa Ja olen vieläkin.
Mietin kun mulla ei oo muita ns stressiin reagoivia vaivoja ei verenpainetta, ei vatsavaivoja. Että mitä jos mun kroppa on valinnut "säilöä" kaiken valtavan henkisen paskan mun polviin.
Perimenopaussiin ja menopaussiin kuuluvat aaltoilevat(hormonitason mukaan vaihtelevat) nivel-ja lihaskivut.
Kaikki kivut tuntuvat monta kertaa pahemmilta, kun on masentunut, uupunut tai stressaantunut.