Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin Suomesta katosi yhteisöllisyys?

Vierailija
29.10.2023 |

Suuret ikäluokat ovat  varmaan viimeisiä, joille yhteisöllisyys on ollut tärkeää. Omat vanhempani taas syntyivät ennen sotia ja olivat erittäin yhteisöllisiä kuolemaansa saakka ja lapsuudessani oltiin jatkuvasti sukuloimassa milloin missäkin, ellei sukulaiset olleet meillä.

Heillä varmasti oli siihen syynsä epävarman lapsuuden vuoksi, johon kuului evakkoon lähtö, sekä sotalapsuus Ruotsissa. Itse olen 60-luvulla syntynyt ja minua ei kyllä minkäänlainen yhteisöllisyys kiinnosta ja olen sitä monesti miettinyt, että mihin se minusta oikein katosi, koska lapsuudessa tykkäsin kyllä ravata sukuloimassa ja kaveripiiritkin olivat tiiviit, mutta aikuisena olen taas halunnut olla enemmän omissa oloissani, vaikka en mikään introvertti olekaan.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen introvertti. En jaksa kuulua yhteisöihin.

Ole niin kuin minä. Ole sosiaalinen intro.

Vierailija
22/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen, että liian moni on heittäytynyt muiden elätettäväksi. Ennen oli ihmisen kunnia-asia elättää itsensä ja vain tosiluuserit haki rahaa fattasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille on tietääkseni edelleen tärkeää esim. yhdistystoiminta. Ainakin omalla asuinalueella ihmiset osallistuvat tapahtumiin ja tempauksiin. Tämä on moninainen alue, mutta silti. Voisikohan elitistisemmissä paikoissa olla vähemmän yhteisöllisyyttä?

Vierailija
24/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berceeceen.  Sinne.

Vierailija
25/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Avasin mielestäni asiallisen keskustelun yhteisöllisyydestä ja mitä sainkaan: Rasistit ja rokotevastaiset hörhöt laukomaan älyttömyyksiään.

Täällä ei kyllä koskaan voi yllättyä positiivisesti mistään.

Huomasin saman.

Vierailija
26/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yhteisöllisyyttä ei ole ilman yhteisiä arvoja, luottamusta ja yhteisymmärryksen alkeita. Jenkeissä sentään jonkinlaisena yhteen liimaajana on patrioottisuus, meillä ei tule olemaan mitään.

Yhdysvallat on huomattavasti jakautuneempi yhteiskunta kuin Suomi ja siellä ne yhteiset arvot ovat vain samanmielisissä porukoissa.

Omassa lapsuudessani sukuloitiin eniten äitini enoni perheessä ja he meillä, vaikka poliittinen aatemaailma oli aivan päinvastainen.

ap

Vierailija
27/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen introvertti. En jaksa kuulua yhteisöihin.

Ole niin kuin minä. Ole sosiaalinen intro.

Minä taas olen epäsosiaalinen ekstrovertti.

Vierailija
28/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Avasin mielestäni asiallisen keskustelun yhteisöllisyydestä ja mitä sainkaan: Rasistit ja rokotevastaiset hörhöt laukomaan älyttömyyksiään.

Missä sitä rasismia taas olet näkevinäsi?

Vierailija
29/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kalpea ja tylsä, en ollenkaan sellainen, joita täällä halutaan olevan. Rahani ovat kyllä kelvanneet. Persuihin en pysty samaistumaan, kiitos vain, olen aina sydämmeltäni vasemmistolainen. Minulla ei ole mitään yhteistä nykynuorten kanssa. Minulle on ihan oikeasti se ja sama, pitääkö täällä valtaa isot korporaatiot, bryssel, helsinki, tukholma vai moskova - huonompaan suuntaan vain menee. Alamäki on jyrkkä.

Vierailija
30/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnollisuus on yhteisöllinen arvo joka on monilta kadonnut. Ei sattumalta puhuta seurakunnasta. Monikulttuuri romahduttaa luottamuksen ja yhteisöllisyyden yhteiskunnassa.

Mitä siihen nyt vielä muuta tarvitsee?

Vierailija
31/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Uskonnollisuus on yhteisöllinen arvo joka on monilta kadonnut. Ei sattumalta puhuta seurakunnasta. Monikulttuuri romahduttaa luottamuksen ja yhteisöllisyyden yhteiskunnassa.

Liity sinä sitten minun uskontooni ja seurakuntaani, jos haluat uskonnollista yhteisöllisyyttä.

Vierailija
32/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen kalpea ja tylsä, en ollenkaan sellainen, joita täällä halutaan olevan. Rahani ovat kyllä kelvanneet. Persuihin en pysty samaistumaan, kiitos vain, olen aina sydämmeltäni vasemmistolainen. Minulla ei ole mitään yhteistä nykynuorten kanssa. Minulle on ihan oikeasti se ja sama, pitääkö täällä valtaa isot korporaatiot, bryssel, helsinki, tukholma vai moskova - huonompaan suuntaan vain menee. Alamäki on jyrkkä.

Millä lailla mennään mielestäsi huonompaan suuntaan?

Vierailija
33/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suomalaisille on tietääkseni edelleen tärkeää esim. yhdistystoiminta. Ainakin omalla asuinalueella ihmiset osallistuvat tapahtumiin ja tempauksiin. Tämä on moninainen alue, mutta silti. Voisikohan elitistisemmissä paikoissa olla vähemmän yhteisöllisyyttä?

Kyllähän yhdistystoimintaa edelleen on ja hyvä niin niille jotka sitä kaipaavat, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että monet yhteisöt kaipaisivat kovasti uutta verta, kun nuorempia ei enää yhdistystoiminta entiseen malliin kiinnosta.

Vierailija
34/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sun kaltaiset on yksi syy miksi yhteisöllisyys katoaa suomesta.

Vierailija
35/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten vasemmiston mainitseminen on tällä palstalla kiellettyä. Hehän ovat tehneet aina selväksi että olette joko meidän puolella tai jos ette, niin silloin olette meidän vihollisia.

Vierailija
36/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Höpö höpö. Otetaanpa lähes mikä tahansa yhdistys niin siellä toimivien ihmisten keski-ikä on kuudenkymmenen kieppeissä. Nuorempia asia ei kiinnosta.

Vierailija
37/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olikin vaan testi...

Vierailija
38/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon sosiaalinen nörtti.

Vierailija
39/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Monikulttuuri romahduttaa luottamuksen ja yhteisöllisyyden yhteiskunnassa."

Kyllä on kristillinen sanoma mennyt aika pahasti toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jättämättä korvien väliin minkäänlaista ymmärtämystä kyseisestä sanomasta.

Mihin se lähimmäisen rakkaus uskonnollisuudestasi oikein katosi?

Vierailija
40/85 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

"Monikulttuuri romahduttaa luottamuksen ja yhteisöllisyyden yhteiskunnassa."

Kyllä on kristillinen sanoma mennyt aika pahasti toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jättämättä korvien väliin minkäänlaista ymmärtämystä kyseisestä sanomasta.

Mihin se lähimmäisen rakkaus uskonnollisuudestasi oikein katosi?

ehkä sitä ei vaan riitä loisimaan tuleville läpsyille

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi