Pitäisikö suomalaislle eläkeläisille maksaa tasaeläke = sama summa kaikille. Samoin kuin lapsilisä
Köyhemmät voisivat käyttää eläkkeet elämiseen ja rikkaammat sijoituksiin
Kommentit (70)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nykyiset TYÖeläkkeen saajat kyllä ovat maksaneet itse omat eläkkeensä ja eläkekassassa on muutama miljardi vielä ja lisää tulee. KANSAN eläkkeen saajat sen sijaan käy meidän veronmaksajien kukkarolla.
Voi voi... joillakin TYÖeläke on alle 1000e.
Minä olen tähänastisen, 28 vuotisen työurani aikana ansinnut yhteensä 1,3M€, josta elinaikakertoimella leikattu eläkekertymä on 2004€/kk. Jos työeläke on alle 1000€, palkka on ollut todella pieni tai työura todella lyhyt.
Sama eläke? No ei tietenkään pitäisi olla.
Eläke ja lapsilisä ovat aivan eri asioita.
Eläke on omalla työllä ansaittua rahaa.
Lapsilisä on -ainakin alunperin ollu kannuste lapsien tekoon.
Vierailija wrote:
Tässä on se ongelma, että hmiset ja heidän työnantajansa maksavat työeläkejärjästeelmäänoman palkkansa mukaisesti rahaa sisään. Illoin olisi epäreilua, mikäli ei saisikaan sitä rahaa takaisin., jonka on itse sinne maksanut. Eli systeemi pitäisi muuttaa niin, että kaikki maksaa yhtä vähän myös eläkevakuutus maksua
Varför det, med den logiken borde Finland införa plattskatt, vilket innebär att alla betalar samma mängd euron i skatt. Får ni det genomfört kunde man eventuellt flytta tillbaka och bosätta sig i skärgården. Sannolikheten för att detta sker är tyvärr 0.
Miksi tähän maahan ei saada eläkekattoa.
Tosin eläkekassoista eläkkeensä saavat maksavat hulppeat verot.
Vierailija wrote:
Pitäisi ottaa käyttöön Tanskan malli, jossa jokainen työntekijä sijoittaa oman eläkemaksunsa. 40000€ vuosituloilla eläkemaksu on jotakuinkin 800€/kk, joka sijoitettuna 7% korolla tuottaisi 40 vuodessa yli 2 miljoonaa euroa. Normi duunari ei nykymallilla tule saamaan edes puolta eläkkeinä, joten kyllä eläkekassat kusettavat pientä kansalaista.
Näinhän se on. Kuoleman jälkeen rahat jäisi sitten perillisille mikä kasvattaisi ylisukupolvista varallisuutta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No ei sekään ihan oikein ole, että olen ollut 43 vuotta töissä ja saisin saman eläkkeen kuin joku, joka ei ole työpäivää tehnyt.
Tottakai tällaiset ihmiset vaatii kaikille samaa eläkettä, kun itse ei ole maksanut veroja yhteiseen hyvään tai työeläkemaksuja.
Nämä tasapäistävät saavat kaikenmaailman tuet muutenkin.
Ymmärrän toki, jos on sairaus tai vamma, jolloin työelämässä ei voi olla.
Eikä eläkkeeni ole suuri, n. 1900 brutto. En ole tukien parissa.
Toki ne jotka ovat maksaneet vanhan järjestelmän mukaisesti saisivat eläkkeen vanhan järjestelmän mukaisesti. Nuoremmat ja muut halukkaat voisivat siirtyä uuteen järjestelmään missä kaikki maksaa saman maksun tai kevyt progressio ja saavat saman eläkkeen. Loput voi sitten itse säästää ja sijoittaa työuran aikana ja käyttää miten haluaa.
De som nu är pensionerade enligt det systemet som de själva lagstiftande, borde lyfta pension enligt det som de betalade. Det är något mellan 1/6 och 1/8 av vad de nu lyfter. Då detta borde ha börjat från pensionsdag 1, bör allt som är betalt över den egna sparandelen återtas retroaktivt. OK?
Kannatan ap:n ehdotusta, jos eläkkeestä käteen jäävä summa on enemmän kuin nykyinen nettoeläkkeeni 3200€
Muuten en.
Vierailija wrote:
Sama eläke? No ei tietenkään pitäisi olla.
Eläke ja lapsilisä ovat aivan eri asioita.
Eläke on omalla työllä ansaittua rahaa.
Lapsilisä on -ainakin alunperin ollu kannuste lapsien tekoon.
Palkka on omalla työllä ansaittua rahaa (ei aina, esim joku postin johtaja ei ole omalla työllä ansainnut miljoonan palkkaa)
Eläke ei ole omalla työllä ansaittua rahaa, vaikka boomeri niin luulee. Eikä ansiosidonnainenkaan ole.
Vierailija wrote:
On järkyttävän epäoikeudenmukaista ja väärin, että boomerit maksoivat 5% eläkemaksuja, ja nykynuoret 25%.
Boomereille on kaikki tuotu hopeatarjottimella nenän eteen, ja eivät osaa edes hävetä.
He saivat marssia suoraan kansakoulusta töihin ja lölliä siellä eläkeikään saakka, vaikka eivät enää tuottaisi mitään muuta kuin riesaa. Boomerit eivät lisääntyneet tarpeeksi, että heidän eläkkeitään kukaan saisi maksetuksi.
Boomerit saivat helposti kerrytettyä omaisuutta ja ostettua talot ja kaikki. Nykyään ei enää kaikki noin vaan voi saada omaa kotia.
Då kan du fira det att du kommer att få en halv pension i jämförelse med det som de stora årskullarna tog för sig.
Koko eläkejärjestelmä pitäisi lakkauttaa tulevilta sukupolvilta. Vapaaehtoisesti voivat kerätä eläkettä jos haluavat.
Vierailija wrote:
Suomessa pitäs olla sellainen systeemi, että saisi valita maksaako eläkemaksuja tai ei maksa. Jos maksaa, niin silloin saa eläkettä niinku nyt, mutta jos ei maksa, niin silloin ei saa eläkettä ja joutuu itse hoitaa eläkepäivän rahat. Toi pitäs olla valinnainen.
Siitä ei tule mitään. Mitenkäs ne, jotka sitten valitsevat etteivät maksa, eivätkä pidä väliä onko eläkkeeksi säästetty jotain elävät eläkkeellä? Suomessa ei onnistu se, että ihmiset jätetään oman onnensa nojaan eli he saisiviat kuitenkin kansaneläkettä ja kaikkia tukia. Nykysysteemi on ihan hyvä. Lisäksi Suomessa on kovin vähän porukkaa, jotka saavan kymppitonneja kuussa työeläketta.
Mielestäni elakkeessa pitäisi olla katto.
Eri ihmisillä on erilaiset menot eläkkeellä. Myös ei reilua että suurituloinen maksaisi hirveästi eläkettä eikä saisi mitään takaisin
Hienoa! Työeläke taitaa nousta 2024 5,7 %. Tänä vuonna nousi. 6,8 %. Mikäs tässä.Johan sitä ehti yli 40 vuotta paiskia töitä.
Terveisin boomeri
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nykyiset TYÖeläkkeen saajat kyllä ovat maksaneet itse omat eläkkeensä ja eläkekassassa on muutama miljardi vielä ja lisää tulee. KANSAN eläkkeen saajat sen sijaan käy meidän veronmaksajien kukkarolla.
Voi voi... joillakin TYÖeläke on alle 1000e.
Minä olen tähänastisen, 28 vuotisen työurani aikana ansinnut yhteensä 1,3M€, josta elinaikakertoimella leikattu eläkekertymä on 2004€/kk. Jos työeläke on alle 1000€, palkka on ollut todella pieni tai työura todella lyhyt.
Palkka oli pieni. Olleet ikänsä töissä.
Vierailija wrote:
Mielestäni elakkeessa pitäisi olla katto.
Eri ihmisillä on erilaiset menot eläkkeellä. Myös ei reilua että suurituloinen maksaisi hirveästi eläkettä eikä saisi mitään takaisin
Sitten pitäisi olla katto myös työeläkemaksuissa joita palkasta pidätetään.
Kyllä ne työeläkemaksut on maksettu joka tilistä, ja ne ovat nyt rahastoitu. Sieltä sitten m aksetaan sitä eläkettä sen verran kuin on maksanut. Sama asiahan se olisi sijoittaa johonkin itse joka kuukausi palkastaan osan. Saattaisi kyllä monella sitten mennä ne rahat muihin tarkoituksiin, mites sitten suu pantaisiin- Keskivertoeläke on noin 1700 euroa miinus verot, eli ei mikään ruhtinaallinen.
Valtion rahoista maksetaan vain niille takuueläkettä, jotka eivät ole töissä käyneet tai vain vähän. Se on suunnilleen 1000 euroa kuussa.
Jos tehtäisiin eläkekatto, niin tietenkään ne rikkaat eivät sen enempää siihen rahastoon sijoittaisi, kun katto olisi saavutettu, panisivat sitten sen rahan johonin muualle säästöön. Heidän eläkkeistään kuitenkin saadaan paljon verotuloja mm tukien maksamiseen.
Ruotsissa kokeiltiin solidaarisuusverotusta niin, että rikkaat tietyn summan vuodessa ansaittuaan maksaisivat loppuvuodesta 100 prosenttia veroja. Arvatkaapas, mitenkä iso porukka heistä kävi töissä ilamaiseksi? Ottivat sitten työstä vapaata loppuvuoden.
Ei tietenkään.
Emme elä muinaisessa Neuvostoliitossa ennen Orwellin Eläinten vallankumousta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomessa pitäs olla sellainen systeemi, että saisi valita maksaako eläkemaksuja tai ei maksa. Jos maksaa, niin silloin saa eläkettä niinku nyt, mutta jos ei maksa, niin silloin ei saa eläkettä ja joutuu itse hoitaa eläkepäivän rahat. Toi pitäs olla valinnainen.
Jossain kadulla kerjäämässä tai ryöstämässä ne reppanat sitten olisi jotka on päättäneet pistää eläkerahat haisemaan. Ei tulisi toimimaan.
Jos ei osaa hoitaa asioitaan, niin silloin valitsee sen nykysysteemin. Mitä se muille kuuluu, jos on niin hölmö. Ihmiset sijoittaa muutenkin, niin voisi sijoittaa noi pakolliset eläkelöpinät mitä liksasta menee.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jossain kadulla kerjäämässä tai ryöstämässä ne reppanat sitten olisi jotka on päättäneet pistää eläkerahat haisemaan. Ei tulisi toimimaan.
Jos ei osaa hoitaa asioitaan, niin silloin valitsee sen nykysysteemin. Mitä se muille kuuluu, jos on niin hölmö. Ihmiset sijoittaa muutenkin, niin voisi sijoittaa noi pakolliset eläkelöpinät mitä liksasta menee.
Ja ne hölmöt jätetään sitten vaan kuolemaan?
Toki ne jotka ovat maksaneet vanhan järjestelmän mukaisesti saisivat eläkkeen vanhan järjestelmän mukaisesti. Nuoremmat ja muut halukkaat voisivat siirtyä uuteen järjestelmään missä kaikki maksaa saman maksun tai kevyt progressio ja saavat saman eläkkeen. Loput voi sitten itse säästää ja sijoittaa työuran aikana ja käyttää miten haluaa.