IL: Ilmaista rahaa maanomistajille
Jaa niin mitäköhän? Klikkiotsikko, ja juttu taas maksumuurin takana? Https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8ebdcbed-09a4-4e75-ace4-2cd0f41fc7eb
Kommentit (9)
Kyse lienee metsitystuesta. Eli ei siitä mitään rahallista hyötyä saa jos tuki kattaa taimien hinnan, tai osan siitä. Itse on istutettava ja hoidettava, eli ei ilmaista rahaa. Sitten 60 vuoden päästä joku kaataa puut ja vähän hyötyy, mutta ei enää se istuttaja.
En näe tuossa ongelmaa että olisi jotenkin väärin tulkittu lainkäyttöä, ap itse ei ymmärrä.
Vierailija wrote:
En näe tuossa ongelmaa että olisi jotenkin väärin tulkittu lainkäyttöä, ap itse ei ymmärrä.
Piti mennä edelliseen ketjuun tai seuraavaan.
Luetun ymmärtäminen. Ei se ole ilmaista rahaa, vaan jos on joutumaata voi istuttaa puustoa. Ja kyllä, jokaisen puutaimem joutuu maanomistaja maksamaan ja tekemään työn.
Kysymys on tästä tuesta yksityisille maanomistajille
"Joutoalueiden metsitystuki päättyy vuoden 2023 lopussa
Maankäyttösektorilla on monia mahdollisuuksia vahvistaa hiilinieluja, ylläpitää hiilivarastoja ja vähentää maaperän kasvihuonekaasupäästöjä. Yksi keino on joutoalueiden metsittäminen, jolloin alueiden maaperäpäästöt vähenevät ja niistä muodostuu hiilinieluja. Metsittämisen lisäksi samanaikaisesti tavoitteena on metsäkadon vähentäminen. Sekä metsitys että metsäkadon vähentäminen sisältyvät elokuussa 2022 vahvistetun Maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman toimenpiteisiin.
Osana maankäyttösektorin ilmastotoimenpidekokonaisuutta valmisteltiin vuonna 2020 uusi tukijärjestelmä joutokäytössä olevien alueiden metsittämiseksi. Tukea on voinut hakea maaliskuusta 2021 lähtien. Metsitystukea voidaan myöntää yksityisille maanomistajille joutoalueiden, kuten maatalouskäytön ulkopuolelle jääneiden peltolohkojen ja turvetuotannosta poistuneiden alueiden metsittämiseen."
Mullakin on jo valmiiksi metsittynyttä mökkitonttia lähes hehtaari. Aikoinaan vihjailivat, että pitäisi harventaa, kun taudit leviävät, on kuulemma EU:n määräys. No ei harvennettu, kun siitä on hyvä näkö- ja kuulosuoja tielle. Mitähän seuraavaksi pitää tehdä.
Ei varmaan mitään kovin tärkeää. Jos on maata, niin äkkiä ostamaan artikkeli. Ei koske mua, joten eipä kiinnosta maksaa.