Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisin sijoittaa nyt 6000 euroa niihin indekseihin

Vierailija
29.10.2023 |

Sain perintöä 6000 euroa. Kohta alkaa muutenkin jäädä rahaa säästöön. Patempi jäädäkin, koska eläkkeeni ei tule olemaan iso. 10 vuotta eläkkeeseen, mitään säästöjä ei ole ennestään. Pakko olisi laittaa nyt raha poikimaan, koska muuten inflaatio syö ne. Hirvittää kun haluaisin niiden olevan myös turvassa. Olen jonkin verran perehtynyt asioihin ja nuo indeksit vaikuttavat tämmöiselle rahamaailmaa tuntemattomalle yksinkertaisin vaihtoehto.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ajatellut ihan samaa. Mullakin perintörahoja, joista voisin esim. 50 000 sijoittaa johonkin.  Mä olen myös ajatellut noita indeksejä, esim. jos avaisi NordNettiin tilin ja sit vaan laittaisi esim. muutamaan suosituimpaan indeksirahastoon. Voisko mennä pieleen? Osan rahoista laitoin jo määräaikaistalletuksiin, niihinkin kun jonkinlaista korkoa saa tällä hetkellä.

Mulla 15 vuotta eläkeikään ja nyt sellainen tilanne, että voisin hyvin joka palkasta pari sataa sijoittaa. Tietäispä vaan että mihin. Riskinottohalut aika vähissä. Ehkä jotain ”osinkovarmaa” osaketta voisi maltillisesti ostaa.

Vierailija
2/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mä olen ajatellut ihan samaa. Mullakin perintörahoja, joista voisin esim. 50 000 sijoittaa johonkin.  Mä olen myös ajatellut noita indeksejä, esim. jos avaisi NordNettiin tilin ja sit vaan laittaisi esim. muutamaan suosituimpaan indeksirahastoon. Voisko mennä pieleen? Osan rahoista laitoin jo määräaikaistalletuksiin, niihinkin kun jonkinlaista korkoa saa tällä hetkellä.

Mulla 15 vuotta eläkeikään ja nyt sellainen tilanne, että voisin hyvin joka palkasta pari sataa sijoittaa. Tietäispä vaan että mihin. Riskinottohalut aika vähissä. Ehkä jotain ”osinkovarmaa” osaketta voisi maltillisesti ostaa.

Indeksit ovat idioottivarma tapa säästää, kun ei niitä pakkaselle pitkällä aikavälillä käännä kuin joku todella pitkään jatkuva maailmansota kuten 1939-1945.

Vielä jos laittaa eri indekseihin, kuten vaikka NYSE, Helsinki OMX ja vaikka Lontoosta FTSE niin ei voi mennä pieleen.

Keskimääräinen tuotto vuosittain noin 6-10%, eli kattaa inflaation mukavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Indeksit ovat idioottivarma tapa säästää, kun ei niitä pakkaselle pitkällä aikavälillä käännä kuin joku todella pitkään jatkuva maailmansota kuten 1939-1945.

Vielä jos laittaa eri indekseihin, kuten vaikka NYSE, Helsinki OMX ja vaikka Lontoosta FTSE niin ei

Mitään yli 6% tuottoa ei ole noista indekseistä saanut tällä vuosikymmenellä.

Vierailija
4/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt, ne tulee tässä reippaasti vielä alas eikä loppusyksy ja alkutalvi ole perinteisesti se kohta jossa rahaa laitetaan kiinni koska nyt otetaan niitä vuoden huippuja ja pohjia. Keväällä kannattaa laittaa ja kesällä milloin kurssit on alimmillaan. Sieltä on tulossa moni iso toimija alaspäin joten ei nyt.

Vierailija
5/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Kyllä, indeksirahastot ovat ilman muuta aloittelijalle turvallisin valinta. Pitkällä aikajänteellä sijoitusten arvon aleneminen on hyvin epätodennäköistä, sillä historiallisesti pörssi on keskimäärin tuottanut noin 7-8% vuosittain. Kannattaa miettiä, mille aikaväleille hajautat ostot (kerran kuukaudessa esim. 400€?), mitä indeksirahastoja aiot ostaa ja mitkä niiden kulut ovat. Nordnetistähän löytyy noita täysin kuluttomiakin indeksirahastoja muutama. Uskotko, että pörssin alamäki jatkuu?

Samalla kannattaa alkaa palkasta kerätä kuukausittain myös turvapuskuria korkeakorkoiselle säästötilille (tällä hetkellä voi saada 3-3,5% vuosikoron), jotta sijoituksiin ei tarvitse koskea, jos vaikka kodinkone tai auto hajoaa.

Onnittelut hyvästä päätöksestä aloittaa sijoittaminen!

t: vuosia sijoituskokemusta

Vierailija
6/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Moi!

Kyllä, indeksirahastot ovat ilman muuta aloittelijalle turvallisin valinta. Pitkällä aikajänteellä sijoitusten arvon aleneminen on hyvin epätodennäköistä, sillä historiallisesti pörssi on keskimäärin tuottanut noin 7-8% vuosittain. Kannattaa miettiä, mille aikaväleille hajautat ostot (kerran kuukaudessa esim. 400€?), mitä indeksirahastoja aiot ostaa ja mitkä niiden kulut ovat. Nordnetistähän löytyy noita täysin kuluttomiakin indeksirahastoja muutama. Uskotko, että pörssin alamäki jatkuu?

Samalla kannattaa alkaa palkasta kerätä kuukausittain myös turvapuskuria korkeakorkoiselle säästötilille (tällä hetkellä voi saada 3-3,5% vuosikoron), jotta sijoituksiin ei tarvitse koskea, jos vaikka kodinkone tai auto hajoaa.

Miksen voisi nyt samantien laittaa sitä 6000 euroa? Puolen vuoden päästä pitäisi sijoittaa 500 euroa kuussa.

Vierailija
7/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei nyt, ne tulee tässä reippaasti vielä alas eikä loppusyksy ja alkutalvi ole perinteisesti se kohta jossa rahaa laitetaan kiinni koska nyt otetaan niitä vuoden huippuja ja pohjia. Keväällä kannattaa laittaa ja kesällä milloin kurssit on alimmillaan. Sieltä on tulossa moni iso toimija alaspäin joten ei nyt.

No, jos ostan keväällä, niin nekö tulee kuitenkin syksyllä alas? Tarkoitus olisi säästää 10 vuotta... tai pitempäänkin... onko sillä arvonvaohtelulla silloin väliä? Eikö hinnat ole nyt alhaalla, että nyt kannattaa ostaa?

Vierailija
8/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen kannattaa, pankki pakotti ottamaan jotain sijoitusrahastoja. Laiton sinne alkuun 20 000€ ja sitten monta sataa euroa kuukausittain, nyt siellä on rahaa 7 vuoden sijoittamisen jälkeen n. 60 000€, mutta varsinaista voittoa on 0.5% eli käytännössä vain ne sinne laitetut rahat.

Vierailija
9/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno päätös.

Vierailija
10/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sijoittaminen kannattaa, pankki pakotti ottamaan jotain sijoitusrahastoja. Laiton sinne alkuun 20 000€ ja sitten monta sataa euroa kuukausittain, nyt siellä on rahaa 7 vuoden sijoittamisen jälkeen n. 60 000€, mutta varsinaista voittoa on 0.5% eli käytännössä vain ne sinne laitetut rahat.

Näin olen ymmärtänyt, että pankit suosittelevat omia rahastojaan, joilla he tienaavat, mutta sijoittaja ei välttämättä tienaakaan. Siksi ajattelin niitä indeksirahastoja. Ap

Vierailija
11/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hyvä aika ”mennä sisään”, mutta suosittelen myös ajallista hajautusta eli tee ostoksesi esim seuraavan 12-18kk aikana. Vaikka 500 per kk. 

Vierailija
12/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passiiviset indeksirahastot ja hajautus ajallisesti ja maantieteellisesti.

Vierailija
13/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Puhutko nyt Suomesta, Euroopasta vai koko maailmasta?

Vierailija
14/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Moi!

Miksen voisi nyt samantien laittaa sitä 6000 euroa? Puolen vuoden päästä pitäisi sijoittaa 500 euroa kuussa.

Ajallinen hajauttaminen pienentää riskiä. Pidät huolen siitä, että et sijoita koko summaa juuri silloin, kun rahastojen arvot ovat korkeimmillaan seuraavan vuoden aikana.

eri

Vierailija
15/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienentääkö ajallinen hajauttaminen riskiä, vaikka ostaisin sitä samaa indeksirahastoa? En tosiaankaan oikein tajua miten nämä indeksit toimii. . Ap

Vierailija
16/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vielä jos laittaa eri indekseihin, kuten vaikka NYSE, Helsinki OMX ja vaikka Lontoosta FTSE niin ei

Löytyykö nämä luettelemasi sieltä nordnetistä?

Vierailija
17/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pienentääkö ajallinen hajauttaminen riskiä, vaikka ostaisin sitä samaa indeksirahastoa? En tosiaankaan oikein tajua miten nämä indeksit toimii. . Ap

Kyllä pienentää. Indeksirahastojen arvot seuraavat osakkeiden hintakehitystä. 

Vierailija
18/37 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kyllä pienentää. Indeksirahastojen arvot seuraavat osakkeiden hintakehitystä. 

Kiitos tiedosta. En sitten osta kerralla. Ap

Vierailija
19/37 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka hajauttaa niin ne rahojen nostot täytyy tehdä silloin kun käppyrä on korkeammalla kuin keskimääräinen indeksi talletusaikana.

Vierailija
20/37 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli milloin ne mielestäsi on korkeimmillaan? Kun keväällä ja kesällä kurssit on alhaalla ja loppusyksy ja alkutalvikin laskevat vaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän