Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yölliset tankkaamiset

30.12.2006 |

Meillä on 4kk:n ikäiset kaksoset. Ovat helppohoitoisia ja hyväntuulisia. Täysimetyksellä ollaan pärjätty melkein koko ajan. Ongelmana meillä on yölliset syömiset. Yöunille he menevät 22.00 ja syöminen voi alkaa jo 1.30 ja jatkua 9.00 asti vauvaa vaihtaen melkein taukoamatta.

Soseita ollaan syöty pari viikkoa ja aika innostuneita kiinteistä ovat.

Olen miettinyt maitoni riittävyyttä, vaikka molemmat ovat tyytyväisiä imetyksen jälkeen. Päiväunet nukutan vaunuissa. Ensimmäiset 11.00-14.00 toiset 16.00-19.00. Neuvolassa kehottivat jakamaan toiset unet kahteen ja hiukan vähentämään unimäärää, mutta kokeiltuani sitä ajattelin palata entiseen.

Olen todella uupunut ja kaipaisin kipeästi jotain vinkkejä joita voisin kokeilla!

Minkälaisia päivärytmejä teillä muilla on?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksos-tytöt nyt 7 kk ja heräilevät pullolle ekan kerran puolen yön jälkeen,syövät noin pari kertaa yössä. Aloin antamaan heti 4-5 kk iässä illalla puoli pulloa maissi velliä ja puolet tuttelia. Sitten heti 5 kk jälkeen puuroa. Nukkuvat paljon paremmin. Ekan lapsen kanssa(2v) annoin vain rintamaitoa, mutta nyt viisastuneena kannattaa tankata ipanat täyteen. Neuvolasa aina kiihkoilevat imetyksen kanssa, sairasta! Suosittelen oman jaksamisesi kannalta :) Sitten itse en anna vauvojen nukkua enää 6 jälkeen illalla. Viedään vaikka kylpyyn jos meinaavat simahtaa, menevät sitten puoli 9 iltaunille. Jaksamista.

Vierailija
2/13 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttelit 3,5 kk, syntyivät keskosina 6 vk ennenaikaisina ja ovat nyt pari viikkoa saaneet velliä ja maistelleet soseita... imetyksen/pumppailun lopetin kun 3 kk tuli täyteen, eli nyt saavat pelkkää korviketta pullosta.

päivärytmi:

suunnilleen klo 7:00 ja 10:00 maitoa 130 ml, tämä väli nukutaan kokonaan, tämän jälkeen päivävaatteet päälle ja tytöt ovat hereillä tunnin verran. noin 13:00 maitoa 130 ml ja jotain sosetta yhteensä noin puolikas purkki, tai riippuen miten uppoaa. tässä välissä hereillä taas tunnin verran ja sitten pitemmille unille, noin 1,5-3 tuntia riippuen miten nukuttaa. sitten kun heräävät saavat maitoa 130 ml ja saman verran klo 20:00 maissa. illalla torkkuvat puolen tunnin pätkiä maitojen välillä. sitten illalla iltapesut ja 140 ml velliä kymmeneen mennessä, ja sitten tutimaan. vellin voimalla nukutaankin sitten sinne aamu seitsemään.

meillä toi velli aiheutti sen, että yösyöminen jäi kokonaan pois. meillä tytöt nukkuvat tosi hyvin päivälläkin, eli ei tarvitse " nukuttaa" , vaan simahtavat kun väsyttää tarpeeksi... itse olen ollut tosi tyytyväinen tähän jo pari viikkoa kestäneeseen yönukkumiseen :) syömisrytmi oli alkuun pakotettu 3-4 tuntia, joten meillä tytöt on oppineet sen heti syntymästä lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

n.Klo: 8.30-9.00 maitoa 130ml

n.Klo: 12.00 perunaporkkana/kasvissosetta/lihasosetta + maitoa 130ml

n.Klo: 15.30-16.00 hedelmäsosetta + maitoa 130ml

n.Klo: 18.30 maissi/riisivelliä 140ml

n.Klo: 21.00 maissi/riisivelliä 140ml

Ja nukkuvat koko yön aamuun asti, jolloin heräävät n.klo:8.00

Yöt ovat nukkuneet kokonaan 4kk asti (11.11 asti).

Aamu-unia nukkuvat n.2-2½h (toinen vähän vähemmän)

Päiväunia kutakuinkin samanverran.

Ja sit ottavat vielä yhdet " pienet" iltaunet 1-1½h välipalan jälkeen.

Muuten ovat sit illan hereillä, ehkä vähän sitterissä voivat torkahtaa.

Tissitellä meillä ei enää. Maito ei riittänyt pojille. Siitä tuli sellaista sähläämistä loppuakohti. Toinen sai rintamaitoa 2kk ja toinen 3kk ja osittain saivat lisämaitoa.

T: Santsuma & tyttö 10/04 ja Kaksospojat 10.7.06. A:1600g/39,5cm ja B: 1370g/39,5cm.

Vierailija
4/13 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa rankalta, uskon että olet uupunut!!! Jos yhtään lohduttaa, meillä on 4 pientä lasta, jotka kaikki ovat enempi vähempi unihäriöisiä. Vanhin on 5 v., seuraava 3 v. ja kaksoset 8 kk., ja KUKAAN ei nuku öitä putkeen - ei ole koskaan nukkunut.

Mä olen myös täysimettänyt lapsia ja aina jossain vaiheessa aloittanut soseet/vellit siinä toivossa, että yöunet pitenesivät. Meillä se ei kuitenkaan ole kenenkään lapsen kohdalla auttanut.

Ainoa asia, joka mua on auttanut jaksamaan, on ollut ajatus, että kaikki lapset ovat yksilöitä ja lapsilla on erilaiset unitemperamentit. Minä en voi asialle mitään, lapset nukkuu, miten nukkuu.

Olen sitten itse yrittänyt pahimpia univelkoja nukkua pois viikonloppuisin, kun mies on kotona. Ja yleensä niiden huonojen öiden väliin aina joskus osuu niitä parempiakin öitä.

Meidän kaksoset (8 kk) nukkuvat vielä kolmet päiväunet, jotka ovat 45 min - 1,5 h. Öisin nukkuvat n. 21-8.00 ja syövät rintaa 3-6 krt yön aikana.

Voimia ja jaksamista. Ja luota itseesi, osaat itse arvioida lastesi unen tarvetta ja luontaista rytmiä parhaiten. Olen hengessä mukana!

Vierailija
5/13 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillähän on samana päivänä syntyneet vauvatkin :) Täysimetyksellä ovat mutta pari viikkoa sitten (joulukiireet..) alkoi illat oleen levottomia ja yöllä saattoi olla kolmekin syöttöä per nuppi ja rinnalla kirjaimellisesti roikuttiin, huh. Nyt on joulusta asti ollut parempi tilanne kun mies on ollut kotona, eli mulla on aikaa vauvoille. Mun selitys tuolle meidän levottomuudelle ja kovalle tankkaukselle on että näin 4kk kaipaavat jo aktiviteettia päivällä, leikkiä, virikkeitä ja elämyksiä (joita kyllä esikoinen kiitettävästi järjestää :) kun eivät vielä osaa itse liikkua. Oli aikamoinen oivallus ainakin mulla kun en heti tajunnut että nämä on oikeesti jo 4kk! Aika on mennyt niin älyttömän nopeesti. Tiheä tissittely johtunee siitä että eivät saa päivän aikana tarpeeksi sylittelyä.. rinnallaolo tarkoittaa heille läheisyyttä ja turvallisuutta, ei nälkää. TÄmä siis mun teoria. Mitään muuta ei meidän arjessa siis ole muuttunut kun että ovat nyt päivisin enemmän sylissä (sitteri ja vauvakeinu on jääny pölyttymään) ja varmistan että saavat tarpeeksi virikkeitä ja nyt meillä rytmi näin:

viimestään klo 9:00 herätys,syöttö, leikkiä ja osallistumista, syöttö ja unille

10-12:00 (-13:00) unilla

2-3h syöttö, leikkiä ja osallistumista, syöttö ja unille

15:00-17:00 unilla

2h syöttö, leikkiä ja osallistumista, syöttö, unille

19-20:00 lyhyet unet

20-22 TANKKAUSTA, leikkiä ja osallistumista, unille

n 22:00

En väkisin pidä samaa rytmiä eli rytmi vaihtelee kovasti. En ihmettele että neuvolasta on neuvottu pilkkomaan unia, aika pitkät unet nukkuvat kahdesti päivässä mutta ei kai se välttämättä yöuniin vaikuta. n 20min päiväunet ovat muuten niin kevyet että eivät poista unentarvetta, siis vaan " huilailu-unet" eikä siis vaikuta yöuniin. Meillä ne toimii hyvin tuossa 19-20 tienoilla.

Me saatiin nyt esikoiselle 2pv viikko tarhapaikka ja 1pv viikko on perhetyöntekijä niin että toivottavasti pystyn antamaan huomiota vauvoille jatkossakin, uskon vakaasti että tämä oli meillä se avainasia, ja lisäksi stressittömyys ja kiireettömyys.

Sitten vielä vinkki kaikille kaksosperheille joilla alle 6kk vauvat: Bumbot! Niissä saa istuttaa alle puolivuotiaita ja meidän vauvat niissä viihtyy kun on hyvä seurailla tapahtumia kuten pyykkäilyä, leikitään muskaria, juttelevat toisilleen, leikkivät leluilla, ovat ruokapöydässä katsomassa kun syön tai luen lehteä ja jututan samalla. Sopii tähän uteliaaseen ikään aivan mainiosti ja ovat syrjäyttäneet sitterit.

Sitten vielä lopuksi mitä opin imetystukipalstalta velleistä ja mikä minut sai vakuuttumaan että täysimetys jatkuu meillä 6kk asti... (ennenaikaisten vauvojen äidit, jättäkää huomiotta :)

" Vellien antamiselle alle viiden kuukauden ikäisille terveille lapsille ei ole ravitsemuksellisia perusteita. Yli viiden kuukauden ikäisille puurot ovat vellejä suositeltavampi vaihtoehto. Kiinteärakenteisena ruokana puurot sopivat vellejä paremmin syömisen opetteluun. Myös äidinmaidonkorviketta saaville lapsille puurot ovat vellejä suositeltavampi vaihtoehto."

Kiinteiden aloittamisen vaikutusta vauvojen yöuniin on tutkittukin. Vauvat jaettiin kahteen ryhmään, toinen ryhmä aloitti kiinteät, toinen ei. Kummassakin ryhmässä heräilyt lisääntyivät tai vähenivät suunnilleen saman verran (vauvakohtaisia eroja, tietenkin, joidenkin heräily lisääntyi, joidenkin väheni). Tutkimuksesta ei voitu päätellä, että kiinteiden aloittaminen olisi vaikuttanut vauvojen yöuniin suuntaan tai toiseen.

Tsemppiä imetykseen ja tsemppiä ei enää niin pienten vauvojen kanssa!

-Elise

Vierailija
6/13 |
31.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin lasten tosiaan eilen nukkua rauhassa ne toiset päikkärit ja sen kolme tuntia vetivät. Illalla menivät klo 23.00 nukkumaan ja simahtivat heti. Viviann veti unia klo 6.30 asti ja heräsi sitten klo 9.00. Santeri puolestaan heräsi syömään klo 00.00, 3.00, 6.00 ja 9.00 milloin jo heräsikin. Eli nyt oli selkeät välit. Annoin kokeilumielessä Santerille tuttelia illalla rinnan päälle ja kas kummaa kun ahnaasti veti 150ml...

Tänään olen tarjonnut pulloa useammin ja aina on mennyt sama määrä.

Virikkeitä ja elämyksiä poika kyllä janoaa mutta kuinkas sen teen yksin? Mies kun ei ole iltaisin kotona. Mies ajaa rekkaa ja tekee pitkiä reissuja ja kotiin tullessa, mitä omituisempaan aikaan, on niin väsynyt että menee nukkumaan kunnes taas menee töihin...

Kunhan muksut oppii istumaan niin silloin ei ole ongelmia kun voi lähteä rattailemaan virkeinä hetkinä.

RÄISKYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE!

Vierailija
7/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen virikkeellisen päivän kanssa... millä se aika riittää sitten kun on yksin kotona päivän, eli ens maanantaista alkaen. Meilläkin miehellä alkaa kova työputki ens viikosta lähtien 2kk eli aika kauhunsekaisena sitä odotan. Pitäisi tällä viikolla saada tuo rytmi vakiintumaan jos se sitten helpottaisi arkea kolmen muksun kanssa. Nyt on pari yötä ollut nukkumiset ihan p...stä kun oltiin uuden vuoden kekkereissä ja taisi olla pikkusen liikaa näille mussukoille.

No, sitä istumaan oppimista odottelen minäkin. Jos jollain on tähän välivaiheeseen hyviä vinkkejä miten 4kk vauvat saa viihtymään niin antaa tulla! Meillä ne bumbot ja leikkimatto on toistaseksi ollut parhaat viihdykkeet, mutta ei niissäkään kauaa aikaa voi pitää.

Elise

Vierailija
8/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puolvuotiaat kaksospojat. Heillä myös " myöhäinen" rytmi, kuten ollut esikoisellakin ja on vieläkin, koska on kotihoidossa.

Tuplat menevät yöunille klo23-24 yöllä ja nukkuvat joko aamuun noin yhdeksään tai sitten saattavat herätä noin klo 6 aamulla syömään, välillä herää tai välillä ei. Tai sitten toinen vaan herää tms. Aamupäivällä tai päi ällä ottavat reilut päiväunet jos olen ulkona vaunujen kanssa. Vaunuissa nukkuvat aina jos olen jossain niiden kanssa liikkeellä, oli kellonaika mikä hyvänsä. Iltapäivällä ja illalla ottavat sisällä pikkutirsoja. Vaunut eivät mahdu parvekkeen ovesta, joten eivät voi nukkua parvekkeella. Autossa nukkuvat myös aina riippumatta siitä ovatko jo nukkuneet sinä päivänä päikkäreitä miten paljon...

Vierailija
9/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoa. Illalla jos tankkaa kunnolla, ni paremmin nukkuvat. Tämä tietty kyllä yleensä vaatii lisäruokaa tai kiinteiden antamista. Tissimaidolla ei noin iso vauva enää heräämättä nuku.

Vierailija
10/13 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen herää noin klo 8. Pakko tehdä näin. Suosittelen kyllä soseitten antoa jo noinkin isoille. Voimia!

Vierailija
11/13 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans pojat alkoivat nukkumaan heti öitään, kun saivat soseruokaa ja velliä. Rintamaitoa toinen sai 2kk + lisämaitoa ja toinen 3kk + lisämaitoa.

Sairaalassa viettivät aikaa pitkään. Toinen 6vk ja toinen 8vk.

Suosittelen kyllä myös jo soseitten aloittamista tai velliä iltaisin ja sitten voitte silti tisutella niin usein, kuin se tuntuu mukavalta. Ja itsekin voi paljon paremmin, kun on saanut nukuttua hyvin. Meillä esikoinen 2v3kk ja herää aamuisin n.klo:8. Jaksaa hyvin hänenkin kanssaan touhuta.

T: Santsuma & tyttö 10/04 ja kaksospojat 7/06 rv.31+4, 1600g/39,5cm ja 1370g/39,5cm

Vierailija
12/13 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisämaito on hiukan auttanut pojan tankkauksiin. Soseita meillä syödään kaksi kertaa päivässä. Huomenna olis tarkotus velliä tuoda kauppareissulta. Meidän neiti ei vaan millään huoli pulloa... Nokkamukia ollaan hiukan harjoteltu joten jos sillä sitten onnistuisi.

Unohtui mainita että poikaa vaivaa todennäköisesti suuret kitarisat ja se on haitannut imetystä ja hiukan soseiden syöntiä. Eikös se voi häiritä nukkumistakin? Poika kuorsaa nukkuessaan ja rohisee valveillakin jonkin verran.

Vierailija
13/13 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en imettänyt yöllä lainkaan, vaan lypsin illalla pulloon ja yöllä annettiin miehen kanssa molemmat vauvoille. Meillä syötiin kolmen tunnin välein 5½kk asti, sen jälkeen eivät syöneet enää öisin. Mutta uskoisin, että sullakin helpottais, jos antaisit pullosta yöllä rinnan sijaan, näin ei ainakaan tarvis epäillä maidon riittävyyttä ja toisekseen mies vois jakaa nämä yösyötöt, ehtisit edes vähän nukkua siinä välissä.

T: Piia sekä Sanni ja Oskari 1½v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan