Mitkä suurten ikäluokkien nimistä voisi nousta lähivuosina uuteen suosioon?
Kommentit (121)
Nämä on vanhempia nimiä mutta Hilkka ja Sirkka❤️
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Juontuuko Armi englannin sanasta käsivarsi? Tulee aina mieleen 😄
Ei
Armi on suomalainen naisen, joskus miehenkin etunimi. Nimi on lyhenne Armidasta, joka on alun perin latinaa ja tarkoittaa aseistettua.[1] On myös esitetty, että Armida on feminiinimuoto germaanisen Herman-nimen latinalaistetusta muodosta Arminius.[2]
Vuoden 2019 loppuun mennessä Suomessa on rekisteröity 5 472 Armi-nimen saanutta naista. Ennen vuotta 1950 nimi oli annettu myös noin sadalle miehelle.[3]
Voisi kuvitella, että englantia puhuvan korvaan Armi-nimi ei tuo mieleen käsivartta, vaan armeijan (army). Nimen oikea alkuperä ei siten ole kaukana siitä.
Vierailija wrote:
Tapio, Juhani, Olavi, Veikko, Tarja, Minna, Paula, Johanna.
Ei Johanna ole suurten ikäluokkien nimi! Johanna on 70-80 -luvun lasten nimi.
Täällähän on lueteltu mun n. kolmekymppisten lasten nimet. Olen tainnut olla aikaa edellä (tai jäljessä).
Vierailija wrote:
Armas, Tyyne, Aune, Pietari
Eivät ole suurten ikäluokkien nimiä. Isovanhemmat syntyneet 1924, 1929, 1931 ja 1936 olivat Tyyne, Hilja, Armas, ja Viljo
Vierailija wrote:
Sinikka
En ole ajatellut Sinikkaa ison ikäluokan nimenä vaan jollain tavalla ajattomana. Tai sitten se vaan johtuu siitä, että tunnen muutaman kolmikymppisen Sinikan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Sinikka
En ole ajatellut Sinikkaa ison ikäluokan nimenä vaan jollain tavalla ajattomana. Tai sitten se vaan johtuu siitä, että tunnen muutaman kolmikymppisen Sinikan :D
70 luvun nimiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Sinikka
70 luvun nimiä
Ei oo kyllä 70- luvunkaan, heittäisin sen tonne 50 ja 60 luvulle.
Oon 71 syntynyt ja ei ollut Sinikoita silloinkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Orvokki. Oli jossain tämän vuoden kyselyssä kolmanneksi kauneimmaksi naisen nimeksi valittu.
Tuskin tämän hallituskauden jälkeen
???? Onko hallituksessa joku Orvokki muka?
Orvon Pete
Mitä tekemistä Orpolla ja Orvokilla on keskenään?
Orpo-sanan astevaihtelu: orpo lapsi - orvon lapsen ... orvokki on orpo-sanan diminutiivi, hellittelynimi
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt kukkien nimistä puhutaan, niin 1950-luvulla oli laulaja Viola Talvikki.
Uskon myös luontoaiheisten nimien nousuun ja kukkien nimien suosioon tyttöjen nimissä. Kielo, Viola, Lilja. Lähinnä noita pehmeitä äänteitä kuitenkin, en oikein tiedä r-nimistä, ehkä niiden aika ei ole vielä.
"No montako 75-vuotiasta Sirpaa tiedät? Suuret ikäluokat syntyi ennen kesää 1950.
Vuonna 1948 sai Sirpa nimen 542 naista. Mutta vanhin tuntemani Sirpa on syntynyt kylläkin jo 1937."
En ikimaailmassa laittaisi lapselleni Sirpaa nimeksi. Se kuvastaa liikaa sellaista sovinistista ja tunkkaisen vanhakantaista ajattelua, että naisen pitäisi olla jotenkin sirpakka. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Virpi, Kirsi, Eija, Seija, Teija, Tarja, Taina, Tiina, Arja, Marja, Sari, Mari.
Nämä voisi olla kaikki mun (v. 1960 syntynyt) luokkakavereitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tapio, Juhani, Olavi, Veikko, Tarja, Minna, Paula, Johanna.
Minna ja Johanna on seitkytlukua
Samoin Hannele, Sirpa ja Hannu on myöhempää nimistöä.
No ei kyllä ole myöhempiä vaan suurten ikäluokkien ja 50-luvun suosikkinimiä. Kaikkien huippu 50-luvun alussa, sitten hiipuvat selvästi.
Kun taas Minna ja Johanna on 70-luvun top-10:ssä.
No montako 75-vuotiasta Sirpaa tiedät? Suuret ikäluokat syntyi ennen kesää 1950.
Minun siskoni on Sirpa ja syntynyt vuonna 1950.
Taisto, sopii tähän aikaan hyvin.
Armas, Tyyne, Aune, Pietari