Opiskelijoiden siirtäminen yleisen asumistuen piiriin vuonna 2017 oli erittäin huono päätös! Se tuli ja tulee kalliiksi veronmaksajille!
Kun opiskelijat siirrettiin opintotuen asumislisältä yleisen asumistuen piiriin vuonna 2017, se johti siihen, että monet opiskelijat valitsivat edullisempien kimppakämppien ja soluasuntojen sijasta asua kalliimmissa yksiöissä. Monella opiskelupaikkakunnalla tuli tuolloin sellainen ryntäys yksiöihin, että ne jopa loppuivat.
Tuo päätös oli veronmaksajien kannalta erittäin huono, koska se paisutti verovaroin kustannettuja asumistukimenoja selvästi. Tuo johti myös siihen, että jo ennestään vääristyneet vuokramarkkinat vääristyivät entisestään, kun yksiöiden aikaisempaa suuremman kysynnän vuoksi niiden vuokrat nousivat. Vielä viimeisimpänä muttei vähäisimpänä asiana voi mainita, että tuo pahensi monien kasvukeskusten olemassaolevaa asuntopulaa entisestään, kun sen sijaan, että yhdessä kimppakämpässä tai soluasunnossa olisi voinut asua useampi opiskelija, niin sitten ne kaikki halusivatkin asua jokainen omassa asunnossaan.
Opiskelijat tulisi siirtää yleisen asumistuen sijasta takaisin opintotuen asumislisän piiriin, kuten esimerkiksi kokoomus on aiemmin harkinnut. Lisäksi opintotuen asumislisä tulisi mitoittaa suosimaan edullisempia kimppakämppiä ja soluasuntoja.
Kommentit (23)
Voitaisiinko harkita myös sellaista, että opiskelija-asunnot rajattaisiin vain muualta tulevien käyttöön ja valmiiksi opiskelupaikkakunnaltaan kotoisin olevat asuisivat opiskeluajan vielä vanhemmillaan?
Ai että nuoren itsenäistymistä ei tueta? Onko mielestänne ok tukea nuoren itsenäistymistä veronmaksajien rahoilla?
Vierailija wrote:
Voitaisiinko harkita myös sellaista, että opiskelija-asunnot rajattaisiin vain muualta tulevien käyttöön ja valmiiksi opiskelupaikkakunnaltaan kotoisin olevat asuisivat opiskeluajan vielä vanhemmillaan?
Ai että nuoren itsenäistymistä ei tueta? Onko mielestänne ok tukea nuoren itsenäistymistä veronmaksajien rahoilla?
Sinunko mielestäsi on sitten ok, että vanhemmilla olisi velvollisuus majoittaa täysi-ikäistä ihmistä?
Miten kiusatut, jotka joutuvat koulussa ja töissä kiutatuiksi? Ei edes omaan kotiin pääsisi turvaan.
Onneksi itse on jo opiskelut käyty, mutta en toivoisi pahimmalle vihamiehellekään tuota. Itse en esim. käytä päihteitä ollenkaan. Olisi ollut kamalaa, jos olisi joutunut jonkin juopon tai narkkarin kanssa yhteen. Mistä tietää, että kämppis ei varasta tavaroita, kun on itse pois tai asenna kameroita asuntoon?
Vierailija wrote:
Minut pakotettiin 18 vuotta asumaan väkivaltaisten juoppohullualkoholistien luona. Olin niin lähellä itsemurhaa tuolloin, etten olisi montaa päivää enää siellä selvinnyt. Todennäköisesti olisinkin kuollut joko oman tai vanhempien käsien kautta. Nyt olen opintoni tehnyt ja työelämässä. Olisiko ollut parempi, että olisin kuollut?
Vierailija wrote:
Tuo johtaisi vaan siihen että kaikki lähtisi muualle opiskelemaan. Vanhempien luona asuva saa vain 40 €/kk. Ei se riitä edes opiskelijalounaisiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ai että nuoren itsenäistymistä ei tueta? Onko mielestänne ok tukea nuoren itsenäistymistä veronmaksajien rahoilla?Tuo johtaisi vaan siihen että kaikki lähtisi muualle opiskelemaan. Vanhempien luona asuva saa vain 40 €/kk. Ei se riitä edes opiskelijalounaisiin.
Vanhempien luona asuva säästää pitkän sentin asumiskustannuksissa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ai että nuoren itsenäistymistä ei tueta? Onko mielestänne ok tukea nuoren itsenäistymistä veronmaksajien rahoilla?Minut pakotettiin 18 vuotta asumaan väkivaltaisten juoppohullualkoholistien luona. Olin niin lähellä itsemurhaa tuolloin, etten olisi montaa päivää enää siellä selvinnyt. Todennäköisesti olisinkin kuollut joko oman tai vanhempien käsien kautta. Nyt olen opintoni tehnyt ja työelämässä. Olisiko ollut parempi, että olisin kuollut?
Entä kun vanhempi tai vanhemman puoliso on ahdistellut/hyväksikäyttänyt. Et pääse pois.
Niin, tuliko yllätyksenä että opiskelijatkin ovat ihmisiä?
Aina ajatellaan mikä tulee kalliiksi veronmaksajien piiriin mutta ei puhuta mikä tulee kalliiksi toimeentulotulijaisille. Koulussa käymisen lopettaminen takaa sen että montaa toimeentulotuen nostajaa joudutaan patistamaan koulun penkille mutta kun he ei suostu heiltä otetaan -20%.
Olette sairaita, miten pystytte kuvittelemaan että mies voisi selvitä alennetulla toimeentulotuella?
Kokoomuksen päätös. Nyt hintalapun selivttyä kokoomus sen sijaan, että korjaisi oman mokansa, leikkaa asumistukea kaikilta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ai että nuoren itsenäistymistä ei tueta? Onko mielestänne ok tukea nuoren itsenäistymistä veronmaksajien rahoilla?Tuo johtaisi vaan siihen että kaikki lähtisi muualle opiskelemaan. Vanhempien luona asuva saa vain 40 €/kk. Ei se riitä edes opiskelijalounaisiin.
"Vanhempien luona asuva säästää pitkän sentin asumiskustannuksissa."
Ei säästä yhtään mitään koska opintoraha on vanhemman luona asuvalla niin pieni. Paljon enemmän jää käteen jos muuttaa pois ja saa suht edullisen kämpän.
Nyt kaikki muut asumistukea saavat joutuvat kärsimään tuosta päätöksestä. Aikuisopiskelijoille vain tavallinen asumistuki.
Ja tämä, vaikka oli ihan ehdottonat talous'osaajat' hallituksessa.
Vierailija wrote:
Nyt kaikki muut asumistukea saavat joutuvat kärsimään tuosta päätöksestä. Aikuisopiskelijoille vain tavallinen asumistuki.
Älä valehtele. Asumistuen saajat kärsivät siitä, että on oikeistohallitus. Mitäs äänestitte oikeistoa.
Vierailija wrote:
Kaikki opiskelijat eivät ole suoraan toiselta asteelta jatkavia päiväopiskelijoita. Itse olen 32-vuotias kahden lapsen yh, opiskelen monimuotona ja asun 60km päässä opiskelupaikkakunnaltani. Asumistuen muuttaminen pakottaisi minut ja kaksi alle kouluikäistäni muuttamaan kaksiosta yksiöön. Opiskelusta ei tulisi senkään vertaa kuin nyt.
Ainakin kun itse opiskelin aiemmin opintotuen turvin, kuuluin lapsellisena opiskelijana automaattisesti yleisen asumistuen piiriin. Lapsettomat kuului siihen opintotuen asumislisän piiriin.
Kiitos vaan Petteri Orpo tästäkin! Kukahan mahtoi silloin hääriä valtiovarainministerinä ja sisäministerinä? Silloinkin oli kokoomus ja persut hallituksessa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vanhempien luona asuva säästää pitkän sentin asumiskustannuksissa.
Ei se ole mitään säästöä kun se opintoraha on niin surkea. Taloudellisesti kannattavampaa on muuttaa pois.
Ehkä useampi jäisi vanhempien luo asumaan jos opintoraha olisi edes puolet siitä mitä muualla asuva saa. Esim. 130 € niin saisi jo bussikortinkin koululounaiden lisäksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kaikki opiskelijat eivät ole suoraan toiselta asteelta jatkavia päiväopiskelijoita. Itse olen 32-vuotias kahden lapsen yh, opiskelen monimuotona ja asun 60km päässä opiskelupaikkakunnaltani. Asumistuen muuttaminen pakottaisi minut ja kaksi alle kouluikäistäni muuttamaan kaksiosta yksiöön. Opiskelusta ei tulisi senkään vertaa kuin nyt.
Ainakin kun itse opiskelin aiemmin opintotuen turvin, kuuluin lapsellisena opiskelijana automaattisesti yleisen asumistuen piiriin. Lapsettomat kuului siihen opintotuen asumislisän piiriin.
Eli sinusta on ok kohdella aikuisia ihmisiä eriarvoisesti ja potkituttaa aikuiset pois kodeistaan, mikäli lapsia ei ole?b Eiköhän aikuiset ennemmin lopeta opiskelun välttääkseen kimppa-asumisen.