Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

”Eläkeläinen! Älä turhaan pihistele vaan tuhlaa omaisuutesi.” Kuka tätä ajaa?

Vierailija
28.10.2023 |

Samaa järjenvastaista agendaa on ajettu lukemattomissa jutuissa viime vuosien aikana.

Muissa valtioissa ja sivistyneessä yhteiskunnassa ihmisiä kannustetaan kerryttämään varallisuutta, Suomessa tuhlaamaan rahansa vastoin tahtoaan ja jättämään myös perilliset ilman perintöä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009946314.html

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itsellä ei ole perillisiä.

Miksi ihmeessä säästäisin kovalla työllä saamani säästöt valtiollle?

Hautaan ei saa mitään mukaan.

Lapsettomat ihmiset tekevät yleensä testamentin jollekin hyväntekeväisyyskohteepseen. Ei mene valtiolle. Joku oli hiljan tehnyt syöpätutkimukseen yliopistolle ja löytyy vaikka mitä. Ei mene sitten valtiolle.

Ei kaikki tee. Suvussa on varallisuutta 1600-luvulta alkaen ja vaikka itsellä ei ole lapsia, menee ne sisaren lapsille. Metsää ja peltoja ei niin vaan ympäriinsä jaella.

Voihan sitä eläessään kaikenlaista kuvitella. Asun maalla ja kylän suurin tila on pelottava näky. Vanhemmat kuolivat n. 10v sitten, kaksi akateemista lasta maailmalla, metsät myyty sileäksi, pellot kasvaa horsmaa ja pari vuotta sitten romahti päätalon katto sisälle, tuulessa vain verhot lepattavat ja nyt kunta oli sakon uhalla määrännyt purku- tai kunnostustuomion, eikä perillisiäkään ole näkynyt hautajaisten jälkeen, eikä edes tiedetä, missä maassa asuvat. 

Vierailija
122/144 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon ap. itse on kartuttanut nettovarallisuutta perinnöksi tuleville sukupolville ja minkä ikäinen olet? Tuli vain huolestasi mieleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo riippuu vanhuksen rahatilanteesta.

Jos on varakas vanhus, niin itseensä käyttämisen lisäksi olisi hyvä jos lapsille jotain jäisi. Eli sekä-että.

Jos on vähävarainen vanhus, en olettaisi häneltä lapsille mitään, pääasia kun saa oman elämän kulut katettua.

Vierailija
124/144 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En jätä kenellekään mitään. Tästä lähtien on aina taksi ja  h uora p erseen alla!

Siinäpä tosi alfa, an mennä vain niin kauan kuin sokeri suussa sulaa.  :-DDD

Vierailija
125/144 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkyvyttömyyseläkeläinen. Eli olin työelämässä 30v. Eläke suht hyvä. Mutta sairastaminen vie paljon.

Kävi tuuri ja voitin viime marraskuussa melko hyvän potin. Olen reissunnut sairauden sallimissa rajoissa ja kalliisti.

Olen myös nostanut rahaa ja sillä tavoin antanut. Olen maksanut lasten opintolainat.

Sairaus tappaa minut. Jotain jätän. Mutta yritän eläessäni kuluttaa iloihin, nauttia miten voin. 

Lapsille sanon, laittakaa laskuja tulemaan. Näin ei verottaja pääse kimppuun.

Vierailija
126/144 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En jätä kenellekään mitään. Tästä lähtien on aina taksi ja  h uora p erseen alla!

Jee, tosi alfa, an mennä vain niin kauan kuin sokeri suussa sulaa!

Vierailija
127/144 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eihän tähän ole mitään yksiselitteistä vastausta.

Jos on koko ikänsä painanut töissä, hankkinut sitä varallisuutta ja haaveillut jostain asiasta, tai hankinnasta, niin kyllähän se kannattaa toteuttaa. 

Mutta samalla lähes kaikkien merkittävän varakkaiden perheiden ja sukujen varallisuus on useamman polven työn tulosta, jota on pitkäjänteisesti rakennettu, eikä vaan hassattu ja humputeltu menemään. 

Minäkään en ymmärrä, mikä intressi medialla on kannustaa käyttämään varallisuus pois. 

Keskiluokka on vain koulutettuja duunareita joilla ei ole perinteitä. Varallisuuden siirtämisestä sukupolvelta toiselle. Ajatusmaailma on minä ja minun jälkeen vedenpaisumus. Eihän tunneta edes sukua yli 100v päähän. Sen sijaan päns paremmissa suvuissa tunnetaan suku satoja vuosia taaksepäin.

Toinen on holhousvaltio ajattelu. Monta sukupolvea on tottunut että valtio huolehtii ja elättää. Sen sijaan jo ihan Etelä-Euroopassakin. Pyritään kerryttåmään perheelle varallisuutta. Euroopan ulkopuolella maailma on kova taas ihan toisella tavalla. Kun mitään sosiaaliturvaa tai edes imaista peuskoulua ei ole.

Vierailija
128/144 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi jättäisin jälkeläisilleni yhtään mitään? 

Aiemmin olisin näin toiminutkin, mutta nämä vauvapalstalaisten törkeät ja ahneet ulostulot joita olen seuraillut nyt viime vuosina ovat vieneet loputkin haluni jakaa yhtään mitään kenenkään kanssa.

Hupsis vaan. Just.

Miksi kostat omille lapsillesi tuntemattomien ihmisten kommentit anonyymillä keskustelupalstalla?

No sanopa se! Minulla on siihen syyni.

Idiotismi on pätevä syy kohdallasi. Kansakoulukin meni hukkaan. Toivottavasti et syönyt siellä verovaroilla.

Kylläpä nyt meni tipusen ihon alle....

Vierailija
129/144 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ala etsiä vastausta tällä kysymyksellä: ketä hyödyttää eniten, että nuoremmat sukupolvet eivät peri suuria perintöjä?

Perintöjen avuilla perheissä säilyy varallisuutta, joka mahdollistaa esimerkiksi asunnon omistamisen tai rahojen sijoittamisen.

Voisi ajatella, että on taho, joka haluaa että työssäkäyvät ihmiset joutuvat asumaan vuokralla ja omistavat vähemmän kuin vanhempansa.

Miksi joutuvat asumaan vuokralla? Miksi eivät osta omilla tuloillaan asuntoa? . Miksi omistavat vähemmän kuin vanhempansa? Siksi koska kelan tukia leikataan,vai siksi,ettei heidän älynsä riitä, vai siksi,ettei heistä ole tekemään työtä?

Ai niin..kun eihän itse kuulu omaa elämäänsä elää ja ohjata.

Sori unohdin tuon perus ideologian.

Et voi olla oikeasti noin t....

Nykyään ei omilla tuloilla tuosta vain asuntoja ostella edes pitkän säästämisen jälkeen ja vaikka olisi kaksi työtä. Vaikka kuinka olisit ahkera sairaanhoitaja niin oman asunnon ostaminen on hankalampaa kuin muinoin. Asunnon ostamiseen tarvittavan pääoman kerryttämiseen auttaisi, jos kaikkea omaa pääomaa ei tarvitse säästää itse pienestä palkasta vaan saisi esim. juuri sitä perintöä.

Vierailija
130/144 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöä on kyllä pyritty jättämään sivistysmaissa jo tuhansien vuosien ajan. Ei sen tarvitse tarkoittaa kuitenkaan niukkaa elämäntapaa vanhana, jos parempaankin olisi varaa. Todennäköisesti nämä, jotka uhoavat ja kehottavat kaiken tuhlaamaan ovat kuitenkin saaneet jotain vanhemmiltaan, mutta ehkä kokevat että liian vähän - sitten haluavat levittää omaa pahaa oloaan muihin koko yhteiskunnassa.

Vierailija
131/144 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttävä kateelliset ja kaunaiset ihmiset,  joilla ei mitään perittävää itsellään tai muuten vaan eivät halua jonkun perivän mitään.  Nömä "ihan itte kaiken joutunut ostamaan kovalla työllä prele" 

Vierailija
132/144 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihan järkevää käyttää omaisuus ja rahat itseensä.

Miksi pitäisi jättää perintöä? Tällä hetkellä nuorempi sukupolvi haluaa viedä vanhemmiltaan jo eläkkeetkin,niin miksi näitä nuoria pitäisi vielä palkita elämällä niukasti ja säästeliäästi vain siksi,että jättäisi perintöä ihmisille jotka ajattelevat vain itseään? Nyt se korkki kiinni ja mene TÖIHIN!

Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille. Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia. 

Tosin kotihoito maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan eli sitä enemmän maksat samasta palvelusta mitä enemmän saat eläkettä. 

Lisäksi täytyy ostaa siivouspalvelut, kauppapalvelut, pyykkipalvelut ja lämmin ruoka. 

Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun 690 maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80. 

Vierailija
133/144 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elän riittävän vanhaksi, niin en kyllä ajatellut jättää lapsilleni mitään ihmeempää perintöä, vaan käyttää omaisuuteni. Jos elän esim. 80-vuotiaaksi, niin lapset on tuolloin 40-50 v, joten mitä ihmeen perintöä he enää tuossa iässä edes tarvitsevat. Toki aion auttaa heitä taloudellisesti, kun he ovat nuorempia, mutta tuossa iässä pitää tulla toimeen jo omillaan.

Vierailija
134/144 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eihän tähän ole mitään yksiselitteistä vastausta.

Jos on koko ikänsä painanut töissä, hankkinut sitä varallisuutta ja haaveillut jostain asiasta, tai hankinnasta, niin kyllähän se kannattaa toteuttaa. 

Mutta samalla lähes kaikkien merkittävän varakkaiden perheiden ja sukujen varallisuus on useamman polven työn tulosta, jota on pitkäjänteisesti rakennettu, eikä vaan hassattu ja humputeltu menemään. 

Minäkään en ymmärrä, mikä intressi medialla on kannustaa käyttämään varallisuus pois. 

Keskiluokka on vain koulutettuja duunareita joilla ei ole perinteitä. Varallisuuden siirtämisestä sukupolvelta toiselle. Ajatusmaailma on minä ja minun jälkeen vedenpaisumus. Eihän tunneta edes sukua yli 100v päähän. Sen sijaan päns paremmissa suvuissa tunnetaan suku satoja vuosia taaksepäin.

Niin? Mikä vika on koulutetuista duunareissa tai muissakaan ihmisissä?

Vierailija
135/144 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan järkevää käyttää omaisuus ja rahat itseensä.

Miksi pitäisi jättää perintöä? Tällä hetkellä nuorempi sukupolvi haluaa viedä vanhemmiltaan jo eläkkeetkin,niin miksi näitä nuoria pitäisi vielä palkita elämällä niukasti ja säästeliäästi vain siksi,että jättäisi perintöä ihmisille jotka ajattelevat vain itseään? Nyt se korkki kiinni ja mene TÖIHIN!

Eläkemaksut palkasta menevät nykyisille eläkeläisille. Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia. 

Tosin kotihoito maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan eli sitä enemmän maksat samasta palvelusta mitä enemmän saat eläkettä. 

Lisäksi täytyy ostaa siivouspalvelut, kauppapalvelut, pyykkipalvelut ja lämmin ruoka. 

Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti kun 690 maksukatto tu

Eläkemaksuista on kerrytetty satojen miljardien varallisuus ja sitä kerrytetään edelleen. Siksi maksut on niin suuret.

Vierailija
136/144 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Voisiko joku antaa vinkkiä, miten sen vanhuksen saa käyttämään säästöjään omaan hyvinvointiinsa? Nyt ei suostu mihinkään, mikä maksaa, valittaa, kun ei pärjää ja kun ehdottaa hänelle edes siivouspalvelun hankkimista, alkaa suunnilleen nyyhke, että perinnöksi minä teille säästän. Me lapset tehdään jo paljon, mutta ei me voida ruveta kokopäiväisiksi omaishoitajiksi. Meidänkin jaksamisella on rajansa.

Et mitään. Meilläkin kaikki isovanhemmat ovat just tuollaisia. Varaa olisi kaikilla tehdä vaikka mitä, mutta ei, vaan kaikki säästetään ja käytetään loppuun, mitään ei voi heittää pois, ostetaan pelkkiä tarjoustuotteita, mitään uutta vaatetta ei voi ostaa, astiat haetaan taloyhtiön kierrätyshyllystä jne. Tuntuu kuin kaikki 50-luvulla syntyneet kuvittelevat edelleen, että on 90-luku ja lama-aika. Näillä ihmisillä säästämisestä on tullut elämän tarkoitus.

Vierailija
137/144 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ero siinä onko omaisuus perittyä vai itse ansaittua. Jos on itsekin perinyt, on ehkä syytä laittaa myös ainakin osa kiertoon

Vierailija
138/144 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kun orvon hallitus on kiristänyt eläkeläisten oloja ennestään ja rajoittanut eläkkeiden indeksointia, on entistä tärkeämpää elää hyvin vaatimattomasti. Nyt eläkkeellä oleva sukupolvi on se, joka jälleenrakensi Suomen ja nosti Suomen rauniokasasta maailman onnistuneimmaksi ja onnellisimmaksi valtioksi ja näin meitä nyt kiitetään. Myönnän että olen koko ajan äänestänyt Kokoomusta, jolle isänmaa on ollut tärkeä, niinkuin se on minullekin. Tämän hallituksen työn jälki on kuitenkin monella tavoin kauheaa. Jatkossa on todella vaikeata löytää puoluetta jota äänestää. Se ei kuitenkaan missään nimessä ole näitä nykyisiä hallituspuolueita. 

Vierailija
139/144 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajan. Kannustin vanhempiani käyttämään rahansa ja olemaan jättämättä mitään perintöä. Vanhemman kuollessa lahjoitin perintöosani leskelle. Enkä ole edes varakas, kädestä suuhun elän.

Vierailija
140/144 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet isovanhemmat huomioivat lapsenlapsensa jättämällä myös heille perintöä.