Lentokentän ruuhkat pahenevat sillä, että sinne tullaan tuntikausia ennen lentoa
Silloinhan jonossa on huomattavasti enemmän ihmisiä kuin olisi järkevää tai pystytään tarkastamaan. Samalla ne, joiden lennot ovat lähtemässä ensin, voivat juuttua varmuuden vuoksi kolme tuntia ennen saapuneiden taakse.
Tässä taas nähdään, miten joukkohysteria voi aiheuttaa turhan ruuhkan.
Kommentit (52)
Mää oon aina joka paikassa ajoissa. Ei ole mun syy jos jotku tulee viime tipassa.
Vierailija wrote:
Lennön pari kertaa kuussa, joka vuosi. KOSKAAN ei ole tarkastus kestänyt jonotuksineen yli varttia.
Milloin siellä oikein pitäisi olla niitä ruuhkia?
En tiedä mistä lennät, mutta mulla on Lontoossa käynyt niin, että mut ohjattiin kaikesta ennakkoon tsekkauksesta huolimatta samaan jonoon kuin muutkin. Olin suositusajoissa paikalla, mutta jonotus vain kesti, kesti ja kesti. Sitten turva erikseen (olivat vielä eu:ssa tuolloin), jossa oli koko paikka täpötäynnä.
Ehdin juuri ja juuri lennolle enkä siis ostanut mitään vaan menin vain suoraan sinne, minne piti mennä. Olin myös käynyt ko. kentällä aiemmin eli en edes harhaillut tms. sen vuoksi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ongelma on osittain noissa uusissa scsnnereissa. Iso osa laukuista joutuu lisätarkastukseen, joka varsin pian jumittaa koko jonon. Ilmeisesti ne on herkempiä tai henkilöstö vielä opettelee tulosten tulkintaa.
Laitteissa on jotain vikaa. Muuallakin on vastaavia eikä niihin laukut jumiudu noin usein kun Helsinki-Vantaalla.
Kyse on silloin laitteiden käyttäjistä, eli muualla osataan selkeästi paremmin tulkita laitteiden antamaa tietoa, eikä laiteta kaikkea tarkistukseen.
Missä muualla on näitä laitteita ja miten perustelee, että toimii paremmin? Tilasto?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ongelma on osittain noissa uusissa scsnnereissa. Iso osa laukuista joutuu lisätarkastukseen, joka varsin pian jumittaa koko jonon. Ilmeisesti ne on herkempiä tai henkilöstö vielä opettelee tulosten tulkintaa.
Laitteissa on jotain vikaa. Muuallakin on vastaavia eikä niihin laukut jumiudu noin usein kun Helsinki-Vantaalla.
Kyse on silloin laitteiden käyttäjistä, eli muualla osataan selkeästi paremmin tulkita laitteiden antamaa tietoa, eikä laiteta kaikkea tarkistukseen.
On myös vaihtoehto: muualla ei oteta tarkastusta niin tosissaan ja annetaan laukkujen mennö läpi, hälytti tai ei.
Eihän ne mitään hälytä, vaan työntekijän on osattava tulkita mitä siinä kuvassa näkee.
Ainakin alkuun kun laitteet oli vasta otettu käyttöön tarkistettiin joka ikinen kerta ne samat asiat, mitkä aiemmin piti laukusta poistaa erilleen nähtäväksi.
Totesin, että helpompi toimia kuten ennenkin, ja suosiolla poistaa tabletit, nesteet ymv. omaan kaukaloon, mutta sehän ei sopinutkaan turvatarkastuksen työntekijälle, joka silminnähden tuohtuneena käskytti laittamaan ne tavarat takaisin laukkuun.
Laukku sitten jälleen kerran pitkän jonotuksen jälkeen tarkistettiin ja toinen työntekijä kaivoi ne samat tavarat esille hihnan toisessa päässä läpivalaisun jälkeen.
Ei ihme, että jonot seisoo.
Jos mä tahdon sinne lennolle, niin en näe järkeä ottaa riskiä toiselta puolen maapalloa.
Vai pitikö tässä nyt vastata Vantaasta, jossa kaikki ei asu eikä voi muiden kulkuneuvojen aikatauluihin itse vaikuttaa.
Tai jos mun on oltava paskaduunissa päivänä x kellonaikaan y, niin en myöskään kotimaassa ota ihan kevyesti sitä, jos tietty kulkuneuvo ei kulje tai mulla on vaara myöhästyä siitä. Sunnuntaina on osa junista yksinkertaisesti täynnä tietyllä välillä. Silloin ei ehkä myöskään bussia ole tarjolla siten, että ehtisi ajoissa vaihtoehtoisella menetelmällä. Jos nyt on edelleen se paskaduunin palkka, jolla kyllä joskus haluaa matkustaa toiseen kaupunkiin, jos halvalla saa asian järkättyä.
Rooman Fiumcinolla ainakin päästivät aikaisemmat lennot aikaisemmin check iniin kun oli monta saman yhtiön lähtöä lähellä toisiaan mut turvatarkastuksessa tietty ei samaan pysty helposti ainakaan
Vierailija wrote:
Ap on aivan oikeassa. Jos kaikki jättäisivät kentälle lähdön viime tippaan, niin ruuhkat helpottaisivat. Osa nimittäin kääntyisi kotiin jo check-in jonosta kun huomaisi lentonsa jo lähteneen.
Jep. Me maakunnasta junalla Vantaalle matkustavat sinisilmäisesti luotamme junien aikataulujen paikkaansapitävyyteen. Voidaan tulla lähtöselvitykseen vasta pari tuntia ennen koneen lähtöä.
Harvoin ne kaukojunat tulee ajoissa perille, joten me sinisilmäiset myöhästymme lennoilta.
Vierailija wrote:
Lennön pari kertaa kuussa, joka vuosi. KOSKAAN ei ole tarkastus kestänyt jonotuksineen yli varttia.
Mä lennän kerran, pari per vuosi ja on kuule kestänyt yli vartin päästä läpi.
Kokeile joskus ruuskaisia kenttiä. LHR, STN, JFK, LGA, DPS jne.
Pitäisi olla niin ettei tarkastukseen oteta jos lento on lähdössä yli kahden tunnin päästä. Siihen loppuisi varmuudenvuoksijonottajien aiheuttamat ruuhkat.
Jos jonossa on sekä ne, joiden lento on lähdössä tunnin tai kahden sisällä että nämä tuntikausia ennen tulevat, niin kyllä se mun matematiikalla tarkoittaa, että ruuhka suurenee.
Tämä ketju ei koske ainakaan Vantaata. Siellä on ruuhka korkeintaan koulujen lomien alussa, eikä milloinkaan muulloin.
Jotkut kentät ovat jopa tiedottaneet ruuhkatilanteissa, että älkää tulko monta tuntia ennen. Ei varmaan toimi suomalaisille.
Vierailija wrote:
Ap on aivan oikeassa. Jos kaikki jättäisivät kentälle lähdön viime tippaan, niin ruuhkat helpottaisivat. Osa nimittäin kääntyisi kotiin jo check-in jonosta kun huomaisi lentonsa jo lähteneen.
Ehei, ap on aina väärässä. Lentoyhtiöt huomioivat myöhästyjät ylibuukatessaan lentoja, joten jonossa olisi vähintään yhtä paljon väkeä.
Osui ja upposi, sen huomaa suuresta miinuspeukkujen määrästä.
Vierailija wrote:
Turvatarkastuksiin pitäisi ottaa vain sellaisia, joiden lento on tunnin-parin sisällä lähdössä. Nämä varmuuden vuoksi kentälle asumaan muuttavat tukkivat tarkastukset.
Joissakin maissa ja kentillä näin onkin, että sisään ei porteista pääse liian aikaisin.
Vierailija wrote:
Et vissiin lentänyt nyt ainakaan Helsinki-Vantaalta syyslomien aikaan.
En tiedä moniko on itse todistanut Helsinki-Vantaan nykymenoa, mutta turvan jono on jotain aivan järjetöntä. Joudut jonottamaan vaikka miten pitkään päästäksesi edes koko turvatarkastusalueelle, missä odottaa loputon labyrintti eestaas luikertelevaa jonoa, sanoinko jo loputon? Joku todellakin mättää.
Svenskhataren har slagit till så ni kan snart diskutera detta var för sig.
Ei hyödytä yhtään mitään mennä sinne kolme tuntia ennen seisomaan.
Sitä se teetättää, kun on 2 000e arvoinen lentolippu taskussa. Pitää varmasti olla ajoissa paikalla.