Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lentokentän ruuhkat pahenevat sillä, että sinne tullaan tuntikausia ennen lentoa

Vierailija
28.10.2023 |

Silloinhan jonossa on huomattavasti enemmän ihmisiä kuin olisi järkevää tai pystytään tarkastamaan. Samalla ne, joiden lennot ovat lähtemässä ensin, voivat juuttua varmuuden vuoksi kolme tuntia ennen saapuneiden taakse.

Tässä taas nähdään, miten joukkohysteria voi aiheuttaa turhan ruuhkan. 

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se teetättää, kun on 2 000e arvoinen lentolippu taskussa. Pitää varmasti olla ajoissa paikalla.

Vierailija
22/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon aina joka paikassa ajoissa. Ei ole mun syy jos jotku tulee viime tipassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lennön pari kertaa kuussa, joka vuosi. KOSKAAN ei ole tarkastus kestänyt jonotuksineen yli varttia.

Milloin siellä oikein pitäisi olla niitä ruuhkia?

En tiedä mistä lennät, mutta mulla on Lontoossa käynyt niin, että mut ohjattiin kaikesta ennakkoon tsekkauksesta huolimatta samaan jonoon kuin muutkin. Olin suositusajoissa paikalla, mutta jonotus vain kesti, kesti ja kesti. Sitten turva erikseen (olivat vielä eu:ssa tuolloin), jossa oli koko paikka täpötäynnä.

Ehdin juuri ja juuri lennolle enkä siis ostanut mitään vaan menin vain suoraan sinne, minne piti mennä. Olin myös käynyt ko. kentällä aiemmin eli en edes harhaillut tms. sen vuoksi. 

Vierailija
24/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ongelma on osittain noissa uusissa scsnnereissa. Iso osa laukuista joutuu lisätarkastukseen, joka varsin pian jumittaa koko jonon. Ilmeisesti ne on herkempiä tai henkilöstö vielä opettelee tulosten tulkintaa.

Laitteissa on jotain vikaa. Muuallakin on vastaavia eikä niihin laukut jumiudu noin usein kun Helsinki-Vantaalla.

Kyse on silloin laitteiden käyttäjistä, eli muualla osataan selkeästi paremmin tulkita laitteiden antamaa tietoa, eikä laiteta kaikkea tarkistukseen.

Missä muualla on näitä laitteita ja miten perustelee, että toimii paremmin? Tilasto?

Vierailija
25/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ongelma on osittain noissa uusissa scsnnereissa. Iso osa laukuista joutuu lisätarkastukseen, joka varsin pian jumittaa koko jonon. Ilmeisesti ne on herkempiä tai henkilöstö vielä opettelee tulosten tulkintaa.

Laitteissa on jotain vikaa. Muuallakin on vastaavia eikä niihin laukut jumiudu noin usein kun Helsinki-Vantaalla.

Kyse on silloin laitteiden käyttäjistä, eli muualla osataan selkeästi paremmin tulkita laitteiden antamaa tietoa, eikä laiteta kaikkea tarkistukseen.

On myös vaihtoehto: muualla ei oteta tarkastusta niin tosissaan ja annetaan laukkujen mennö läpi, hälytti tai ei.

Eihän ne mitään hälytä, vaan työntekijän on osattava tulkita mitä siinä kuvassa näkee.

Ainakin alkuun kun laitteet oli vasta otettu käyttöön tarkistettiin joka ikinen kerta ne samat asiat, mitkä aiemmin piti laukusta poistaa erilleen nähtäväksi.

Totesin, että helpompi toimia kuten ennenkin, ja suosiolla poistaa tabletit, nesteet ymv. omaan kaukaloon, mutta sehän ei sopinutkaan turvatarkastuksen työntekijälle, joka silminnähden tuohtuneena käskytti laittamaan ne tavarat takaisin laukkuun.

Laukku sitten jälleen kerran pitkän jonotuksen jälkeen tarkistettiin ja toinen työntekijä kaivoi ne samat tavarat esille hihnan toisessa päässä läpivalaisun jälkeen.

Ei ihme, että jonot seisoo.

Vierailija
26/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä tahdon sinne lennolle, niin en näe järkeä ottaa riskiä toiselta puolen maapalloa. 

Vai pitikö tässä nyt vastata Vantaasta, jossa kaikki ei asu eikä voi muiden kulkuneuvojen aikatauluihin itse vaikuttaa. 

Tai jos mun on oltava paskaduunissa päivänä x kellonaikaan y, niin en myöskään kotimaassa ota ihan kevyesti sitä, jos tietty kulkuneuvo ei kulje tai mulla on vaara myöhästyä siitä. Sunnuntaina on osa junista yksinkertaisesti täynnä tietyllä välillä. Silloin ei ehkä myöskään bussia ole tarjolla siten, että ehtisi ajoissa vaihtoehtoisella menetelmällä. Jos nyt on edelleen se paskaduunin palkka, jolla kyllä joskus haluaa matkustaa toiseen kaupunkiin, jos halvalla saa asian järkättyä. 

Vierailija
27/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rooman Fiumcinolla ainakin päästivät aikaisemmat lennot aikaisemmin check iniin kun oli monta saman yhtiön lähtöä lähellä toisiaan mut turvatarkastuksessa tietty ei samaan pysty helposti ainakaan 

Vierailija
28/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ap on aivan oikeassa. Jos kaikki jättäisivät kentälle lähdön viime tippaan, niin ruuhkat helpottaisivat. Osa nimittäin kääntyisi kotiin jo check-in jonosta kun huomaisi lentonsa jo lähteneen.

Jep. Me maakunnasta junalla Vantaalle matkustavat sinisilmäisesti luotamme junien aikataulujen paikkaansapitävyyteen. Voidaan tulla lähtöselvitykseen vasta pari tuntia ennen koneen lähtöä.

Harvoin ne kaukojunat tulee ajoissa perille, joten me sinisilmäiset  myöhästymme lennoilta.

Vierailija
29/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lennön pari kertaa kuussa, joka vuosi. KOSKAAN ei ole tarkastus kestänyt jonotuksineen yli varttia.

Mä lennän kerran, pari per vuosi ja on kuule kestänyt yli vartin päästä läpi. 

Kokeile joskus ruuskaisia kenttiä. LHR, STN, JFK, LGA, DPS jne. 

Vierailija
30/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla niin ettei tarkastukseen oteta jos lento on lähdössä yli kahden tunnin päästä. Siihen loppuisi varmuudenvuoksijonottajien aiheuttamat ruuhkat.

Vierailija
31/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonossa on sekä ne, joiden lento on lähdössä tunnin tai kahden sisällä että nämä tuntikausia ennen tulevat, niin kyllä se mun matematiikalla tarkoittaa, että ruuhka suurenee.

Vierailija
32/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju ei koske ainakaan Vantaata. Siellä on ruuhka korkeintaan koulujen lomien alussa, eikä milloinkaan muulloin.

Vierailija
33/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kentät ovat jopa tiedottaneet ruuhkatilanteissa, että älkää tulko monta tuntia ennen. Ei varmaan toimi suomalaisille.

Vierailija
34/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ap on aivan oikeassa. Jos kaikki jättäisivät kentälle lähdön viime tippaan, niin ruuhkat helpottaisivat. Osa nimittäin kääntyisi kotiin jo check-in jonosta kun huomaisi lentonsa jo lähteneen.

Ehei, ap on aina väärässä. Lentoyhtiöt huomioivat myöhästyjät ylibuukatessaan lentoja, joten jonossa olisi vähintään yhtä paljon väkeä.

Vierailija
35/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osui ja upposi, sen huomaa suuresta miinuspeukkujen määrästä.

Vierailija
36/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Turvatarkastuksiin pitäisi ottaa vain sellaisia, joiden lento on tunnin-parin sisällä lähdössä. Nämä varmuuden vuoksi kentälle asumaan muuttavat tukkivat tarkastukset.

Joissakin maissa ja kentillä näin onkin, että sisään ei porteista pääse liian aikaisin. 

Vierailija
37/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Et vissiin lentänyt nyt ainakaan Helsinki-Vantaalta syyslomien aikaan. 

Vierailija
38/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä moniko on itse todistanut Helsinki-Vantaan nykymenoa, mutta turvan jono on jotain aivan järjetöntä. Joudut jonottamaan vaikka miten pitkään päästäksesi edes koko turvatarkastusalueelle, missä odottaa loputon labyrintti eestaas luikertelevaa jonoa, sanoinko jo loputon? Joku todellakin mättää. 

Vierailija
39/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Svenskhataren har slagit till så ni kan snart diskutera detta var för sig.

Vierailija
40/52 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyödytä yhtään mitään mennä sinne kolme tuntia ennen seisomaan.