Päiväkodissa työskentely yksityisellä, kokemuksia
Kommentit (34)
Jotenkin ilo puuttui ilmapiiristä. Ei saanut käyttää omanlaista pedagogista ohjetta. Kyseenalaistettiin yliopisto, jossa olin opiskellut.
Olin sijaisena pari päivää joskus. Oli koko ajan erikoinen fiilis, ihan kuin olisin ollut vain tiellä. Sanoin useasti, että sanokaa vain sitten miten voin olla avuksi. Jos kysyin päivärytmistä tai tavoista jotain niin ei paljon kerrottu.
Todella kova työtahti. Ihan järkyttävä määrä ylitystä lapsissa. Oli muka tilapäistä, oikeasti aika kun opet olivat Sak ajalla tai palaverissa, hoitajilla oli koko ryhmä yksin. Sijaisia ei ollut juuri. Aina piti olla valmis jatkamaan päivää tai joustamaan.
Ruokaetua ei ollut, hirveä kiire, ei ehtinyt tauolle jne. Paljon huonompi tes kuin kunnallisella, lisäksi oli paljon keittiö ja siivousjuttuja. Aivan kamalaa oli.
Ei kokemusta yksityisistä päiväkodeista. Kaupungin muutamassa sijaistan säännöllisesti. Ihanat työkaverit ja johtajat. Varajohtaja kysyy joka aamu kuulumiset ja antaa hyvää palautetta. Vaikka on kiirettä niin viihdyn hyvin ja koen että minua arvostetaan. Näin Helsingissä.
Vierailija wrote:
12, olitko päiväkodinhuoltaja? Sellaisia palkattaisiin vähän väliä, mutta kokemus on opettanut välttämään yksityissektoria kuin ruttoa.
Kyllä. Never again. Taukojakin tuli kokoajan joku häiritsemään, joko puhumaan ihan täyttä puutaheinää tai huudettiin sitä ja tätä toisesta päästä taloa. Ja vaikka olisi isompikin päiväkoti, niin kaikki mahdollinen siivous, pyykkihuolto ja keittiötyö pitää tehdä yksin. Jos mitään tavallisuudesta poikkeavaa tuli, koko päivän aikataulutus meni täysin vituiksi.
Vierailija wrote:
Nimenomaan ensimmäinen päivä antaa hyvää tuntumaa myös tulevasta. Silloin on tarkka huomaamaan monia asioita.Itse työskentelin Pilkkeessä sijaisena puoli vuotta. Oli aivan järkyttävät työolot. Siivoojaa ei ollut edes korona-aikana. Me opettajat moppasimme vuorotellen koko päiväkodin lattiat, kun lapset nukkuivat. Suhdeluvut tietenkin paukkuivat. Pedagogiikka oli täysin vieras asia, koska aika meni perusasioihin. Suurin osa työntekijöistä täysin epäpäteviä. Kesällä ei ollut ilmastointia. Oli niin kuuma (sisällä jotain 30-astetta), että lapset olivat ilman vaatteita. Never again!
Tuo helle on ollut ongelma myös kaupungilla, päiväkodeissa ei riitä ilmastointi kuumalla. Ihan järkkyä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
12, olitko päiväkodinhuoltaja? Sellaisia palkattaisiin vähän väliä, mutta kokemus on opettanut välttämään yksityissektoria kuin ruttoa.
Kyllä. Never again. Taukojakin tuli kokoajan joku häiritsemään, joko puhumaan ihan täyttä puutaheinää tai huudettiin sitä ja tätä toisesta päästä taloa. Ja vaikka olisi isompikin päiväkoti, niin kaikki mahdollinen siivous, pyykkihuolto ja keittiötyö pitää tehdä yksin. Jos mitään tavallisuudesta poikkeavaa tuli, koko päivän aikataulutus meni täysin vituiksi.
Kiitos, näin pelkäsinkin. Taidan siis pysyä sairaalassa, vaikka hirveitä suolakaivoksia nämäkin nykyään ovat. Onneksi voi sentään keikkailla, työviikon lyhentäminen on ainoa mahdollisuus pitää huolta jaksamisesta.
Vähän väliä tarjotaan 3-5 päivän sijaisuuksia. Tarve olis enemmänkin, mutta aina välillä vain saa töitä. Säästöä, säästöä...
Onko normaalia toimintaa yksityisillä? Haetaan muka vakituista työntekijää ja sitten haastatellaan. Luvataan ilmoittaa kuinka käy, eikä ilmoiteta ja saa kysyä koko ajan perään. Sitten aletaankin kysymään pätkä sijaisuuksiin???
Itse nyt joutunut tällaisen kohteeksi. Minusta halutaan selvästi kiertävä sijainen, mitään vakipaikkaa ei ole olemassa.
Viihtyykö kukaan? Kova vaihtuvuus näkyy olevan
Onko muita, joilla ei edes kunnon taukoa?