Päiväkodissa työskentely yksityisellä, kokemuksia
Kommentit (34)
Huonoja kokemuksia.
Meillä oli käytössä paikalliset sopimiset ( eli vaikkapa ylitöistä ei saanut korvauksia, vaan tunti tunnista takaisin). Palkka oli pienempi kuin kunnallisella. Työntekijöille kuului siivoukset ja aamupalojen ja välipalojen valmistamiset.
Todella paljon käytettiin hyväksi sitä, että tilapäiset ylitykset henkilökuntamitoituksessa ovat sallittuja. Näitä tilapäisyyksiä käytettiin päivittäin. Koska tietysti haluttiin päiväkotiin mahdollisimman paljon alle kolmevuotiaita, joista saa eniten rahaa.
Kun menin ryhmään uutena aikuisena, niin minulle sanottiin,että minun tulee tulla toimeen nykyisten aikuisten toimintatapojen kanssa. Jos minulla eri näkemys, en kuulemma voi työskennellä heidän kanssaan
Nimenomaan ensimmäinen päivä antaa hyvää tuntumaa myös tulevasta. Silloin on tarkka huomaamaan monia asioita.Itse työskentelin Pilkkeessä sijaisena puoli vuotta. Oli aivan järkyttävät työolot. Siivoojaa ei ollut edes korona-aikana. Me opettajat moppasimme vuorotellen koko päiväkodin lattiat, kun lapset nukkuivat. Suhdeluvut tietenkin paukkuivat. Pedagogiikka oli täysin vieras asia, koska aika meni perusasioihin. Suurin osa työntekijöistä täysin epäpäteviä. Kesällä ei ollut ilmastointia. Oli niin kuuma (sisällä jotain 30-astetta), että lapset olivat ilman vaatteita. Never again!
Vierailija wrote:
Onko normaalia, että tunnelma on kireä?
Kyllä on eikä paremmaksi muutu.
Vierailija wrote:
Nimenomaan ensimmäinen päivä antaa hyvää tuntumaa myös tulevasta. Silloin on tarkka huomaamaan monia asioita.Itse työskentelin Pilkkeessä sijaisena puoli vuotta. Oli aivan järkyttävät työolot. Siivoojaa ei ollut edes korona-aikana. Me opettajat moppasimme vuorotellen koko päiväkodin lattiat, kun lapset nukkuivat. Suhdeluvut tietenkin paukkuivat. Pedagogiikka oli täysin vieras asia, koska aika meni perusasioihin. Suurin osa työntekijöistä täysin epäpäteviä. Kesällä ei ollut ilmastointia. Oli niin kuuma (sisällä jotain 30-astetta), että lapset olivat ilman vaatteita. Never again!
Mun täytyy tähän kertoa, että meillä opet oli enimmäkseen jopa varhaiskasvatuksen maistereita. Mutta paska palkka ja siivousivat todella paljon. en väheksy siivoamista millään lailla, mutta ei se mielestäni heille kuulunut
1
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mun täytyy tähän kertoa, että meillä opet oli enimmäkseen jopa varhaiskasvatuksen maistereita. Mutta paska palkka ja siivousivat todella paljon. en väheksy siivoamista millään lailla, mutta ei se mielestäni heille kuulunut
1
Ex-Pilkeläinen keittiö-siivoaja. Lähdin ovet paukkuen siinä kohtaa kun työaikaa lyhennettiin 4 tuntiin päivässä ja siinä ajassa olisi pitänyt tehdä ihan samat jutut kuin koko päivän aikana. Liitosta sanottiin suoraan että ei ole mitenkään oikeudenmukainen sopimus. Muu henkilöstö vaihtui about yhtä tiuhaan kuin sukat
12, olitko päiväkodinhuoltaja? Sellaisia palkattaisiin vähän väliä, mutta kokemus on opettanut välttämään yksityissektoria kuin ruttoa.
Olen hakenut yksityiseen päiväkotiin jonne haettiin vakituista. Nyt paikka ei ole vieläkään täytetty ja pyytävät vain sijaistamaan. Onko tämä yleistä? Ihan perusasioista sai huolehtia itse, mm. Siitä, että saa varmasti palkan työpäivistänsä. Muutenkin kun sijaistin, tuli sellainen olo, että minua testataan. Ilmapiiri todella hämärä
Vierailija wrote:
Meillä ei huolehdittu edes tauoista. Olin koko päivän lasten kanssa. Syödä ja juoda piti samaan aikaan.
Kannattaa pysyä kaukana yksityisistä päiväkodeista. Koskee sekä lapsia että työntekijöitä. Useimmat yksityiset päiväkodit säästää kaikesta työntekijöiden ja lasten kustannuksella.
Vierailija wrote:
Kannattaa pysyä kaukana yksityisistä päiväkodeista. Koskee sekä lapsia että työntekijöitä. Useimmat yksityiset päiväkodit säästää kaikesta työntekijöiden ja lasten kustannuksella.
Samaa mieltä. Minulle kerrottiin, kuinka heidän yksityiseen päiväkotiin olisi tunkua ja monet haluaa tuoda kaukaakin heille. Mielestäni arki oli kaaoottista. Asiat todella vinksallaan. Sitten vanhemmille annettiin niin hyvä kuva miten muka päivä oli ollut niin ihana ja hauska. Oikein ärsytti kun oma työpari kertoi kuinka oltiin tehty sitä ja tätä, vaikka oikeasti hän istui tietokoneella tekemässä toimistohommia kun minä sen kustannuksella huolehdin ryhmästä yksin.
Mulle sanottiin, että haluavat joukkoon sellaisen, joka tarttuu toimeen.
Itse menin innolla työskentelemään lasten pariin. Se mitä sain vain kuulla oli, että ala on kamalaa. Olen lähihoitaja ja opiskelen yliopistossa vaka opeksi. Tästä sanottiin, että kannattaa miettiä haluaako oikeasti opettajaksi lainkaan. Kuulemma ei kannata opiskella.
Mietin vaan voiko tää fiilis tästä parantua, vai antaako se ensimmäinen päivä sen kuvan millaista on