Jättäisitkö työsi jos sinulla olisi velaton asunto + 100k pankissa
Jättäisitkö työsi jos sinulla olisi velaton asunto + 100k pankissa
Kommentit (63)
Yksi 0 lisää tuohon, niin sitten voi jäädä.
Molemmat on ja ei puhettakaan että olisi mahdollisuutta jättää työtä
Jäin työttömäksi ja nautin olosta pienellä ansiosidonnaisella eläkkeeseen asti. Tehköön tähän hallitukseen uskovat vaan hommiaan, työ ei ole enää mun juttu.
Vierailija wrote:
Oli enemmän. En mene enää töihin.
Opettele kysymään. Summa oli 100 000, EI enemmän.
En. Myisin asunnon, muuttaisin vuokra-asuntoon tai asumisoikeusasuntoon ja tekisin 60 % työaikaa.
Eräs tuttava on pitkäaikaistyötön, velaton asunto ja osakkeissa noin 200k. Oma isäni on ollut työttömänä 90-luvun lamasta saakka. Velaton omakotitalo sekä kaksi pientä asunto vuokralla, sijoitusasuntojen arvo noin 100k. Puoli vuotta eläkkeeseen. Ei varmaakaan suuremmalti hänen elämäänsä vaikuta. Kyllä näitä Suomessa on.
Vierailija wrote:
Sata tonnia riittäisi ehkä n. 5 vuodeksi. Ei ehkä kannattaisi töitä lopettaa. Riippuu tietysti siitä, kauanko on eläkeikään ja minkä suuruinen eläke on odotettavissa.
Mulla on 1.5 vuotta eläkeikään ja elän nyt ansiosidonnaisella. 10.000 on tilillä ja vaimolla on 20.000. Olen tosin yrittänyt saada töitä mutta ei ole tärpännyt.
Jos on eläkkeeseen (ja sehän kutistuisi aika vähiin, jos työt lopettaisi) vielä aikaa, niin ei tuo 100 tonnia kovin pitkään elämiseen riittäisi. Eiköhän lähes 20 000 mene helpostikin perheeltä rahaa vuodessa, saa sen sitten tukina tai palkkana.
Satatonnia on liian pieni raha oloneuvokseksi jäämiselle. Ei tuo montaa vuotta riittäisi. Toki silloin tuo on hyvä summa säästössä, jos käy samalla töissä.
En. Yksi nolla lisää rahasummaan, niin sitten irtisanoutuisin. Olen työllistävällä alalla, jossa voi tehdä myös keikkaluonteisesti töitä, joten niitä voisi sitten aina välillä tehdä, jos jaksaa ja huvittaa, ja haluaa lisärahaa.
Lasken ihan siltä pohjalta, että miljoonasta saisi varovaisesti arvioiden 30 000 Euroa nettona vuodessa tuloja ja se riittäisi siihen, että voi jatkaa keskiluokkaista elämää ilman työtä. Haasteena toki olisi, että lisääntynyt vapaa-aika houkuttaisi kuluttamaan enemmän.
Itse olen ajatellut sen niin, että voin jäädä pienemmälle eläkkeelle aikaisemmin, jos saan siihen mennessä taattua noin 12000 Euron pääomatulot eli tonnin kuussa. Nettona siis. Silloin pystyn elämään, vaikka eläke jäisi vajaammaksi.
Satatonnia riittää mainiosti 10 vuodeksi, kun lottovoittajakin saa nostaa sosiaalitukia.
Mulla on velaton asunto ja 100 000 pankissa. Mutta jos en kävis töissä, niin millä mä sitten eläisin? Kyllä noi pariksi-kolmeksi vuodeksi riittää, mutta ajattelin elää vähän pidempään.
Juu en jää. Omaisuuden laskennallinen arvo noin 500 000, ei velkaa mutta kiinteistäomaisuutta yhdessä miehen kanssa ja ne on hankala realisoida. Kai sitä muutaman vuoden selviäisi mutta ei loppuikäänsä eikä varsinkaan kun kaiken arvo laskee eikä lamalle ja sodalle näy loppua. Lisäksi on tottunut ihan hyvään tulotasoon joten menojakin on reippaasti.
Pakko niin on yrittää pärjätä.
Hallituksen toimien ansiosta loppui työt.
Nykyisellä elintasolla (reilu 3000€ kk-menot budjetti ilman asuntolainan lyhennystä) 100000 riittäisi 2,5 vuodeksi. Sitten olisi pakko mennä töihin.
Jos taas ajattelisi sijoittavansa rahat ja elävänsä pääomatuloilla niin 100000€ voisi tuottaa keskimäärin noin 5-7 tuhatta € vuodessa osinko ja pääomatuloja. Eli huikeat 500€ kuussa. Ei elä silläkään.
Lopputulos: jättäisin 100000 järkevästi sijoitettuna kasvamaan korkoa ja pysyisin työelämässä. Minulla on eläkeikään vielä 20 vuotta ja sinä aikana tuon pääoman saisi kasvatettua noin kolminkertaiseksi. Silloin voisi jäädä eläkkeelle ehkä jo vähän aiemmin 60 vuotiaana mihin menisi kolmannes rahasta, ja loput pääomasta tuottaisi pääomatuloja noin tonnin kuussa eläkkeen päälle, jolloin voisi eläkkeellä matkustella, harrastaa tai vaikka auttaa siinä vaiheessa lapsia saamaan oman taloutensa perupalikat järjestykseen.
En jättäisi työtäni. Haluan jättää lapsille perintöä.
No en, mut voisin ehkä pitää palkatonta aina välillä. Vaikka pari kolme viikkoa enemmän lomaa vuodessa, jos tuon 100k laittaisi sijoituksiin ja saisi niistä lisätuloja.
En. Se yhteisö, johon ensimmäisen kerran elämässään tuntuu kuuluvan, merkkaa tosi paljon.
Parempi kysymys olisi ”paljonko pitäisi olla tilillä rahaa jotta lopettaisit työssäkäynnin?”
Itselläni vapaaherraksi heittäytyminen voisi olla mahdollista noin 2 miljoonan varallisuudella.
Perustelut: 2 miltsistä kun poistetaan asuntolainamme eli 250t niin jäljelle jää 1.75 miljoonaa. Jos olettaa että sijoitettuna tuo summa tuottaisi 3% inflaatiokorjattua tuottoa vuodessa niin saisin siitä noin 4300€ ”palkkaa” kuussa mikä riittäisi nykyiseen elintasoon ihan mukavasti kun ei olisi lainanlyhennystä.
Toisaalta se voisi olla parisuhteelle hankalaa kun toinen eläisi koroilla ja toinen joutuisi käymään töissä. Siksi 3.5-4 miljoonaa olisi parempi summa.
100k vastaa 2lapsen yh:n 3,5-4 vuoden tuloja joten en jäisi. Tosin olisin hieman pulassa tuon rahasumman kanssa jonka joutuisin pitämään salaa käteisenä tai en saisi enää toimeentulotukea. Samoin asunto pitäisi jotenkin sumplia jonkun toisen nimille,että saisin asumistukea.