Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole ajanut metriäkään sähköautolla enkä edes nähnyt sellaista läheltä, mutta olen kuitenkin TÄYSIN varma, että sellainen on huono.

Vierailija
27.10.2023 |

Sähköauto sopii kesäiseen kaupunkiin lyhyisiin korttelipyörähdyksiin. Sellaisia pieniä vinkujia jotka kulkevat laiskasti, koska sähkömoottori ei voi olla niin voimakas kuin oikea polttomoottori.

 

Talvella sähköauto jäätyy ja moottoritiellä akku loppu heti.

 

Sähköautoa ei voi korjata itse. Ne syttyy palamaan eikä tulipaloa voi sammuttaa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki  ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.

Vierailija
2/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi umpiheterokin muuttuu automaattisesti puppelihomppeliksi jos ajaa sähköautolla metrinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki  ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.

Mielenkiintoista. Voitko kertoa tarkemmin siitä ylimääräisestä vaivasta?

Vierailija
4/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas. Seppojen kokoontumisajot täällä.

Vierailija
5/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ajanut Teslalla pari vuotta ihan tyytyväisenä. Tosin en olekaan juntti Junttilasta.

Vierailija
6/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä tarvitse ajaakaan tietääkseen, että sellaisella matka Lappiin kestää kolme kertaa kauemin, kuin polttomoottoriautolla, ja viisihenkisen perheen parin viikon reissua ei kannata edes ajatella, kun matkaan mahtuu lähinnä käsimatkatavarat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajanut sähköautolla v. 95.

-Viera-

Vierailija
8/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki  ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.

Mielenkiintoista. Voitko kertoa tarkemmin siitä ylimääräisestä vaivasta?

Lataaminen, vakuutukset, renkaat, pysäköinti, huolto, latausäpit...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei sillä tarvitse ajaakaan tietääkseen, että sellaisella matka Lappiin kestää kolme kertaa kauemin, kuin polttomoottoriautolla, ja viisihenkisen perheen parin viikon reissua ei kannata edes ajatella, kun matkaan mahtuu lähinnä käsimatkatavarat.

Olen ymmärtänyt, että tavaran kuljetukseen näissä nimenomaan on tilaa (jos ei ole tarvetta kahden keskikokoisen koiran tuplahäkille). 

Vierailija
10/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki  ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.

Mielenkiintoista. Voitko kertoa tarkemmin siitä ylimääräisestä vaivasta?

Lataaminen, vakuutukset, renkaat, pysäköinti, huolto, latausäpit...

Polttiksetkin vakuutetaan, niissäkin on renkaat, ne pysäköidään ihan samalla tavalla kuin sähköautot, niitäkin huolletaan.

Lataaminen ja latausäpit voivat kieltämättä olla hankalia, mutta tilanne paranee koko ajan niidenkin kanssa,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki  ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.

Mielenkiintoista. Voitko kertoa tarkemmin siitä ylimääräisestä vaivasta?

Lataaminen, vakuutukset, renkaat, pysäköinti, huolto, latausäpit...

Kerro mikä polttiauto on sellainen, jota ei tarvitse tankata, vakuuttaa, pysäköidä, huoltaa eikä siihen tarvitse renkaita?

Vierailija
12/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt kuukuppia enkä edes nähnyt sellaista läheltä, mutta olen kuitenkin TÄYSIN varma, että sellainen on huono.

T:M

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki  ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.

Mielenkiintoista. Voitko kertoa tarkemmin siitä ylimääräisestä vaivasta?

Nykyisellä hybridilläni ajan noin tuhat kilometria yhdellä tankkauksella, mikä hoituu 200 metriä kodista olevalla huoltoasemalla yleensä jonottamatta ja parissa minuutissa. Täyssähkön toimintasäde olisi 400-550 kilometriä, josta sitten kylmä keli tai tuulenvastus syö jotain pois. Mikäli oletamme todellisen toimintasäteen olevan noin 300 kilometriä, niin yhden tankkaamisen tilalle tulisi kolme latausta. Yhden latauksen kesto olisi sitten moninkertainen verrattuna yhteen tankkaamiseen. Kuukaudessa parin minuutin juttu muuttuisi kymmenien minuuttien jutuksi. Toki osan ajasta lataamista voisi tehdä esim. ruokakauppakäynnin yhteydessä, mutta ei esimerkiksi töissä tai harrastuspaikoilla. Muuten lataaminen vaatisi erillisen käymisen jossain ja siellä pitäisi olla pidmepään kuin huoltoasemalla tankatessa.

 

Osin aikaan voisi vaikuttaa asennuttamalla kotiin latauspisteen, mistä tulee omat kustannuksensa. Taloyhtiön sähköjärjestelmät eivät nykyisellään kestäisi auton lataamista, joten sähköjärjestelmien muutoksesta tulisi oma kulunsa. Vaikka sähköjärjestelmien uusiminen on toki muutenkin ajankohtaista, niin autojen latausmahdollisuus tuo remonttiin lisäkulunsa.

Vierailija
14/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei sillä tarvitse ajaakaan tietääkseen, että sellaisella matka Lappiin kestää kolme kertaa kauemin, kuin polttomoottoriautolla, ja viisihenkisen perheen parin viikon reissua ei kannata edes ajatella, kun matkaan mahtuu lähinnä käsimatkatavarat.

Sähköautot ovat kyllä yleisesti tilavampia kuin samankokoiset polttikset. Ja tuo kolme kertaa kauemmin Lappiin on kyllä ihan puppua, jos nyt et lähde jollain vanhalla Leafilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei sillä tarvitse ajaakaan tietääkseen, että sellaisella matka Lappiin kestää kolme kertaa kauemin, kuin polttomoottoriautolla, ja viisihenkisen perheen parin viikon reissua ei kannata edes ajatella, kun matkaan mahtuu lähinnä käsimatkatavarat.

Olen ymmärtänyt, että tavaran kuljetukseen näissä nimenomaan on tilaa (jos ei ole tarvetta kahden keskikokoisen koiran tuplahäkille). 

Akut on auton pohjassa, joten auton sisällä on jopa enemmän tilaa kuin polttiautossa. Uudemmalla sähköautolla, jossa on hyvä range Lappiin ei mene kolmea kertaa kauemmin, mutta toki matkaa joutuu suunnittelemaan enemmän. Että jos on tarve ajaa kuukausittain Helsingistä Lappiin niin joo, ehkä sitten pitää miettiä autovalintakin sen mukaan. Harvalla kuitenkaan on, että en ymmärrä mikä valintakriteeri sekin sitten on.

Vierailija
16/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ostaa sähköauton jos niiden viherpesuhypetys lopetettaisiin ja niitä varten ei louhittaisi uutta malmia. Niitä pitää myös voida valmistaa kestävällä tavalla, jotta voisin ostaa sellaisen.

Haluan vetyauton. Siihen asti ajan käytetyllä biokaasuautolla.

Vierailija
17/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen ajanut ja ainoa houkutteleva asia on matala "latausmaksu", mutta kaikki  ylimääräinen vaiva sen jälkeen on polttomoottori autojen puolella.

Mielenkiintoista. Voitko kertoa tarkemmin siitä ylimääräisestä vaivasta?

Nykyisellä hybridilläni ajan noin tuhat kilometria yhdellä tankkauksella, mikä hoituu 200 metriä kodista olevalla huoltoasemalla yleensä jonottamatta ja parissa minuutissa. Täyssähkön toimintasäde olisi 400-550 kilometriä, josta sitten kylmä keli tai tuulenvastus syö jotain pois. Mikäli oletamme todellisen toimintasäteen olevan noin 300 kilometriä, niin yhden tankkaamisen tilalle tulisi kolme latausta. Yhden latauksen kesto olisi sitten moninkertainen verrattuna yhteen tankkaamiseen. Kuukaudessa parin minuutin juttu muuttuisi kymmenien minuuttien jutuksi. Toki osan ajasta lataamista voisi tehdä

Hybridit on ihan sikahomojen ajokkeja. Ajan diesel autollani 1000km yhdellä tankillisella.

Vierailija
18/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"– Tämä on ollut sosiaalidemokraateille tavallista. Toivoisin, että ryhmän johto ymmärtäisi sen, että kirjoittamattomien sovinnaistapojen puitteissa puhemiehen kimppuun ei yleensä hyökkäillä ja julkisuuden kautta eikä mielellään muitakaan kautta."

 

Niissä on vielä liikaa kirjavuutta mutta useimmiten ne toimivat nekin paremmin kuin perinteinen tankkaus. Verrataanpa:

Sähköauto: menen laturille, vilautan tagia ja kytken johdon. Latauksen loputtua kuitti löytyy äpistä ja sähköpostista

Polttisauto: menen mittarille, laitan kortin sisään, valitsen maksutavan, näppäilen pin-koodin, valitsen mittarin josta tankkaan, tankkaan auton, menen takaisin korttilaitteelle ja laitan kortin uudestaan sisään, saan paperisen kuitin (jos kuittipaperi ei ole loppu) joka pitää laittaa erikseen talteen.

Kumpi kuulostaa yksinkertaisemmalta?

Vierailija
19/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Nykyisellä hybridilläni ajan noin tuhat kilometria yhdellä tankkauksella, mikä hoituu 200 metriä kodista olevalla huoltoasemalla yleensä jonottamatta ja parissa minuutissa. Täyssähkön toimintasäde olisi 400-550 kilometriä, josta sitten kylmä keli tai tuulenvastus syö jotain pois. Mikäli oletamme todellisen toimintasäteen olevan noin 300 kilometriä, niin yhden tankkaamisen tilalle tulisi kolme latausta. Yhden latauksen kesto olisi sitten moninkertainen verrattuna yhteen tankkaamiseen. Kuukaudessa parin minuutin juttu muuttuisi kymmenien minuuttien jutuksi. Toki osan ajasta lataamista voisi tehdä

1000 km/kuussa ajoilla sähköauto ei välttämättä kannatakaan, joten sinulle se pienikulutuksinen hybridi onkin ihan järkevä.

Vierailija
20/33 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Nykyisellä hybridilläni ajan noin tuhat kilometria yhdellä tankkauksella, mikä hoituu 200 metriä kodista olevalla huoltoasemalla yleensä jonottamatta ja parissa minuutissa. Täyssähkön toimintasäde olisi 400-550 kilometriä, josta sitten kylmä keli tai tuulenvastus syö jotain pois. Mikäli oletamme todellisen toimintasäteen olevan noin 300 kilometriä, niin yhden tankkaamisen tilalle tulisi kolme latausta. Yhden latauksen kesto olisi sitten moninkertainen verrattuna yhteen tankkaamiseen. Kuukaudessa parin minuutin juttu muuttuisi kymmenien minuuttien jutuksi. Toki osan ajasta lataamista voisi tehdä

1000 km/kuussa ajoilla sähköauto ei välttämättä kannatakaan, joten sinulle se pienikulutuksinen hybridi onkin ihan järkevä.

12000 vuodessa, enemmän kuin mitä bensiinimoottorisilla täällä keskimäärin edes ajetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi