Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neulepuikkojen ja virkkuukoukkujen valinta

Vierailija
27.10.2023 |

Pitäisi rakentaa setti erilaisista puikoista ja koukuista. Mitä saa ostamalla kalliimpia verrattuna Tokmannin muutaman euron kappalehintaan myymiin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkkuukouluista en ymmärrä mitään, mutta neulepuikoista vähän enemmän.

Puikoissa on eroja sen suhteen, miltä ne tuntuvat käteen (kylmältä, kovalta, pehmeältä, lämpimältä, kevyeltä, painavalta, terävältä, jne) ja kuinka painavia ne ovat. Se, mistä sitten itse tykkää, on aika lailla henkilökohtainen makuasia. Metalliset puikot ovat jonkun verran kestävämmät kuin puiset, mutta kyllä nekin naarmuuntuvat ajan myötä. Puiset ovat usein kevyemmät, mutta uusissa metalleissakin on kevyitä (usein nämä on niitä kalliimpia).

Tietysti sitten on puikot eri käyttötarkoituksiin (pyöröneulepuikot, tasoneulepuikot, jaetut sukkapuikot yms), mutta tämä lienee sen verran selvä, että et sen perään kysele.

VIrkkuukoukuista en siis mitään ymmärrä, mutta on kuitenkin tullut vastaan, että osa niistä on teräväpäiviä ja osa tylppäpäisiä. Tylppä on yleensä parempi silloin kun virkataan pelkällä langalla, mutta jos virkataan esim kankaaseen, se terävä on kätevämpi.

Vierailija
2/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kevyet puikot. Esim bambuiset. Tai jos tahdot edullisesti, mene  kirpparille kaivelemaan vetolaatikoita, niin niistä löytyy vanhoja alumiinisia ja teräksisiä puikkoja. Osta sukkapuikkoja ja pyöröpuikkoja. Pitkät puikot ovat painavia käyttää ja turhia, kun on pyöröpuikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Osta kevyet puikot. Esim bambuiset. Tai jos tahdot edullisesti, mene  kirpparille kaivelemaan vetolaatikoita, niin niistä löytyy vanhoja alumiinisia ja teräksisiä puikkoja. Osta sukkapuikkoja ja pyöröpuikkoja. Pitkät puikot ovat painavia käyttää ja turhia, kun on pyöröpuikko.

Itse tykkään pitkistä puikoista sellaisissa neuleissa, jotka haluan levittää välillä esim koon tarkastelua varten. Mulla on tapana neuloa ilman ohjetta ja se vaatii välillä sitä, että tekeleensä levittää näkyville ja katsoo, millainen siitä on tulossa, jotta voi suunnitella mitä seuraavaksi. Pyöröpuikon pitää olla tosi iso, että sen saa levitettyä.

Vierailija
4/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puikkoja kannattaa käydä katsomassa lankakaupasta, siellä on parempi valikoima. Tavaratalosta saa ainakin Novitan puikkoja, tykkään niistä itse. Koivupuikot on minusta hyvät, ne on kevyet ja niillä on kiva neuloa. Pitkiä puikkoja en käytä, kun niillä on raskas neuloa, pyöröpuikot on paremmat.

Tykkäsin neuloa lapsena, mutta silloin ongelmana oli hikiset kädet. Neulominen meni tahmeaksi. Syy oli silloisten puikkojen, nykyään tuota ongelmaa ei ole. Puikkojen materiaalilla on väliä.

Vierailija
5/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metallisilla peruspuikoilla ja koukuilla pärjää aivan hyvin mutta jos tarvitsee pitkän pyöröpuikon kannattaa ehkä ostaa setti missä vaihdettavia päitä ja vaijereita. Löytyy myös puikkomerkkejä joilla takuu rikkoutumisen tai vian varalle. Puiset ja bambuiset ovat itsellä menneet heti vaihtoon tikkuisuuden takia.

Vierailija
6/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse tykkään pitkistä puikoista sellaisissa neuleissa, jotka haluan levittää välillä esim koon tarkastelua varten. Mulla on tapana neuloa ilman ohjetta ja se vaatii välillä sitä, että tekeleensä levittää näkyville ja katsoo, millainen siitä on tulossa, jotta voi suunnitella mitä seuraavaksi. Pyöröpuikon pitää olla tosi iso, että sen saa levitettyä.

Mutta varmaan siis sinäkin neulot tasoneulettakin pyöröpuikoilla etkä niillä "tikkumallisilla" pitkillä puikoilla? Siihen mielestäni tuo lainaamasi henkilö viittasi, että niillä on raskasta neuloa verrattuna pyöröpuikkoon.

Vierailija
7/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Knotpro:n puikot on kauniita. Niitä saa halvalla Tallinnan Karnaluxista.

Vierailija
8/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Pidempihän se pyöröpuikko vaijereineen yleensä on kuin "tavallinen" pitkä puikko? Vai mitä en nyt ymmärtänyt tässä.

Vierailija
9/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöröpuikoissa on hyvät 80 cm kaapelilla, niin niillä neuloo vaikka M-koon auki leikattavaa villatakkia nopeasti pyöröneuleena. Myös edestakaisin neulominen onnistuu, joten pitkiä puikkoja ei tarvita ja voi levittää neuleen tarkastelua varten.

Pyöröpuikoista löytyy myös sellaisia, joihin voi vaihtaa eri mittaisia kaapeleita.

Vierailija
10/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkkuukoukuissa kannattaa tarkistaa ettei koukun kärki ole terävä: on ikävää virkata, jos terävä pää menee aina langan säikeiden väliin.

Mun suosikit sukkapuikoista on Novitan koivuiset: kevyet, miellyttävän tuntuiset ja silmukat pysyy hyvin puikoilla. 

Vierailija
11/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ois nyt mitään puikkoja, niin varmaan hommaisin semmoisen pyörösetin jossa on parit eri mittaiset kaapelit ja vaihdettavia puikkoja niihin. Tosin siinä varmaan pitää kiinnittää huomiota laatuun, että ne kans pysyy yhdessä eikä puikko irtoa kesken kaiken...  Riittävän pitkillä pyöröpuikoillahan voi neuloa myös sukkia kun opettelee tekniikan. 

Vierailija
12/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Pidempihän se pyöröpuikko vaijereineen yleensä on kuin "tavallinen" pitkä puikko? Vai mitä en nyt ymmärtänyt tässä.

Vaijeri voi olla pidempi kuin yksi pitkä puikko, mutta kaksi puikkoa on yleensä jo pidempi kuin vaijeri.

Vierailija
13/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiita settejäkin myydään. Kallein ja samalla upein on ollut puulaatikossa myytävä puikkosetti, jolla oli hintaa noin 150 euroa. Jos nyt siis hinta on kriteerinä.

Vierailija
14/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät puikot ovat tarpeelliset silmukoita luodessa.

Vierailija
15/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Niitä vaijereita on eri mittaisia. Itse tykkään käyttää 80cm pyöröpuikkoja, pystyy helposti sovittamaan päällekin sen kanssa. 

Vierailija
16/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut vain Novitan alumiinisia puikkoja eri vahvuisina ja sukkiin tarvitse kahdet samanvahvuiset puikot kun teen ensin varret kumpaankin. Novitalta on löytynyt sitten muitakin puikkoja erilaisiin töihin. Puiset puikot olivat ihan kamalat enkä tykännyt. Se on vähän makuasia mistä tykkää eikä sitä tiedä muuta kuin kokeilemalla. Kokeilin kun niitä kaveri kehui. Ovatko ne koivu puikot nyt siis kovasti muodissa. Totesin vain että itse tykkään enemmän alumiinisista tai muovisista.

https://novita.com/collections/tarvikkeet

Vierailija
17/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on outoja mielipiteitä suorista puikoista ja pyöröpuikoista.

Pisimmät suorat puikot ovat minulla 35-senttiset eli yhteensä 70 senttiä. Neulon tasona 100-senttisillä pyöröpuikoilla. Jälkimmäinen neule on varmasti helpompi levitellä katseltavaksi.

Vierailija
18/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat virkkuukoukut: Clover Amour. Virkkaaminen on nopeaa ja vaivatonta. Lanka luistaa hyvin koukulla. Ei kuitenkaan liikaa. Koukuissa todella on eroa!

Neulepuikoista paras merkki on Chiagoo. Etenkin sen vaijeri on hyvä, koska ei mene vinkuraan, vaikka miten säilyttäisi/vääntelisi.

Vierailija
19/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lankakaupoista saatavista vaijereista saa yhdisteltyä jopa useamman metrin vaijerin, voi neuloa isoja peittojakin. Tavis kauppojen pyöröt on kai pisimmillään 6o tai 80 cm.

Vierailija
20/22 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lisäksi on olemassa sovitusvaijereita ihan tuota varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän