Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistakaa, että kulunut kitkarengas pitää jäälläkin paremmin kuin kulunut nastarengas. Tekniikan Maailman vertailu todisti tämän asian.

Vierailija
27.10.2023 |

Autolehtien talvirengasvertailut tehdään uusilla talvirenkailla, mutta suurin osa renkailla ajettavista kilometreistä ajetaan kuitenkin kuluneilla renkailla. Siksi autolehtien rengasvertailut eivät palvele tavallista autoilijaa.

Niinpä muutama vuosi sitten Tekniikan Maailma vertaili kuluneita nasta- ja kitkarenkaita. Tulos oli joillekin yllätys: Kulunut kitkarengas piti jäälläkin paremmin kuin kulunut nastarengas. Kitkarengas oli esim. jäällä suoritetussa väistökokeessa parempi kuin nastarengas.

Ero johtuu siitä, että nastarenkaan jääpito on rakennettu nastojen varaan. Nastojen pyöristyessä nastarenkaan jääpito katoaa eikä nastarenkaan kova kumi pidä jäällä niin hyvin kuin kitkarenkaan kumi. Nastarenkaissa ei ole mahdollisuutta käyttää samanlaista kumia ja lamellointia kuin kitkarenkaissa.

Tekniikan Maailman viimeisin havainto on, että kitkarenkaat ovat ottaneet nastarenkaita kiinni, kun vertaillaan jääpitoa uutena.

 

Niinpä nykyään nastarengas muuttuu jäällä kitkarengasta liukkaammaksi yhä pienemmällä kilometrimäärällä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää paikkansa. Etenkin nelivetoisissa kitka on erittäin hyvä valinta.

Vierailija
2/5 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin vetisellä jäällä kitkat erinomaisia kun ajetaan mäkeä ylös tai alas. Varsinkin sähköautoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, ettö osin nastarenkaiden suosio perustuu niiden tuottamaan ääneen, jonka perusteella voi helposti kuulla kun pito loppuu. Kitkat ei juuri varoita.

Vierailija
4/5 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Veikkaan, ettö osin nastarenkaiden suosio perustuu niiden tuottamaan ääneen, jonka perusteella voi helposti kuulla kun pito loppuu. Kitkat ei juuri varoita.

Det gäller väl närmast gamla framhjulsdrivna bilar? I dagens bilar blinkar det till i instrumentpanelen om greppet släpper. Förr, då man ännu körde i den finska vintern, var dubbdäck lättare att köra med, då det hördes från stäven att greppet börjar vara slut. En bakhjulsdriven bil sladdade redan i det skedet, varför så många av dem prydde diken vid vägrenarna då det var halt. Bussarna var oftast längre ute på fälten med sina sommardäck.

Efter att man övergick till friktionsdäck har man inte saknat dubbdäcken. Man får rätt snabbt samma känsla för greppet med friktionsdäck som med dubbdäck, fast det inte kommer något ljud, inte under hela vintern.

Vierailija
5/5 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkea kuviointikaan ei ole aina tae pidosta. Siksi formuloissa on kuivalla kelillä täysin sileän kumit. Siinä sitä vasta kitkaa löytyy. Vauhtikin ihan eri lukemissa kuin Saksan motareilla.