JUURI NYT: Jani, 12, paljasti yllättävän yhteyden Gigantin anteeksipyyntökirjeen ja tekoälyllä generoidun tekstin välillä.
Iltasanomien tarkkasilmäinen lukija, Jani, on 12-vuotias tietotekniikasta kiinnostunut nuorukainen. Hän huomasi suuria yhtäläisyyksiä Chat GPT-tekoälyn generoiman geneerisen anteeksipyyntötekstin ja Gigantin julkaiseman anteeksipyyntökirjeen välillä.
"- Huomasin että Gigantin anteeksipyyntö kuulosti Chat GPT:n tekstiltä. Olin vain utelias ja pyysin Chat GPT:tä generoimaan anteeksipyyntökirjeen. Huomasin, että monet lauseet tekstissä muistuttivat Gigantin anteeksipyyntöä. On jännä ajatella, että jopa isot yritykset saattavat käyttää tekoälyä näin."
Molemmissa teksteissä korostetaan asiakkaiden luottamuksen merkitystä ja pahoitellaan mahdollista menetettyä luottamusta. Lisäksi niissä luvataan korjaavia toimenpiteitä ja koulutuksia henkilökunnalle, jotta vastaavia tilanteita ei toistuisi.
Mielenkiintoista on, että asiat käydään läpi samassa järjestyksessä molemmissa teksteissä. Alussa molemmat tekstit keskittyvät asiakkaiden kokemuksiin ja niihin liittyviin huoliin. Sitten siirrytään korjaaviin toimenpiteisiin, mukaan lukien koulutukset ja henkilöstön perehdyttäminen, ennen kuin päädytään lopullisiin terveisiin ja kiitoksiin.
Vaikka yhtäläisyyksiä on havaittavissa, on tärkeää huomata, että Gigantin kirjeessä on myös selkeästi yrityskohtaisia ja erityisiä toimenpiteitä, jotka eivät sisälly tekoälyn generoimaan tekstiin. Nämä kohdat toimitusjohtaja on todennäköisesti lisännyt jälkeenpäin.
Tällainen toiminta herättää kysymyksiä Gigantin viestintästrategioista ja eettisistä valinnoista. Jos yhtiön johtaja on todellakin käyttänyt tekoälyä apunaan näinkin kriittisessä asiakirjassa, se voi viestittää ulkopuolisille sen, että he eivät ota asiakasskandaalia tosissaan. Yhtiön johdon tulisi ottaa vastuuta ja olla vilpittömästi yhteydessä asiakkaisiinsa, eikä nojautua automatisoituun viestintään kriisin hetkellä.
Viestintäasiantuntija Liisa Virtanen toteaa: "Anteeksipyynnön on oltava aito ja vilpitön. Tekoälyn käyttö voi antaa vaikutelman etäisyydestä ja siitä, ettei yritys todella ymmärrä asiakkaidensa tuntemuksia."
Gigantin edustajaa ei ollut tavoitettavissa kommentoimaan asiaa.
Kommentit (23)
Vierailija wrote:
Niin?
Niin, ihminen on ihminen vain niille kaikista läheisimmille. En ymmärrä mistä jotkut ovat saaneet sellaisen käsityksen, että sinulla on merkitystä jollekin yritykselle, jossa olet esim töissä tai ostat sen tästä kaikki eurolla kiinankrääsän.
Kaikkihan tuota tekoälyä käyttävät, varmaan tuo 12-vuotias "nuorukainen" kirjoittelee sillä kouluaineita...
Joku osasi epäillä sitä tällä palstallakin eilen eli että anteeksipyyntö on tekaistu tekoälyn avulla.
Eipä tässä varmaan kukaan uskonut että ne oikeasti ottaisivat tuon tosissaan. Sama meno on jatkunut vuosikausia ja asiakkaat ovat kyllä siitä valittaneet.
Ovat korkeintaan pahoillaan siitä että jäivät kiinni nyt kun asia tuli julkisuuteen.
No jos tämä on ollut gigantin taktiikka jo kaksikymmentä vuotta. Miksi gigantti muuttaisi toimintaansa? Helpompi pyyttää anteeksi ja jatkaa samaan vanhaan malliin.Pitää olla melko naivi jos kuvittelee, ettei johtaja tiennyt asioista. Sanoisin, että myyjät ovat toimineet juuri niinkun johtaja on käskenyt.
Linkin takaa ei löydy tuollaista uutista. Tämä on taas se sama tyyppi joka kirjoittelee itse "uutisia" jotka on muka julkaistu lehdissä, ja laittaa linkin joka ei joko johda mihinkään tai vie johonkin toiseen uutiseen.
Mikä ihme on motiivisi tällaiselle toiminnalle? Oletko turhautunut siitä että sinua ei ole otettu mihinkään lehteen toimittajaksi?
Olisiko ollut parempi, että toimitusjohtaja olisi vain todennut, että on moraalisesti arveluttavaa antaa heikkolahjaisten pitää rahansa?
Vierailija wrote:
Olisiko ollut parempi, että toimitusjohtaja olisi vain todennut, että on moraalisesti arveluttavaa antaa heikkolahjaisten pitää rahansa?
Lopputulos olisi joka tapauksessa ollut sama, eli gigantti jatkaa samaa rataa.
Vierailija wrote:
Joku osasi epäillä sitä tällä palstallakin eilen eli että anteeksipyyntö on tekaistu tekoälyn avulla.
Tai tekoäly kopioi aiemmin tehtyjä firmojen julkaisuja. Monen firman perushöpinät on hyvin toistensa kaltaisia ja ovat olleet jo kauan ennen tekoälyä. Tekoäly kykenee kirjoittamaan samaa liirumlaarumia, mitä ihminenkin.
Vierailija wrote:
Niin?
Takaisin ylilaudalle.
Vierailija wrote:
Linkin takaa ei löydy tuollaista uutista. Tämä on taas se sama tyyppi joka kirjoittelee itse "uutisia" jotka on muka julkaistu lehdissä, ja laittaa linkin joka ei joko johda mihinkään tai vie johonkin toiseen uutiseen.
Mikä ihme on motiivisi tällaiselle toiminnalle? Oletko turhautunut siitä että sinua ei ole otettu mihinkään lehteen toimittajaksi?
Tämä on yksi trollien tapa tehdä vaihtoehtoista totuutta. Yleensä tätä lukijan laiskuutta avata linkkiä käytetään politiikassa, joten en ymmärrä mikä ap:n motiivi on.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joku osasi epäillä sitä tällä palstallakin eilen eli että anteeksipyyntö on tekaistu tekoälyn avulla.
Tai tekoäly kopioi aiemmin tehtyjä firmojen julkaisuja. Monen firman perushöpinät on hyvin toistensa kaltaisia ja ovat olleet jo kauan ennen tekoälyä. Tekoäly kykenee kirjoittamaan samaa liirumlaarumia, mitä ihminenkin.
Mitä olen lukenut tuon tekoälyn tekstejä, ne ovat sellaista maailmaasyleilevää liirumlaarumia, suoraan kuin jonkun vihervassun kynästä..
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joku osasi epäillä sitä tällä palstallakin eilen eli että anteeksipyyntö on tekaistu tekoälyn avulla.
Tai tekoäly kopioi aiemmin tehtyjä firmojen julkaisuja. Monen firman perushöpinät on hyvin toistensa kaltaisia ja ovat olleet jo kauan ennen tekoälyä. Tekoäly kykenee kirjoittamaan samaa liirumlaarumia, mitä ihminenkin.
Miksi maksaa 500€/h juristille että se kyhäilee tuollaisen kirjeen, kun chatcpt voi hoitaa sen muutamassa sekunnissa. Juristikin käyttää pohjana kirjeitä edellisiltä kerroilta kun joutui sellaisien tekemään.
Ei giga antti asiakkaista välitä vaan heidän rahoistaan !
Mikä helvetin nuorukainen? Lapsi tuon ikäinen vielä on.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joku osasi epäillä sitä tällä palstallakin eilen eli että anteeksipyyntö on tekaistu tekoälyn avulla.
Tai tekoäly kopioi aiemmin tehtyjä firmojen julkaisuja. Monen firman perushöpinät on hyvin toistensa kaltaisia ja ovat olleet jo kauan ennen tekoälyä. Tekoäly kykenee kirjoittamaan samaa liirumlaarumia, mitä ihminenkin.
Mitä olen lukenut tuon tekoälyn tekstejä, ne ovat sellaista maailmaasyleilevää liirumlaarumia, suoraan kuin jonkun vihervassun kynästä..
Ei tarvitse olla mikään vihervassu, koska vuosikausia firmat ovat maalailleet samankaltaisia visioitaan tai muita julkilausumia. Työntekijät ovat arvokkaita, asiakkaita kuunnellaan, halutaan olla yhteiskuntavastuullisia jne. perusjargonia suoltaa moni. Kysyppä tekoälyltä mitä mieltä uusi ulkolainen jääkiekoilija on sopimuksestaan Suomeen. "Hienoa olla täällä, saan pelata maan kärkiseurassa jolla pitkät perinteet. Keskitytään joukkueen yhteiseen tavoitteeseen ja lähdetään voittamaan pelejä"
Vierailija wrote:
Mikä helvetin nuorukainen? Lapsi tuon ikäinen vielä on.
Oiskohan se paljon puhuttu tekoäly laatinut tuonkin tekstin?
Voi taivas! Näkeehän sen nyt, että nuo isot firmat eivät enää arvosta rehellistä ja avointa kommunikaatiota. Mutta voi tuota Jani-poikaa, on se terävä! Nuoriso osaa näitä nykyaikaisia juttuja. Mutta mitä sitä vanhaa koiraakaan enää uusille tempuille opettamaan. Eiköhän tämä ole jälleen yksi merkki siitä, että maailma on menossa metsään, kun kaikki on automatisoitu ja tekoäly hoitaa hommat. Vanha kunnon käsityö ja vilpittömyys on katoavaa kansanperinnettä.
Tää ap:n tapa taitaa täyttää rikoksen tunnusmerkit: kirjoitetaan feikkiteksti ja sitten väitetään, että se on jossain ip-lehden sivuilla ja annetaan jopa feikkilinkki. Toivottavasti nettipoliisi ei ota tätä seurantaan?
Niin?