Voiko alkuraskaus oireilla ennen plussaa?
Kommentit (39)
Vierailija wrote:
Kyllä nimenomaan nännien arkuudesta (kylmälle arat, samoin rintaliivien pitsille) tiesin, että olen raskaana ennen kuin sain raskaustestiin plusssan. Ennen kuukautisia kipeytyy rinnat, mutta ei niinkään nännit.
Itselläni taas ei ollut rinnoissa yhtään mitään tuntemuksia.
Syö raskausvitamiineja. Foolihappo kannattaa aloittaa, vaikka ei vielä olisikaan raskaana. Sitä löytyy raskaana oleville tarkoitetuista monivitamiineista.
Vierailija wrote:
Syö raskausvitamiineja. Foolihappo kannattaa aloittaa, vaikka ei vielä olisikaan raskaana. Sitä löytyy raskaana oleville tarkoitetuista monivitamiineista.
Foolihappo ja muut vitamiinilisät käytössä. Rautaakin syön. Minulla on endometrioosi ja pelkään hedelmöittymisen olevan vaikeaa/mahdotonta sairauden vuoksi.
Ap
Oireet alkavat vasta plussan jälkeen.
Vierailija wrote:
Te kenellä on rinnat olleet raskaana arat:
Kuvailkaa arkuutta. Olivatko rinnat kauttaaltaan pinkeät (mulla pms-oire) vaiko vain osittain aristivat?
Ap
Normaali kk-edeltävä turvotus ja arkuus lähinnä ollut joka raskaudessa.
Vierailija wrote:
Minä ainakin tiesin kaikista kolmesta raskaudesta todella hyvissä ajoin. Tissit ja alavatsa olivat turvoksissa samantien.
Mä tiesin kans ainoassa raskaudessani, ja samat oireet kuin edellä. Tai siis, kyllä mä "epäilin" jo monta kertaa aiemminkin, mutta silloin, kun olin oikeasti raskaana, se olo oli aivan erilainen kuin aiemmin. Testasin kuitenkin vasta sen jälkeen, kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Mulla tosin on aina ollut epäsäännöllinen kierto, joten siksikin testasin vasta myöhemmin. Ja tulos oli erittäin vahva plussa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mikä hiton kiire sullakin on tietää oletko raskaana vai ei? Tekemässä aborttia?
Elämänsä tärkein uutinen, ja siihen sitten pitäisi suhtautua ihan sama -asenteella?
Ihan sama-asenteen ja haluantietäänythetijust-asenteen välissä on tilaa monelle erilaiselle tavalle käsitellä tilannetta. Sitä joko on raskaana tai ei ole, se asia ei muutu sillä, kyttääkö mahdollisia oireita ennen aikojaan tai välittääkö niistä ollenkaan. Onko liian aikaisin testailu ja oman olon tarkka miettiminen hyväksi mielenterveydelle, epäilen...
No itsellä oli selkeät oireet "ennen plussaa" , mutta testasin vasta siinä vaiheessa kun menkat ei tulleet ajallaan. Ja yksi testi riitti tilanteen uskomiseksi. Hämmästyttää sekin, että tehdään kymmenen eri merkkistä testiä ihan vaan varmistamisen vuoksi.
Tuntui jo 2000-luvulla, jolloin lapseni ovat syntyneet, että lapsenteko, synnytys ja vauvanteko oli toiselle ihme rakettitiedettä. Mitä se nykyään on? Kvanttiteoriaa?
Sain keskenmenon 7-8 viikolla, olin juuri ehtinyt plussaamaan. Tiedän että moni inttää vastaan, ettei voi tuntea näin aikaisessa vaiheessa mitään, mutta olin 100% varma raskaudesta jo pari viikkoa ennen tuota testiä. Kipeät rinnat, outo alavatsa, ellottava olo, koko keho vaan jotenkin tiesi. Olo oli monella tapaa erilainen ja tunnistettava. Lisäksi henkisesti sellainen varma ja tunteellinen "ihan varmasti pidän tämän lapsen" -olo, vaikka vauva siis olisi tullut tosi huonoon elämäntilanteeseen - ja nyt hormonien tasaannuttua en käsitä tuota ajatusta enää laisinkaan.
Aiemmasta (terveeseen lapseen saakka edenneestä) raskaudesta en huomannut YHTÄÄN mitään, ja raskaus olikin jo hyvällä mallilla ennen kuin varmistui, koska oli yhdet "menkatkin" siinä välissä :)
Minulla on sellainen olo, että nyt on tärpännyt. Alavatsa on jotenkin arka kosketukselle ja vaatteille.
Ap
Vierailija wrote:
Te kenellä on rinnat olleet raskaana arat:
Kuvailkaa arkuutta. Olivatko rinnat kauttaaltaan pinkeät (mulla pms-oire) vaiko vain osittain aristivat?
Ap
Minulla oli niin arat ja pinkeät, ettei mahallaan nukkuminen onnistunut.
Kuukautisten aikaan myös rinnat kipeät, mutta nukkuminen mahallaan onnistuu.
Vierailija wrote:
Oireet alkavat vasta plussan jälkeen.
No hups! Muista yksilöllisyys 🤭
Eilen illalla oli myös todella oksettava olo.
Ap
Ei sinulla voi millään olla vielä pahoinvointia. Kuvittelet
Mulla alkoi oireet hyvin pian arvioidun kiinnittymisen jälkeen, useampi päivä ennen menkkoja. Palelu, vessassa ramppaaminen. Ne ei kuulu minulla normaaliin pms-oireistoon. Toisaalta tyypillinen pms-päänsärky jäi pois. Molemmilla kerroilla siis "tiesin" jo etukäteen mikä tulos testistä tulisi, vaikka tein jo menkkojen oletettuna alkamispäivänä. Toisaalta olen kyllä tehnyt monta negatestiäkin, mutta niitten kohdalla oireet ei kyllä olleet yhtä selkeät. Ja varsinkaan kuopuksen kohdalla en erityisemmin etsinyt ja pohtinut niitä oireita kun en uskonut että yhdestä kerrasta voisi tärpätä.
Minulla oli kahdessa ensimmäisessä raskaudessa närästystä ja jatkuvaa röyhtäilyä ennen kuin menkat jäi pois. Siitä aavistin raskauden. Kolmannessa satuin havaitsemaan kiinnittymisvuodon mutta muuten ei ollut mitään oireita.
Kerran olin ihan varma raskaudesta, kun oli pahoinvointia, kipeät rinnat yms mutta ihan normaalisti sieltä menkat tulivat.
Jälkikäteen mietittynä olen joka kerta alkuraskaudessa nähnyt unia teiniajan ihastuksesta mutta se voi olla vain sattumaa, koska olen aina törmännyt häneen tai hänen puolisoonsa joko juuri plussan aikoihin tai hieman ennen.
Nyt palelee niin paljon, että melkein sattuu. Onko palelu raskaus- vai pms-oire? :O
Ap
Kyllä nimenomaan nännien arkuudesta (kylmälle arat, samoin rintaliivien pitsille) tiesin, että olen raskaana ennen kuin sain raskaustestiin plusssan. Ennen kuukautisia kipeytyy rinnat, mutta ei niinkään nännit.