HS: Suomalaiset ovat terveempiä kuin koskaan - Lääkärikäyntien määrä on romahtanut
VUONNA 1997 suomalaisissa terveyskeskuksissa käytiin lääkärillä noin 10,7 miljoonaa kertaa. Vuonna 2022 käyntejä oli enää noin 6,5 miljoonaa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009906685.html?utm_medium=promobox…
Tämä on hyvä uutinen
Kommentit (71)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
🤣 ei ole lääkärissäkäyntejä, kun lääkäriin ei pääse. Se, kuinka terveitä suomalaiset sittennovat selviää tuota tutkimusta paljon luotettavammin ruumiinavauspöytäkirjoista.
No tämä. Tilastointi on kohta kuin "eräissä maissa" Kuolemansyy on tulkinnan varainen, luultavasti potilaan oma syy.
Jos näkyy huumeita veressä, niin se tilastoidaan aina huumekuolemana. Vaikka itse noudattaisit liikennesääntöjä ja joku rallimestari jyrää sun yli suojatiellä. Silti huumekuolema, jos verestä löytyy laittomia päihteitä.
Itse ainakin välttelen viimeiseen asti lääkärissä käyntejä kun ei yksinkertaisesti ole siihen varaa .
Niinhän se hevonenkin oppi melkein olemaan syömättä.
Vierailija wrote:
Itse ainakin välttelen viimeiseen asti lääkärissä käyntejä kun ei yksinkertaisesti ole siihen varaa .
No mä luulen, että tää rahanpuute on oikeasti se todellinen syy. Ihmisillä ei ole varaa mennä lääkäriin. Ihan yhtä sairaita ovat varmasti.
Myös lisääntyneet etätyöt, pikkunuha ei useinkaan tarkoita täyttä työkyvyttömyyttä vaan pystyy tekemään jotain. Ei tarvitse saikkulappua mankua.
Paljonko käytiin yksityisellä puolella?
Minä en käy, koska sieltä ei saa enää apua. Ei tutkita, ei konsultoida erikoislääkäreitä, ei määrätä antibiootteja, ei mitään. Ollaan sitten vaivaisia. Lakkautetaan vaikka lääkärin ammattikunta kokonaan.
Vierailija wrote:
Johtuu siitä että suomalaiset eivät pääse lääkäriin koska muualta muuttaneet kuormittavat lääkäreitä, sairaaloita ja hoitohenkilökuntaa. Suomalaisten kustannuksella toki.
Ainakin Helsingissä terveyskeskus- ja päivystyspalvelut näyttäis olevan enimmäkseen varattu ulkomaalaisille. Itselläni ei ole varaa yksityiseen, eli pakko taistella saadakseen mitään hoitoa julkiselta.
LOL :D Ei se kyllä terveydentilasta kerro mitään, korkeintaan siitä että usko on mennyt terveyskeskuslääkäreihin ja ennemmin kärsitään kotona kun mennään hakemaan taas yksi uusi kalanmaksaöljyresepti salaa porisevaan syöpään.
Johtanut Suomessa siihen, että apua kipuun haetaan kadulta. Laillisia reittejä saatat joutua odottelemaan kuukausia lääkäriin pääsyä kipujen kanssa ja siltikin kunnollisen lääkityksen saamiseksi saatat joutua tappelemaan kuukausia tai jopa vuosia. Kokeilemaan ensin kaikki turhat paskalääkkeet ennen kuin saat kunnollisia nappeja, joista on oikeasti apua. Ja niitäkään ei välttämättä saa aluksi riittävää määrää. Ei ole ihme, että monet eivät enää edes vaivaudu, vaan haistattavat systeemille paskat ja hakevat avun kadulta. Sieltä saa heti sen mitä tarvitaan.