Meinaan muuttaa vedettömään, puulämmitteiseen mummonmökkiin
Ero tulee ja minä muutan mökille.
Ihan ruusuisia kuvitelmia ei ole, koska tämä mummonmökki meillä on ollut kesämökkikäytössä, ja siellä toisinaan talvellakin on tullut aikaa vietettyä.
Eli todellakin tiedän että edessä on halonhakkuutta, loputonta puiden raahaamista varastosta sisään, lämmitystä, tuhkien tyhjennystä, kylmiä aamuja, vetoisia lattioita, kylmä ulkohuussi, palelevia varpaita, veden kantamista kaivosta ämpärikaupalla, peseytymistä ilman suihkua, pimeyttä, sisälle tunkevia hiiriä.
Yöllä pelkäämistä metsän keskellä itsekseen, pyykkien raahaamista tuttavien ja ystävien luokse pyykkikonetta lainaamaan. Lumitöitä.
No, on tämän tehneet jo monet muutkin.
Onneksi ei ole enää pieniä lapsia, vaan lukioikäisiä. Jäävät isälleen kaupunkiin helppoihin oloihin.
Jännittää vähän, mutta myös innostaa. "Haaste vastaanotettu!"
Kommentit (267)
Yksi tuttava teki ihan saman. On viihtynyt.
Vierailija wrote:
Ei, ei ja ei.
:D
Perustelut?
Ap
Minäkin mutaisin mutta ei mahdollisuuta.Ei velkaa ,ei säästöjä.Omillani tulen toimeen kun elän vaatimattomasti naisena.
Onneksi sulla on jo kokemusta olosuhteista ja mökillä olosta. Vaikeaa se silti tulee olemaan. Yksin siellä metsän keskellä oleminen varsinkin syksyllä ja talvella on tylyä elämää. Mutta palkitsevaa se on kun siihen tottuu. Nim. asuin korona aikana kolme vuotta vastaavissa olosuhteissa.
Sitten on hyvä muistaa, että sääntö Suomi ei tue tuollaista egotrippiä, todennäköisesti kunnan ja viranomaisten mielestä mökkiin ei saisi muuttaa pysyvästi. Mutta kukapa sitä kyselee, jos ei tarvitse olla yhteiskunnan kanssa tekemisissä.
Olis ihan maanpäällinen helvetti mulle. En viihdy oikein edes kesällä mökillä missä sentään on kaikki mukavuudet, talo kyllä on vanha.
Vierailija wrote:
Onneksi sulla on jo kokemusta olosuhteista ja mökillä olosta. Vaikeaa se silti tulee olemaan. Yksin siellä metsän keskellä oleminen varsinkin syksyllä ja talvella on tylyä elämää. Mutta palkitsevaa se on kun siihen tottuu. Nim. asuin korona aikana kolme vuotta vastaavissa olosuhteissa.
Sitten on hyvä muistaa, että sääntö Suomi ei tue tuollaista egotrippiä, todennäköisesti kunnan ja viranomaisten mielestä mökkiin ei saisi muuttaa pysyvästi. Mutta kukapa sitä kyselee, jos ei tarvitse olla yhteiskunnan kanssa tekemisissä.
No meillä on vastaava paikka mökkikäytössä ja kunnan kirjoissa ja kansissa se on vakituinen asuinrakennus, ei mökki. Ehkä ap:lla sama kuvio.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No meillä on vastaava paikka mökkikäytössä ja kunnan kirjoissa ja kansissa se on vakituinen asuinrakennus, ei mökki. Ehkä ap:lla sama kuvio.
Juu, on vakituisena asuinrakennuksena, vaikka mökkinä pidettykin.
Ap
Aurataanko tie pihaan saakka ja kuinka kaukana on lähin kauppa?
Mistä polttopuut tulevat varastoon?
Tuollaisissa olosuhteissa ovat suomalaiset eläneet kymmeniä vuosia, miksipä ei onnistuisi nykyäänkään.
Tuohan on samaa mihin vihreät atten johdolla haluavat johdattaa kaikki hyvätuloiset (yli 13500 vuodessa ansaitsevat) eläkeläiset.
Tsemppiä ap. Itse asuin vähän modernimmassa mökissä eli oli pikkuinen sauna ja suihku, tuli vesi sisälle. Lämmitin puilla. Kyllä siellä olisi pärjännyt ellei olisi stalkkari alkanut kiusaamaan. Yksityistietä mulla oli yli 4km ja sitä ei kukaan hiekoittanut koskaan, niin mulla oli 2 viikon kuivamuonat kotona, jos en päässyt 20km päähän kauppaan.
En tajua tuota pelkäämistä yöllä metsän keskellä itsekseen, mikä siinä pelottaa? Itse tykkään.
Sua ei nähtävästi työssäkäynti rasita?
Mistä kaikki polttopuut? Heittomotti koivua maksaa lähes 100 euroa, sillä ei kauaa lämmitetä.
Kannattaa ottaa koira, jos pelottaa, ja kissa jos on hiiriä. Niistä saa myös seuraa ja lämpöä. Rakenna hyvä kotivara, että pärjäät jos tie on tukossa. Nauti!
Menisin tuossa tilanteessa hotelliin täysihoitoon ja tekisin muutaman pitkän etelänmatkan.
Pihan auraukseen saan naapurilta apua (traktori), ja itse olen varautunut kolaamaan, vaikka tiedän että se on rankkaa. Salilla tuskin tarvitsee talven aikana käydä...
Kyllä minä töissä käyn, joku epäili etten (?). Työmatkani itseasiassa lyhenee hieman, autoa tosin tarvitsen edelleen. Työpaikkani vieressä on kauppa, työmatkalla käyn tietysti kaupassa samalla.
Polttopuita saan myös ostaa naapurilta.
Ap
Minä asuin viime vuonna puoli vuotta vastaavassa mökissä etätöissä, toki muutin pois syyskuussa. Tsemppiä talveen, ap!
Riippuu ihmisestä pärjääkö ja eiköhän ap tunne itsensä.
Minä viihtyisin mikäli olisin ap ja luultavasti erakoituisin jossain määrin sinne mökille, mikäli ei töissä pitäisi käydä.
Se pitää ottaa huomioon, että aikaa menee lämmitys ym hommissa yllättävän paljon.
En tiedä mikä on mutta olet ulkoistanut kaiken - myös itsesi?