Pitääkö työssäkäyvän isän osallistua yövalvomisiin naisen äitiysloman aikana?
Itse olen pitänyt itsestäänselvänä että minä hoidan heräilyt kun miehen pitää nousta aamulla viideltä töihin. Ja onhan se käytännön sanelema pakkokin kun imetän, miehen tisseistä ei paljon maitoa heru. En ole tuntenut itseäni edes kovin väsyneeksi (vauva nyt 4kk), syöttöjä on yöllä 1-4 kpl. Muut tuntuvat kovasti ihmettelevän, miksi " annan" mieheni nukkua yönsä, heidän mielestään yövalvomisetkin pitäisi hoitaa fifty-fifty vaikka mies käy töissä.
Pitäisikö miehen siis herätä katselemaan kun imetän? Vai pitäisikö ihan periaatteesta lypsää maitoa pulloon yöksi ettei mies " pääse liian helpolla" ?
Miten te olette hoitaneet yöt äitiysloman aikana?
Kommentit (78)
Meillä on pieni vauva täysimetyksellä. Mies kovapalkkaisessa asiantuntijatyössä. Kyllä minä ajattelen, että hänen on hyvä nukkua yönsä. Väsyneenä töissä käynti on nimittäin hirveää. Minä voin kotona torkkua päivälläkin vauvan kanssa. Mies hoitaa vauvaa sitten iltaisin. Tämä toistaiseksi toiminut meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaippaa emme vaihda öisin, emme röyhtäytä vauvaa yöllä, tms. Minä vaan lykkään tissin suuhun, ja sitten taas nukutaan. Vauvamme (4kk) ei itke öisin, eikä ole itkenyt esikoinenkaan (2v)
Tähän asti olen pitänyt miestäni osallistuvana isänä (oli jopa puoli vuotta hoitovapaalla esikoisen kanssa, kun minä halusin töihin äitiyslomien välillä, vaihtaa vaipat oma-aloitteisesti, pukee ja pesee lapsia, antaa ruokaa isommalle, ulkoilee lasten kanssa....) mutta täytyykin alkaa herättämään häntä öisin katsomaan kun minä imetän vauvaa ;)
Vierailija:
Eli osallistuva, nykyaikainen mies ottaa osaa myös yöhommeleihin tarpeen vaatiessa, ilman että äidin tarvitsee pyytää. Juntit vaan kääntää kylkeä..
Annat lapsesi pyöriä omassa paskassaan läpi yön? Siinä taas yksi hieno äiti lisää.
Täh? Ei meillä vauva pasko öisin. Tai hei, pari kertaa taisi tulla rotarokotteen jälkeen ja joskus ihan vastasyntyneenä. Meidän vauva nyt 5 kk. Ei vaihdella vaippaa öisin, mies vaihtaa monesti aamulla, kun herää töihin.
Niin ja mies ei herää yöllä vauvan kanssa, koska imetän. Vauva herää ehkä kerran tai kaks, välillä saattaa nukkua ihan aamuun asti.
Jos kysytään nykyäideiltä, monen vastaus on, ettei pidä, eikä myöskään miehen tarvitse tehdä kotitöittä.
Äiti voi hoitaa ne perhevapaiden aikana, veronmaksajien piikkiin. Siitähän veronmaksajat maksavat ja työnantajat mahdollistavat vapaat.
Näin lisätään isän/vanhempien vapaa-aikaa ja isä voi jatkaa elämäänsä, kuin lasta ei olisikaan.
Viis lapsen oikeuksista ja hyvinvoinnista tai oikeudesta hyvään hoitoon ja kotona varhaiskasvatukseen tai ulkoiluun, leikkiin tai syliin.
Odotan juuri esikoista ja aiomme kumpikin käyttää oman osuutemme vanheimpainvapaista, joita on uudessa systeemissä n. 7 kk / hlö.
Ajattelen että vastaus riippuisi vähän kaikesta. Minkälainen vauva, minkälainen työ, minkälainen vanhemman yleinen väsymys ja unirytmi.
Pääasiassa sanoisin että se joka on menossa aamulla töihin, saisi nukkua ainakin arkiyöt. Mutta jos kotona oleva ei tämän vuoksi saa juurikaan yöllä nukuttua, töissäkäyvä voisi iltaisin antaa hänen nukkua ja hoitaa kotityöt.
Ei se mies taida olla päivällä auttamassa lastenhoidon kanssa, jos äitiä huvittais nukkua kun on valvonut melkein koko yön lapsen heräillessä. Eli kyllä, ihan on reilua että molemmat osallistuvat yöheräilyyn jotta molemmat saavat myös nukkua riittävästi.
Sikäli kun juuri sinulla tämä ei ole minkäänlainen ongelma, niin teidän perheessänne voitte tietenkin valita toisin, eikä siinäkään ole mitään vikaa.
Ei tietenkään, väsyneet äidit voivat vaatia yhteiskunnan/veronmaksajien piikkiin kodinhoitajia tai ulkopuolista apua. Siitähän on juuri toinen keskustelu menossa.
Miehet tekevät pitkiä päiviä ja paljon ylitöitä, sekä töissä "raskaita työjuttuja". Isän pitää levätä ja nukkua riittävän pitkät yö- ja iltapäiväunet, jotta jaksaa tehdä töitä, tavata kavereitaan ja harrastaa.
Kodinhoitajat, mummot, naiskummit, tädit ja naisystävät hoitamaan ilmaiseksi lasta, jos äiti väsyy yövalvomisiin.
Se ei ole miesten tehtävä,
Meillä on helppo ja hyvin nukkuva vauva. Mies silti joskus hoitaa yöheräämisiä OMASTA tahdostaan. Vauva herää siis maksimissaan 3 kertaa, jos herää. Kyllä silti rikkonaiset yöt, oli ne sitten vaikka vaan 2 kertaa heräämista tuntuu kropassa pidemmän päälle... Meillä myös 3v., joka ei siis anna köllötellä aamulla klo 7 pidempään. Mies tekee välillä myös etänä ja on liukuva työaika, joten hänelle ei tuota ongelmaa joskus herätä ja antaa pullosta.
Meillä mies hoiti joka toisen yön, vaikka kävi töissä. Lasta piti tunnin välein hoitaa myös öisin. Lapsi syntyi vaikeavammaisena. Ja kyllä oli ihan helvetin raskasta.
Minä hoisin arjet ja mies viikonloput. Nukuttiin eri huoneissa jotta toinen tosiaan sai levätä. Mies toi vauvan yleensä aamuyöstä syömään ettei tissit räjähdä ja vei sitten omaan sänkyyn nukkumaan, muuten meni pullolla.
Hyvin toimi meillä. Eiköhän nämä ole jokaisen parin omia valintoja.
Alkuun vuoroteltiin öitä. Yleensä meni niin, että mä hoidin yöt viikolla ja mies pe-su, välillä kyllä viikollakin. Nyt ollaan muutettu kaikki takaisin samaan huoneeseen nukkumaan ja se herää yöllä kuka herää. Vauva on nyt 3,5kk vanha ja herää yleensä kerran yössä syömään. En imetä öisin, koska haluan nukkua, jotta jaksan päivisin. Vauva viihtyy tissillä yli tunninkin niin yöllä syötetään pullosta ja ollaan 15 minuutissa takaisin nukkumassa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pidä. Naisen kuuluu hoitaa kaikki kotona. Mies tuo rahan.
Miehen palkka oli pienempi kuin mun äitiysraha....
Vierailija kirjoitti:
Olin kotona ja hoidin yösyötöt. Mullahan ne maitoa tuottavat rinnat olivat.
Herkkäunisena havahduin jo silloin, kun vauva alkoi liikehtimään. Mies ei kuullut eikä reagoinut. Olisi vauvan pitänyt huutaa kuin palosireeni, että jotain olisi tapahtunut. Iltatoimia jaoimme ja mies esimerkiksi aina kylvetti lapsen.
Tilanne tietenkin muuttui, kun menin takaisin töihin. Tosin silloin lapsi oli 3-vuotias ja yöheräämiset historiaa.
Mutta vauvat ovat erilaisia ja omani kyllä nukkui päiväunet kunnes taaperona ei enää malttanut. Lapsemme ei ole nukkunut päiväunia enää sen jälkeen, kun oli täyttänyt kaksi vuotta.
Millä vasta alkoi yöheräilyt kun 2,5v meni hoitoon ja mieskin palasi kotihoidontuelta töihin... Sitä ennen vauva söi klo 22 ja 06, mikä oli iltavirkulle äidille ja aamuvirkulle isälle loisto ajoitus. Ja vuodeniköisestä nukkui 21-07.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pieni vauva täysimetyksellä. Mies kovapalkkaisessa asiantuntijatyössä. Kyllä minä ajattelen, että hänen on hyvä nukkua yönsä. Väsyneenä töissä käynti on nimittäin hirveää. Minä voin kotona torkkua päivälläkin vauvan kanssa. Mies hoitaa vauvaa sitten iltaisin. Tämä toistaiseksi toiminut meillä.
No hei kivat sulle, että saat nukkua. Minun vauvani Ei nuku päivällä, ikinä, joten minä en voi nukkua päivisin. Vauva heräilee myös öisin, joten jos en ikinä saisi apuja vauvanhoitoon, olisin todella heikossa hapessa. Tästä syystä aivan mahdotonta ajatus täysimetyksestä, myös äidillä on oikeus nukkua. Minulla käy perhetyöntekijä auttamassa kerran viikossa juuri siksi, että saan nukkua edes silloin päiväunia. Ihan neuvolasta lähetetty.
Imetin vuoden ja 10 kk, yöimetykset jäivät pois 2kk ikäisenä (toisin sanoen yhdeltä yöllä loppui viimeinen imetys ja seuraava oli yhdeksältä aamulla, niin lasken että yöimetystä ei varsinaisesti enää ollut) . Ja koska imetin niin minähän ne yöt hoidin.
Mielestäni isän ei tarvitse osallistua öihin, mikäli vauva on ns. normaali. Koliikki-itkut ja muut pitkäaikaiset vaivat ovat sitten asia erikseen. Isä voi osallistua arkeen huolehtimalla siitä, että jääkaapissa on ruokaa ja että äiti saa pienen hengähdystauon päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Miten isä imettää? Eli vastaus on, että hoidin kaikki yöimetykset, jotka oli ainoa syy miksi ylipäätään piti herätä.
Et vaikuta kovin mukavalta etkä fiksulta ihmiseltä. Toivottavasti olet tajunnut lopettaa lisääntymisen, niin olisi vähemmän riitaa haastavia ääliöitä tässä maassa !
Vierailija kirjoitti:
Miten isä imettää? Eli vastaus on, että hoidin kaikki yöimetykset, jotka oli ainoa syy miksi ylipäätään piti herätä.
Yöllä voi antaa korviketta jos lapsi juo pullosta
No ihan se ettei tapa ketään. En mä ainakaan halua että rekkakuski ajaa mun päälle sen takia että on joutunut valvomaan vauvan kanssa että äiti saa nukkua.