Pitääkö työssäkäyvän isän osallistua yövalvomisiin naisen äitiysloman aikana?
Itse olen pitänyt itsestäänselvänä että minä hoidan heräilyt kun miehen pitää nousta aamulla viideltä töihin. Ja onhan se käytännön sanelema pakkokin kun imetän, miehen tisseistä ei paljon maitoa heru. En ole tuntenut itseäni edes kovin väsyneeksi (vauva nyt 4kk), syöttöjä on yöllä 1-4 kpl. Muut tuntuvat kovasti ihmettelevän, miksi " annan" mieheni nukkua yönsä, heidän mielestään yövalvomisetkin pitäisi hoitaa fifty-fifty vaikka mies käy töissä.
Pitäisikö miehen siis herätä katselemaan kun imetän? Vai pitäisikö ihan periaatteesta lypsää maitoa pulloon yöksi ettei mies " pääse liian helpolla" ?
Miten te olette hoitaneet yöt äitiysloman aikana?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pidä. Naisen kuuluu hoitaa kaikki kotona. Mies tuo rahan.
Mieskö maksaa kaiken? En ole Suomessa tällaisesta kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit väärin. En sanonut että mies maksaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan vanhempainrahaa yli 2000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten sä ap et ole tullut edes ajatelleeksi, että naiset ja vauvat ovat erilaisia? Esim minulla on isot rinnat, joten imetykseen tarvitaan käsiä ja silmiä, koska vauva ei löydä rintaa ilman apua. Jos hän hetkeksikin päästää rinnasta irti niin kuin tekee aika usein, se rinta pitää taas etsiä ja se yö on ihan katastrofi eli lapsen äiti ei nuku, jos yrittää öisinkin täysimettää. Meillä siis annetaan öisin pullosta maitoa, jotta äiti saa nukkua edes hetken. Ihan kivikautista ajattelua, että joku muu ei voisi siinä lapsen ruokinnassa auttaa.
Enemmän se on kivikautista luulla, että yöimetys olisi vaikeaa. Paljon helpompaa kuin pullottelu.
Paljon helpompaa oli antaa pullosta kun tuhrata rintakumin kanssa mistä lapsi ei jaksanut edes imeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai pitäisi miehen herätä yöllä hoitamaan vauvaa, kun nainen on äitiyslomalla ja miehellä alkaa työt aamulla. En ole typerämpää kuullut.
Minä olen. Keuhkoat asiasta jota ei ole olemassakaan.
En ymmärrä. Ei ole olemassa tapauksia, jossa mies herää yöllä hoitamaan vauvaa vaikka menee aamulla töihin ja äiti nukkuu äitiyslomalla?
Olin kotona ja hoidin yösyötöt. Mullahan ne maitoa tuottavat rinnat olivat.
Herkkäunisena havahduin jo silloin, kun vauva alkoi liikehtimään. Mies ei kuullut eikä reagoinut. Olisi vauvan pitänyt huutaa kuin palosireeni, että jotain olisi tapahtunut. Iltatoimia jaoimme ja mies esimerkiksi aina kylvetti lapsen.
Tilanne tietenkin muuttui, kun menin takaisin töihin. Tosin silloin lapsi oli 3-vuotias ja yöheräämiset historiaa.
Mutta vauvat ovat erilaisia ja omani kyllä nukkui päiväunet kunnes taaperona ei enää malttanut. Lapsemme ei ole nukkunut päiväunia enää sen jälkeen, kun oli täyttänyt kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten sä ap et ole tullut edes ajatelleeksi, että naiset ja vauvat ovat erilaisia? Esim minulla on isot rinnat, joten imetykseen tarvitaan käsiä ja silmiä, koska vauva ei löydä rintaa ilman apua. Jos hän hetkeksikin päästää rinnasta irti niin kuin tekee aika usein, se rinta pitää taas etsiä ja se yö on ihan katastrofi eli lapsen äiti ei nuku, jos yrittää öisinkin täysimettää. Meillä siis annetaan öisin pullosta maitoa, jotta äiti saa nukkua edes hetken. Ihan kivikautista ajattelua, että joku muu ei voisi siinä lapsen ruokinnassa auttaa.
Enemmän se on kivikautista luulla, että yöimetys olisi vaikeaa. Paljon helpompaa kuin pullottelu.
Pullosta saa enemmän ruokaa kerralla, joten syömisvälk on todennäköisesti pidempi. Myöskin se, että äiti hoitaa jokaikinen yö kaikki heräilyt ei ole mitenkään "helpompaa" muille kuin sille laiskalle ja itsekkäälle isälle.
Mun ex ei herännyt todella levottomasti nukkuneen koliikkivauvan kanssa kertaakaan, mutta on jälkikäteen monta kertaa uhriutunut, kuinka "hänet ajettiin omasta sängystään työhuoneeseen nukkumaan", vaikka mies siirtyi työhuoneen sänkyyn oma-aloitteisesti nukkumaan, koska vauvan yökitinät häiritsivät hänen herkkää untansa.
Eikä mies edes mäynyt töissä vaan minun äitiysrahoilla ja säästöillä elettiin. Turhake koko ex-ukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon helpompaa oli antaa pullosta kun tuhrata rintakumin kanssa mistä lapsi ei jaksanut edes imeä.
Rintakumi onkin turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä lailla mies sitten tuo rahan, jos yhdessä maksetaan kaikki? Miksi vauvanhoito ei sitten ole yhteistä, vaan mies luistaa siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullosta saa enemmän ruokaa kerralla, joten syömisvälk on todennäköisesti pidempi. Myöskin se, että äiti hoitaa jokaikinen yö kaikki heräilyt ei ole mitenkään "helpompaa" muille kuin sille laiskalle ja itsekkäälle isälle.
Mun ex ei herännyt todella levottomasti nukkuneen koliikkivauvan kanssa kertaakaan, mutta on jälkikäteen monta kertaa uhriutunut, kuinka "hänet ajettiin omasta sängystään työhuoneeseen nukkumaan", vaikka mies siirtyi työhuoneen sänkyyn oma-aloitteisesti nukkumaan, koska vauvan yökitinät häiritsivät hänen herkkää untansa.
Eikä mies edes mäynyt töissä vaan minun äitiysrahoilla ja säästöillä elettiin. Turhake koko ex-ukko.
Huvittavaa että ihmiset jotka ei ole täysimettäneet kommentoi, kuinka vaikeaa on imetys.
Täysinetys on sata kertaa helpompaa kuin pulloruokinta. Tissi suuhun, ei ylösnousemista, ei maidon hakua, lämmitystä, ei pullojen pesua ja aina tuoreinta ja parasta mahdollista ravintoa vauvalle.
Kyllä minusta on reilua, että osallistuu vähintään viikonloppuna. Onhan se eri, jos saa nukkua sen 8h putkeen, kuin että heräilet parin tunnin välein. Kyllä äitikin ansaitsee keskeytymätöntä unta. Vauva-aika nyt on sellaista väsyttävää aikaa molemmille vanhemmille, mutta on reilua vähän tasata tilejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sulla on A-kupin rinnat niin eihän niissä rinnoissa ole muuta kuin se nänni. Totta kai se sun vauva löytää maidon silloin. Itselläni on H-kupin rinnat, niihin todellakin tarvitaan käsiä avuksi. Plus vauvani on koliikkivauva eli hän ei nuku päiväunia. Toisin sanoen jos ei äiti saa nukkua öisin niin ei milloinkaan. Saat tulla ihan vapaasti kokeilemaan, millaista on hoitaa vauvaa, joka ei nuku. Et varmasti jaksais päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten tarkoittaa "mies tuo rahan"?
Vierailija kirjoitti:
Vaippaa emme vaihda öisin, emme röyhtäytä vauvaa yöllä, tms. Minä vaan lykkään tissin suuhun, ja sitten taas nukutaan. Vauvamme (4kk) ei itke öisin, eikä ole itkenyt esikoinenkaan (2v)
Tähän asti olen pitänyt miestäni osallistuvana isänä (oli jopa puoli vuotta hoitovapaalla esikoisen kanssa, kun minä halusin töihin äitiyslomien välillä, vaihtaa vaipat oma-aloitteisesti, pukee ja pesee lapsia, antaa ruokaa isommalle, ulkoilee lasten kanssa....) mutta täytyykin alkaa herättämään häntä öisin katsomaan kun minä imetän vauvaa ;)
Vierailija:
Eli osallistuva, nykyaikainen mies ottaa osaa myös yöhommeleihin tarpeen vaatiessa, ilman että äidin tarvitsee pyytää. Juntit vaan kääntää kylkeä..
Annat lapsesi pyöriä omassa paskassaan läpi yön? Siinä taas yksi hieno äiti lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaippaa emme vaihda öisin, emme röyhtäytä vauvaa yöllä, tms. Minä vaan lykkään tissin suuhun, ja sitten taas nukutaan. Vauvamme (4kk) ei itke öisin, eikä ole itkenyt esikoinenkaan (2v)
Tähän asti olen pitänyt miestäni osallistuvana isänä (oli jopa puoli vuotta hoitovapaalla esikoisen kanssa, kun minä halusin töihin äitiyslomien välillä, vaihtaa vaipat oma-aloitteisesti, pukee ja pesee lapsia, antaa ruokaa isommalle, ulkoilee lasten kanssa....) mutta täytyykin alkaa herättämään häntä öisin katsomaan kun minä imetän vauvaa ;)
Vierailija:
Eli osallistuva, nykyaikainen mies ottaa osaa myös yöhommeleihin tarpeen vaatiessa, ilman että äidin tarvitsee pyytää. Juntit vaan kääntää kylkeä..
Annat lapsesi pyöriä omassa paskassaan läpi yön? Siinä taas yksi hieno äiti lisää.
Uskomattomia kommentteja. Meillä vauva ei paskonut öisin, ei ainakaan sen jälkeen kun oli ihan vastasyntynyt. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sulla on A-kupin rinnat niin eihän niissä rinnoissa ole muuta kuin se nänni. Totta kai se sun vauva löytää maidon silloin. Itselläni on H-kupin rinnat, niihin todellakin tarvitaan käsiä avuksi. Plus vauvani on koliikkivauva eli hän ei nuku päiväunia. Toisin sanoen jos ei äiti saa nukkua öisin niin ei milloinkaan. Saat tulla ihan vapaasti kokeilemaan, millaista on hoitaa vauvaa, joka ei nuku. Et varmasti jaksais päivääkään.
No mulla on a-kupin tissit ja silti piti käyttää rintakumia koska mulla ei ole kunnollisia nännejä.
Molemmat maksavat kuluista 50%,tekevät kotitöistä 50% ja hoitavat vauvaa 50%. Minä oton lainaa, että saan puolet kuluista maksettua, koska mies oli sitä mieltä, että hän ei sekä maksa kaikkea, tee kaikkia kotitöitä ja hoida vauvaa 50%, kuulemma äidille ei riitä 1/6 yhteisistä vastuista.
Mies on aina ihan oma-aloitteisesti hoitanut lapsia myös yöllä. Yöisin hän on itseasiassa herännyt useammin kuin minä. Koskaan siihen ei ole ollut erityistä pakkoa tai pitämistä. Aiheesta ei muistaakseni ole keskusteltu saati riidelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pitää! Äiti hoitaa lasta päivisin, isä hoitaa työnsä päivisin. Ei mitään eroa. Tai joo, työssäkäynti itse asiassa ainakin itselleni naisena ollut aina helpompaa kuin kotiäitiys. Loppuajat (illat ja yöt) jaetaan sitten puoliksi tai vuoronperään. Kaikki vauvat eivät nuku päivisin kuin vartin pätkiä (vrt tauot työpaikalla), eikä äitikään näin ollen saa lepotaukoa päiväsaikaan, joten miksi isän pitäisi saada virkeänä tehdä työnsä, mutta äidin kestää omansa väsyneenä?
Oma silloinen mieheni ei vanhanaikaisuuttaan tätä tajunnut, mutta sitten oli vähän pakko ymmärtää, kun sairastuin uupumukseen. Öisin lapsi heräili monta kertaa syömään, päivisin ei nukkunut ollenkaan (nukahti päiväunille sopivasti kl17 kun isä tuli töistään...), viihtyi vain sylissä ja liikkeessä. En nukkunut oikeastaan ikinä.
Sehän riippuu ihan isän työstä kuinka virkku hänen täytyy olla töissä.
Ja mikä voi olla tärkeämpi työ kuin vauvan hoitaminen?
Sehän riippuu ihan isän työstä kuinka virkku hänen täytyy olla töissä.