Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö työssäkäyvän isän osallistua yövalvomisiin naisen äitiysloman aikana?

Vierailija
30.12.2006 |

Itse olen pitänyt itsestäänselvänä että minä hoidan heräilyt kun miehen pitää nousta aamulla viideltä töihin. Ja onhan se käytännön sanelema pakkokin kun imetän, miehen tisseistä ei paljon maitoa heru. En ole tuntenut itseäni edes kovin väsyneeksi (vauva nyt 4kk), syöttöjä on yöllä 1-4 kpl. Muut tuntuvat kovasti ihmettelevän, miksi " annan" mieheni nukkua yönsä, heidän mielestään yövalvomisetkin pitäisi hoitaa fifty-fifty vaikka mies käy töissä.

Pitäisikö miehen siis herätä katselemaan kun imetän? Vai pitäisikö ihan periaatteesta lypsää maitoa pulloon yöksi ettei mies " pääse liian helpolla" ?

Miten te olette hoitaneet yöt äitiysloman aikana?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan normaali, helpohko vauva, joka tosin heräsi pitkään rinnalle öisin. Tietysti minä silloin heräsin hoitamaan asian.

Jos taas tilanne on se, että äiti on romahduksen partaalla ja mies käy normaalissa päivätyössä, todellakin suosittelisin auttamaan äitiä myös yöheräilyissä. Ei nämä ole mustavalkoisia asioita, vaan tilannekohtaisia.

Vierailija
22/78 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä olisikaan miehen ollut herätä, kun minä olin se, joka imetti. Ei mies olisi voinut mitään tehdä vaikka olisikin herännyt, koska ei vauva koskaan öiseen aikaan mitään muuta huutanut kuin tissiä.

Ikävä kyllä meille on jäänyt homma tällaiseksi, vaikka lapsi on kohta kahden enkä ole vuoteen imettänyt. Poika herää vähintään kerran yössä, mutta ei puhettakaan, että mies nousisi antamaan vettä tms., vaikkei seuraavana päivänä olisikaan töitä. Asiasta on puhuttu, mutta ei siitä ole mitään apua. Joten jälkiviisaana voisin sanoa, että minun olisi kannattanut alusta pitäen ottaa mies mukaan yöheräämisiin (vaikka viikonloppuisin, kun aamulla ei ole kiirettä töihin), vaikka sen verran, että olisi aina nostanut lapsen viereeni imetettäväksi. Ehkä saisin nykyään edes viikonloppuna nukkua yhden yön ilman heräämisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsia useampi, ei äiti kyllä välttämättä ehdi levätä päivällä. Voi olla rankempaa kuin miehellä töissä.

Vierailija:

Toiset ovat hysteerisia tämän asian kanssa, että miehen pitää puoliksi hoitaa. Sanoohan sen järkikin, että olet äitiyslomalla hoitaaksesi vauvaasi. Miehen pitää mun mielestä saada nukkua, että jaksaa töissä, sinä voit nukkua päivällä vauvan kanssa päikkäreitä....toiset naiset ei vaan osaa nukkua päivällä ja siitä alkaa väsymyskierre. Tosin alussa menee hormoonien piikkiin kaikki hysteerisyys....mua ainakin naurattaa nyt jälkikäteen mitä kaikkea olen silloin vauva-aikana hössöttänyt....

Vierailija
24/78 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisin mieskin sattoi herätä ja antaa pullosta. Nyt toisen kohdalla on joutunut mieskin heräämään, vaikka töihin lähteekin. Isompaa pitää välillä käydä hyssyttää jos näkee painajaisia, ja välillä isommalle ei kelpaa kuin äiti ja pakkohan vauvakin on syöttää.

Ja onhan munkin aamulla herättävä kun isompi herää, vaikka vauva jatkaisi uniaan. Jos esikoinen herää 07.00 en voi itse jäädä nukkumaan, vaikka huono yö olisikín takana.

Mutta kyllä se nytkin minä hoidan nuo yö jutut, vauva pian 8kk ja hiljakseen pitäisi noista yösyömisistä päästä eroon

Vierailija
25/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan itse, koska olen sitä varten pois töistä ja yhteiskunta maksaa minulle siitä. Isä käy töissä eikä saa yhteiskunnalta rahaa lapsen hoitamiseen. Mies käy rauhassa töissä ja nukkuu yöt rauhassa. Muun ajan olemme perheenä yhdessä. Mies tykkää lapsista! Ei oo väsynyt ja jaksaa olla meidän kanssa.

En kehtaisi olla pois töistä ja vaatisi miehen tekemään kotiaskareet ja yövalvomiset työ päivän lisäksi.

Minä pidän lapsen ja kodinhoidosta, mieheni on erittäin tyytyväinen.

Nukun usein päiväunet, kun lapsilla on sama rytmi. Lounaan jälkeen nukkumaan😴

Vierailija
26/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö näiden fifty/fifty naisten mennä armeijaan, olla sotavalmiudessa, korjata, remontoida, katsastaa, huoltaa auto vaihtaa pyörät, tehdä maa ja metsätyöt, konehuolto ja- ostot. Mennä kertausharjoituksiin, kantaa omaisten arkut ja tuoda miestä isompi tili talouden käytettäväksi , vaihtaa lamput ja tehdä muuttokuorma, liittää pesukone ja virittää teeveet ja muu elektroniikka.

Vai miehen imettää, häärätä essu edessä ja lässyttää naisen pillin mukaan.

Tietty jos naisesta ei ole äidiksi, kodin äiti hahmoksi, tulee jonkun se paikata. Isät ovat yleensä turva, tuki, taito ja tieto sekä talousapu. Äidit hellempiä hoivareita.

Molempia tarvitaan , ei kannata omaa osuutta sysätä toiselle, jää niin paljon kokematta ja lapsi on kohta iso.

Vierailija
27/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin lapsien kans olosta kirjoitti:

Pitäisikö näiden fifty/fifty naisten mennä armeijaan, olla sotavalmiudessa, korjata, remontoida, katsastaa, huoltaa auto vaihtaa pyörät, tehdä maa ja metsätyöt, konehuolto ja- ostot. Mennä kertausharjoituksiin, kantaa omaisten arkut ja tuoda miestä isompi tili talouden käytettäväksi , vaihtaa lamput ja tehdä muuttokuorma, liittää pesukone ja virittää teeveet ja muu elektroniikka.

Vai miehen imettää, häärätä essu edessä ja lässyttää naisen pillin mukaan.

Tietty jos naisesta ei ole äidiksi, kodin äiti hahmoksi, tulee jonkun se paikata. Isät ovat yleensä turva, tuki, taito ja tieto sekä talousapu. Äidit hellempiä hoivareita.

Molempia tarvitaan , ei kannata omaa osuutta sysätä toiselle, jää niin paljon kokematta ja lapsi on kohta iso.

Mies kiittää teikäläistä hakemalla hiivan 100e/h olevalta tylsistyneeltä virolaiselta kotirouvalta.

Vierailija
28/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tehtävä ei ole häärätä vauvan kanssa. Se on akkojen hommaa.

Vierailija
29/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä molempien vanhempien pitäisi huolehtia vapaaehtoisesti jälkikasvustaan ilman kenenkään ölinöitä.

Kuulostaa jokseenkin vinksahtaneelta pohtia sitä pitääkö isän sitä tai tätä.

Siitä tulikin mieleeni että oletko ap samoja tyyppejä jotka änkee voivottelemaan "miesraukkoja" jotka "joutuvat" osallistumaan lastensa hoitoon?

Vierailija
30/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pitää! Äiti hoitaa lasta päivisin, isä hoitaa työnsä päivisin. Ei mitään eroa. Tai joo, työssäkäynti itse asiassa ainakin itselleni naisena ollut aina helpompaa kuin kotiäitiys. Loppuajat (illat ja yöt) jaetaan sitten puoliksi tai vuoronperään. Kaikki vauvat eivät nuku päivisin kuin vartin pätkiä (vrt tauot työpaikalla), eikä äitikään näin ollen saa lepotaukoa päiväsaikaan, joten miksi isän pitäisi saada virkeänä tehdä työnsä, mutta äidin kestää omansa väsyneenä?

Oma silloinen mieheni ei vanhanaikaisuuttaan tätä tajunnut, mutta sitten oli vähän pakko ymmärtää, kun sairastuin uupumukseen. Öisin lapsi heräili monta kertaa syömään, päivisin ei nukkunut ollenkaan (nukahti päiväunille sopivasti kl17 kun isä tuli töistään...), viihtyi vain sylissä ja liikkeessä. En nukkunut oikeastaan ikinä.

Vierailija
31/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole edes olemassa mitään äitiyslomaa.

Veltto provo.

Vierailija
32/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin mies nukkui sohvalla, jotta ei herännyt yöllä. Lapsi virkistyi illalla kun mies oli kotona ja valvoi sitten.

Vierailija
33/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4kk ei ole vielä mitään.... Kunhan saat myös nukkua riittävästi niin jako on ok. Mies voi hoitaa vapaapäivää edeltävän yön tarvittaessa, jos alat uupua.

Meillä oli pullovauva ja aamuvirkku isä, joten toisinaan hän hoiti sen 05-06 vaipanvaihdon ja ruokailun ennen töihin lähtöä ja toi sitten tyytyäisen vauvan jatkamaan uniaan mun viereen.

Vierailija
34/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää, koska teethän itsekin vauvan kanssa täyden työpäivän kotona.

Vierailija
35/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se äitikään loputtomasti jaksa jos ei saa koskaan öitään nukkua.

Vaikka lähes kaiken jaksava superihminen onkin. 

Vierailija
36/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hankalaa se olisi ollut, kun miehellä ei ole tissejä. Kun vauva heräsi, laitoin tissin vauvan suuhun ja jatkettiin sitten unia.

Vierailija
37/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tutut käytännössä tehnyt niin, että vapaapäivää edeltävänä yönä mies on kantanut enemmän yövastuuta.

Vierailija
38/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitäisi miehen herätä yöllä hoitamaan vauvaa, kun nainen on äitiyslomalla ja miehellä alkaa työt aamulla. En ole typerämpää kuullut.

Vierailija
39/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai pitäisi miehen herätä yöllä hoitamaan vauvaa, kun nainen on äitiyslomalla ja miehellä alkaa työt aamulla. En ole typerämpää kuullut.

Minä olen. Keuhkoat asiasta jota ei ole olemassakaan.

Vierailija
40/78 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten sä ap et ole tullut edes ajatelleeksi, että naiset ja vauvat ovat erilaisia? Esim minulla on isot rinnat, joten imetykseen tarvitaan käsiä ja silmiä, koska vauva ei löydä rintaa ilman apua. Jos hän hetkeksikin päästää rinnasta irti niin kuin tekee aika usein, se rinta pitää taas etsiä ja se yö on ihan katastrofi eli lapsen äiti ei nuku, jos yrittää öisinkin täysimettää. Meillä siis annetaan öisin pullosta maitoa, jotta äiti saa nukkua edes hetken. Ihan kivikautista ajattelua, että joku muu ei voisi siinä lapsen ruokinnassa auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan