Kutsuisitteko lapsenne synttäreille sellaiset kummit, jotka eivät ole vuoteen olleet missään tekemisissä?
Kysymys otsikossa.
Kummit asuvat samalla paikkakunnalla. Olemme kutsuneet heitä alkuvuodesta esim vappuna brunssille. Eivät vastanneet yhtään mitään.
Kesällä ei onnistunut tapaaminen, samoin syksyllä. Kertaakaan eivät ole soittaneet kummilapselle, eivät vastaa tapaamiskutsuihimme, meidän lasta (heidän kummilasta) ei kutsuta heille päin leikkimään tai hoitoon. Viesteillä eivät laita kuulumisia. Yhteyttä ei käytännössä ole.
Kutsuisitko näin välinpitämättömät ihmiset lapsesi synttäreille? Tuntuu todella vaikeita, koska aiemmin ovat jättäneet meidän juhlia (mm 40v) väliin, eivätkä pidä meihin päin mitään yhteyttä. Harmittaa ihan helvetisti että pyydettiin kummeiksi tälläisiä hapannaamoja. Onneksi on kaksi muuta ihanaa kummia, jotka ovat ITSE kysyneet kuukausia sitten, koska kummilapsen synttärit ovat, että he varmasti pääsevät mukaan…
Kommentit (55)
Nytkö se ikävä ystäväperhe vaihtui kummiperheeeksi? Ja taas pitäisi synttäreitä miettiä. Väsynyttä trollausta.
Vapaaehtoinen on tämäkin "Kummius".
Elämäntilanteet ja olosuhteet vaihtelee...
Vierailija wrote:
Todella paskat kummit. En ymmärrä miksi moiset suostuu kummeiksi, jos ei voi itse KOSKAAN ehdottaa yhtään mitään….
Harvat haluavat kuitenkaan kummiksi ja se on ongelmallista jo kastejuhlissa, jopa lapsen kummiksi on jouduttu kutsumaan seurak. työntekijöitä, jotta lapsi saadaan kastetuksi, kun vanhemmat eivät löydä sopivia kummeja. Srk on jo vuosia keskustellut kummeidesta luopumista, koska kummin tehtävä on lapsen kristillinen kasvatus, mutta nykyään sen voisi yhtähyvin tarjota seurakunnat, koska nykyään seurakuntia ja toimintaa kaikkialla.
Nykyään kummius vanhemmat kokevat olevansa lahja- ja hoitoautomaatteja, eikä lapsen kristillisiä kasvattajia. Eli ollaan pahasti harhauduttu varsinaisesta tehtävästä. Niin kuin tässäkin aloituksessa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Todella paskat kummit. En ymmärrä miksi moiset suostuu kummeiksi, jos ei voi itse KOSKAAN ehdottaa yhtään mitään….
Harvat haluavat kuitenkaan kummiksi ja se on ongelmallista jo kastejuhlissa, jopa lapsen kummiksi on jouduttu kutsumaan seurak. työntekijöitä, jotta lapsi saadaan kastetuksi, kun vanhemmat eivät löydä sopivia kummeja. Srk on jo vuosia keskustellut kummeidesta luopumista, koska kummin tehtävä on lapsen kristillinen kasvatus, mutta nykyään sen voisi yhtähyvin tarjota seurakunnat, koska nykyään seurakuntia ja toimintaa kaikkialla.
Nykyään kummius vanhemmat kokevat olevansa lahja- ja hoitoautomaatteja, eikä lapsen kristillisiä kasvattajia. Eli ollaan pahasti harhauduttu varsinaisesta tehtävästä. Niin kuin tässäkin aloituksessa.
Olet niin niin väärässä.
Missä kohtaa Ap on toivonut lahjoja? Ap on järjestämässä juhlia MUILLE, tarjoamassa MUILLE. Kokee epämukavaksi kummit, jotka eivät ole olleet lapseen missään yhteydessä.
Jos olisin tälläinen kummi, häpeäisin.
Häpeäisin sitä, että en ole vastannut kutsuihin.
Häpeäisin sitä etten ole ottanut itse yhteyttä lapseen.
Häpeäisin sitä etten kysy, koska lapsen juhlat ovat, ja voinko aikuisena mahdollisesti auttaa.
Häpeäisin sitä, että en ole tarjoutunut hoitamaan lasta.
Häpeäisin sitä, että serkuilla ei ole mitään yhteyttä..!!!
Häpeäisin sitä, että olen todella surkea, surkea kummi….
Kill them with kindness: kutsu joka vuosi säännöllisesti synttäreille (ei muita kursuja, elleivät välit lämpene). Älä ole sinä se sekopää, joka alkaa tuittuilla, vaatia tai kontrolloida. Sellainen on kamalaa, kuten täältä jo luit. Kummiuden teot ovat omia valintoja ja sinun pitää kestää se, mitä muut haluavat elämältään. Itse ajattelin asiaa niin, että olenpahan oman osuuteni hoitanut, enkä ole laittanut suhteen muodostumiselle esteitä. Vuosi on tod. lyhyt aika, eli jos eivät tule vaikkapa neljään vuoteen, voitte varmaan alkaa olla kutsumati.
No kun se kummius on joku muinaisjäänne ja pakkopullaa, moni suostuu kun ei kehtaa kietäytyä, vaikka oikeasti asia kiinnostaa kuin kilo pa*kaa. Se on vain nimellinen "virka" kukaan ei oleta että pitäisi oikeasti tehdä jotain.
Teillä on vastuu kummin valinnasta. He eivät luultavasti halunneet kummeiksi mutta velvollisuus kutsui. Itselläni oli toinen kummi sellainen jolla ei ollut mitään kiinnostusta kummiuteen. Muutaman kerran olen nähnyt, mutta mitään yhteyttä meillä ei ole. Isäni halusi ja he suostuivat vaikka sanoivat että eivät halua. Itse en ole suostunut kummiksi, ja kirkosta eron jälkeen ei ole tarvetta selitellä miksi.
Onko nyt todella niin että ilman kummeja ei lasta saa kastettua??
Vierailija wrote:
Onko nyt todella niin että ilman kummeja ei lasta saa kastettua??
Siihen sakramenttiin kuuluu myös kummit.
Tässä tapauksessa kummi on miehen sisko. On tosi tosi loukkaavaa, että eivät koskaan vastaa kyläkutsuun, tai itse kutsu heille päin, edes ulos.
Tuntuu että jokaisessa perheessä nainen päättää nämä. Jos naista ei kiinnosta olla yhteyksissä, ei mitään yhteyttä ole.
Monta kertaa on heidän kans tapahtunut niinkin, että somesta on nähty, että kutsuneet toisen sisaruksen perheineen, ja vain meidät jätetty ulos… 🥺😢
Näitä heidän ohareita on siis kymmeniä. Meidän järjestämiä tapaamisia ja juhlia on kymmeniä, joten tuo kill them with kindness ei enää oikeasti toimi. Ei enää jaksa yksipuolisesti!!
Vierailija wrote:
Tässä tapauksessa kummi on miehen sisko. On tosi tosi loukkaavaa, että eivät koskaan vastaa kyläkutsuun, tai itse kutsu heille päin, edes ulos.
Tuntuu että jokaisessa perheessä nainen päättää nämä. Jos naista ei kiinnosta olla yhteyksissä, ei mitään yhteyttä ole.
Monta kertaa on heidän kans tapahtunut niinkin, että somesta on nähty, että kutsuneet toisen sisaruksen perheineen, ja vain meidät jätetty ulos… 🥺😢Näitä heidän ohareita on siis kymmeniä. Meidän järjestämiä tapaamisia ja juhlia on kymmeniä, joten tuo kill them with kindness ei enää oikeasti toimi. Ei enää jaksa yksipuolisesti!!
Ymmärrän 100% ja en ymmärrä heitä, miksi ovat kummeiksi ryhtyneet, kun eivät selvästi yhtään arvosta teitä.
Kummin tehtävä on olla todistajana kasteessa. Muu on vapaaehtoista.
Jos ovat eronneet kirkosta. Silloin päättyy kummiuskin.
Tai ovat kohteliaisuudesta suostuneet kummeiksi, eikä todellisuudessa kiinnosta tämä lapsi ollenkaan. Sekin on heille ihan sallittua.
Kutsuisin ajatellen että se on viimeinen mahdollisuus
Vierailija wrote:
Monta kertaa on heidän kans tapahtunut niinkin, että somesta on nähty, että kutsuneet toisen sisaruksen perheineen, ja vain meidät jätetty ulos… 🥺😢Näitä heidän ohareita on siis kymmeniä. Meidän järjestämiä tapaamisia ja juhlia on kymmeniä, joten tuo kill them with kindness ei enää oikeasti toimi. Ei enää jaksa yksipuolisesti!!
Meillä ihan sama juttu itse asiassa, miehen sisko puolisoineen on esikoisemme kummi. Eivät myöskään muistaneet lasta ikinä eivätkä tulleet meille kutsuista huolimatta. Lopetin sitten kutsumisen, etenkin kun peruminen tapahtui yleensä samana päivänä kun synttärit tai muut juhlat olivat ja olin jo varannut esim heidän erikoisruokavalionsa mukaiset tarjottavat. Alkoi olla jo vähän sellainen keskisormen näyttämismeininki siinä touhussa.
Helpotti itsekäkin, kun lopetin kutsumisen ja yksipuolisen yhtydenpidon. Ei tarvitse enää nähdä turhaan vaivaa.
Vierailija wrote:
Kutsuisin ajatellen että se on viimeinen mahdollisuus
Kyllä mahdollisuuksia on ollut. Jättivät myös vaivalla järjestetyt 30 v juhlat väliin…
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meillä ihan sama juttu itse asiassa, miehen sisko puolisoineen on esikoisemme kummi. Eivät myöskään muistaneet lasta ikinä eivätkä tulleet meille kutsuista huolimatta. Lopetin sitten kutsumisen, etenkin kun peruminen tapahtui
Olen pahoillani teidän puolesta. Me tiedämme hyvin miten kurjalta tämä tuntuu.
Ap
Hohhoijjaa...
Tämä kummijutut saisi jo jäädä unholaan...
Jokainen hoitakoon lastensa lahjat...
Ihme uhriutumista ja manipulointia...Aikuiset ihmiset.