Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa markka-ajan hyvinvoinnin ja ostovoiman? Silloin pystyi ostamaan omakotitalon, vaikka vain toinen vanhemmista kävi töissä.

Vierailija
25.10.2023 |

Omistusasunnon tai omakotitalon osto ei ollut silloin mikään ihme vaan ihan tavallista ja siihen riitti yhden duunariaikuisen tulot. Moni äiti oli silloin kotiäitinä. Myös uusien autojen kauppa kävi silloin kovaa.

Kuka muistaa markka-ajan hyvä vuodet?

Kommentit (242)

Vierailija
241/242 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin se kotiäiti ompeli itse lapsille vaatteita, parsi sukkia, hillosi ja säilöi, teki ruokaa halvoista mutta ravitsevista aineksista ja kantoi lauantai illan kunniaksi saunassa käyneen perheen eteen vadillisen porkkanatikkuja. Lapset saivat ehkä jakaa pikkupullon Jaffaa ja isä joi pullollisen pilsneriä.

Ne yhden hengen palkalla ostetut omakotitalot on maksettu vuosikymmenten köyhäilyllä muussa elämässä.

Ja ongelmana tässä oli.....?

Omakotitalon voi vieläkin ostaa yhden palkalla, kun ensin elää kituelämää kymmenen vuotta ja jatkaa sitä saman verran talon ostamisen jälkeen. Se tarkoittaa monesta nykyelämään kuuluvasta asiasta luopumisesta.

Esim. räpsyripsistä, rakennekynsistä, suihkurusketuksista, jatkuvasta vaattei

Ja pelikoneista, peleistä, autoista, moottoripyöristä ja muista härpäkkeistä. Pelaamisen sijaan vapaa-aikaa voi viettää viljelemällä tontilla perunoita ja juoksemalla marjojen ja sienten perässä. Nelihenkiselle perheelle riitti pikku-Fiiat, joka oli ostettu käytettynä ja joka korjattiin itse. Autolla käytiin lomalla kerran vuoteen mummolassa.

Hienoa, meillä oli 70-80-luvuilla pikku Fiat. Sitä kutsuimme Kotteroksi. Sen kattotelineellä kuljetetiin rakennustarvikkeita okt-tontille ja sementtisäkkejä takapenkillä. Se oli ihana auto😍

Vierailija
242/242 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennettiin Uudellemaalle keskisuureen kaupunkiin okt 79-80. 

Tontti maksoi 35000mk. Talon kustanusarvio oli 250 000 mk. Meni muuten vähän yli. Omaarahaa oli tuon tontin verran, se oli saatu myymällä eka perheasuntomme(25 neliön yksiö).

Olimme pienipalkkaisia säästäväisiä ihmisiä. 

Samoissa touhuissa oli löhes koko tuttavapiirimme. Kellään ei ollu mökkejä, matkoja eintehnyt kukaan ja auto saattoi olla joku vanha Lada yms. Joillakin jopa Mosse.

Laina-aika 10 v, johon saatiin armosta pidennystä 5 v opiskeluni vuoksi (2,5 v kesti)

Ompelin itse omat ja lasten vaatteet. Tein ruuat itse. Eipä paljon lomailtu vaan aika vietettiin tontilla puuhastelussa.

Mitään maksettuja harrastuksia ei ollut lapsilla.

Toinen oli 0-maksuluokassa päiväkodissa ja toinen koulussa.

Hienoa aikaa oli kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi