Voiko tummaihoiset olla rasisteja?
Mites aasialaiset? Vai voiko vain valkoihoiset olla rasisteja?
Kommentit (72)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Aasialaisethan vasta rasisteja ovatkin.
Olin just tulossa kirjoittamaan samaa! Olin töissä Hong Kongissa ja kesti kyllä tovin aikaa tajuta, miten paljon kiinalaiset inhoaa valkoisia.
-keskustelun lomassa muistutetaan , kuinka kiinalaiset ovat keksineet mm paperin, kirjoittamisen, haarukan ja veitsen (kyllä, tosi on kuulemma)
- olen nainen, ja sekin tuli selväksi että en osaa kävellä kuten nainen vaan tömistelen kuin norsu
- ja toki olen aivan suhteettoman isokokoinen ,170, 65kg.
- meidän ihosta ja muuten ominaistuoksusta haisee läpi se, että syömme aivan älyttömästi juustoja ja juomme maitoa, mikä on aivan ällöttävää
Huomaatko että yleistät kokemuksesi Hong Kongista niin että kaikki aasialaiset olisivat rasisteja?
Olet ensimmäistä kertaa lukemassa?
Aasialaiset on ensisijaisesti rasisteja toisia aasialaisia kohtaan esim. japanilaiset vs filipinot. Korealaiset pitää itseään kuninkaana muu on rahvasta roskaa. Etelä-Afrikassa valkoiset on saastaa ja siellä ollaan avoimesti rasistisia ja viedään mm. maita valkoisilta väkivalloin. Ihan typerä ajatus, että jokin ihmisen ominaisuus tekisi hänestä automaattisesti kykenemättömän vihaan tai inhoon.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jokainen voi, ihonväristään riippumatta, olla rasisti. Ja ovatkin.
Miksi tummaihoisia ei sitten ikinä kutsuta rasistisiksi? En ole kertaakaan kuullut että joku olisi sanonut tummaihoisen olevan rasisti, aina valkoihoinen. Ap
No ei kai sitä länsimaissa huomata.
Onhan näillä tummilla suomalaisista halventavat nimitykset.
Naiset ovat jotain "finski muija" ja miehet ovat jotain "Einoja"
Siihen on olemassa syy miksi aasian maissa ei ole kuin kourallinen mustia. Osaako joku kertoa? 🤔
Radio Rockin juontaja ja Temptation Island Suomi Extrasta tuttu Harri Moisio ja stand up -koomikko Ali Jahangiri ajautuvat tiukkaan keskusteluun tänään julkaistussa podcastissa. Hyvässä hengessä käyty keskustelu saa ikävän käänteen, kun Jahangiri nimittää Moisiota ylipainoiseksi Disney-prinssiksi.
Moisio ei niele purematta Jahangirin esimerkkiä, vaan keskeyttää Jahangirin kysymällä, eikö hänen vitsinsä juuri ollut vihapuhetta. Jahangiri vastaa kieltävästi, koska kokee olevansa Moision kaveri. Moisio on eri mieltä.
– Minusta se on vihapuhetta, Moisio toteaa.
– En ole aikaisemminkaan pitänyt siitä, että kukaan kommentoi ulkonäköäni millään tavalla. Mistä voit päätellä, että tämä on minulle ok? hän kysyy.
Jahangiri hämmentyy tilanteesta.
– En voikaan päätellä. Tämä olikin vitsi, Jahangiri puolustautuu.
– Minä en pitänyt sitä vitsinä lainkaan, Moisio kuittaa vakavana.
Jahangirin selittely vaikuttaa pahentavan tilannetta, kunnes hän lopulta pyytää Moisiolta anteeksi. Heti perään hän kuitenkin vitsailee, ettei mitään saa enää sanoa, kun valkoista miestä ei saa haukkua läskiksi. Moisio ei reagoi, vaan siirtyy seuraavaan aiheeseen. Sen jälkeen jännitteinen tilanne alkaa vähitellen normalisoitua.
Totta kai mustat voi olla rasisteja, Kanye West on tästä hyvä esimerkki. Ihme juttuja juutalaisista ja Hitleristä.
Eikö valkoisiin kohdistuvaa rasismia tunnisteta riittävän hyvin? Miksi valkoista miestä saisi haukkua läskiksi, jos mustaa ei saa?
Asiakas huusi minulle, että vain heidän maanosastaan tulevia laskutetaan ja käytti rasisti-sanaa.
KAIKKIA laskutetaan. Ketään ei kiinnosta, mistä laskutettava on kotoisin.
Mielestäni soittaja käyttäytyi loukkaavasti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi tummaihoisia ei sitten ikinä kutsuta rasistisiksi? En ole kertaakaan kuullut että joku olisi sanonut tummaihoisen olevan rasisti, aina valkoihoinen. Ap
Koska se on sitä "parempaa" rasismia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niin ja miksi niitä ei ikinä haukuta elämäm koululaisiksi. Sillä juuri niitähän ne on sanan varsinaisessa merkityksessä.
On tämä mahdollista. Hänkin joutui lähtemään ensin Kiinaan ja sitten USA:an koska oli hengenvaarassa kotimaassaan värinsä vuoksi.
Vierailija wrote:
Tummissa on paljon rasisteja. Varsinkin itä- helsinkin tummissa.
Siellä on tosiaan paljon lihiksiä.
Ei pwlkästään tummaihoiset, vaan monet itämaisten kulttuurien parista tulevat sanovat oman kulttuurinsa olevan sairas. Ei tosiasioiden myöntäminen ole rasismia.
Vierailija wrote:
Asiakas huusi minulle, että vain heidän maanosastaan tulevia laskutetaan ja käytti rasisti-sanaa.
KAIKKIA laskutetaan. Ketään ei kiinnosta, mistä laskutettava on kotoisin.
Mielestäni soittaja käyttäytyi loukkaavasti.
Niin, mutta kun hän KOKI rasismia.
Japanilaiset ovat rasistisia kaikkia ulkomaalaisua kohtaan. Mielestäni ihan ok.
Vierailija wrote:
Japanilaiset ovat rasistisia kaikkia ulkomaalaisua kohtaan. Mielestäni ihan ok.
Joo, en loukkaantuisi, alkaisi vaatimaan rahasummia korvaukseksi tästä ja heittäytyisi mitään yrittämättömäksi sillä verukkeella että rasismin takia en kuitenkaan onnistu missään. Minulla on ollut monia ongelmia ja esteitä elämässäni ja uskaltaisin väittää että ne ovat vähintään samanveroisia kuin rotuun perustuva syrjintä.
Vierailija wrote:
Siihen on olemassa syy miksi aasian maissa ei ole kuin kourallinen mustia. Osaako joku kertoa? 🤔
Aasialaiset ovat fiksuja.
Kiinalaisilla on selkeä rasismihierarkia
1. Mustat (mikä ihmetyttää, kuinka monta mustaa on Kiinassa?)
2. Venäläiset (ok, valkoihoisia, siirtomaahistoriaa ja kähinät NL:n kanssa)
3. Japanilaiset (en ihmettele lähihistorian valossa)
4. Valkoiset (oopiumsota, länsimaiden valta-asema maailmassa)
5. Vietnamilaiset (pitävät aluskansanaan vrt. Suomen asema Ruotsinvallan aikoina. Pari rajasotaa)