Nyt on viimeinen viikko kun arki-iltoina on vielä valoa, seuraavana kerran sitten maaliskuussa
Ensi vkl alkaa talviaika eli kun töistä tulet arkisin kotiin niin on jo pimeää. Ei pysty enää mitään päivänvaloa vaativaa tekemään ja harrastamaan arki-iltoina, myös kaikki liikkumiset arki-iltaisin tehtävä pilkkopimeässä.
Aamulle joskus 7-8 välille tulee lisää valoa, kun useimmat istuu toimistolla tai työpaikalla valaistuissa sisätiloissa eikä kuitenkaan ehdi ulos.
Kommentit (111)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Pahus, on sitten liian pimeää pyöräillä kauppaan ilta-aleen.
Asutko jossakin korpikuusen kannon alla? Meilläpäin on näet kunnollinen katuvalaistus joka paikassa :D
Joo, muutama kilometri on kuoppaista soratietä ennen katuvaloja valtatien laidalla.
Nytkin toki tullessa ollut pimeää ja joutunut taluttamaan, mutta kun mennessäkin niin alkaa jo ärsyttää. Tietty se pimeys sieltä tulisi pian muutenkin. Mutta mitä pidempään pärjäisi...
Tiedätkö, että valot polkupyorässä ovat lain mukaan pakolliset? Myös paljon turvallisempaa sinulle, kun muut tienkäyttåjät näkevät sinut. Hommaapas seuraavalla kauppareissulla valot pyörääsi. Voit vaikka saada joltain naapurilta ilmaiseksi, jos heillä on joku käyttämätön pyörä ruostumassa vajassa. Oikein vanhaan lamppuun ei tarvitse mitään nykyajan härpäkkeitä, jos se saa käyttösähkönsä dynamosta. Toki hieman raskaampi polkea, mutta toimintavarma.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joo ihanaa! Nyt se aurinko viimein hemmettiin.
Siirrytään lopulta taas NORMAALIAIKAAN, keinotekoinen aurinkohelvetti jää taakse.
Ajassa ei ole mitään normaalia. Kellonaika on täysin ihmisen keksimä sopimuksenvarainen asia.
Aika itsessään on täysin normaali. Aika on olemassa kaikkialla maailmankaikkeudessa. Se kuitenkin voi vääristyä, joten siksi se ei ole täysin vakio universumissa. Kellonaika taas on, kuten kerroit, ihmisen oma "keksintö".
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Pahus, on sitten liian pimeää pyöräillä kauppaan ilta-aleen.
Asutko jossakin korpikuusen kannon alla? Meilläpäin on näet kunnollinen katuvalaistus joka paikassa :D
Joo, muutama kilometri on kuoppaista soratietä ennen katuvaloja valtatien laidalla.
Nytkin toki tullessa ollut pimeää ja joutunut taluttamaan, mutta kun mennessäkin niin alkaa jo ärsyttää. Tietty se pimeys sieltä tulisi pian muutenkin. Mutta mitä pidempään pärjäisi...
Tiedätkö, että valot polkupyorässä ovat lain mukaan pakolliset? Myös paljon turvallisempaa sinulle, kun muut tienkäyttåjät näkevät sinut. Hommaapas seuraavalla kauppareissulla valot pyörääsi. Voit vaikka saada joltain naapurilta ilmaiseksi, jos heillä on joku käyttämätön pyörä ruostumas
Mulla on kuule 2 lamppua eteenpäin, (ja tietysti 1 taakse, mutta sehän ei mun näkemiseen vaikuta) en tiedä millainen auton kaukovalo se pitäisi olla että näkisi tuolla tummalla sora/mutatiellä montut tai edes missä on oja. Tietysti rahalla saa parempia lamppuja varmaan, mun otsalamppuni ja toinen työvalo eivät näköjään oikein riitä. Ei sitä ilman valoa edes kävelisikään, olisi ojanpohjalla justiinsa.
Joka ikinen vuosi tämä sama itkuvirsi, huoh.
Uv:n jälkeen alkaa valoisa aika lisääntyä jo huomattavasti. Pääsee sitten taas nauttimaan unettomuudesta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Huvittaa kun oli joskus keskustelua ns pysyvään kesäaikaan jäämisestä niin oli thl tutkija sitä mieltä että lisää maasennusta ja unihäiriöitä yms, eilen oli ilmastonmuutoksesta telkkarissa ja siinä tutkija sanoi että hämärän määrä lisääntyy ja aiheuttaa masennusta.
Ryssälä kokeili pysyvää kesäaikaa, mutta kun tilastot osoittivat, että se lisäsi onnettomuuksia ja tapaturmia, niin palasivat normaaliaikaan.
No se olikin rys säläinen kokeilu joka varmasti rys sitty oikein kunnolla.
Vierailija wrote:
"Kyllä talviaika on oikea aika, kesäaika on tuulesta temmattu. Ei nyt auta vaikka miten yrität väittää koko aikakäsitettä valheeksi, koko maapallo elää ajan mukana, ilman kellotaulujakin. "
Kerrotko minulle että millä tavalla talviaika on "oikea" aika? Enkä ole sanonut aikakäsitettä valheeksi vaan vain sopimuksenvaraiseksi systeemiksi. Ne ovat kaksi eri asiaa. Ihan kuten metri on metri mutta silti ihan vain sovitun mittainen matka.
Ihan auringon mukaan. On se kumma kun vuorokausi on niin monille vieras käsite, ettei tiedetä että aikaa katsotaan suringon mukaan. Koko planeetta elää siinä rytmissä. Keskipäivä on sillon kun aurinko on korkeimmillaan.
Talviaika on normaali aika.
Kohta varmaan ehdotetaan että juhannus pitää siirtää joulukuulle ja joulu juhannukseen.
Mulla on aina valoisaa, kun Kristus, Valo valkeuden valaisee minut!
🌟🙏🌟
Vierailija wrote:
Mulla on aina valoisaa, kun Kristus, Valo valkeuden valaisee minut!
🌟🙏🌟
Olen myös uskova, mutta siitä huolimatta marraskuu on pahinta. Varsinkin jos maa on musta ja sataa koko ajan. Että näin.
Miten aiotte viettää nää pari viimeistä pivää nyt kun arki-iltana vielä riittää valoa tehdä jotain ulkona?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
"Kyllä talviaika on oikea aika, kesäaika on tuulesta temmattu. Ei nyt auta vaikka miten yrität väittää koko aikakäsitettä valheeksi, koko maapallo elää ajan mukana, ilman kellotaulujakin. "
Kerrotko minulle että millä tavalla talviaika on "oikea" aika? Enkä ole sanonut aikakäsitettä valheeksi vaan vain sopimuksenvaraiseksi systeemiksi. Ne ovat kaksi eri asiaa. Ihan kuten metri on metri mutta silti ihan vain sovitun mittainen matka.
Ihan auringon mukaan. On se kumma kun vuorokausi on niin monille vieras käsite, ettei tiedetä että aikaa katsotaan suringon mukaan. Koko planeetta elää siinä rytmissä. Keskipäivä on sillon kun aurinko on korkeimmillaan.
Talviaika on normaali aika.
Kohta varmaan ehdotetaan että juhannus pitää siirtää joulukuulle ja joulu juhannukseen.
Kukaan ei vieläkään ole osannut vastata kysyykseen mitä käytännön haittaa siitä on esim tänään että autinko etelässä vasta klo 13? "Normaaliaika" ihan keinotekoisesti keksitty käsite.
Eikö tämän kellopelleilyn pitänyt loppua jo monta vuotta sitten??