Olisitko iloinen jos saisit ystävältä joululahjaksi kuivattuja suppilovahveroita?
Kommentit (78)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ruokalahjoina vain teollisesti pakattua mistä näkee että ei ole avattu.
Uskomatonta että suomalainen (oletus) on näin luonnosta vieraantunut. Vain teollista pitää olla.
Miten niin luonnosta vieraantunut? Kalastan, marjastan ja sienestän. Käsittelen ja valmistan ruuat.
Itsetehtyjä ruokalahjoja en silti muilta halua.
Olisin tyytyväinen jos saisin lahjaksi. Tekisin niistä hyvää ruokaa itselleni.
Kyllä! Tykkään sienistä, mutta en itse viitsi sienestää joten sienet olisi minulle tosi mieleinen lahja.
En erityisesti, mutta kyllä ne voittaa afrikkaan menevät vuohet yms toisenlaiset lahjat, jotka ovat suoranaista v*ttuilua.
Ajatus lahjassa on tärkein! Ite kyllä pidän sienistä.
En. Meillä on itselläkin kuivattuja suppiksia jostain vuodelta 2010 alkaen kaapit täynnä (puoliso ei halua heittää pois).
Kyllä olisin iloinen, kunhan ei olisi ämpäritolkulla niitä, vaan kohtuullinen määrä. Tekisin piirakan ja kastiketta niistä. 😋
Ottaisin ne vastaan, mutta kuivatuistaKIN sienistä on hankala erottaa matkijasieniä, jotka voivat olla myrkyllisiä.
Sienet on hyvä poimia itse, sillä se on myös luottokysymys.
Vierailija wrote:
Ajatus lahjassa on tärkein! Ite kyllä pidän sienistä.
Ei minusta, jos se ajatus on antajan ajatus. Lahjan saaja ei välttämättä ymmärrä.
Kyllä paras lahja on sellainen joka annetaan tietäen, että saaja siitä pitää.
Vierailija wrote:
Pakastetut on parempia kuin kuivatut.
Oletteko alapeukuttajat syöneet molempia? Minä olen ja sen jälkeen aina pakastan.
Ja ei minusta sienet eivät ole hyvä joululahja, syksyllä voisin kyllä purkillisen jollekin antaa.
Tuo on oikein hyvä lahja, jos tuntee saajan ja tietää että tämä a) tykkää sienistä b) ei ole itse kerännyt kaappeja täyteen sieniä ja c) ei ole supertarkka hygienian ym suhteen ja siten ylipäätään uskaltaa syödä toisen kuivaamia sieniä.
kirjoitti:
Kannattaa kysyä ihan muuten vaan, että olisiko hänellä käyttöä noille. Ruokanyssäkät ovat yleensä kiusallisia. Pahin esimerkki on lumiukkosoppa, jota taas kiikutetaan päiväkoteihin purkkitolkulla.
Lumiukkosoppa?
En todellakaan. Onneksi ne hyvät ystävät, joiden kanssa lahjoja toisillemme annetaan, tietävät että en välitä sienistä yhtään ja minulle on muutenkin turhaa antaa mitään muutakaan itsetehtyä syötävää lahjaksi.
kirjoitti:
kirjoitti:
Kannattaa kysyä ihan muuten vaan, että olisiko hänellä käyttöä noille. Ruokanyssäkät ovat yleensä kiusallisia. Pahin esimerkki on lumiukkosoppa, jota taas kiikutetaan päiväkoteihin purkkitolkulla.
Lumiukkosoppa?
Google auttaa.
kirjoitti:
Vierailija wrote:
Kiva lahja, mutta se on huolestuttavaa, että jos joukkoon on eksynyt vaikkapa suippumyrkkyseitikkiä. Miten enää itse tarkistan asian?
Itse sain lahjaksi valtavan määrän tuoreita suppiksia ja minulla meni aikamoinen aika käydä jokainen sieni yksitellen läpi.
Eräs tuttu osti torilta joskus aikoja sitten suppiksia joiden joukkoon oli eksynyt kys. myrkkysieni. Se on maksan tuho jos sellaisen erehtyy syömään. Eikös joku vuosi sitten jonkun naapuri kuollut kun oli käynyt naapurissa suppispiirakka kahveilla..?
Eikö tuo ole ihan normaalia, että jokainen sieni käydään yksitellen läpi? Kyllä mä ainakin putsaan sienet ja irrotan roskat ja heitän huonot pois ennen kuin paistan nesteet pois.
Tuo pitää tehdä jo kerätessä. Sitä varten on erikseen myytäviä sieniveitsiä, joissa toisessa päässä on suti. Koriin vain puhtaita syötäviä sieniä. Muutoin joutuu tekemään kaksinkertaisen työn sienien kanssa. Tämä opittu entiseltä anopilta ja oikeassa oli. Sienet kerätään kuivalla ilmalla, niin ei ole lehtiä yms seassa.
Lahjaksi "maustetta", jonka joudut itse jauhamaan?