Eikö ihmiset enää syö sunnuntaina kunnolla?
Joku kirjoitti viestin, että teki sunnuntai ruuaksi pinaattikeiton ja keitetyn kananmunan!
Kyllähän viikonloppuruokana pitää olla kunnon proteiininlähde lihaa, kalaa tai kanaa! Ei mikään kananmuna. Minäkin tykkään pinaattikeitosta, mutta ei tulisi mieleenkään tehdä sitä viikonloppuna! Sopii maanantaina lounaaksi.
Sunnuntaina meillä on pihviä, paistia, lohta tai kunnon tuntien pieteetillä tehty lasagne esimerkiksi. Tuntisin itseni elämässä epäonnistuneeksi, jos laskisin rimaa niin alas, että tarjoaisin perheelle sunnuntaina jonkun pinaattikeiton!
Kommentit (88)
Lauantaina syödään kolmet alkupalat, väliruoka, pääruokaa kahta lajia (kala & liha lisukkeineen) ja jälkiruoka. Aterialle kuuluu myös salaatit, leivät ja levitteet. Jokaiselle ruokalajille luonnollisesti omat juomat ja vielä kahvit avec. Lähes unohdin mainita alkudrinkin, joka paremmissa piireissä aperitiviinä tunnetaan. Seurustellessa on juustotarjotin kekseineen ja hedelmineen. Jos ilta venyy, yöpalaksi janssonin kiusausta huurteisen snapsin ja hyvän pienpanimon oluen kanssa. Olemmekin akateemisesti sivistynyt suku ja pöytä on katettu 100 vuotta vanhoilla pellavaliinoilla, hopeisilla aterimilla, Villeroy & Bochin astiastolla ja kristallilaseilla. Seurueen koko vaihtelee 10 - 20 hengen välillä riippuen ulkomaan matkoista. Sunnuntai on lepopäivä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Viesteistä ja peukuista päätellen, siis muut ei enää Suomessa syö sunnuntailounasta. Meidän perhe on siis poikkeus. Opin jotain uutta. Meillä taitaa olla vähän parempi perhe.
ap
Parempi perhe? Kyllä on merkillinen ajatus että ruokailu mittaisi yhtään mitään.
Väitätkö, että kunnollisessa perheessä äiti tai isä lämmittää tänään mikrossa jotain kaupan einestä perheelleen?
Mä en oo syönyt kuin aamupalan. En jaksa nousta ja kävellä keittiöön lämmittään mikroruokaa.
Kohta on vietävä koira ulos niin ehkä saan ruuan lämmitettyä.
Vierailija wrote:
Tunnen lääkäri perheen joka saattaa vetää sunnuntaina ranuja ja nakkeja koska ei jaksa tai ehdi.
Ei se perheestä sen huonompaa tosiaan tee olenkaan.
Nyt on ap aika kujalla aiheineen tässä.
Mä tiedän kanssa lääkärin, joka hakee mökille mennessä perhepizzan.
Syö kyllä mielellään itse tehtyjä ruokia, jos joku tarjoaa, ihan mitä vaan.
Vierailija wrote:
Viesteistä ja peukuista päätellen, siis muut ei enää Suomessa syö sunnuntailounasta. Meidän perhe on siis poikkeus. Opin jotain uutta. Meillä taitaa olla vähän parempi perhe.
ap
Tai sitten vaan kaavoihin kangistunut.
Me syötiin viime sunnuntaina Tapas-lounas. Tiistaina sitten taas herkulliset sisäfilé-pihvit argentiinalaisesta lihasta ja sen seurana grillattuja kasviksia. Tänään on sunnuntaina ja ajattelin grillata hampurilaiset ja tehdä lohkoperunoita seuraksi. Mutta huomenna maanantaina syödään 4 ruokalajin italialainen illallinen, mitäs siihen sanot!? Meillä kun päivä ei määrää syömistä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ap
Tai sitten vaan kaavoihin kangistunut.
Me syötiin viime sunnuntaina Tapas-lounas. Tiistaina sitten taas herkulliset sisäfilé-pihvit argentiinalaisesta lihasta ja sen seurana grillattuja kasviksia. Tänään on sunnuntaina ja ajattelin grillata hampurilaiset ja tehdä lohkoperunoita seuraksi. Mutta huomenna maanantaina syödään 4 ruokalajin italialainen illallinen, mitäs siihen sanot!? Meillä kun päivä ei määrää syömistä.
Eli söitte sunnuntaina siis kunnolla! Oikein!
Oi mulle olisi pyhäpäivän ruokaa itse tehty pinaattikeitto, nam!
Meillä syödään hyvin viikon jokaisena päivänä, miksi pitäisi tehdä eri lailla juuri sunnuntaina?
Minun syömiseni eivät riipu kalenterista tai kellosta, vaan siitä mitä milloinkin sattuu tekemään mieli. Kätevää, suosittelen muillekin.
Vierailija wrote:
Syön juuri nyt riisipuuroa, vaikkei ole joulu. Järkyttääkö?
Pistin paremmaksi! Aamupalaksi oli uuniriisipuuro ja kiisseli jossa oli luumuja, aprikooseja ja rusinoita. Lounaaksi kaalikeitto ja päivälliseksi itse tehdyt hodarit.
Toiset on sunnuntaina töissä eli ei niillä päivillä ole sillai merkitystä. Pääasia että saa kerta viikossa herkkuaterian.
Vierailija wrote:
Tunnen lääkäri perheen joka saattaa vetää sunnuntaina ranuja ja nakkeja koska ei jaksa tai ehdi.
Ei se perheestä sen huonompaa tosiaan tee olenkaan.
Nyt on ap aika kujalla aiheineen tässä.
Voi apua " lääkäriperheen" 😅 Että oikein nakkeja ja ranskalaisia. Järisyttäväääää
Meillä oli kukkakaaliperunacurrya illalliseksi. Sinä et ehkä söisi, mutta hyvää se oli.
Vierailija wrote:
ap
Huutonaurua!! Paremman perheen kotiäitikö se pätee täällä. Vai laittoiko päivällisen ehkä sisäkkö? Meillä syötiin just äsken pizzaa, joku kiva tyyppi toi sen ovelle 🤗
Meillä syödään ns paremmin joko la tai su, yleensä ruokavieraitakin jompanakumpana päivänä. On paremmin aikaa tehdä haudutusta vaativaa ruokaa ja viettää tunteja pöydässä.
Tänään oli katkarapu- ja savuporoherkkua ruisnappien kanssa, savulohta, perunoita ja kanttarellikastiketta pääruokana ja kakkua jälkkäriksi.
Vierailija wrote:
Meillä syödään ns paremmin joko la tai su, yleensä ruokavieraitakin jompanakumpana päivänä. On paremmin aikaa tehdä haudutusta vaativaa ruokaa ja viettää tunteja pöydässä.
Tänään oli katkarapu- ja savuporoherkkua ruisnappien kanssa, savulohta, perunoita ja kanttarellikastiketta pääruokana ja kakkua jälkkäriksi.
Kuulostaa todella upealta! Hienoa, että vielä löytyy muitakin, jotka viikonloppuna syövät hyvin! On useita ruokalajeja ja panostetaan siihen ruokailuun! Tällaisista perinteistä kannattaa pitää kiinni.
En ymmärrä näitä muita, onko noin monella perheellä elämänhallinta noin ongelmissa? Voi olla, että nykyisten vanhempien omassa lapsuudessa ei mallia saatu eli syypäät löytyy isovanhemmista? En tiedä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kuulostaa todella upealta! Hienoa, että vielä löytyy muitakin, jotka viikonloppuna syövät hyvin! On useita ruokalajeja ja panostetaan siihen ruokailuun! Tällaisista perinteistä kannattaa pitää kiinni.
En ymmärrä näitä muita, onko noin monella perheellä elämänhallinta noin ongelmissa? Voi olla, että nykyisten vanhempien omassa lapsuudessa ei mallia saatu eli syypäät löytyy isovanhemmista? En tiedä.
Meillä hyvin syöminen on verissä. Äidin karjalainen verenperintö sisälsi ruualla rakastaminen ja se on jo seuraavissakin polvissa. Lastenlapset ovat olleet keittiössä ja samassa pöydässä heti kun ovat oppineet istumaan syöttötuolissa. Teinit opettivat tavan kavereilleen joten se on nyt levinnyt laajalle kaveripiirissä.
Ap, aloituksestasi vaikuttaisi paistavan läpi moraalinen paheksunta muiden ruokailuihin liittyen ja myös joku ylemmyydentunto omista sunnuntaiaterioistanne johtuen.
Arvostelet muita, onko se kovin kaunista käytöstä? Ja onko tämä niin vakava asia yleensäkään?
Mun mielestä on kiva juuri sunnuntaisin tehdä jotain vähän ”parempaa” tai enemmän aikaa vievää ruokaa, ja vaikka leipoa. Viikolla ei kerkeä eikä jaksa ja lauantaisin on usein menoa ja muuta hommaa. Sunnuntait on sellaisia kotoilupäiviä.
Olen kai sitten vähän vanhanaikainen tämän suhteen. Ymmärrän kyllä ettei kaikkia kiinnosta, ja sehän on ihan fine. Tällä hetkellä mulla on muuten karjalanpaisti uunissa, teen sen kaveriksi perunamuussia ja kylkeen puolukkahilloa. Jälkkäriksi omenapiirakkaa. Ihanan syksyistä:)
N27