Haluan oppia pitämään keittoruoista. Vinkkejä?
Haluan oppimaan pitämään keitoista. Lapsuudenkodissa meillä oli usein keittoruokia, mutta niistä jäi lähinnä traumoja. Mieleen on jäänyt vetinen maitolitkupakastevihannesoksennus nimeltä kesäkeitto, varpaanväliltä haiseva nakkikeitto, vetinen perunavelli, mauton jauhelihakeitto ja kuutiosta sulatettu pinaattikeitto sururinkulaisen kananmunan kanssa.
Haluaisin kuitenkin niin kovasti oppia pitämään keitoista. Aikuisiällä olen syönyt ja tykännyt mausteisesta linssikeitosta, pho-keitosta, ramen-kulhoista ja lasagnen maukuisesta jauhelihakeitosta. Kotona ei tule kuitenkaan oikein ikinä tehtyä keittoja kun koko sanasta tulee mieleen lapsuuden pakkosyömiset.
Mitkä ovat teidän parhaat ja maukkaimmat keittoreseptit?
Kommentit (34)
Myskikurpitsakeitto, seljanka ja ramen ovat suosikkini.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onko kukaan kokeillut kaupan herkkusienistä tehdä soppaa? En raski kantarelleja ostaa. Ja supplovahveroitakaan en löydä mistään. Metsään en mene hirvikärpästen takia. Olen joutunut kerran hyökkäyksen kohteeksi, oli hirvittävää.
Totta kai. Unkarilaiseen herkkusienikeittoon tulee smetanaa ja tilliä. Itse olen italialaisesta kastikereseptistä mukaillut herkkusienikeiton, johon tulee kermaa, valkosipulia, tuoretta basilikaa ja jos ruokaisampaa haluaa, niin pekonia tai pancettaa.
Keitoista ylipäänsä voi todeta saman kuin kaikista ruuista: hyvin tehtynä hyvää, huonosti tehtynä pahaa.
Jospa rohkenisi koleilla. Herkulliselta kuulostaa. Ja totta, kun näkee vaivaa, saa maistuvaakin.
Kasvissosekeitoissa, jos teen itse, paahdan kasvikset uunissa ennen kuin keitän ne. Esim myskikurpitsakeitossa toimii hyvin. Siihen laitan uuniin paahtumaan maustettuna kurpitsaa, sipulia, vsipulis, porkkanaa tsi mitä milloinkin on. Sitten keitetään hetki kasvisliemessä soseutus ja desi kermaa.
Borssikeitto, lohikeitto, muu kalakeitto, tomaattikeitto, minestronekeitto, pho keitto, kaalikeitto, lihakeitto, makkarakeitto, hernekeitto, linssikeitto, kesäkeitto, nuudelikanakeitto, parsakaali-juustokeitto, maissikeitto, peruna-purjokeitto, kanatortillakeitto, porkkana-inkiväärikeitto jne.
Testaa tykkäätkö keitoista ostamalla muutaman kerran kaupan valmiskeittoja. Kokkikartanolta löytyy pari hyvää : pinaattikeitto ja lohikeitto. Hintaa annoksella noin 2,5 euroa.
Tavallisistakin keitoista saa hyviä kun käyttää tuoreita juureksia ja vihanneksia pakastettujen sijaan. Mausteita myös oman tai perheen suun mukaisesti. Itse en pidä, eikä mahani tykkää tulisista tai liian vahvoista mauista, mutta aidoista ruoka- aineksista tulevat maut ovat parhaita. Suolaa ja pippuria tietysti. Vain kokeilemalla löytyy parhaat reseptit.
Käytä tuoreitajuureksia, porkkana, selleri ja palsternakka, erityisesti viimeinen tuo makua keittoihin. Enkä pihistelisi kasvisliemikuutuioiden kanssa. Ja reilusti kokonaisia valkopippureita sekaan.
Lohi- ja kanakeittoon koskenlaskijaa ja kyllä maistuu.
Vierailija wrote:
Mielestäni hyvä makkarakeitto syntyy näin helposti. Pakasteesta peruna-keittokasvispussi, muistaakseni 750g, se kaadetaan litraan kiehuva vettä, mukaan kasvisliemitiivistettä, liemikuutiokin käy paremman puutteessa chilimurskaa maun mukaan. Keitetään n.10 min, lisätään puoli tuubia tomaattipyreetä, puolet hapankaalipaketista, keitetään toiset 10min. Sillä aikaa paloitellaan paketti ryynimakkaroita, paistetaan ne öljyssä rapeiksi ja lisätään keittoon. Lopuksi lisätään soijakastiketta ja runsaasti persiljasilppua.
Pakastekasviksista ei maukasta keittoa saa. Tämä on fakta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mielestäni hyvä makkarakeitto syntyy näin helposti. Pakasteesta peruna-keittokasvispussi, muistaakseni 750g, se kaadetaan litraan kiehuva vettä, mukaan kasvisliemitiivistettä, liemikuutiokin käy paremman puutteessa chilimurskaa maun mukaan. Keitetään n.10 min, lisätään puoli tuubia tomaattipyreetä, puolet hapankaalipaketista, keitetään toiset 10min. Sillä aikaa paloitellaan paketti ryynimakkaroita, paistetaan ne öljyssä rapeiksi ja lisätään keittoon. Lopuksi lisätään soijakastiketta ja runsaasti persiljasilppua.
Pakastekasviksista ei maukasta keittoa saa. Tämä on fakta.
Ei sitä aina jouda kaikkea pilkkomaan. Tuo peruna-juurespussi on mulle ainakin arjen oelastus.
Meillä tykätään sopivasti kirpaisevista keitoista. Chiliä ja inkivääriä tomaattimurskan kanssa lämmittää ja jalostaa tavalliset jauheliha- ja nakkisopat.
Itse ainakin tykkään sellaisista tosi paksuista, jopa muhennosmaisista keitoista. Liemessä täytyy olla jokin juju.
Teen usein kasvissosekeittoja (En syö lihaa). Soseutan joukkoon papuja tai linssejä, mutta tykkään myös paahtaa jotain proteiinia päälle ripoteltavaksi. Esim. raastettua ja maustettua tofua, paahdetut kikherneet, nyt syksyllä rapeaksi paistetut sienet.
Kannattaa googlata mausteisia keittoja, sillä kuten sanoit, ne perinteiset kotimaiset reseptit ovat usein vain rasvan ja suolan makuisia. Erilaiset yrtit, maustetahnat ja chilit tuo esiin raaka-aineiden makuja. Rasvakin on tärkeää, etenkin jos tekee kasvisruokaa, koska kasviksissa ja prosessoimattomissa kasviproteiineissa on hyvin vähän, jos ollenkaan rasvaa.
Vihasin porkkanakeittoa ennen. Tässä hyvä resepti:
Kilo porkkakaa
Pari perunaa
Paljon inkivääriä
Kokonainen valkisipuli
Kookoskerma
Joku liemikuutio
Muut mausteet oman maun mukaan
Keitä juurekset kattilassa mausteiden kanssa. Lisää inkivääri, lisää valkosipuli. Anna hautua, lisää kookoskerma ja soseuta.
Ruoka onnistuu kun raaka-aineet on tuoreita.