Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8336)
Suomi on ainoa maa, jossa naiset ruikuttavat kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta vaikka olisikin, niin mitä siitä? Muissa maissa kotiäitiyttä ja -äitejä arvostetaan. Miehen homma on kiikuttaa (muhkea) palkkapussi vaimolle mukisematta, vaimo sitten hoitaa kodin ja lapset, kelpaisi mulle. No, Suomessa naisen osa on hoitaa koti ja lapset, sekä ansiotyö. En ihmettele, että naiset valittavat.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten yhdessä naistenlehdessä haastateltiin pariskuntia eri maista. Italialainen pasriskunta oli viisikymppinen ja kumpikin teki täyttä työpäivää kodin ulkopuolella. Nainen kertoi tilanneensa kerran viikossa käyvän siivoojan, jonka laskun hän maksoi itse. Mies oli kovasti vastustanut ajatusta vaikka hän itse ei tehnyt kotitöitä. Kuulostaa samalta menolta mitä Suomessa.
Miten ap:lle kävi? Ero tuli ja muutti muualle? Vai lähtikö mies?
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa siltä, että miehet ruikuttavat. Naiset eivät valita, jos mies tekee osansa.
Voitko kertoa taas, et miksi ne jotenkin kuuluis naiselle vain?
Juttelin eilen kaverini kanssa aiheesta kotityöt. Olemme molemmat yli viidenkymmenen. Kysyin häneltä, onko vieras ajatus, eträ miehensä tekis puolet kotitöistä. Kaveri hämmenty. Ei ollut tullut edes ajatelleeksi. No, miehensä ei ole laiska millään mittarilla, mutta melko perinteinen jako heidäkin perheessä. Kaverini siis hämmenty, mutta ei osannut myöskään vastata kysymykseen, miksi esim. siivous on vain hänen vastuullaan.
Tämä on kiinnostavaa, kuinka moni toimii "perinteisesti", kyseenalaistamatta sitä mitenkään. Ja kun asiasta kysyy, hämmennys on suuri, koska siihen ei ole vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
🙄 Joku puhuu täällä tietotekniikan asentamisesta ja että se on verrattavissa kotitöihin. Olen 16v hoitanut nuo itse naisena ja oman koneenkin kasannut. Siihen meni osien tultua 3h kun tuli muutama ongelma. Ohjelmat päivittyy itsestään ja aina jos ongelmaa on tuut niin netistä löytyy monimutkaisiin ongelmiinkin vastaukset. Ei mene kuin 30min ehkä pari kertaa vuodessa. Ei lainkaan verrattavissa kotitöihin.
Jep, minunkaan mielestäni tietokoneen asennus/korjaustyöt eivät ole kotitöitä,koska niitä pitää tehdä niin harvoin. Joillain miehillä on vissiin niin vähän vastuuta että pitää ihan keksimällä keksiä mitkä hommat kuuluvat heille. Myös renkaidenvaihto ei ole kotityö,kun se tehdään 2 kertaa vuodessa.
Näihin miehen tekemiin ja luettelemiin "kotitöihin" sopii hyvin sanonta: LAISKA TÖITÄÄN LUETTELEE..
Niinpä miten meneekään onko tasapuolisuus siinä asiassa toteutunut tällä palstalla. Taitaa sopia niin miehiin kuin naisiin tuo sanonta.
Vain laiska nainen vaatii miestä tekemään puolet kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vain patalaiska pskiainen vaatii naista tekemään kaikki kotityöt. Ei voi edes mieheksi sellaista sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku ihmettelee, miksi naiset elävät mieluummin yksin kuin hakeutuvat parisuhteeseen? Orjatyösuhde se pikemminkin olisi moisen laiskiaismiehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Asut vielä äitisi luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen nainen: "Rikon enemmin perheen ja vieroitan lapset isästään ennen kuin teen kotitöitä."
Palstapallerot: "Oikein teit!!!"
Jos tiedät tuollaisen tapauksen, aloita siitä oma ketju. Apn aloituksessa nainen teki kaiken, mies ei tehnyt mitään. Mies mieluummin hajotti perheensä ja vierottui lapsista, kuin olis osallistunut mihinkään. Olet ymmärtänyt lukemasi väärin.
Eikä tämä ole mikään yksittäistapaus. Moni nainen ja mies on tässä ketjussa kertonut vastaavista vapaamatkustajista, jotka eivät osallistu kotitöihin.
Voihan v.i.t.t.u näitä nillittäviä palstamammoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain patalaiska pskiainen vaatii naista tekemään kaikki kotityöt. Ei voi edes mieheksi sellaista sanoa.
Onko joku sanonut, että naisen pitää tehdä KAIKKI kotityöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku sanonut, että naisen pitää tehdä KAIKKI kotityöt?
Jos mies ei tee mitään, pitää naisen tehdä kaikki. Ellei palkkaa jotakuta niitä tekemään. Jos mies tekee osansa, ei kukaan valita. Ellei se mies sit.
Vierailija kirjoitti:
Voihan v.i.t.t.u näitä nillittäviä palstamammoja.
Sinustako on nillitystä olettaa, että aikuinen ihminen hoitaa kotiasioitaan? Miten tämä mielestäai sit olis reilua, ettei olis nillitystä?
Mitäs tämän päivän kommenteille on tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tämän päivän kommenteille on tapahtunut?
Moderaattorit varmaan poistaneet sääntöjen vastaisia kommentteja. Oli sellaista tekstiä, että mennee poliisitutkintaan.
Luulin eilen, että keskustelu heräsi uudestaan eloon ja kommentit olivat mielenkiintoisia, mutta tästä ketjusta on jatkuvasti poistettu asiakommentteja. Pyllynpyörittelyt ovat säilyneet.