Mitkä asiat oli ennen paremmin?
Mä aloitan.
Elämä oli kiireettömämpää, rauhallisempaa ja ihmiset kyläillivät enemmän toistensa luona.
Kommentit (64)
Vierailija wrote:
Naimisiin mentiin 13v
Tämä ei pidä paikkansa kuin jossain arapi maassa.
Vierailija wrote:
Naimisiin mentiin 13v
Juu ei menty, nämä on täysin valheellisia typeriä urbaanilegendoja.
Kaipaan elävää maaseutua. Itsekin sieltä aikoinani lähdin ja huonoa itsetuntoani läheshalveksin heinähattutaustaani. No, enpä enää.
Tuntuu pahalta nähdä maaseudun autioituminen omin silmin. Kuin haluttaisiinkin pyyhkiä sinne kuuluva ajallinen historia näkymättömiin ja pois mielistä. Ei tuota ihan ysärillä kyennyt tajuamaan kuin sen nyt tajuaa. Ihmisyys on vaan vähän erilaista siellä missä ihmiset viljelevät itse ja ymmärtävät luonnon kierrosta. Maanläheisyyden katoaminen on tuonut mukanaan kummallista ekouskontoa ja luonnon mytologisointia, joka tuntuu kuitenki hyvin vieraantuneelta alkuperäiseen kansanuskoon verrattuna. Ei kaupungissa asetuta suhteeseen luonnon kanssa samalla tavoin. Tämä jako on toki ollut niin kauan kuin ollut kaupunkeja, mutta joskus kaupungit edustivat aidosti jotakin älyllisesti vireää ja tuoretta, nyt poljemme tyhjää ja koetamme unohtaa miten merkityksetöntä nykyelämisestä on vaivihkaa tehty. Siitä pitäisi suorastaan osata nauttia, että millään ei ole lopulta mitään merkitystä. Älykäs robottihan korjaa itse itsensä.
no ei ollut mikään yhtään sen parempaa, paitsi sää. ja se että kaikki maailman idiootit nykyään kommentoi joka asiaa nettiin.
Vierailija wrote:
Itse sanoisin, että vaatimukset miehille mitää tulee pari/seksisuhteisiin oli paljon pienemmät ennenvanhaan, nykyään ne hipoo lähes taivaita ja aika moni ei pysty niitä vaatimuksia täyttämään. Sentakia meillä on yksinäisyys epidemia, eikä lapsiakaan tehdä. Minulla ei ole mitään vastauksia näihin ongelmiin, kunhan vain totean tosiasian.
Ei kannata olla nyyhkyttävä luuseri-idiootti, niin ei jää yksin. Mietipä omaa käytöstäsi. Nyhveröt sopiikin jäädä tuhertamaan itkua nurkkaan.
Vierailija wrote:
Naimisiin mentiin 13v
Nyt puhutaan Suomesta, ei mistään lähi-idän kehitysmaasta.
Vierailija wrote:
Töitä sai helposti.
automaatio korvannut nuo hommat aika pitkälti ja työsuojelulainsäädäntö parantunut
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse sanoisin, että vaatimukset miehille mitää tulee pari/seksisuhteisiin oli paljon pienemmät ennenvanhaan, nykyään ne hipoo lähes taivaita ja aika moni ei pysty niitä vaatimuksia täyttämään. Sentakia meillä on yksinäisyys epidemia, eikä lapsiakaan tehdä. Minulla ei ole mitään vastauksia näihin ongelmiin, kunhan vain totean tosiasian.
Ei kannata olla nyyhkyttävä luuseri-idiootti, niin ei jää yksin. Mietipä omaa käytöstäsi. Nyhveröt sopiikin jäädä tuhertamaan itkua nurkkaan.
Kommentisi perusteella vaikutat itse täydeltä idiootilta, joten tuskin on kauheasti varaa muille huudella.
Tekniikan kehittely olisi pitänyt lopettaa telkkarin kaukosäätimen keksimiseen. Nooh henkeä ei voi niin sanotusti sulloa pulloon takaisin kun se on kerran päästetty irti. Kehitys kehittyy ja ihminen haluaa leikkiä luojaa tekoälyn kanssa.
Onneksi mikään ei voi mennä pieleen....
Koulu ei ollut ennen pelkästään digidigiä. 20 vuotta sitten lukiossa kirjat ja kokeet oli kaikki paperilla ja tietokone oli hyvä renki. Nyt digitaalisuudesta on tullut isäntä ja oppiminen kärsii.
Vierailija wrote:
Naimisiin mentiin 13v
Aika harva varmaan on mennyt tuon ikäisenä, mutta ennenhän pääsi presidentin luvalla alaikäisenä naimisiin. Tässä linkki juttuun jossa joku on mennyt 14-vuotiaana naimisiin: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005881438.html .
Luonto oli parempi ennen kasveille ja eläimille. Siitä ei voi olla eri mieltä.
Ennen laiskat ja heikkolahjaisetkin naiset joutui menemään johonkin töihin. Nyt on nää only fanssit. Rahaa saavat helposti joltain urpoilta jotka maksavat siitä, että näkevät jasminan tissit.
Elämä perustui reaalimaailman havaintoihin eikä ihmeellisiin päänsisäisiin fiktioihin ja älyttömiin käsitteisiin.
Kaipaan aikaa ennen kännyköitä. Siis 80-lukua ja sitä aikaisempaa ajanjaksoa. Kännykkäriippuvaisia oli jo 90-luvun lopulla, joskin marginaalia olivat. Nykyään 99% väestöstä on nenä kiinni puhelimessa aina, kun siihen tulee mahdollisuus.
Nykyään saa tehdä kuntoutettavaa työtoimintaa etänä 👍riittää että rahaa kännykän sänkyyn.
Kaikki. Turvallisuus,
Ja markka aika oli halvempaa esim 1.50 pääsi kaupunkiin ja 3lla markalla sai matkan kaupunkiin sekä kahvin ja leivoksen.
Elämä oli rauhallisempaa, leikittiin ulkona aamusta iltaan, luettiin.
Koko perhe liikkui, ulkoili, hiihti.. Oli yhdessä oloa. Ei ollut lihavuusongelmia kun hyvin harvoilla.
Musiikki oli parempaa, ihan "itse" soitettua.. Eikä mitään mukaräppiä tms mitä suomipojat ei edes osaa..
Terveyskeskukset olivat lähellä ja oli oma lääkäri, sama lääkäri oli aina ja aamulla kun soitti niin sai ajan samalle päivää, tai seuraavalle jos flunssa aika..